Agenda voor wisseldiensten (Android)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-05 11:32
Beste Tweakers,

Mijn vrouw werkt wisseldiensten en schrijft al jaren lang haar diensten in een normale agenda (met pen dus)
Nu loop ik steeds vaker tegen het probleem aan dat ik dingen lastig in kan plannen, omdat ik haar agenda niet heb.

Ik beheer onze normale agenda`s op een eigen server en we gebruiken op onze Android toestellen "simple calendar pro" om elkaars agenda te zien zoals tandarts afspraken, verjaardagen etc.

De reden dat haar werkdiensten er niet in staan, is omdat het in normale agenda`s echt een drama is om een shift toe te voegen (veel typen en klikken). Nu zijn er wel apps zoals Work shift calendar en Shift work calendar, die het enorm eenvoudig maken om dit soort agenda`s te maken. Alleen om deze dan weer te synchroniseren met 2 gebruikers/agenda`s is dan weer niet te doen (zo lijkt het).

Met alle handig Tweakers hier, kan ik me bijna niet voorstellen dat iemand niet de gouden tip heeft hiervoor.
Wie heeft hier ervaring mee en hoe hebben jullie dit opgelost?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:55
Mijn vrouw en ik gebruiken al jaren de standaard Google agenda die op Android staat. Hierbij kun je eenvoudig ook andere agenda's synchroniseren. Wij hebben elkaars agenda zichtbaar (deze kun je ook weer uitzetten). Als mijn vrouw iets toevoegt, synchroniseert deze bijna instant. We kunnen ook met verschillende kleuren werken zodat we weten van wie wat is. Het is ook handig voor importen van andere schema's zoals F1 kalender ect.

Werkt als een zonnetje zonder enige poespas. (naja je hebt een google account nodig in wat voor vorm dan ook, daar zullen wel velen hier het niet mee eens zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
epicfailguy23 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:10:
Mijn vrouw en ik gebruiken al jaren de standaard Google agenda die op Android staat. Hierbij kun je eenvoudig ook andere agenda's synchroniseren. Wij hebben elkaars agenda zichtbaar (deze kun je ook weer uitzetten). Als mijn vrouw iets toevoegt, synchroniseert deze bijna instant. We kunnen ook met verschillende kleuren werken zodat we weten van wie wat is. Het is ook handig voor importen van andere schema's zoals F1 kalender ect.

Werkt als een zonnetje zonder enige poespas. (naja je hebt een google account nodig in wat voor vorm dan ook, daar zullen wel velen hier het niet mee eens zijn).
Het probleem is niet om agenda`s te synchroniseren, dat doe ik al jaren op mijn eigen server. Het probleem is het lastig invoeren van wisseldiensten.

1x een afspraak in je agenda zetten, is echt wel even wat anders dan dag/avond/nacht diensten (3 maanden vooruit) invoeren.

Daar heb je dus hele handige apps voor, alleen om die agenda dan weer te synchroniseren met een bestaande agenda is weer wat lastig. (zo lijkt het)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ze zal op een manier die diensten ingeroosterd krijgen. Heeft ze van haar werk geen digitale agenda, bijv. vanuit roostersysteem? Is die (qua alleen 'bezet/niet bezet') niet te delen?

Let even op dat het vast niet is toegestaan om de inhoud te syncen. Privacy-wetgeving etc. ("Mw. Pietersen, Dorpsstraat 12, stoma vervangen" mag heel erg niet zomaar gesynct of overgetypt worden: bijzondere persoonsgegevens).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:26

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Wachten... schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:15:
Het probleem is het lastig invoeren van wisseldiensten.
[..]
1x een afspraak in je agenda zetten, is echt wel even wat anders dan dag/avond/nacht diensten (3 maanden vooruit) invoeren.
Kan je misschien een voorbeeld geven ? Ik gebruik mijn (google) agenda zakelijk mét wisselende diensten met daarin ook mijn privé agenda die dus met mijn zakelijke account en met mijn vrouw is gedeeld. Zo werk ik al zeker 8 jaar en loop nooit ergens tegenaan.
Als de 'werktijden' standaard zijn per dienst dan kan je hier locaties voor gebruiken en deze in je agenda eenvoudig vooruit plannen per dag/week/maand/periode.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:55
Wachten... schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:15:
[...]

