Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stucwerk op WCD

Pagina: 1
Acties:

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-05 10:27
Onlangs is bij ons de hele bovenverdieping gestuukt. Ter voorbereiding heb ik toentertijd alle afdekplaatjes van de stopcontacten verwijderd. Het ijzeren framepje heb ik hierbij laten zitten. Achteraf gezien is dit volgens mij niet slim geweest, want dit is onder het stucwerk komen te zitten.

Het lukt nog wel om het afdekplaatje erop te monteren, maar ik merk dat bij het insteken van een stekker de pinnetjes alleen op het uiteinde contact maken. Volgens mij is dit zelfs onveilig, of overdrijf ik dan?

Ik zou wat stucwerk kunnen wegkappen om het ijzeren framepje vrij te maken, maar volgens mij zou ik dan alsnog iets achter het ijzeren framepje moeten plaatsen om op die manier de dikte van het stucwerk te kunnen evenaren, zodat het framepje strak tegen de muur geschroefd kan worden. Of is er een andere oplossing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UALALRHyEfKbS1nPHJybsVxJkZA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ng7OV7dUGCbKIKFwq0AJndgn.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Gautama op 16-08-2022 08:58 ]

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:57
Daarvoor kan je vulringetjes kopen.

https://www.elektramat.nl...sSNxZ-Y3JvPUaAk3oEALw_wcB

Daarmee kan je ze precies op de juiste hoogte laten uitkomen. Vergeet dan ook niet direct om wat langere m3 schroefjes erbij te bestellen anders zijn die weer tekort.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-11 21:55
@Gautama
Om te beginnen mag ik hopen dat de rest van het stucwerk er beter uitziet.

Maar om te beginnen moet je voorzichtig het stucwerk verwijderen wat nu je WCD bedekt. Vervolgens kan je je WCD verwijderen. Daarna een vulring plaatsen zoals hierboven genoemd.
Dan is de inbouwdoos weer op gelijke hoogte met het stucwerk. Dan kan je de WCD terugplaatsen en de afdekplaat erop zetten.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Om die vulringen te platsen moet eerst het binnenwerk er uit, en dat is knap lastig zonder het stucwerk te veel te beschadigen..

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:50
Janoz schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:03:
Om die vulringen te platsen moet eerst het binnenwerk er uit, en dat is knap lastig zonder het stucwerk te veel te beschadigen..
Met een scherp afbreekmesje kun je heel nauwkeurig het stucwerk wegsnijden. Niet als een wilde hele stukken wegkappen, maar met beleid snijden.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het is wel te doen, maar je margin of error is heel klein. Het binnenwerk is immers maar een heel klein stukje kleiner dan de kap die er overheen gaat,

• Gautama
Bedankt voor de tips. De vulringetjes lijken een goede oplossing. Ik ga het voorzichtig proberen weg te kappen/snijden.

Klopt het dat het gevaarlijk is als een stekker niet voldoende diep in de WCD gestoken wordt, ookal maakt hij wel contact?

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:09
Gautama schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:08:
Bedankt voor de tips. De vulringetjes lijken een goede oplossing. Ik ga het voorzichtig proberen weg te kappen/snijden.

Klopt het dat het gevaarlijk is als een stekker niet voldoende diep in de WCD gestoken wordt, ookal maakt hij wel contact?
ik zou het er niet op gokken, want een beetje contact kan ook een slecht contact zijn/worden met mogelijke gevolgen die je niet in huis wilt.

• Gautama
Bij het terugplaatsen van de afdekplaatjes is mij trouwens opgevallen dat er een wit plaatje met veringen achter de gaten geplaatst kan worden waar je een stekker doorheen duwt (afbeelding 1, links). Dit zorgt er volgens mij voor dat de gaten dicht zijn als er geen stekker is ingeplugd (afbeelding 2, bovenste stopcontact is incl. dit wit plaatje).

Ik heb dit niet eerder gezien en merk ook dat dit plaatje niet voor ieder stopcontact nog aanwezig is.

Is het nodig en normaal om dit wit plaatje achter de afdekplaatjes te monteren? Ik begrijp de toegevoegde waarde niet... als bijv. een kind een paperclip pakt duwt 'ie 'm alsnog heel makkelijk bij de WCD naar binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNaUstebvYJKVk0M2qkMOxgchj0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VhtZCOkhUH1l0Hr36vH9mbTD.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6CLQzDGNaMC7whhU75E-bsA1NI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v0vrGjvcTKQzeSU1M31y3d1V.jpg?f=user_large

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dat is inderdaad de kinderbeveiliging. Toegevoegde waarde is dat ze alleen open gaan als je een paperclip in allebei de gaten duwt ;)

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:50
Nee dat hoeft niet.

