advies gezocht voor een oprit verklikker.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
Mijn vader gebruikt als zo'n 25 jaar een bewegingsmelder als opritverklikker bij de inrit.
Deze bewegingsmelder zit dan verbonden met een lamp in de woonkamer en die lamp gaat steeds aan als iemand de inrit op komt.
Werkt op zich top maar geeft ook foutmeldingen, bijvoorbeeld als er een kat doorheen loopt.

Nou zat ik te bedenken om deze bewegingsmelder te vervangen voor een oprit verklikker met laser en de rest hetzelfde te laten.
Maar ik weet niet goed wat ideaal is in deze situatie.

Mijn vader had al een soort van infarood fotocel laster achtig ding gekocht van ABUS. Ik begrijp nog steeds niet goed wat het is maar het is niet te gebruiken omdat je aan beide kanten van de inrit stroom nodig hebt. En dat is niet mogelijk.

De oprit is ongeveer 4m breed en het liefst heb ik een laster aan het ene kant van het pad en een reflector aan de andere kant want een stroomkabel kabel leggen onder asfalt door is niet onmogelijk is.

De vraag is dus:
Wat is de ideale oprit verklikker dat simpelweg de bewegingsmelder kan vervangen zonder veel andere veranderingen aan te brengen?

[ Voor 20% gewijzigd door tweakmember op 16-08-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:54

timovd

Voorsprong door techniek

Wat is het doel er van? Ik neem aan dat de lamp alleen moet gaan branden als het donker is?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
timovd schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:53:
Wat is het doel er van? Ik neem aan dat de lamp alleen moet gaan branden als het donker is?
Nee de lamp gaat hele dag aan/uit gaan bij bezoekers die de inrit in/af komen.

[ Voor 6% gewijzigd door tweakmember op 16-08-2022 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 11:25
timovd schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:53:
Je ziet dit vaker op grote(re) opritten of een groter erf, of mensen die zo'n bloemstal in de tuin hebben.

Laser+reflector is eigenlijk wat ik daar altijd zie, met een belletje als je de straal doorkruist.

Vond de site 'opritverklikker', wellicht voor inspiratie.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Als iets prima werkt waarom vervangen...

Tevens zou je ook voor "fals" alarm een beweging sensor kunnenplaatsen waar de bezoekers binnenkomen met timer. (Die voor de verlichting zit)
*Mocht er een valse detectie plaatsvinden heb je een goedkope overbrugging door je beweging sensor die uitschakelt na 5min.

Keuze is reuze met aanbod wat er te verkrijgen is.
Beweging sensor rond de 10 a 30 euro
*Monteertijd paar minuten

Of een duur nieuw systeem van pak en beet 100 tot 500 euro of wel meer.
*Monteertijd paar uur

**

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:51

orf

Zoiets als dit?

https://www.amazon.nl/Ref...elinductie/dp/B08D9517VL/

De lamp gaat dan branden als de auto op de oprit staat. Als je wil dat die lamp na X seconden of minuten weer uitgaat heb je een tijdrelais nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:25
Een transceiver, wat ze vroeger in de winkel ook gebruikte. Aan een kant een reflector en aan de anderezijde de transceiver.
Stuurt een lichtstraal, meestal ir, wat reflecteert en wordt opgevangen. Bij een uitval of interruptie klikt het signaal.
Wij doen dit met een hond ip het erf, die blaft en werkt perfect maarja alleen het voer co2 etcetera.. is nu een dingetje aan het worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
NiGeLaToR schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:57:
[...]

Je ziet dit vaker op grote(re) opritten of een groter erf, of mensen die zo'n bloemstal in de tuin hebben.

Laser+reflector is eigenlijk wat ik daar altijd zie, met een belletje als je de straal doorkruist.