Het probleem is niet om agenda`s te synchroniseren, dat doe ik al jaren op mijn eigen server. Het probleem is het lastig invoeren van wisseldiensten.

Daar heb je dus hele handige apps voor, alleen om die agenda dan weer te synchroniseren met een bestaande agenda is weer wat lastig. (zo lijkt het)
Oh op die fiets, Meestal staat er bij ons in de agenda alleen: "dag" "laat" "dienst" dat wordt meestal door mijn vrouw toegevoegd zodra het rooster uit is. Omdat ze nauwelijks naar mensen thuis hoeft hoeven hier ook geen persoonsgegevens in te voeren.

Zover ik weet is er wel de vraag gesteld in het ziekenhuis of dit eenvoudiger kan want zover ik weet hebben bijna alle collega's er last van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
F_J_K schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:19:
Ze zal op een manier die diensten ingeroosterd krijgen. Heeft ze van haar werk geen digitale agenda, bijv. vanuit roostersysteem? Is die (qua alleen 'bezet/niet bezet') niet te delen?

Let even op dat het vast niet is toegestaan om de inhoud te syncen. Privacy-wetgeving etc. ("Mw. Pietersen, Dorpsstraat 12, stoma vervangen" mag heel erg niet zomaar gesynct of overgetypt worden: bijzondere persoonsgegevens).
Dat heb ik ook al eens gevraagd, maar zover ik weet worden hun planningen in Excel gemaakt, en zover ik weet kun je Excel agenda`s/ planningen niet heel makkelijk delen. Althans er is daar niemand die daar echt technisch genoeg voor is om dat op te zetten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisjuh_15
  • Laatst online: 17-05 11:07

Chrisjuh_15

Facta non verba

Wat mijn vriendin doet met wisseldiensten is een afspraak maken die de hele dag duurt en de naam van het event de tijden noemen die ze moet werken. Is even een klusje als je 3 maanden vooruit moet plannen, zeker. Maar daarna staat het altijd bovenaan en kun je het echt niet vergeten.

Zo dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QyALdxfHl0dHDrZS6EXbrxu--ms=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xPcORMSSrR0KMcjwbULIFWEs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@Chrisjuh_15 @DukeBox

Hier zijn dus veel eenvoudigere apps voor en Excel sheets zoals deze

Het verbaasd mij dat veel mensen het op de "omslachtige" manier doen.

Bijvoorbeeld in één van de apps die ik in de TS heb genoemd, daar zie je een maandoverzicht. Je klikt op de dag, bijvoorbeeld 16 augustus, en je klikt vervolgens op de (vooraf gemaakte) dag, avond of nacht shit. Vervolgens klik je op de volgende dag, en klik je daar weer op dag, avond of nacht etc. Dit werkt enorm snel en heb je binnen een minuut denk ik een complete maand ingevoerd.

Ditzelfde kan dus min of meer ook met Excel sheets. Alleen het enige probleem is het delen met iemand anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

Je zal iets moeten vinden of moeten schrijven dat uit zo'n Excellijst een ICS bestand kan distilleren. Die kan je weer importeren in je eigen agenda en klaar ben je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Als je de XLS kunt krijgen, kan je inderdaad scriptmatig al die afspraken importeren. Door er ICS van te maken, of misschien door rechtstreeks de API van de agenda-server aan te spreken.
Bijv https://developers.google.com/apps-script/reference/calendar

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:07
Je kan CSV bestanden importeren in Google Agenda. Moet je alleen wel de juiste structuur/headers gebruiken.

https://support.google.co...create-or-edit-a-csv-file

Onder Advanced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
F_J_K schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:47:
Als je de XLS kunt krijgen, kan je inderdaad scriptmatig al die afspraken importeren. Door er ICS van te maken, of misschien door rechtstreeks de API van de agenda-server aan te spreken.
Bijv https://developers.google.com/apps-script/reference/calendar
Dit is zo te zien een wat lastig verhaal voor mij om in elkaar te zetten. Ik ben ook geen leek in Excel, maar echt met scripts werken etc. is toch wel een ver van mijn bed show.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
eric.1 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:48:
Je kan CSV bestanden importeren in Google Agenda. Moet je alleen wel de juiste structuur/headers gebruiken.

https://support.google.co...create-or-edit-a-csv-file

Onder Advanced.
Ik gebruik (zoals in TS aangegeven) geen Gmail. In mijn agenda`s kan ik enkel ICS toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:54

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Als ik Work shift calendar download geven ze aan dat je bij de betaalde Pro versie kan uploaden naar Google Calendar, misschien is dat een oplossing?

