Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotuso
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-09-2024
Ruim 1.5 jaar geleden heeft me Nvidia GeForce GTX 760 de geest gegeven en sindsdien zit ik zonder game pc. Nu de prijzen genormaliseerd zijn is het tijd om daar verandering in te brengen. Tijd voor een nieuwe pc dus!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze pc vooral bedoeld om te gamen. Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in single player games als Witcher 3 en Horizon Zero Dawn. Eventueel een van de nieuwste shooters om met vrienden te spelen. Zal om eerlijk te zijn ook een hoop oudere games spelen. Maar wil graag een computer waar ik de komende 4-5 jaar geen omkijken naar heb en toch mee kan met de nieuwste games.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Hoop uit te komen op 2000 euro, inclusief beeldscherm. Als blijkt dat het iets meer is, is dat geen ramp. Wil wel voorkomen dat ik onnodige luxe apparatuur ga kopen waarvan de toegevoegde waarde minimaal is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een muis en toetsenbord om mee te nemen. Verder vraag ik me af of de volgende componenten nog mee kunnen:

- Samsung 840 Evo 120GB - dacht hier me Windows installatie op te zetten en de rest op een aparte ssd? Of heeft dit geen toegevoegde waarde?

- een 'oude' SATA van 1 TB. Misschien nog handig voor de opslag van foto's?

- een Fractal Design Core 3000 kast. Zitten 3 ventilatoren in (1 los gekocht). Is deze kast nog goed genoeg of inmiddels verouderd?

- een LG GH24NS95 optische drive. Zit nog in de hierboven genoemde kast. Misschien een beetje ouderwets, maar ergens vind ik het prettig nog een optische drive te hebben.

- een Asus Xonar DGX geluidskaart. Is dit nog steeds van toegevoegde waarde heeft een moederboard inmiddels standaard beter geluid?

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Doel is om met 100+ fps te gamen op een 27" 1440p scherm.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Op basis van het verleden heb ik een irrationele voorkeur voor Nvidia en Intel. Maar sta open voor AMD. Hou het doorgaans liever wel ben de meer gevestigde merken, ook al zijn die ietsjes duurder.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Als het iets stiller en energiezuiniger kan is dat zeker mooi mee genomen, heb daar wel geprobeerd om op te letten tijdens het uitzoeken van de onderdelen.

Ga je overklokken?
Nog nooit bezig gehouden met overklokken en gaat ook nu niet gebeuren.

Wat verwacht je van ons?
Belangrijkste is natuurlijk de vraag of de onderdelen die ik heb uitgekozen wel bij elkaar passen. Een algehele check op gekke dingen zou ook fijn zijn. Verder zit ik vooral met een aantal specifieke vragen waarvan ik het antwoord niet zo snel kon vinden:

CPU:
- Boxed of Tray, wat is het verschil en welke heb ik nodig?
- Klopt het dat de Intel i5 12400 meer future proof is dan de AMD 5600x, omdat de bijbehorende socket op het moederboard nog een generatie mee gaat?
- Heb ik nog losse thermal paste nodig?

Moederboard:
- Heb voor dit board gekozen ivm de betere geluidskaart. Maar is dit nodig als ik nog mijn oude geluidskaart meeneem?
- Is de Wifi optie handig voor iets als een Bluetooth headset? Of maakt dat niet uit? Weet bv dat me muis gewoon van een USB zendertje gebruik maakt
- Voor dit geld, zijn er ook Z690 opties die aantrekkelijk zijn?

GPU:
- Twijfel tussen de MSI Geforce RTX 3080 Gaming Z Trio / ASUS TUF Gaming Geforce RTX 3080
- is de msi significant sneller? is de asus significant minder warm? of is het verschil minimaal?
- heeft de msi genoeg aansluitingen om 2 schermen op aan te sluiten?

Voeding:
- Heb voor de Corsair RMx 2018 gekozen omdat deze een stuk stiller is dan de RMx 2021, en niet heel veel minder presteert (in de tests die ik zag). Dat gezegd hebbende, het voelt heel raar om een model van 3 jaar oud te kiezen. Wat vinden jullie?