Vond de site 'opritverklikker', wellicht voor inspiratie.
Deze had ik al voorbij zien komen tijdens mijn zoektocht maar deze werken allemaal op batterijen.
Ik vraag mij af of deze niet heel snel op gaan gezien ze in constante verbinding moeten staan met de bel (?).
En gezien de bel dan in de woonkamer moet hangen, en er dus door 2 muren "gezend" moet worden vraag ik mij af of dat wel mogelijk is.
Ik heb deze vragen overigens hun al gemaild en wacht ik op hun reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
amiaima schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:02:
Een transceiver, wat ze vroeger in de winkel ook gebruikte. Aan een kant een reflector en aan de anderezijde de transceiver.
Stuurt een lichtstraal, meestal ir, wat reflecteert en wordt opgevangen. Bij een uitval of interruptie klikt het signaal.
Is dat systeem hetzelfde als je bovenstaande poster post?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
orf schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:00:
Zoiets als dit?

De lamp gaat dan branden als de auto op de oprit staat. Als je wil dat die lamp na X seconden of minuten weer uitgaat heb je een tijdrelais nodig.
ik denk dat dit tot nu toe de meest juiste oplossing is, een tijd relais zou idd dan erbij moeten.
Ook zat ik te denken om de lamp te vervangen voor een bel.
Dus lamp uit de fitting te draaien en een soort van bel terug in de fitting te draaien.
Geen idee of zoiets bestaat... ik ga hier even op zitten broeden... thanks.

[ Voor 25% gewijzigd door tweakmember op 16-08-2022 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
Zoiets als dit?

Dit ding heeft een photoelectric switch.
Wat is dat? kun je daarmee de laser straal verzwakken/versterken ofzo?
Ik snap de werking en nut ervan niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:57

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Even zoeken op lichtsluis buitenmontage....

https://dugoshop.nl/lichtsluis-buiten

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 22:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dat ding zend een lichtbundel naar de reflector en vangt hem ook weer op.
Vervolgens kan je er twee dingen mee doen (via de normally cloesed en normally open draad): kijken of iets er niet is (lichtbundel komt netjes terug) of kijken of iets er wel is (lichtbundel komt niet terug). Dus over er een auto langsrijdt bijvoorbeeld. :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
nvm..

[ Voor 114% gewijzigd door tweakmember op 25-08-2022 10:55 ]

• tweakmember
Zoiets als dit?

ik heb dus nou deze besteld maar kom tot de ontdekking dat er helemaal geen gebruiksaanwijzing aanwezig is. 8)7 Dus ik heb geen idee hoe ik dat ding moet installeren. :(
Zit mijn suf te zoeken maar kom er niet uit.
Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
tweakmember schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:57:
[...]

ik heb dus nou deze besteld maar kom tot de ontdekking dat er helemaal geen gebruiksaanwijzing aanwezig is. 8)7 Dus ik heb geen idee hoe ik dat ding moet installeren. :(
Iemand een idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EihimEbHbf5pIkoHL4j4PmYsqD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3k53YYN30QL9s9Ey6nF681QG.png?f=fotoalbum_large
https://www.tme.eu/Docume...1f33d3f660510f98/e3jk.pdf

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/612kWopyHuL._SL1500_.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 25-08-2022 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:35

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

tweakmember schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:47:
Mijn vader had al een soort van infarood fotocel laster achtig ding gekocht van ABUS. Ik begrijp nog steeds niet goed wat het is maar het is niet te gebruiken omdat je aan beide kanten van de inrit stroom nodig hebt. En dat is niet mogelijk.
Misschien zoiets wat je ook bij lift deuren zag ? Die kunnen ook met een reflector/spiegel werken. Het nadeel is dat deze weer gevoelig is voor regen.

Is een camera met 'object' herkenning misschien een optie ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSWOIFBHcfgiEsKSPI7zs138cqg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VXRaoqJgmtGNz02AiLF8SNRS.png?f=fotoalbum_large

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

[...]

Iemand een idee?
Bruin en blauw is fase en nul.

Wit doet samen met zwart en grijs de no/nc dus die zet je tussen de signaallamp / zoemer oid.
(Als alles gewoon 230v is: wit knoop je aan de fase, en zwart breng je naar de signaallamp, aan de lamp knoop je een 0)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Die lamp gaat dan toch ook aan als er een kat door de laser loopt?

