Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venzi
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-07 02:01
Beste mede-tweakers!

Nu de energieprijzen steeds verder exploderen, ben ik mijzelf toch maar eens aan het oriënteren op het (laten)plaatsen van zonnepanelen op mijn woning. zeker nu ik tegenwoordig 6000KwH op jaarbasis verbruik.

Nu zit ik alleen met dilemma waar ik graag eerst zelf duidelijkheid in wil hebben voordat ik mijzelf laat ompraten door de PV-verkopers!

Ik heb een vrij ''speelse'' woning, met zowel 2 schuine zijde en 2 platte daken. deze 2 platte daken zitten op 2 verschillende hoogte niveaus. hieronder een foto om even kennis te maken met de woning. eentje zonder bewerking, en ook eentje met gekleurde dakvlakken voor de verdere uitleg:

Onbewerkt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iB6HM9OSbAFQs_4mOlePEgqOlPU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m3bS0EhghfbPe5yTZ202U61t.jpg?f=user_large

Bewerkt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDtUG7XOxnzSXqJZfA4vmzZgNvE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0jmr9Xa267bq297qNhuFIOcv.jpg?f=user_large

De foto is georiënteerd met het zuiden onder.

- Geel: 47 graden hellingshoek. hoogte is te laag om 2 rijen boven elkaar te leggen.. zal een kleine 3 meter in hoogte zijn, breedte ongeveer hetzelfde omdat in het midden een ventilatieafvoer zit (zwarte stipje op de foto) totale breedte aan de onderkant is ongeveer 8,5m. doordat deze in een punt loopt blijft daar boven in de nok nog maar ~5.4m van over

- Blauw: 38 Graden hellingshoek. deze hoogte zal bijna 4 meter zijn. breedte aan de onderkant is ongeveer 7,6m, doordat het in een punt loopt is er aan de bovenkant nog maar ~4,8m over.

- Bruin: Plat dak. ongeveer een oppervlakte van 3x4 beschikbaar. dit plat dak ligt ongeveer 1,70m lager dan de nok van de schuine daken.

Nu is mijn vraag; waar zouden jullie panelen gaan plaatsen? ik wil voor nu ongeveer een 4000Kwh aan panelen plaatsen en later als het budget het weer toelaat (zelf) panelen bijplaatsen. ik ben voorstander van het Enphase systeem, dit omdat ik het handig uit kan breiden en sommige panelen af en toe wat schaduw zullen gaan pakken. zeker als ik kies voor de plat dak opstelling. aan de achterkant van mijn woning (West) staan vrij hoge woningen. als de zon wat lager staat schijnt deze tussen de huizen door op mijn dak. ik heb het idee dat ik zonder micro omvormers hier ook best wat rendement laat liggen doordat de schaduwen van de huizen op (delen van) panelen zullen vallen.

concreet;

Panelen plaatsen op vlak Geel + Bruin, of kiezen voor vlak Geel + Blauw?

ik heb een stiekeme voorkeur voor vlak Geel+Blauw. of zouden jullie blauw echt niet adviseren doordat het een kleine noord-west hoek heeft? dit heeft wel als voordeel dat ik later zelf op het platte dak panelen bij kan plaatsen..

Onderstaande afbeelding is uit een offerte van Govolt, puur uit interesse. alleen zij hebben dus alle 3 de vlakken benut op een erg slordige manier naar mijn idee. dit moet efficiënter kunnen, maar het was enkel voor het idee hoe ik eventueel panelen zou kunnen plaatsen. zij hebben panelen van 175x109 cm ingetekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdBJzwj5MWpwGml033TklOGbb1s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TQyI43gnTeWCSN22LlXfktF7.jpg?f=user_large

Onderstaand ook nog een foto uit 3Dbag om het zo goed mogelijk te visualiseren voor jullie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hr7Vz8TyMWinDgEx-Tq8-xbE7aU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OY5bC0mYA1W2cRtrCKest1TI.jpg?f=user_large

Woning is voorzien van een nieuwe meterkast met een 3-fase aansluiting.

Mocht iemand nog een goede installateur in de regio van Veghel, Noord-Brabant hebben. let me know! _/-\o_

Bedankt voor het doornemen van mijn boekwerk, ik weet dat Tweakers mij vaak beter op weg kunnen helpen dan de gemiddelde PV verkoper/monteur...

Wie goed tegen kou kan heeft lang zomer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Is de ventilatie afvoer te verplaatsen of te vervangen door een ventilatie pan?

Budget?