SSD:
- heb ik een SSD met een heatsink nodig?
- is 1TB voldoende of kan ik beter gelijk voor 2 TB gaan?

Case:
- ga nu nog even uit van mijn oude case maar misschien is dat te optimistisch. In dat geval zijn suggesties welkom

Beeldscherm:
- twijfel tussen een aantal modellen: MSI Optix MAG274QRF-QD, Dell S2721DGFA of een LG UltraGear 27GP850-B. Stijgt er 1 boven de rest uit? Neig zelf naar de MSI

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 219,-€ 219,-
1MoederbordenMSI MAG B660M Mortar DDR4€ 172,09€ 172,09
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 V2 OC Edition met LHR€ 869,-€ 869,-
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 39,50€ 39,50
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 109,90€ 109,90
1VoedingenCorsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart€ 140,34€ 140,34
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 199,-€ 199,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.748,83

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:45
Ik weet niet of je je windows installatie op een los 120GB SSDtje moet willen zetten. Het kan wel, maar dan moet je handmatig je home subdirectories zoals downloads, documenten etc remappen naar je andere SSD anders doet die dure 970evo weinig behalve games opslaan. Beetje zonde.

Je kan hem wel laten zitten, evenals je andere sata schijf, maar er je boot drive van maken lijkt me een minder goed idee.

Persoonlijk zie ik niet direct een reden om de kast te upgraden als het jou niet stoort. Met 3 ventilatoren kom je in die kast niet in de hitte problemen denk ik.

Je hebt een Boxed CPU nodig. Tray is niet bedoeld voor gewone consumenten.

Als jij een bluetooth headset wil gebruiken, zou ik een moederbord met bluetooth nemen ja. Wordt een beetje lastig verbinden anders. Muizen gebruiken doorgaans geen bluetooth, maar een eigen 2.4GHz signaal, tenzij anders aangegeven.

Het verschil tussen die twee videokaarten is minimaal.

Waarom zou je een Z690 moederbord aantrekkelijk vinden als jij, afgaand op je post, nul van de extra features gebruikt? Je pc wordt er niet sneller van.

Waar haal je vandaan dat het nieuwe RMx model veel luider is dan de oude?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost00719
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-04 16:20
Persoonlijk zal ik eerder eens kijken naar een AMD cpu (5700x ofzo). Op marktplaats kun je ook erg goedkoop CPU's kopen, zolang de pins niet gebogen zijn, gaan ze praktisch gezien nooit stuk.

De videokaart is dikke prima, misschien is de 12gb variant interessant voor de toekomst.

SSD van 1tb is meer dan prima. Je kunt altijd nog een extra 1tb SSD aanschaffen en daar je games op installeren. Maar voor 2tb is 200 euro een scherpe prijs.

Moederbord is aan de dure kant, een duur moederbord maakt je systeem niet sneller. Waar je wel op moet letten is of de VRM's genoeg capaciteit hebben, maar even googelen of cpu met moederbord goed samen werkt, is voldoende.

RAM kun je wellicht wat meer in investeren als je een goedkoper moederbord neemt. Je hebt hier 3600 c18, mogelijk kun je een 3600 c16 scoren. Of iets c16 is, is vaak te controleren om te kijken of het product op "c16" eindigt. Ook RAM kun je goed 2e-hands kopen, gaat bijna nooit stuk & sommige fabrikanten geven levens lang garantie, ook zonder bon.

Voeding & koeler zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:00
En om nog even op je vraag terug te komen: 1440p/100Hz+ gaat hiermee met deze GPU wel lukken, de built is qua specs vergelijkbaar met de laatste BBG https://tweakers.net/revi...i-2022-1440p-game-pc.html.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 25-05 11:10
De i3 12de generatie is ook prima voor een gaming pc en dat scheelt alweer een paar tientjes. Monitor zou ik zo goed mogelijk zoeken, zo'n ding houd het vaak langer uit dan 10 jaar, dus beter meteen een nieuwe.

