Wifi opzetten thuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acronomo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-06-2024
Mijn vraag
Ik ben momenteel bezig met verhuizen en ben achter gekomen dat de basis router dat in de meterkast staat eigenlijk geen nut heeft. Dit wil ik graag veranderen met apparatuur, heb helaas geen ervaring met netwerk opzetten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Geen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al gelezen dat de basis router die wordt meegeleverd met mobiele, eigenlijk geen nut heeft als die in de meterkast staat omdat de wifi door meerdere barrières moet gaan.
Ik vraag me dus af of het niet het beste is om een router te kopen die geen wifi heeft en dan een acces point kopen en die te plaatsen in de tweede verdieping (slaapkamers). Maar dan komt de andere vraag of ik dan wel een goede wifi ontvangst zal hebben in de woonkamer. Helaas heb ik geen enkele ervaring met het opzetten ervan en vraag daarom hulp aan mensen die hier al ervaring in heeft. Graag zou ik advies willen wat het beste zou zijn om dit op te zetten. Zit al een paar dagen in huis zonder iets te kunnen doen zonder wifi (alleen mobiel)

Dank je wel alvast voor het lezen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-05 19:38
Het hangt een beetje van je budget af maar inderdaad meerdere access points (vaak minimaal1 per verdieping) is waar je voor wilt gaan. Ubiquity is hier populair maar best kostbaar en als je alle functies wilt gebruiken heb je best wat apparatuur nodig. Kijk ook eens naar de (zo uit m'n hoofd) Amada lijn van TP-link bijvoorbeeld.

WiFi op je router van je internet provider kun je vrijwel altijd uit (laten) zetten zodat je je eigen netwerk kan creëren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acronomo
Beste,

Mijn budget is rond de 1000, wil best wat uitgeven zodat ik voor de komende jaren geen zorgen hoef te maken dat er geen verbindingen in huis is. Echter heb ik gelezen dat het opzetten van eigen wifi en met ubiquity niet erg makkelijk is voor iemand die er geen ervaring in heeft. Zelf zit ik dan te denken aan twee acces points. Heb buizen door mijn huis, dus dat is geen probleem. Maar ben bang dat ik er niks van bak en het niet geregeld krijg. Is een product van ubiquity erg goed (geen problemen voor de komende jaren) en een gebruiksvriendelijk model.

gr.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:37

FreakNL

Well do ya punk?

Eigenlijk is het geen rocket science hoor.

Zet WiFi uit op de router van je provider
Trek twee kabels door buizen naar strategische punten in huis
Stop deze kabels in LAN1 en LAN2 van je router
Aan de andere twee kanten plaats je een AP
Gebruik CAT6(a). CAT7 is nergens voor nodig en je maakt het jezelf alleen maar lastig.

Wat verder van belang is;

Kabels goed afmonteren.
Stugge installatie-kabel gebruiken.

Voor in de meterkast koop je dit:
1x https://www.netwerkproduc...rmd-opbouw-2-voudig-cat6a
2x https://www.netwerkproduc...utp-2-meter-grijs-digitus
(deze twee kabels gebruik je om van bovenstaand opbouwdoosje naar router te gaan)

Voor door de buizen koop je dit op lengte:
https://www.netwerkproduc...atie-kabel-stugge-kern-pe

Aan de andere kant van de buizen vermeld je niet of je in een holle wanddoos uitkomt of gewoon een gaatje uit de muur/plafond/etc..

In het geval van een holle wanddoos pak je dit
https://www.netwerkproduc...utp-inbouw-kabel-83882813
(let op, je kunt dan maar 1 poort gebruiken of je moet 2 kabels trekken. Er zijn ook varianten met 1 poort, maar deze winkel heeft deze zo te zien niet)

Voor opbouw pak je dit:
https://www.netwerkproduc...md-opbouw-enkelv-83889929
(dat is dan eigenlijk hetzelfde als je meterkast)
of dit:
https://www.netwerkproduc...-2x-utp-opbouw-dn-9007-s1

Bij beide plekken heb je dan wederom een patchkabel nodig om van WCD naar AccessPoint te gaan:
2x https://www.netwerkproduc...utp-2-meter-grijs-digitus
(of een andere lengte, hangt van je situatie af).