Is het een winkel aan huis ofzo dat het nodig is? Misschien een zoemertje en een bel plaatsen in de winkel/werkplaats dan dat bezoekers kunnen bellen als je vader ze niet opmerkt?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 20:40
Marzman schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:16:
Die lamp gaat dan toch ook aan als er een kat door de laser loopt?
Wel als je 'm op 10cm hoogte plaats. Niet op 50 ~ 60cm hoogte. Zulke grote katten komen nauwelijks voor in de vrije stadse natuur van NL.

• tweakmember
teacher schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:05:
[...]

Bruin en blauw is fase en nul.

Wit doet samen met zwart en grijs de no/nc dus die zet je tussen de signaallamp / zoemer oid.
(Als alles gewoon 230v is: wit knoop je aan de fase, en zwart breng je naar de signaallamp, aan de lamp knoop je een 0)
mijn kennis kwa elektriciteit gaat niet verder dan plus min en aarde.

anyways, de bewegingsmelder die nu dus als oprit verklikker dient is dus aangesloten aan blauw, zwart en geel/groen draad. Dus plus, min en aarde.

ik had gehoopt dat ik gewoon weg de bewegingsmelder eraf kon halen en dan dat laser-ding in de plaats kon doen. En dus dat laser-ding kon aansluiten aan de blauw, zwart en geel/groen draad.

Ik krijg steeds meer het idee dat dit niet kan. klopt dat?

ook die draadjes van dat laser-ding zijn erg dun, daar kan toch nooit 220/230V doorheen gejaagd worden?

[ Voor 6% gewijzigd door tweakmember op 25-08-2022 14:57 ]

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-06 00:50
Dat zou wel moeten kunnen hoor.

Als het goed is gaan nu blauw (neutraal) bruin (fase) en geel (aarde) naar je bewegingsmelder. Vanuit daar gaat de stroom door met blauw, zwart (schakeldraad) en geel.

In de nieuwe situatie gaan blauw en bruin naar je laser-ding. Blauw aan blauw, bruin aan bruin en wit.

Blauw gaat dan ook verder naar je lamp, samen met de zwarte draad. Ook de gele draad kun je verder laten lopen naar je lamp. Hoop dat het duidelijk is zo?

Qua dikte van de draden, normaal verlengsnoer is ontworpen op 10 A dus ongeveer 2300 Watt.
Een normale lamp verbruikt veel minder, dus kan de bedrading ook dunner. Het relais in de schakeling kan iig minimaal 8A aan volgens de datasheet.

[ Voor 20% gewijzigd door hjtuinenburg op 25-08-2022 15:42 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Doe eens een foto van hoe het nu aangesloten is?

Je hebt 4 draden nodig:
Fase
Nul
Aarde
Schakeldraad.

Zoiets zal je nu ook hebben.

Maak ook ff foto van hoe het binnen aangesloten zit.

[ Voor 28% gewijzigd door teacher op 25-08-2022 17:03 ]

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:33

Is gewoon een reflecterend plaatje + dit niet goed? Laser+ontvanger aan dezelfde kant monteren en reflectrend plaatje aan de overkant.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:19
ik heb dus nou deze besteld maar kom tot de ontdekking dat er helemaal geen gebruiksaanwijzing aanwezig is. 8)7
Deze is toch helemaal niet spatwaterdicht / geschikt voor gebruik buiten?

edit:
Blijkbaar is het ding IP64, dus wel spatwaterdicht. Alleen lees ik nu:
Ambient illuminance Incandescent lamp: 3,000 lux max.
En vraag ik me af of het ding nog wel goed werkt als er zonlicht op schijnt?

[ Voor 21% gewijzigd door Xander op 25-08-2022 17:50 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:48

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Mijn vader gebruikt als zo'n 25 jaar een bewegingsmelder als opritverklikker bij de inrit.
Deze bewegingsmelder zit dan verbonden met een lamp in de woonkamer en die lamp gaat steeds aan als iemand de inrit op komt.
Werkt op zich top maar geeft ook foutmeldingen, bijvoorbeeld als er een kat doorheen loopt.