Voor de proc. koeler zou ik kiezen voor Cooler Master Hyper 212, voldoet prima en ik doe er al 8 jaar mee :)

Ook een goede voeding is belangrijk, misschien wel het belangrijkste van het systeem

Voor de rest prima keuzes, al heb je voor dat geld een 8tb harde schijf, ik zou dan een klein ssdje voor de opstart doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:39

heuveltje

KoelkastFilosoof

youridv1 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:46:

Als jij een bluetooth headset wil gebruiken, zou ik een moederbord met bluetooth nemen ja. Wordt een beetje lastig verbinden anders. Muizen gebruiken doorgaans geen bluetooth, maar een eigen 2.4GHz signaal, tenzij anders aangegeven.

Tray kan prima voor consumenten. Zit alleen geen koeler bij. Maar die wil hij toch vervangen.

Blue tooth kun je altijd met usb Dongle bijnemen indien nodig

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:39

heuveltje

KoelkastFilosoof

Jets schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:28:
De i3 12de generatie is ook prima voor een gaming pc en dat scheelt alweer een paar tientjes. Monitor zou ik zo goed mogelijk zoeken, zo'n ding houd het vaak langer uit dan 10 jaar, dus beter meteen een nieuwe.
Als je 1440p met een 3080 wil doen zou ik zeker voor de i5 gaan. Eens met monitor

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
heuveltje schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:08:
[...]

Als je 1440p met een 3080 wil doen zou ik zeker voor de i5 gaan
Waarom een i5?, menig metingen tonen een zeer klein verschil tegenwoordig, 'vroeger' was het verschil tussen een i5 en i3 groter, nu amper nog en het verschil in prijs is behoorlijk: € 74,-

en tja, ik zou ook eerder een i5 nemen, maar dat is een soort van gevoel dat het toch ff wat beter is dan de i3 en ook omdat ik het gewend ben, maar van dat laatste moet ik af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotuso
youridv1 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:46:
Ik weet niet of je je windows installatie op een los 120GB SSDtje moet willen zetten. Het kan wel, maar dan moet je handmatig je home subdirectories zoals downloads, documenten etc remappen naar je andere SSD anders doet die dure 970evo weinig behalve games opslaan. Beetje zonde.
Begrijpelijk, tegelijkertijd is dit niet heel ingewikkeld toch? Toch?...
Duidelijk, dan kijk ik ff naar die headset en op basis daarvan koop ik een wifi moederboard of niet.
Dacht ik al, dan kijk ik wel naar de goedkoopste :D
Waarom zou je een Z690 moederbord aantrekkelijk vinden als jij, afgaand op je post, nul van de extra features gebruikt? Je pc wordt er niet sneller van.
Om eerlijk te zijn, geen idee. Omdat het board dat ik heb gekozen wat duurder is, dacht ik misschien is een Z690 interessant. Maar als ik dit zo hoor is dat niet het geval.
Waar haal je vandaan dat het nieuwe RMx model veel luider is dan de oude?
https://www.techpowerup.c...series-850-w-2021/11.html
joost00719 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:57:
Persoonlijk zal ik eerder eens kijken naar een AMD cpu (5700x ofzo). Op marktplaats kun je ook erg goedkoop CPU's kopen, zolang de pins niet gebogen zijn, gaan ze praktisch gezien nooit stuk.

De videokaart is dikke prima, misschien is de 12gb variant interessant voor de toekomst.

SSD van 1tb is meer dan prima. Je kunt altijd nog een extra 1tb SSD aanschaffen en daar je games op installeren. Maar voor 2tb is 200 euro een scherpe prijs.

Moederbord is aan de dure kant, een duur moederbord maakt je systeem niet sneller. Waar je wel op moet letten is of de VRM's genoeg capaciteit hebben, maar even googelen of cpu met moederbord goed samen werkt, is voldoende.