Je hebt dan ook nog nodig:
1x https://www.netwerkproducten.com/product/lsa-punch-down-tool
(deze heb je nodig om de installatiekabel in de doosjes te monteren)

Mogen ook gewoon andere (vergelijkbare) producten zijn, maar de basis is:

Vaste kabel (die je dus weglegt onder een plint, door een loze leiding, etc) gebruik je zogenaamde installatiekabel voor. Ook wel solid. Of stug. Daar monteer je dus NIET een UTP connector op af. Deze monteer je af op LSA (die doosjes die ik hierboven link)
Losse kabel (dus de kabel die kan wisselen) pak je patchkabels voor. Ook wel stranded. Of soepel.. Deze koop je op lengte, fabrieksaf... En daar ga je niet zelf een connector op lopen prutsen. Heb je een andere lengte nodig dan pak je een andere uit de doos of je koopt een andere kabel.

Vergelijk het met elektriciteit:
Vaste kabel (kabels die weggewerkt zijn) gebruik je VD draad voor en dat monteer je af op een WCD. (of in de volksmond: stopcontact)
Losse kabel (dus kabel die kan wisselen) pak je verlengkabels voor of stekkerdozen.. Deze koop je fabrieksaf op lengte..

Net zoals je stekkerdozen met een kabellengte van 5m niet inkort tot 2m (dan koop je gewoon een andere) ga je dus patchkabels ook niet inkorten en er een andere connector opzetten.. Dan koop/pak je gewoon een andere.. Moet hij door een muur (en moet daarom de connector eraf?).. Dan pak je beter installatiekabel en monteer je af op LSA :)

Je vraagstuk over welke APs is veel minder relevant. Als je bovenstaande goed regelt (en dat kan een electricien ook voor je doen als je het te eng vind) kun je jaren en jaren vooruit zonder dat je gezeur hebt. Jij maakt je nu al druk over welke APs je moet gaan kopen, maar je moet eerst de basis goed hebben. Een keuken installeer je ook niet voordat je de stroom, het water en afvoer geregeld hebt.

Twee van deze zouden denk ik al genoeg zijn:
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
of deze:
pricewatch: TP-Link RE605X

Mits je de kabels op strategische punten laat uitkomen.

Locatie is over het algemeen veel belangrijker dan fancy APs.. Ik draai al sinds 2014 op dezelfde APs (1 in de woonkamer en 1 in het trapgat zolder/1e verdieping). Die zorgen voor genoeg dekking in het gehele huis en ik heb nooit "gezeik"... Achteraf had ik nog een 3e kabel naar de schuur moeten trekking, de overkapping achterin de tuin heeft niet voldoende dekking... Maar dat ga ik ook niet oplossen door bling-bling uberfancy APs in huis op te hangen....

Wat ook nog een factor is, is de drukte op het spectrum. Een vriend van me ging naar nieuwbouw in 2018, ik heb hem op het hart gedrukt om 3 loze leidingen extra te laten leggen (woonkamer, 1e verdiep, zolder) voor WiFi.. Was allemaal niet nodig en te duur.. En toen hij er ging wonen had hij nog gelijk ook. De router in de meterkast voldeed prima en gaf zelfs dekking tot aan zolder. Hij was zo blij dat hij die 240 euro (80 per leiding) in zijn zak had gehouden. Nu een paar jaar later hebben de buren het volledige spectrum volgeblaft met extra APs, repeaters, allerlei IOT rommel, camera's, domotica, babyphones, etc etc .. En nu loopt hij zelf ook te kutten met repeaters, powerline, etc etc..

Moraal:
Regel je backbone goed en je hebt er jaren plezier van!

[ Voor 100% gewijzigd door FreakNL op 16-08-2022 04:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Wat ervaar je nu voor problemen dan?
(ik heb mijn wifi-modem ook in de meterkast staan, en 1 verdieping hoger is de verbinding niet best inderdaad)

Alsof die meterkast de enige barriere is die je zou moeten wegnemen?

Ubiquity is vaak te duur met te veel functies die je toch niet gebruikt in een huis/.prive situatie.
Betrouwbaarheid is geen kenmerk om voor Ubiquity te gaan.