Nou zat ik te bedenken om deze bewegingsmelder te vervangen voor een oprit verklikker met laser en de rest hetzelfde te laten.
waarom?
lost de nieuwe opstelling dan het optreden van mogelijke foutmeldingen op?
is het sowieso een probleem dat foutmeldingen kunnen optreden, van wat ik begrijp gaat hooguit en lamp aan en is het dus juist niet zo relevant dat dit soms ook bij een kat gebeurt...

false positives (een keertje een lamp dieteveel aangaat) is in dit geval minder erg dan een false negative; Dat de lamp niet aangaat, terwijl er wel een persoon rond je huis loopt...

Kan een veel lokalere detecterende laser juist een groot probleem brengen? Omdat het risico op false negatives juist mogelijk groter wordt; zelfs een eventuele 'sluiper' redelijk makkelijk kan zien waar die laser staat en deze ook bewust zou kunnen ontwijken?

Ik ken iemand die een laser sensor op een parkeerplaats heeft staan, maar volgens mij is dat een diefstalbeveiliging, die detecteert of zijn auto wel degelijk op de plek blijft staan, en is volgens mij niet bedoeld als bewegingsmelder

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
ja zo'n bewegingsmelder maakt meldingen op alles wat beweegt he. Dus ook katten, enzo.

[ Voor 203% gewijzigd door tweakmember op 27-08-2022 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
teacher schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:55:
Doe eens een foto van hoe het nu aangesloten is?

Je hebt 4 draden nodig:
Fase
Nul
Aarde
Schakeldraad.

Zoiets zal je nu ook hebben.

Maak ook ff foto van hoe het binnen aangesloten zit.
ok ik heb even nagevraagd hoe de bewegingsmelder precies is aangesloten gezien ik dat niet zelf hebt gedaan

De bewegingsmelder zit aangesloten op 3 draden.

1: zwart = plus
2: blauw = min
3: geel/groen word gebruikt als "signaal draad" wat de lamp aan/uit schakelt.)

Dus nou is de vraag. Welke kleuren draden van dat laser-ding moet ik aansluiten op de 3 bovenstaande draden? Dat laser-ding heeft 5 draden. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

De aardedraad als schakeldraad... das lekker beunen.

We gaan het overigens geen plus en min noemen, maar fase en nul.

Je sluit gewoon de fase en nul aan op de verklikker:
Zwart op de bruine van de verklikker; dit is de fase
Blauw op de blauwe van de verklikker; dit is de nul

Nu pak je de witte draad van de verklikker en die sluit je aan bij de fase (dus zwart/bruin)
Nu pak je de zwarte draad van de verklikker en die sluit je aan op je aarde/signaaldraad. (Let op, zodra er en auto langsrijdt wordt dit dus een fase, een "plus" zeg maar)

De lamp krijgt dus het signaal over de aardedraad en de andere kant van de lamp is een blauwe nul. Die lamp mag geen dikke 100watt pit zijn, maar max 60, liever nog lichter dus.

Geef wel even aan beide zijden met de goede kleur tape aan (zwart dus) dat de aardedraad een schakeldraad is.

De grijze draad van de verklikker gebruik je niet maar isoleer je goed. Daar staat namelijk spanning op als er geen auto langsrijdt.

Simpelgezegd: dat verklikkertje is een soort van wisselschakelaar. De witte draad wordt intern verbonden met zwart of grijs zodra er wel of geen auto in de straal staat.

[ Voor 19% gewijzigd door teacher op 28-08-2022 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
teacher schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:40:

Nu pak je de witte draad van de verklikker en die sluit je aan bij de fase (dus zwart/bruin)
Deze vind ik verwarrend.

bedoel je het zo? nee toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuTf9meUGuPXF21_-QrJ5SEvkpI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/d4O3bY30p0JkK52m928if5g7.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik bedoelde de fasedraad, dus de zwarte vanuit het huis die je op de bruine hebt geknoopt.
De zwarte draad van de verklikker gaat naar de groen/gele.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8okYvy9LiMrZYDKLF_C03vUpBZ0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eIhzXRVmC337RmsZ1utTRinl.jpg?f=user_large

Dat ding heeft zelf stroom nodig, (een fase en nul) en je hebt een stroompje nodig wat je naar de lamp kan laten sturen, dat is de witte en zodra er een auto komt stuurt die de stroom door naar de zwarte en die gaat via je groen/gele draad naar de lamp.