RAM kun je wellicht wat meer in investeren als je een goedkoper moederbord neemt. Je hebt hier 3600 c18, mogelijk kun je een 3600 c16 scoren. Of iets c16 is, is vaak te controleren om te kijken of het product op "c16" eindigt. Ook RAM kun je goed 2e-hands kopen, gaat bijna nooit stuk & sommige fabrikanten geven levens lang garantie, ook zonder bon.

Voeding & koeler zo laten.
toon volledige bericht
Eerlijk gezegd geen fan van tweedehands tech (en niet van marktplaats) tenzij ik weet waar het vandaan komt. Dan geef ik liever iets meer uit aan nieuw.

Wat het RAM betreft; is c16 sneller / beter dan c18? Dacht dat hoger beter was xD
martyw schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:08:
En om nog even op je vraag terug te komen: 1440p/100Hz+ gaat hiermee met deze GPU wel lukken, de built is qua specs vergelijkbaar met de laatste BBG https://tweakers.net/revi...i-2022-1440p-game-pc.html.
Uit de laatste BBG en de forum-thread die daar aan vooraf gaat, heb ik ook best wat inspiratie gehaald :)
Jets schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:28:
Is er een beter scherm dan die opties die ik genoemd heb, zonder dat ik 2x de prijs betaal? Het potentieel betere alternatief dat ik heb gezien is Gigabyte M27Q X Zwart, maar die is wel 140 euro duurder.
Jets schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:01:
[...]

Waarom een i5?, menig metingen tonen een zeer klein verschil tegenwoordig, 'vroeger' was het verschil tussen een i5 en i3 groter, nu amper nog en het verschil in prijs is behoorlijk: € 74,-

en tja, ik zou ook eerder een i5 nemen, maar dat is een soort van gevoel dat het toch ff wat beter is dan de i3 en ook omdat ik het gewend ben, maar van dat laatste moet ik af :)
Dat laatste heb ik dus ook, zat in een eerder stadium aan een i7 te denken dus de i5 is al een concessie :D
Tray kan prima voor consumenten. Zit alleen geen koeler bij. Maar die wil hij toch vervangen.
Ik begrijp dus dat de Boxed versie de standaard is zoals je die in de winkel zou kopen. Voor me beeldvorming, hoe zit dit er uit bij een Tray versie? Krijg je dan gewoon een losse CPU in een envelope? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost00719
[b]Gotuso schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:22:Wat het RAM betreft; is c16 sneller / beter dan c18? Dacht dat hoger beter was xD
Qua Mhz is hoger beter, c+nummer is de CAS latency. Latency wil je zo laag mogelijk hebben.
Er zijn nog wat andere variabelen die betrekking hebben tot de latency, maar CAS latency is vaak wel het belangrijkste.

Vuistregel is dat meer Mhz = hogere latency. Soms is dus 3200mhz met een lagere latency sneller dan 3600Mhz met een lagere latency. Hoe dit precies in elkaar steekt weet ik niet, maar dat kan een andere tweaker mogelijk haarfijn uitleggen. (En anders Google)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Een makkelijke manier om zo snel mogelijk RAM uit te zoeken is naar de true latency te kijken. Die wordt berekend door middel van het aantal MHz en de CAS latency. Op die manier heb je altijd de ideale combi van de twee.
Dit is ook niet heel in depth, maar genoeg voor mensen die geen zin hebben om in te lezen over sub timings etc

Nee, dat remappen is niet moeilijk, maar sommige windows applicaties snappen die remap niet helemaal. Waarschijnlijk halen ze het pad niet op, maar hebben ze er zelf een definitie van. Ik heb die mappen namelijk ook geremapped naar mijn D schijf, maar ik heb nu dus bijvoorbeeld wel 2 mappen met afbeeldingen omdat sommige apps op de default locatie opslaan, in plaats van waar hij naartoe gemapped staat.

Die techpowerup review die je linkt is wel interessant om te lezen ja. Grappig dat het verschil zo groot is in het nadeel van de nieuwe voeding. Bij lage belasting zetten RMx'en hun fan uit, dus je zal er alleen last van hebben tijdens het gamen. Ik ben het met je eens dat je maar beter de 2018 kunt kopen dan.