Enphase is duur, je kiest het omdat het nodig is. Om het vanwege uitbreiding te doen is niet slim, van dat geld kan je het beter in 1x goed doen.

Welke offertes en prijzen heb je?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:45
Hoe is de schaduw op plat dak? Neem eens op aantal tijden een foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 24-07 17:50
Op blauw en geel passen sowieso al meer panelen als je ze in landscape legt. (8 op blauw, 6 op geel). Als je er dan helemaal rechts op je garage/schuur (?) ook nog 4 legt heb je een mooie opbrengst over de hele dag.

De 3 panelen op bruin zijn trouwens ook wel wat gek geplaatst zo net achter dat hogere dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:00
Op het lessenaarsdak bij de auto is nog ruimte voor 3 a 4 panelen en wat zijn de platte stroken tussen de schuine daken en het lager gelegen platte dak? Daar kunnen ook zomaar nog 6 a 7 panelen in landscape op.

Op blauw passen 9 panelen in landscape en op geel 7. Op het verlaagde platte dak 3 in portret maar dan wel tegen de erfscheiding. Op het laagste platte dak zouden er ook nog 2 kunnen zo zuid mogelijk. Dan kom je op totaal 31 panelen van 370 - 400Wp ofwel 11470 - 12400 Wp. Misschien wat veel en vindt je 20 stuks met 9 op blauw, 7 op geel en 4 bij de auto's al zat. Heb je toch rond de 8000Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venzi
Ronald schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 06:41:
Is de ventilatie afvoer te verplaatsen of te vervangen door een ventilatie pan?

Budget?

Enphase is duur, je kiest het omdat het nodig is. Om het vanwege uitbreiding te doen is niet slim, van dat geld kan je het beter in 1x goed doen.

Welke offertes en prijzen heb je?
Slim van die ventilatie pan! Ik ga straks eens even het dak op om het een en ander op te meten en te kijken of ik iets met die ventilatie pijp kan doen. Deze zit aangesloten op de luchtafvoer van mijn badkamer.

Ja het Enphase systeem is inderdaad prijzig, maar wel noodzakelijk heb ik het idee in mijn geval. Ik zit namelijk ook met het dak van mijn buurman wat er voor zorgt dat op dagen dat de zon lager staat, er een schaduw over het gele dakvlak valt.
Uszka schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:52:
Op het lessenaarsdak bij de auto is nog ruimte voor 3 a 4 panelen en wat zijn de platte stroken tussen de schuine daken en het lager gelegen platte dak? Daar kunnen ook zomaar nog 6 a 7 panelen in landscape op.

Op blauw passen 9 panelen in landscape en op geel 7. Op het verlaagde platte dak 3 in portret maar dan wel tegen de erfscheiding. Op het laagste platte dak zouden er ook nog 2 kunnen zo zuid mogelijk. Dan kom je op totaal 31 panelen van 370 - 400Wp ofwel 11470 - 12400 Wp. Misschien wat veel en vindt je 20 stuks met 9 op blauw, 7 op geel en 4 bij de auto's al zat. Heb je toch rond de 8000Wp.
Die "stroken" zijn nog stukken plat dak op het hoogtste punt van mijn woning. Deze zijn ongeveer 1.20m in breedte. Ik had zelf het idee dat het daar wat tricky werd om panelen neer te leggen omdat ze dan vrij dicht op de rand zouden komen te liggen?

Het stuk dak aan de voorkant van mijn huis bij de autos (oost) had ik eigenlijk nog niet aan gedacht.. dat zou eventueel ook een mooie plek zijn waar ik later zelf kan uitbreiden, is niet zo hoog namelijk :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venzi
Over toeval gesproken..

Een buurman van een aantal huizen verderop in de straat heeft afgelopen vrijdag zonnepanelen laten plaatsen op zijn dak. Dit is exact hetzelfde dak als dat ik heb. Wat vinden jullie van deze opstelling? Kan het kwaad dat de zonnepanelen zo goed als gelijk met het platte dak bij de nok zitten? Naar mijn idee is dit een no-go op deze manier voor als er wind onder slaat? Maar verbeter me als ik fout zit..

Dit is dus oriëntatie zuid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9VKiyG_BzNOJ1lYgDDPcAl3CQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g7u3PF3IKdohPRHSekt8TWRD.jpg?f=fotoalbum_large

Op deze manier zou ik namelijk 10 panelen met oriëntatie op het zuiden kwijt kunnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Je ziet het wel steeds vaker, maar nog lang niet iedere installateur wilt dat zo leggen. Er zijn zover ik weet ook geen cijfers van hoe vaak een bepaalde manier van leggen fout gaat bij stormen e.d. Men zegt wel dat de krachten tot op 20cm van de randen 3x zo groot zijn.