[ Voor 19% gewijzigd door teacher op 29-08-2022 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:00
Je kan eventueel ook de zwarte draad verbinden met de bruine, en dan de witte met de geel/groene.
Dus gewoon zwart en wit omwissel, dan krijg je in ruststand geen spanning op de grijze draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
"fijn" nou zeggen 2 mensen 2 verschillende dingen.

Dus @teacher wil het zo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5aNW3khugAPY-Pp8fW6NvsOemY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H4bZnxCdjPS8XxPZEyVrARDM.png?f=fotoalbum_large

En @Marco wil het zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGLep42sQtOdsCDlxILipt6T4ZQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sBqwOSPYMMB277Zo4mQQEZSi.png?f=fotoalbum_large

Klopt dit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Nee dat is niet wat @Marco voorstelt. Hij bedoelt gewoon hetzelfde als @teacher maar dan aan de linkerkant zwart en wit verwisseld.

Allebei de opties gaan werken.

Allebei de opties, en de oude situatis, zijn trouwens niet volgens geldende normen, de groen/gele draad mag namelijk niet worden gebruikt voor iets anders dan aarde. Er ligt dus eigenlijk gewoon een verkeerde kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:00
Excuses voor het zaaien van verwarring... O-)
@Xander heeft gelukkig prima verwoord wat ik bedoelde, en dat is inderdaad aan de linkerkant zwart en wit omwisselen waardoor er op de grijze draad nooit spanning kan komen.
Maar hou voor het gemak de tekening van @teacher maar aan om misverstanden te voorkomen.
En inderdaad is het uit den boze om een aarde-draad te gebruiken als schakeldraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
Marco schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:45:
Excuses voor het zaaien van verwarring... O-)
@Xander heeft gelukkig prima verwoord wat ik bedoelde, en dat is inderdaad aan de linkerkant zwart en wit omwisselen waardoor er op de grijze draad nooit spanning kan komen.
Maar hou voor het gemak de tekening van @teacher maar aan om misverstanden te voorkomen.
En inderdaad is het uit den boze om een aarde-draad te gebruiken als schakeldraad.
ok maar je zei
[b]Marco in "advies gezocht voor een oprit verklikker."dan krijg je in ruststand geen spanning op de grijze draad.
Wat heeft dat voor voordelen? Dat betekend dat er minder stroom gebruikt word?

Kan je anders even tekenen wat je bedoeld want ik snap er helemaal niks meer van. :/
Ik ben al zo'n leek hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Nee, hou gewoon mijn tekening aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
Xander schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:34:
[...]

[...]

Deze is toch helemaal niet spatwaterdicht / geschikt voor gebruik buiten?

edit:
Blijkbaar is het ding IP64, dus wel spatwaterdicht. Alleen lees ik nu:
ik wou net dat ding installeren en nou ik hem weer goed bekijk betwijfel ik ook of het wel water dicht is.
En nou ik op je link klik staat dat het slecht gaat functioneren als deze word blootgesteld aan water.
Dus ik vraag mij af hoe jij erbij komt dat het spatwaterdicht is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2obPcsKgizd58dPBHE0xZZf6Qj0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TUEE94W8yV00M6FJUMYoseJZ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:49
brooddoosje er omheen dan maar? :+

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
ugh...zoiets ja...

ik denk dat ik hem toch maar retour stuur want ik heb er geen vertrouwen in dat het water dicht is.
Als ik het ding half in mijn mond doe en begin te blazen dan hoor/voel ik de lucht aan de andere kant eruit komen... :F

Ik moet iets beters vinden dat dit.