Volgensmij krijg je bij een tray inderdaad de cpu in een of ander plasticje of een klein houdertje ofzo. Ik dacht dat er mbt garantie ook verschil was. Althans, dat lees ik bij intel
https://www.intel.com/con...000024255/processors.html

[ Voor 59% gewijzigd door youridv1 op 17-08-2022 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
Krijg je dan gewoon een losse CPU in een envelope? :?
Inderdaad, gewoon via de brievenbuspost :P : tray vs box : https://www.google.nl/sea...JgBAKABAQ&sclient=gws-wiz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-06 22:21
Gotuso schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:22:
[...]

Duidelijk, dan kijk ik ff naar die headset en op basis daarvan koop ik een wifi moederboard of niet.

[...]
Je headset is (waarschijnlijk) Bluetooth. Bluetooth is geen wifi. Je zoekt naar een moederbord met Bluetooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
AlterMann schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:25:
[...]

Je headset is (waarschijnlijk) Bluetooth. Bluetooth is geen wifi. Je zoekt naar een moederbord met Bluetooth.
En elk wifi moederbord heeft bluetooth omdat 99% van de wifi modules ook bluetooth bevat

Alle moederborden met wifi gebruiken een zeer beperkt aantal verschillende wireless chips en die hebben bijna allemaal bluetooth

Er staan op dit moment welgeteld 7 moederborden in de pricewatch die wel AX wifi hebben, maar geen bluetooth

[ Voor 27% gewijzigd door youridv1 op 17-08-2022 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:50
Gotuso schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:39:
Asus Xonar DGX geluidskaart. Is dit nog steeds van toegevoegde waarde heeft een moederboard inmiddels standaard beter geluid?
Nee er is vrijwel (of misschien wel helemaal) geen moederbord met een betere audio chip.

• Gotuso
joost00719 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:26:
Qua Mhz is hoger beter, c+nummer is de CAS latency. Latency wil je zo laag mogelijk hebben.
Er zijn nog wat andere variabelen die betrekking hebben tot de latency, maar CAS latency is vaak wel het belangrijkste.

Vuistregel is dat meer Mhz = hogere latency. Soms is dus 3200mhz met een lagere latency sneller dan 3600Mhz met een lagere latency. Hoe dit precies in elkaar steekt weet ik niet, maar dat kan een andere tweaker mogelijk haarfijn uitleggen. (En anders Google)
[...]
youridv1 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:48:
Een makkelijke manier om zo snel mogelijk RAM uit te zoeken is naar de true latency te kijken. Die wordt berekend door middel van het aantal MHz en de CAS latency. Op die manier heb je altijd de ideale combi van de twee.
Dit is ook niet heel in depth, maar genoeg voor mensen die geen zin hebben om in te lezen over sub timings etc

Nee, dat remappen is niet moeilijk, maar sommige windows applicaties snappen die remap niet helemaal. Waarschijnlijk halen ze het pad niet op, maar hebben ze er zelf een definitie van. Ik heb die mappen namelijk ook geremapped naar mijn D schijf, maar ik heb nu dus bijvoorbeeld wel 2 mappen met afbeeldingen omdat sommige apps op de default locatie opslaan, in plaats van waar hij naartoe gemapped staat.

Die techpowerup review die je linkt is wel interessant om te lezen ja. Grappig dat het verschil zo groot is in het nadeel van de nieuwe voeding. Bij lage belasting zetten RMx'en hun fan uit, dus je zal er alleen last van hebben tijdens het gamen. Ik ben het met je eens dat je maar beter de 2018 kunt kopen dan.

