Thermal Runaway ??

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleuangel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21-11-2022
Mijn vraag
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Nogmaals goede morgen ik heb weer een vraag: Ik heb gisteren op mn ender 6 nieuwe venetjes gezet en een nieuwe extruder alles goed aangesloten ,vanmorgen wilde ik een ontwerp printen ,ging even goed maar toen versceen er een melding [zie foto] ik begin hem een beetje zat te worden ,hoop weer dat iemand mij kan helpen Zal er een paar foto s bij doen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zU5SWieLMYxYYhinlo4CEJAIpSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1bbuEkcBY21hWbiHFzht97hp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlSkvFyeJgHWxqj7tKLNvQnBD2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a0Wwy0yrofuYv1N9VWB24BPQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUZE5ep6A6mUPxj5Am8-C6A6mug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sA6RGjQFL8EWn9JHls3IDto7.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:59
bleuangel schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:18:
Mijn vraag
...

...

...Nogmaals goede morgen ik heb weer een vraag: Ik heb gisteren op mn ender 6 nieuwe venetjes gezet en een nieuwe extruder alles goed aangesloten ,vanmorgen wilde ik een ontwerp printen ,ging even goed maar toen versceen er een melding [zie foto] ik begin hem een beetje zat te worden ,hoop weer dat iemand mij kan helpen Zal er een paar foto s bij doen [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Begin eerst met deze vragen te beantwoorden:

Zonder deze info wordt het lastig om jou te helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleuangel
Sorry maar voordat ik die dingen vernieuw had deed hij het wel aardig , wat bedoel je dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
heb je gedaan wat het apparaat wil? namelijk stroom af en aan?
wat gebeurde er toen?

Als je de melding nog steeds krijgt, heb je gedaan wat het apparaat wil?
Namelijk aansluiten op een serial monitor? zodat je kan zien waar het probleem zit?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:31
Ik denk dat er iets niet goed is met de heat cartridge of de thermistor .
Meestal komt het voor dat er een kabelbreuk in zit .
En kontroleer ook of de bekabeling goed op het moederbord is aangesloten .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juulius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-05 13:46
ik weet altijd niet goed wat er nou precies met thermal runaway bedoelt wordt, ik heb altijd het idee dat het meerdere dingen kunnen zijn:
  • wordt te heet, thermistor geeft dit ook aan en printer schiet hierdoor in storing
  • thermistor niet lekker aangesloten, printer ziet een te grote verandering en gaat in storing.
  • wordt niet heet, thermistor geeft dit ook aan printer krijgt deze niet op temperatuur, storing
aangezien je aangaf dat je ventilatoren had vervangen, kijk even of er niet te veel koude lucht over de nossle heen gaat. dit kan een storing opleveren dat de printer hem juist niet op temperatuur kan weten te houden.

ik weet niet of je op scherm de temperatuur kunt monitoren, desnoods zet je part cooling fan op 100% (mits deze er op zit natuurlijk) en check wat de temperatuur doet, dit wil het beste als de nossle dicht op het bed staat (+- 2 mm ervanaf)

daarnaast is het belangrijk dat sensor het zelfde is als wat geconfigureerd staat in de code.
een epcos 100k b57560g104f reageert anders dan een HICTOP 100K ohm NTC 3950 waardoor je zomaar een afwijking van 10 % kunt hebben, op 200 graden is dat wel 20 graden

[ Voor 17% gewijzigd door juulius op 16-08-2022 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fayt64
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-05 13:05

fayt64

WC Eendje

Ik weet niet op het ondertussen in de Ender software zit, maar je zou evt (omdat ik op je foto ook een extruder heater cartridge zie) een PID tune kunnen doen... en is de nieuwe heater cardridge gemaakt voor 12 volt of 24 volt.. en wat is het voltage van het systeem.. die 2 moeten ook gelijk zijn.. (voltage staat meestal op het deel wat warm word)

Overigens is meestal de Thermal Runaway van toepassing op 2 onderdelen:

- heatbed
- nozzle/heater

In de meeste gevallen heb je een temperatuur drop en kan die niet binnen X tijd (X is een waarde van bijvoorbeeld 30 seconden) weer binnen 10 graden komen van de gestelde temperatuur waardoor de printer uit veiligheidsoverweging hem uit zet (en dat is echt wel zo fijn en geen kansloze feature). Mocht je hardware gewoon goed zijn kan je kijken of je in de slicer software je nozzle fan op bijvoorbeeld 70/75% max kan zetten en kijken of het dan wel gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleuangel
wat ik gedaan heb,ik heb de pinter van de stroom afgedaan een paar min gewacht en weer aangezet,maar hij zet zelf de linkse koelven niet aan en tijdens het printen zet hij hem zelf weer uit,dat snap ik al niet ,de temp van het bed heb ik verlaagd naar 50 graden stond 60 en de themp van de extruder van 200 naar 180 graden maar nog zet hij de ven weer uit???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleuangel
Ik heriner me nu ik heb wel een stukje van alle 4 draden afgeknipt omdat ze ze erg lang waren misschien is dat een oorzaak?? van de extruder bedoel ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleuangel
ik bedoel natuurlijk HOT-END

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Het aansturen van de fan (geen ven) doe je vanuit de software. Alhoewel die van de extruder/hot-end altijd aan staat, om te zorgen dat de hitte niet doortrekt naar boven. Maar de grotere die je 3d print koelt is schakelbaar.

Thermal runaway betekent dat de temperatuur teveel afwijkt van de gewenste temperatuur. Dus stel dat hij continu verwarmt, maar toch te koud blijft, heb je een thermal runaway. Althans, als hij de gewenste niet eens kan halen krijg je waarschijnlijk nog een andere melding.

Maar ook als hij de temperatuur gehaalt heeft, zorgt de PID regelaar dat de temperatuur stabiel blijft. Als die dus niet goed is ingesteld zal hij bij een kleine afwijking in de temperatuur teveel gaan corrigeren waardoor de temperatuur teveel gaat afwijken.
Waarschijnlijk kun je in de software een preheat doen van je bed en de extruder. Kijk dan eens wat de temperatuur doet. Daar begint het mee.

Stel dat je hem voorverwarmd op 200 graden, en je ziet hem dat halen, maar daarna nog doorschieten naar 210 of juist terugvallen naar 180 ofzo, dan is dat het probleem waardoor je deze melding krijgt.
Doorgaans zal de meting max 2 graden afwijken (verwacht ik, nooit echt bewust op gelet) van de gewenste als hij goed is ingeregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-05 11:02
:)

[ Voor 100% gewijzigd door Hardy8 op 16-08-2022 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-05 11:02
bleuangel schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:46:
Sorry maar voordat ik die dingen vernieuw had deed hij het wel aardig.
Waarom vervang je onderdelen van een goed werkende printer, slechte print liggen meestal aan de gebruiker en niet aan de printer, maar nu moet je in ieder geval een PID tuning doen wanneer je thermistor en heater vervangen hebt, ook opletten of de partcooler niet teveel tegen de nozzle blaast, want zo gauw die ingeschakeld wordt en ook de nozzle iets mee koelt dan kan het zo maar zijn dat de temperatuur te ver daalt met als gevolg "thermal runaway".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carbidsjitter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-05 09:56
juulius schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:49:
ik weet altijd niet goed wat er nou precies met thermal runaway bedoelt wordt, ik heb altijd het idee dat het meerdere dingen kunnen zijn:
  • wordt te heet, thermistor geeft dit ook aan en printer schiet hierdoor in storing
  • thermistor niet lekker aangesloten, printer ziet een te grote verandering en gaat in storing.
  • wordt niet heet, thermistor geeft dit ook aan printer krijgt deze niet op temperatuur, storing
Wat ik ook regelmatig gezien heb bij 3d printers is dat de mosfet die de hotend verwamt kapot is en in kortsluiting staat, ook als hij niet aangestuurd wordt, kan gevaarlijk zijn omdat de enigste manier om dan een thermal runaway te voorkomen is om de printer volledig uit te zetten. Sommige zetten er daarom ook een relais tussen op de 230v om 'm dan via de software uit te schakelen.

Maar zoals gezegd, doe een preheat en kijk wat de temperaturen doen t.o.v. de gewenste temperaturen. Je zou bv. Pronterface kunnen gebruiken om temperatuur grafiekjes te maken.
Pagina: 1