[ Voor 8% gewijzigd door tweakmember op 31-08-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
tweakmember schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:15:
Dus ik vraag mij af hoe jij erbij komt dat het spatwaterdicht is?
In het datablad staat dat het IP64 is.

Wikipedia: IP-code

IPX4, plensdicht, geen schade indien besproeid (10 l/min) onder eender welke hoek.

Het zou dus veilig in de regen geïnstalleerd kunnen worden. Of het ook gaat functioneren, blijkbaar niet. Maar dat doet het dus waarschijnlijk ook al niet in zonlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
Xander schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:28:
[...]

In het datablad staat dat het IP64 is.

Wikipedia: IP-code

IPX4, plensdicht, geen schade indien besproeid (10 l/min) onder eender welke hoek.

Het zou dus veilig in de regen geïnstalleerd kunnen worden. Of het ook gaat functioneren, blijkbaar niet. Maar dat doet het dus waarschijnlijk ook al niet in zonlicht.
ah zo... nou ik vind het teveel werk om te testen..dat ding gaat terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Voor een lichtsluis buiten denk ik eerder aan dit soort producten: https://www.conrad.nl/nl/...oodlichtsluis-751390.html

Dat wordt ook gebruikt voor poorten, slagbomen, alarmsystemen enzo.

Alleen het werkt niet op 230V. Je kan dat dus alleen gebruiken met een laagspanningsvoeding en een relais om de lamp te schakelen. Deze kun je eventueel binnen, aan het begin van de kabel monteren.

Kant en klare oplossingen voor buiten ken ik niet echt. Ja: een bewegingsmelder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Hij is waterdicht, maar kan in mist/zware regen een valse melding geven. Dat doen al die lichtsluisdingen. Overigens; ip64 is prima. Je buitenlampen zijn ip44, en die hangen ook gewoon in de regen.

Gewoon aansluiten, je hebt hem toch al. En als je dat niet kan, zoek dan iemand die wel 4 draadjes kan aansluiten. Makkelijker als dit ding gaat het namelijk niet worden.

[ Voor 17% gewijzigd door teacher op 31-08-2022 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:57

Garyu

WW

tweakmember schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:27:
ugh...zoiets ja...

ik denk dat ik hem toch maar retour stuur want ik heb er geen vertrouwen in dat het water dicht is.
Als ik het ding half in mijn mond doe en begin te blazen dan hoor/voel ik de lucht aan de andere kant eruit komen... :F

Ik moet iets beters vinden dat dit.
Dat er lucht doorheen kan betekent natuurlijk nog niet dat ie niet tegen water kan. Door een vliegtuigturbine stroomt ook aardig wat lucht en regelmatig water en toch kan ie er tegen.

In dit geval neem ik aan / hoop ik dat er een coating is toegepast op de electronica die die IP64 rating haalt (en een test bewijs). Je moet hem niet in het zwembad monteren, maar spatwater/regen zou geen probleem moeten zijn.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
Even update.
ik heb hem aangesloten gehad op de manier dat @teacher had geadviseerd en werkte perfect.
Dank u voor alle hulp. _/-\o_

Helaas kwam ik erachter dat de afstand van de straal te kort was (4 meter... oeps)
Dus heb ik hem alsnog geretourneerd.

ik heb nou een andere Photoelectrische sensor gescoord en eigenlijk is het precies hetzelfde ding maar het bereik is groter (10 meter)
Een extra meevaller is dat het een IP66 (ipv IP64) is dus het kan nog net wat beter tegen regen/wind/vuil etc
En het was maar 2 tientjes duurder dus ik ben helemaal blij :)

ik heb hem nog niet aangesloten (gister pas binnen) maar gezien het dezelfde aantal draden/aansluitingen heeft neem ik aan dat het goed gaat komen als ik hem op dezelfde manier aansluit

[ Voor 4% gewijzigd door tweakmember op 23-09-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

tweakmember schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:58:
Even update.
ik heb hem aangesloten gehad op de manier dat @teacher had geadviseerd en werkte perfect.
Dank u voor alle hulp. _/-\o_
8) :Y

Pagina: 1