Binnenwerk laten zitten voor de stukadoor is inderdaad een beetje dom, maar een beetje stukadoor geeft dat dan ook aan zodat je het nog kunt verwijderen. Kleine moeite.

Nu is idd beste optie om met een stanleymes het vierkant uit te snijden, Binnenwerk uitnemen, vulringen plaatsen, Binnenwerk terugplaatsen, afdekraam plaatsen met stopcontact.

Een klein puntje stukwerk kun je vast zelf wel bijwerken mocht het nodig zijn.

Koop een setje met verschillende diktes vullingen (of de meest dunne, want je kunt ze stapelen), dan kun je kijken wat nodig is en zit je altijd goed.
Soms zal een vulling wellicht niet nodig zijn als de stuuk niet te dik is.

[ Voor 20% gewijzigd door pentaw1nz op 16-08-2022 09:26 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-11 10:06

CaDje

Framedrops for life

Gautama schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:16:
Bij het terugplaatsen van de afdekplaatjes is mij trouwens opgevallen dat er een wit plaatje met veringen achter de gaten geplaatst kan worden waar je een stekker doorheen duwt (afbeelding 1, links). Dit zorgt er volgens mij voor dat de gaten dicht zijn als er geen stekker is ingeplugd (afbeelding 2, bovenste stopcontact is incl. dit wit plaatje).

Ik heb dit niet eerder gezien en merk ook dat dit plaatje niet voor ieder stopcontact nog aanwezig is.

Is het nodig en normaal om dit wit plaatje achter de afdekplaatjes te monteren? Ik begrijp de toegevoegde waarde niet... als bijv. een kind een paperclip pakt duwt 'ie 'm alsnog heel makkelijk bij de WCD naar binnen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt mij niet nodig, het zit vaak ook op verdeeldozen, maar daar is het ook om stof buiten te houden. Als je heel makkelijk er doorheen prikt zou ik het gewoon weg laten. Als je er toch een beveiliging op wil zou ik van die plaatjes erin zetten waar je eerst de stekker een kwart slag moet draaien.

• Gautama
Bedankt de adviezen allen. Laatste vraag... :')

Bij sommige zijn de koperkleurige pinnetjes wat verbogen (daar heb ik nu geen foto van, maar onderstaand ter illustratie van welk deel ik bedoel). Hierdoor gaat niet overal de stekker er altijd even goed in.

Kan ik deze pinnetjes gewoon terugbuigen met een schroevendraaier (als de stroom is uitgeschakeld uiteraard)? Of dien ik het binnenwerk ook te vervangen?

Ik vind het niet erg om een paar tientjes te besteden voor nieuw binnenwerk, maar ik heb echt geen flauw idee welk type binnenwerk compatibel is met mijn afdekplaatjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9G1-odiFKa1kabuD5vfYiu229Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BuxMmFzElz9OzKQgrkd5lyUA.jpg?f=user_large

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:20
Janoz schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:23:
Dat is inderdaad de kinderbeveiliging. Toegevoegde waarde is dat ze alleen open gaan als je een paperclip in allebei de gaten duwt ;)
Ik noem die dingen altijd volwassenbeveiliging want naarmate de zaak een beetje ouder wordt mag je de stekker er letterlijk in rammen.

Daarom haal ik ze er direct uit en plak wel ouderwetse opzet dingen als ik ze nodig ben.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 16-08-2022 10:10 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 16:16

Tijntje

Hello?!

mr_evil08 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:10:
[...]

Ik noem die dingen altijd volwassenbeveiliging want naarmate de zaak een beetje ouder wordt mag je de stekker er letterlijk in rammen.

Daarom haal ik ze er direct uit en plak wel ouderwetse opzet dingen als ik ze nodig ben.
Daar werkt dan een beetje siliconen spray heel goed voor.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-11 21:55
Gautama schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:38:

Bij sommige zijn de koperkleurige pinnetjes wat verbogen (daar heb ik nu geen foto van, maar onderstaand ter illustratie van welk deel ik bedoel). Hierdoor gaat niet overal de stekker er altijd even goed in.

Kan ik deze pinnetjes gewoon terugbuigen met een schroevendraaier (als de stroom is uitgeschakeld uiteraard)? Of dien ik het binnenwerk ook te vervangen?

Ik vind het niet erg om een paar tientjes te besteden voor nieuw binnenwerk, maar ik heb echt geen flauw idee welk type binnenwerk compatibel is met mijn afdekplaatjes.