Gewoon een goedkoop accespointje kopen en dan met de netwerkinstellingen kloten. (ja, dat zal je met die Ubiquity ook moeten doen) @FreakNL zal het wel uitleggen :)

[ Voor 15% gewijzigd door The_BoKmeester op 16-08-2022 03:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-05 13:19

lier

MikroTik nerd

Geweldig compleet antwoord, @FreakNL. Persoonlijk zou ik voor de Wifi6 gaan in de vorm van pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Lite of pricewatch: Grandstream Networks GWN7660 Wi-Fi 6 Access Point of een pricewatch: TP-Link EAP610.
The_BoKmeester schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 03:29:
Ubiquity is vaak te duur met te veel functies die je toch niet gebruikt in een huis/.prive situatie.
Betrouwbaarheid is geen kenmerk om voor Ubiquity te gaan.
Duur is een nogal relatief begrip. Als je waarde hecht aan de kwaliteit van Wifi dan kost dat geld.
Gewoon een goedkoop accespointje kopen en dan met de netwerkinstellingen kloten. (ja, dat zal je met die Ubiquity ook moeten doen) @FreakNL zal het wel uitleggen :)
Ieder heeft zijn voorkeur, mijn voorkeur gaat uit naar een goed merk dat lang support geeft op apparatuur. En waar veiligheidslekken netjes worden opgelost. Met meerdere AP's, centraal gemanaged, kan je dit (wel) bnereiken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:33
Ubiquity is niets beter dan andere merken met dezelfde standaarden en vereist gewoon meer kennis om te beheren.
In het begin van de wifi hadden ze duidelijk een voorsprong en kon je ze prosumer(iets tussen consument- en professional spul in) noemen, dat is reeds lang achterhaalt door andere merken sinds wifi gemeengoed geworden is en drijft alleen nog maar op achterhaalt sentiment.

Wifi 6 heeft geen toegevoegde waarde voor een thuisomgeving en als het niet goed ingesteld/ingeregeld is wordt het alleen maar slechter.

En de wifi in de meterkast is echt niet per definitie onbruikbaar, dat is echt afhankelijk van de situatie en de gebruikte bouwmaterialen van het huis.

De door je provider vervangen router door een andere om zonder wifi is echt nutteloos, wil je dat perse dan zet je de wifi van dat ding gewoon uit.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:32
Zie @FreakNL voor de algehele aanpak :)
Welke accesspoint moet je dan kopen?
Dat kun je zo gek maken als je wilt.

Ik zou iig wel voor Wifi 6 gaan.
Een simpele consumenten set als de Deco X20 gaat je, bedraad, al een prima dekkend wifi geven. "Officieel" moet je dan nog een 3e node kopen voor in de meterkast waar ze achter moeten staan maar een goede maar simpele tplink switch werkt ook prima.

Wil je tandje hoger, dan zou ik voor een Aruba instant on gaan. Mooie PoE switch in de meterkast en dan 2 van deze jongens bekabeld aansluiten:
pricewatch: Aruba Instant On AP22 (RW, zonder voedingsadapter)

Ubiquiti zou ik idd ver weg van blijven. Precies wat Ben zegt, het drifjt alleen nog maar op het achterhaal sentiment. Te instabiel met teveel issues.

Welke provider heb je?
Providesr leveren tegenwoordig ook goede wifi PLUS ze geven support. Bv een superwifi2 bedraad aansluiten bij KPN is helemaal geens slecht idee

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 16-08-2022 10:49 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The_BoKmeester schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 03:29:
[...]

Als een enkel AP je hele huis dekt is dit goed advies, zo niet absoluut niet :o

Je moet met Ubiquiti "netwerkinstellingen kloten", maar dat moet je een keer op een plek doen. Met losse, unmanaged AP's moet je dat per AP apart doen en ook nog eens zorgen dat je de relevante instellingen identiek doet (SSID, passphrase, security, encryption) of juist niet (niet-overlappende kanalen). Dat gaat dermate vaak mis dat bedrijven als Ubiquiti goud geld verdienen met centraal beheerd WiFi...