Ik denk dat het enige probleem kan zijn dat een verzekering er niet mee akkoord gaat.

[ Voor 28% gewijzigd door DukeBox op 22-08-2022 08:26 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venzi
DukeBox schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 08:23:
Je ziet het wel steeds vaker, maar nog lang niet iedere installateur wilt dat zo leggen. Er zijn zover ik weet ook geen cijfers van hoe vaak een bepaalde manier van leggen fout gaat bij stormen e.d. Men zegt wel dat de krachten tot op 20cm van de randen 3x zo groot zijn.

Ik denk dat het enige probleem kan zijn dat een verzekering er niet mee akkoord gaat.
Dat panelen 20cm van randen etc weg moeten blijven lees ik inderdaad wel vaker. Alleen staan er nergens zwart-op-wit eisen waaraan de installatie en montage moet voldoen? Naar mijn idee toch een beetje apart als je ziet hoeveel vierkante meters zonnepanelen er de laatste jaren overal neergelegd worden, stiekem is het dan toch eigenlijk vragen om problemen als er geen normering en richtlijnen zijn? Ongeschreven regels hebben consumenten (en indien nodig?) De verzekeringsmaatschappijen niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

venzi schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:31:
Dat panelen 20cm van randen etc weg moeten blijven lees ik inderdaad wel vaker. Alleen staan er nergens zwart-op-wit eisen waaraan de installatie en montage moet voldoen?
Ze zijn er wel maar de afstandsregel (niet vast 20cm overigens) is alleen voor platte daken.
Een zonnecollector of zonnepaneel mag zonder vergunning geplaatst worden op een dak,
waarbij de afstand tot de dakrand (L) groter moet zijn dan de hoogte (H).
Zie: https://www.rijksoverheid...llectoren-en-zonnepanelen

Het punt is dat bij schuine daken iedere situatie uniek kan zijn, het is meer dat de installateur het zekere voor het onzekere neemt en een marge houdt. Bij mijn buren liggen ze bijvoorbeeld vrijwel tegen de nok aan, bij mij gaf de installateur aan dat hij dit liever niet deed en ze daarom iets lager heeft gelegd.

Er speelt wel wat de constructie van het dak is, in mijn geval is dat flink dik (30cm) en qua gewicht en treklast heel wat kan hebben, zou je de panhaken alleen maar op het dakbeschot vastzetten met een paar korte schroefjes dan zou ik het niet aandurven.

• venzi
Update

Aantal maanden en afwegingen verder..

Vandaag een serieuze partij op de koffie gehad, samen de offerte opgesteld met onderstaand als resultaat.

Is dit een beetje "marktconform" op dit moment wat betreft de prijs? Plaatsing is overigens pas op zijn vroegst in Juni/Juli 2023, daar zit ik wel een beetje mee in mijn maag...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kbbfgd_Bmi5QFEFwqTez4SVi7Sk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ui2cQHNMAd1L8kthKG02TmOu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Komt neer op €1,38/Wp wat voor een Enphase systeem keurig is. Wel is de plaatsing erg ver weg, dat kost natuurlijk.

Verder klinkt het als dat ze je daken netjes vol gaan leggen, wat om positief is.
Met minimaal 3 dakvlakken / legrichtingen zit je met deze paneel aantallen ook lastig voor andere omvormer-systemen, dus ik denk prima zo.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• venzi
Ronald schreef op donderdag 15 december 2022 @ 06:37:
Komt neer op €1,38/Wp wat voor een Enphase systeem keurig is. Wel is de plaatsing erg ver weg, dat kost natuurlijk.

Verder klinkt het als dat ze je daken netjes vol gaan leggen, wat om positief is.
Met minimaal 3 dakvlakken / legrichtingen zit je met deze paneel aantallen ook lastig voor andere omvormer-systemen, dus ik denk prima zo.
Klopt, alles netjes ingemeten. 10 panelen op zuid , de overige 6 op west. De andere daken komen vast ook nog wel een keer vol te liggen. Met het Enphase systeem wil je toch elk gaatje dicht leggen heb ik zo het idee..

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je veel gaat shoppen kan je er vast nog wat afkrijgen met 16 panelen maar veel zal het niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@DukeBox ook zie helaas teveel string systeem offertes die hier tot duidelijk hoger zien dan dit… je kunt hebben, maar veel kans geef ik het niet

Pagina: 1