[Afbeelding]
Zo horen die pinnetjes eruit te zien. Daar die vorm klemmen ze goed om je stekker heen.

Voor je beeld wat een gloed nieuwe kost:
https://www.elektrototaal...1-wandcontactdoos-4174379

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

[Afbeelding]
Met beleid kun je best iets terugbuigen. Voelt gaat niet goed voor een WCD (gammel etc) dan haal je een nieuw binnenwerk. Zowel op het afdekmateriaal als binnenwerk staat typisch een (bij elkaar horend) merk.

Als je hier een foto plaatst dan herkennen mensen het wellicht.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:50

[Afbeelding]
Dat kun je prima iets terugbuigen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-11 08:59

Kan ik deze pinnetjes gewoon terugbuigen met een schroevendraaier (als de stroom is uitgeschakeld uiteraard)?
Bedoel je dat je de pinnetjes uit elkaar wil buigen zodat de stekker er makkelijker in gaat? Niet doen! Dan krijg je een slechter contact en dat is mogelijk brandgevaarlijk.

Als je merkt dat de stekker er te los in gaat kan je ze prima wat strakker buigen, maar expres je stopcontact gammel gaan maken lijkt me geen goed idee.

• Gautama
@Tom-Z Nou, in sommige gevallen gaat een stekker er gewoonweg niet in, omdat de pin van de stekker tegen de pinnen van het stopcontact aanduwt. Als ik de afdekplaat eraf haal, zie ik dat in sommige gevallen de pinnetjes van het binnenwerk te dicht tegen elkaar aan staan of wat scheef staan, waardoor het gat te nauw is om een stekker in te kunnen steken.

Bij meerdere punten in het huis merk ik dit en dat heb ik nog nooit meegemaakt. Wellicht een zwakte punt van het desbetreffende merk.

• Gautama
Inmiddels ben ik erachter dat het allemaal van het merk Wintop is. Niet bekend bij de bekende bouwmarkten... :/

• tellorian
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-11 10:59
Gautama schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:58:
Inmiddels ben ik erachter dat het allemaal van het merk Wintop is. Niet bekend bij de bekende bouwmarkten... :/
Wintop is heel bekend bij de bekendere bouwmarkten (Gamma/Karwei) maar niet onder de eigen naam, Wintop maakt zowat al het ‘huismerk’ schakelmateriaal.

Zo te zien heb je de serie ‘Gamma Ventoux’ maar die serie lijkt uit het assortiment te gaan, er wordt niet veel meer van verkocht.

[ Voor 15% gewijzigd door tellorian op 16-08-2022 11:09 . Reden: Toevoeging over soort WCD ]

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:11

R-B

Blokkert

Het is jammer dat menig stucadoor dit gewoon lekker negeert en eroverheen smeert. Ze zouden bete rmoeten weten..

Beste optie is uitsnijden, metalen frame eruit, vullers eronder en met langere schroeven weer vast zetten.

let wel op, haal niet teveel stuc weg! Anders past je "afdekking" er niet meer netjes op.

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-11 16:51
Offtopic maar stucwerk ziet er belabberd uit dus hoop dat de rest beter is maar dat denk ik niet.

Hopelijk heb je dan ook nog niet geschilderd en kun je nog heeeeel goed gaan afsponsen en schuren met een zeer fijne korrel (begin wat grover), gebruik het liefst een giraf nek

Dan heeeeeel goed gaan kijken dat er geen oneffenheden zijn met strijklicht (dieptes bijvullen met topfinish) en tot slot een hele goede primer gaan aanbrengen op 2 lagen, dan pas schilderen. Let op, gebruik het zelfde merk en type roller voor primer en verf, anders ga je textuur verschillen krijgen.

Want echt, je gaat ALLES zien als er eenmaal verf op zit.

Just my 2 cents ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Aviv1 op 16-08-2022 15:46 ]

Let me share my screen...

• Gautama
Wat ziet er precies belabberd uit van het stucwerk?

Oneffenheden zijn toch altijd wel zichtbaar met foto’s van dichtbij?

[ Voor 42% gewijzigd door Gautama op 16-08-2022 16:04 ]

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-11 16:51
Gautama schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:02:
Wat ziet er precies belabberd uit van het stucwerk?

Oneffenheden zijn toch altijd wel zichtbaar met foto’s van dichtbij?
Ik zie daar toch duidelijk een hap, een streep van het spakmes en een niet bepaald glad oppervlak (allemaal (vocht?) bultjes)

Maar als jij dat netjes vindt zou ik het zo laten en gaan sausen

Let me share my screen...

Pagina: 1