UniFi is zeker niet zaligmakend, het is op zich redelijk te installeren voor een leek, maar je bent tenzij je het continu nauwgezet bijhoudt (wat de leek niet doet) bijna gegarandeerd van upgrade-gedonder op termijn van paar jaren. Heb in het verleden (te) vaak UniFi aan derden aangeraden en vervolgens na grote frustratie aan hun kant langs moeten komen om dat op te lossen. Ik raad daarom geen UniFi meer aan aan leken die niet zelf in staat zijn dit met twee vingers in hun neus te doen. TS is dat duidelijk niet, dus geen UniFi IMHO.

Wat dan wel?
Sowieso managed WiFi, dus een systeem waarbij je alles op een plek instelt. Maar verder... dat hangt af van eisen, en helaas heeft TS daar uitermate weinig over geschreven. Iedere WiFi-systeem kan - mits goed geplaatst - overal in huis dekking geven. Het onderscheid zit in wat het verder moet kunnen. Even een paar dingen die relevant zijn:
- welke provider heb je?
- wil je IPTV kijken over je netwerk (of wil je de mogelijkheid open houden om dat in de toekomst te doen)?
- wil je een afgescheiden (WiFi-)netwerk voor gasten hebben?
- heb je eisen mbt snelheid? Zo ja, hoe snel moet het (in Mbps uitgedrukt) zijn op traagste plek? Of als je dat niet weet, wat moet je daar (zo gedetailleerd mogelijk uitgelegd) kunnen doen?
- wat voor apparaten ga je erop aansluiten (indien mogelijk merk+model, deze vraag is bedoeld om bandbreedtebehoefte, specificaties en indien mogelijk exacte chipset in die apparaten te achterhalen).
- je hebt nu weinig kennis en vermoedelijk ook weinig behoefte om diepere instellingen te doen in de WiFi. Verwacht je dat dat zo zal blijven of wil je wel 'knopjes' hebben om aan te draaien als je je er ooit in verdiept?

Met antwoorden hierop is het mogelijk een gedegen advies richting een bepaald platform (Deco, InstantON etc) te geven, en binnen dat platform welke AP's te overwegen.

Ik sliut me verder voor 90% aan bij @FreakNL, mijn enige kanttekening is:
Trek twee kabels door buizen naar strategische punten in huis
Voordat je begint met kabels te plannen laat staan trekken moet je bepalen wat die strategische punten dan wel zijn :o Ouwe rotten in het netwerk- en WiFi-vlak kunnen dat vaak wel met een blik op een huis inschatten, maar als je dat niet kunt moet je iets anders en sowieso, meten = weten.

Wat je het best kunt doen is een site survey. Benodigdheden:
- een AP. Hoeft nergens mee verbonden te zijn, zolang het maar in 2.4GHz en 5GHz SSID's (netwerken) uitzendt. Fun fact: vrijwel alle AP's zenden even sterk uit, het maakt dus totaal niet uit wat de specs zijn behalve dat het in 5GHz uit kan zenden - de (grote) verschillen tussen AP's zitten in hoe goed ze kunnen ontvangen,. niet hoe hard ze kunnen zenden.
- een apparaat wat signaalsterkte kan meten (in dBm). Een Android-telefoon met WiFi Analyzer open source edition voldoet al perfect.
- kladblokje (mag digitaal zijn ;) )

Stappenplan:
- plaats de AP op een logsche plek, bijvoorbeeld in de woonkamer waar je beste dekking wilt en makkelijk een kabel vanuit meterkast kunt trekken.
- ga zitten op de bank. Meet RSSI in 5GHz (2.4GHz mag ook, maar je wilt op 5GHz dimensioneren). Noteer in kladblok waar je zit en wat je meet.
- ga naar de volgende kamer en ga zitten op plek waar je WiFi daar meest nodig hebt (bijv achter bureau in studeerkamer, in bed in slaapkamer, op de WC etc...) en noteer wederom locatie en RSSI in 5GHz.
- herhaal totdat je iedere kamer in huis gehad hebt.

Is overal >-70dBm beschikbaar? Dan is een enkele AP op die plek voldoende!
Zo niet? AP oppakken en neerzetten op plek met slecht(st)e dekking waar je denkt een kabel naartoe te kunnen trekken. Herhaal hele oefening van RSSI in iedere kamer meten.