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Wachten... schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:51:
[...]
Dit is zo te zien een wat lastig verhaal voor mij om in elkaar te zetten. Ik ben ook geen leek in Excel, maar echt met scripts werken etc. is toch wel een ver van mijn bed show.
Scripting blijkt niet eens nodig, zoeken bij google naar 'csv to ics convertor' geeft opties zoals https://support.metropubl...g-CSV-files-to-ICS-Format : importeren in Google calendar - waarna je het verder kunt exporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:07
Wachten... schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:52:
[...]

Ik gebruik (zoals in TS aangegeven) geen Gmail. In mijn agenda`s kan ik enkel ICS toevoegen.
Je kan het wel gebruiken om al die afspraken te importeren en vervolgens weer te exporteren, mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
RedFox schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:55:
Als ik Work shift calendar download geven ze aan dat je bij de betaalde Pro versie kan uploaden naar Google Calendar, misschien is dat een oplossing?
Ja daar had ik ook nog naar gekeken, maar we gebruiken geen Gmail agenda. Je kunt dan ook wel exporteren zag ik, dus misschien moet ik maar gewoon voor die optie gaan en dan handmatig importeren. Het liefst zou ik het allemaal automatisch willen laten lopen, maar ik ben bang dat er geen makkelijke optie voor is.

@eric.1 Die optie is er zeker, maar ik blijf het liefst ver weg van Google ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Wachten... op 16-08-2022 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:22
Wachten... schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:58:
Beste Tweakers,

Mijn vrouw werkt wisseldiensten en schrijft al jaren lang haar diensten in een normale agenda (met pen dus)
Nu loop ik steeds vaker tegen het probleem aan dat ik dingen lastig in kan plannen, omdat ik haar agenda niet heb.

Ik beheer onze normale agenda`s op een eigen server en we gebruiken op onze Android toestellen "simple calendar pro" om elkaars agenda te zien zoals tandarts afspraken, verjaardagen etc.

De reden dat haar werkdiensten er niet in staan, is omdat het in normale agenda`s echt een drama is om een shift toe te voegen (veel typen en klikken). Nu zijn er wel apps zoals Work shift calendar en Shift work calendar, die het enorm eenvoudig maken om dit soort agenda`s te maken. Alleen om deze dan weer te synchroniseren met 2 gebruikers/agenda`s is dan weer niet te doen (zo lijkt het).

Met alle handig Tweakers hier, kan ik me bijna niet voorstellen dat iemand niet de gouden tip heeft hiervoor.
Wie heeft hier ervaring mee en hoe hebben jullie dit opgelost?
ik zou het oplossen door per maand 5 minuten te nemen en dit in te typen in een google calender/Nextcloud/zoho/caldav-ding. Gewoon een kopje koffie zetten, muziekje aan en 5 min werken. sorry misschien niet het mooie gepolijste antwoord dat je zoekt maar dit lijkt me verreweg de minst moeilijke optie.

En als jij vooral die info nodig hebt dan misschien zelf maar even overtikken van die info, kost ook maar paar min als je handig bent. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Fr33z schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:47:
[...]

ik zou het oplossen door per maand 5 minuten te nemen en dit in te typen in een google calender/Nextcloud/zoho/caldav-ding. Gewoon een kopje koffie zetten, muziekje aan en 5 min werken. sorry misschien niet het mooie gepolijste antwoord dat je zoekt maar dit lijkt me verreweg de minst moeilijke optie.

En als jij vooral die info nodig hebt dan misschien zelf maar even overtikken van die info, kost ook maar paar min als je handig bent. :9
Ja dat is alleen het punt, Het is geen 5 min werk om dit erin te zetten, al was dat het geval, dan had ik deze vraag niet gesteld ;)

Ik hoop dat iemand nog de gouden tip heeft, en anders ga ik alle info en reacties hier verzamelen om tot een gewenst besluit te komen.