Volgensmij krijg je bij een tray inderdaad de cpu in een of ander plasticje of een klein houdertje ofzo. Ik dacht dat er mbt garantie ook verschil was. Althans, dat lees ik bij intel
https://www.intel.com/con...000024255/processors.html
toon volledige bericht
Even gekeken en het goedkoopste RAM setje met 3600Mhz en C16 dat ik zag was G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-16GVKC voor 86 euro. Dus als ik 32gb wil is het 110 euro voor c18 RAM of 172 euro voor c16 RAM. Dan denk ik dat c18 RAM toch iets mee bang for your buck is?
Djarune schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:42:
[...]

Nee er is vrijwel (of misschien wel helemaal) geen moederbord met een betere audio chip.
Ik zie dat mijn vraag niet helemaal goed geformuleerd is, vandaar dat ik het nog even vraag:

je bedoeld dus dat mijn audiokaart bijna altijd beter beter is dan de geïntegreerde kaart op een moederboard?

Dat zou namelijk een reden zijn om een iets goedkopere moederboard te kiezen.

[ Voor 14% gewijzigd door Gotuso op 18-08-2022 18:59 ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:50
Gotuso schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:57:
Ik zie dat mijn vraag niet helemaal goed geformuleerd is, vandaar dat ik het nog even vraag:

je bedoeld dus dat mijn audiokaart bijna altijd beter beter is dan de geïntegreerde kaart op een moederboard?

Dat zou namelijk een reden zijn om een iets goedkopere moederboard te kiezen.
Ja er is geen moederbord die kan concurreren met de ruisonderdrukking of 300ohm hoofdtelefoonversterker van jouw geluidskaart. Pak gerust een goedkopere. De pricewatch: Gigabyte B660M DS3H DDR4 voldoet al.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:29

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Even mijn 2 centen: Ik zou alles wat draadloos is mijden als de pest als je wil gamen. Ja, er zijn soms modellen muizen (ik zie het bij de PGL's nog wel eens) die schijnbaar 'goed genoeg' zijn maar ook mijn MX M720 Logitech, toch echt geen goedkope muis, heeft een sterk merkbare lag. Voor gaming zweer ik bij alles aan een draadje, ook audio. Discussies over C16 vs C18 latency op je ram zijn zinloos als je 3-5 milliseconden laat liggen op je peripherals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost00719
HTT-Thalan schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:10:
Even mijn 2 centen: Ik zou alles wat draadloos is mijden als de pest als je wil gamen. Ja, er zijn soms modellen muizen (ik zie het bij de PGL's nog wel eens) die schijnbaar 'goed genoeg' zijn maar ook mijn MX M720 Logitech, toch echt geen goedkope muis, heeft een sterk merkbare lag. Voor gaming zweer ik bij alles aan een draadje, ook audio. Discussies over C16 vs C18 latency op je ram zijn zinloos als je 3-5 milliseconden laat liggen op je peripherals.
c16 of c18 heeft niets te maken met je input lag, maar met hoe snel de CPU iets uit ram kan lezen of schrijven.
In de praktijk is het geen groot verschil in performance, waarschijnlijk merk je het verschil niet eens. Maar als het prijsverschil minimaal is, kun je het overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

joost00719 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:59:
[...]

c16 of c18 heeft niets te maken met je input lag, maar met hoe snel de CPU iets uit ram kan lezen of schrijven.
In de praktijk is het geen groot verschil in performance, waarschijnlijk merk je het verschil niet eens. Maar als het prijsverschil minimaal is, kun je het overwegen.
Ik bedoelde meer overkoepelend te menen dat dit geneuzel in de marge is, zeker als je het minder nauw neemt met zulke specifieke details, evident aan het feit dat hij draadloos wil werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Even mijn 2 centen: Ik zou alles wat draadloos is mijden als de pest als je wil gamen. Ja, er zijn soms modellen muizen (ik zie het bij de PGL's nog wel eens) die schijnbaar 'goed genoeg' zijn maar ook mijn MX M720 Logitech, toch echt geen goedkope muis, heeft een sterk merkbare lag. Voor gaming zweer ik bij alles aan een draadje, ook audio.
Ben ik het geheel en volledig mee oneens. Ik gebruik al jaren draadloze logitech muizen om competitieve shooters mee te spelen.
Daar merk je echt helemaal niets van.

Nogal wiedes dat je met die M720 lag hebt. Die gebruikt dezelfde low power stok oude wireless technologie als de 14 euro kantoormuisjes van logitech.
De wireless muisen uit de G serie gebruiken een heel ander protocol en andere hardware met veel lagere latency. Nadeel is dat het meer accu vreet natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

youridv1 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:30:
[...]

Ben ik het geheel en volledig mee oneens. Ik gebruik al jaren draadloze logitech muizen om competitieve shooters mee te spelen.
Daar merk je echt helemaal niets van.

Nogal wiedes dat je met die M720 lag hebt. Die gebruikt dezelfde low power stok oude wireless technologie als de 14 euro kantoormuisjes van logitech.
De wireless muisen uit de G serie gebruiken een heel ander protocol en andere hardware met veel lagere latency. Nadeel is dat het meer accu vreet natuurlijk
Volgens mij erken ik ook dat die muizen bestaan :P. Maar hij heeft het over draadloze audio, geen idee hoever de techiek daar is, maar hier zie ik de pro's echt wel draadjes gebruiken. Niet dat TS dat ook zou moeten, maar de latency zal er wel zijn verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotuso
Was het heel lang met je eens. Tegelijkertijd heb ik sinds 2 jaar een Logitech G502 en ben er echt superblij mee. Misschien niet de meest competetive muis, maar geen muis gaat mijn gebrek aan skill compenseren :D
Djarune schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:04:
[...]

Ja er is geen moederbord die kan concurreren met de ruisonderdrukking of 300ohm hoofdtelefoonversterker van jouw geluidskaart. Pak gerust een goedkopere. De pricewatch: Gigabyte B660M DS3H DDR4 voldoet al.
Dat was idd een van de 2 andere moederboarden die ik overweeg, samen met de MSI Pro B660M-A DDR4.

Stomme vraag misschien: ik overweeg een wireless headset ter vervanging van mijn Sennheiser 360 G4ME. Vermoedelijk de EPOS | Sennheiser GSP 370 of HyperX Cloud Alpha Wireless.

Omdat deze headsets verbinding maken via een dongle, en niet direct worden ingeplugd, heeft een geluidskaart dan nog wel zin?

Verder zit ik nu aan het volgende te denken (inclusief monitor):

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400F Boxed€ 204,84€ 204,84
1MoederbordenMSI Pro B660M-A DDR4€ 144,90€ 144,90
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR€ 879,-€ 879,-
1MonitorenLG UltraGear 27GP850-B Zwart€ 339,-€ 339,-
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 38,81€ 38,81
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 109,90€ 109,90
1VoedingenCorsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart€ 140,34€ 140,34
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 199,-€ 199,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.055,79

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Bij wireless headsets doet een geluidskaart helemaal niets. Je gebruikt de geluidskaart alleen als het audio apparaat direct in de kaart zit geplugd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 03-06 17:21
Ziet er een heel goede build uit.
Ik zou er alvast niet mee inzitten dat Windows op je oude sata ssd boot. Zal geen verschil maken.

Ik doe het ook zo, met inderdaad verplaatsen van de klassieke folders (documenten etc) naar pakweg D:\Data\Docs, D:\Data\Pictures etc etc.

Nooit moeite mee gehad, ook niet met één of andere Windows app.

Sound card zou ik houden, maar inderdaad : een headset zal in principe gebruik maken van de "Soundcard" in de eigen dongle.

Een draadloze muis voor een desktop pc lijkt me een vrij zinloze aankoop, maar gamen met draadloze headset vormt dan weer geen probleem, toch niet volgens mijn ervaring. Nooit last van latency gehad, en de voordelen zijn er wel: geen accidentele ruk aan de draad, je kan blijven babbelen terwijl je iets uit de frigo haalt,...

Zelf raad ik deze aan: pricewatch: Steelseries Arctis Pro Wireless Zwart

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Pagina: 1