Ik weet in ieder geval dat er meer collega`s zijn van haar die tegen dit "probleem" aan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Varianten op de zoek tip in F_J_K in "Agenda voor wisseldiensten (Android)" geeft diverse opties, geen van de tools werkt? Natuurlijk wel even de juiste velden regelen in de excel sheet export naar csv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
F_J_K schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:13:
Varianten op de zoek tip in F_J_K in "Agenda voor wisseldiensten (Android)" geeft diverse opties, geen van de tools werkt? Natuurlijk wel even de juiste velden regelen in de excel sheet export naar csv
Ik ben nu inderdaad even aan het "klooien" daarmee. Ik ben alleen geen Excel expert, dus het is even wat uitvogel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:22
Wachten... schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:02:
[...]

Ja dat is alleen het punt, Het is geen 5 min werk om dit erin te zetten, al was dat het geval, dan had ik deze vraag niet gesteld ;)

Ik hoop dat iemand nog de gouden tip heeft, en anders ga ik alle info en reacties hier verzamelen om tot een gewenst besluit te komen.

Ik weet in ieder geval dat er meer collega`s zijn van haar die tegen dit "probleem" aan lopen.
ik vraag me nu echt af hoe die roosters dan zijn dat dit zo lastig is? Want ik kan me bijna niet voorstellen dat dit zo lastig is, misschien vooral klote om op een smartphone in te tikken maar met een laptopje moet dit toch snel kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-04 13:38
Bij mijn vrouw op het werk hebben alle diensten verschillende korte codes. Zij zet die codes als dagafspraak in haar (gedeelde) google kalender. De codes zijn kort (A, B1, B2, C1, etc). Dus dat is de laptop niet zoveel werk om in te voeren. Gaat daar ook per 3 maanden.

Facebook :: Twitter :: PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
riotrick schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:54:
Bij mijn vrouw op het werk hebben alle diensten verschillende korte codes. Zij zet die codes als dagafspraak in haar (gedeelde) google kalender. De codes zijn kort (A, B1, B2, C1, etc). Dus dat is de laptop niet zoveel werk om in te voeren. Gaat daar ook per 3 maanden.
Ja het verbaasd mij dus dat iedereen het blijkbaar zo doet. Het is echt wel redelijk omslachtig om het via de PC te doen, dit vindt eigenlijk iedereen op haar werk omslachtig en nagenoeg iedereen doet het dus in een papieren agenda.

Ik ben wel tot de conclusie gekomen dat het via Excel niet helemaal realistisch is. Het is veel werk (voor mij) om dit op te zetten, en je moet hiervoor toch achter de PC of laptop kruipen.

Wat is de uitkomst tot nu toe?
Ik heb vervolgens z`n beetje alle apps bekeken en geprobeerd, en tot de conclusie gekomen dat de werkploeg kalender wel echt het makkelijkst is. Hij kost dan wel 5 euro (eenmalig) maar het is van een partij gevestigd Las Palmas en niet van een één of ander vaag Chinees bedrijf (zoals veel apps), je kunt het synchroniseren of exporteren, maar het belangrijkste..... het toevoegen van diensten is extreem eenvoudig. Je maakt één keer een Dag, Avond, en Nachtdienst aan (of wat voor diensten je ook wilt aanmaken) vervolgens kom je in een maandoverzicht als je de app opent. Je klikt dan op bijvoorbeeld de Dag shift die je hebt aangemaakt, en je klikt alle dagen aan waarop je dagdiensten hebt. Hetzelfde doe je voor Avond en Nacht en je bent klaar. Ze had binnen 2 minuten haar 3 maanden planning ingevoerd.

Ik had ook nog Supershift geprobeerd (waar veel mensen tevreden over zijn), echter moet je daar toch weer 3x klikken voordat je een dienst het toegevoegd. Het klinkt niet veel, maar als je dit voor circa 60 dagen in moet voeren, dan zijn het toch weer 180 kliks verder en heel wat extra tijd.

Het enige nadeel (voor mij) is dat ik toch met Gmail moest werken. Ik heb alleen een random account gemaakt waar enkel deze schema heen gaat en dit wordt gesynchroniseert met onze eigen agenda. Als je al Gmail gebruikt dat is het helemaal makkelijk.

Conclusie:
De app is zeker geen eyecatcher, want grafisch ziet het er niet uit, maar het werkt echt mega snel. Jammer dat dit soort functies nog niet ingebouwd zitten in standaard email apps.

Pagina: 1