Zet je twee overzichten naast elkaar. Is nu op iedere plek vanuit een van de twee minstens -70dBm beschikbaar? Dan zijn twee AP's voldoende.
Zo niet? Herhaal oefening voor derde plek en vierde plek, waarbij je de dekking zoveel mogelijk probeert te verspreiden. Meest extreme geval: herhaal oefening totdat je het met AP in iedere kamer gedaan hebt. Meestal niet nodig, maar wel meest volledig.

Ga dan puzzelen met de resultaten om het minimale aantal AP's te bepalen waarmee je overal minimaal -70dBm scoort. Zijn er meerdere combinaties mogelijk met minimale aantal AP's? Pak dan degene waar de laagste RSSI het hoogst is.

Voila, je weet nu hoeveel AP's je nodig hebt en waar je ze moet plaatsen. Ga dan kijken hoe je daar Ethernet naartoe trekt, precies zoals hierboven beschreven.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acronomo
Beste,
@FreakNL erg bedankt voor je gedetailleerde uitleg, ik was vergeten er bij te zetten dat ik al WCD heb in alle kamers, had toen der tijd al kabels getrokken en de holtes laten vervangen door de contactdozen. Denk als het goed is dat er geen problemen horen te komen met dat.

@dion_b Ik wil vooral iets wat ik een keer hoef in te stellen en minimale effort hoef te spenderen om het up to date te houden, tenzij het moet. Heb daarnaast al een beetje getest en omdat mijn nieuwbouw allemaal beton is heb ik twee accespoints nodig, zodat ik in de serre/woonkamer verbinding heb. Daarnaast mijn tweede verdieping met slaapkamers. Zolder maakt voor dit moment niks uit dus dat is pas voor de toekomst.

Heb zelf abonnement van tmobile, maar de monteur die langs kwam had er helemaal geen zin om alles te installeren en dat het te lang zou duren etc. Paar keer gebeld met klantenservice om iemand het te laten doen, maar die hadden er geen zin in en zeiden dat ik minimaal een maand moet wachten voor een plek. Een maand wachten zou echt verschrikkelijk zijn, kan na werk niet eens normaal relaxen.

Bedankt voor alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Acronomo schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:33:
Beste,
@FreakNL erg bedankt voor je gedetailleerde uitleg, ik was vergeten er bij te zetten dat ik al WCD heb in alle kamers, had toen der tijd al kabels getrokken en de holtes laten vervangen door de contactdozen. Denk als het goed is dat er geen problemen horen te komen met dat.
Erg slim - scheelt je nu en in de toekomst heel veel gedoe :)
@dion_b Ik wil vooral iets wat ik een keer hoef in te stellen en minimale effort hoef te spenderen om het up to date te houden, tenzij het moet. Heb daarnaast al een beetje getest en omdat mijn nieuwbouw allemaal beton is heb ik twee accespoints nodig, zodat ik in de serre/woonkamer verbinding heb. Daarnaast mijn tweede verdieping met slaapkamers. Zolder maakt voor dit moment niks uit dus dat is pas voor de toekomst.
OK, twee stuks voor nu, met mogelijkheid ooit uit te breiden.
Heb zelf abonnement van tmobile, maar de monteur die langs kwam had er helemaal geen zin om alles te installeren en dat het te lang zou duren etc. Paar keer gebeld met klantenservice om iemand het te laten doen, maar die hadden er geen zin in en zeiden dat ik minimaal een maand moet wachten voor een plek. Een maand wachten zou echt verschrikkelijk zijn, kan na werk niet eens normaal relaxen.
Daar ging de vraag niet over. Het was om te achterhalen wat technisch nodig is om hun diensten te kunnen gebruiken, met name de vraag of je met VLANs moet rommelen en/of multicast TV streams moet kunnen verwerken. Het lastige wat ik lees is dat beide mogelijk zijn, afhankelijk van wanneer de T-Mobile installatie opgeleverd is...

Misschien handig mijn overige vragen ook te beantwoorden, want technisch gezien is nog niet duidelijk wat je WiFi-netwerk moet kunnen doen:
- wil je IPTV kijken over je netwerk (of wil je de mogelijkheid open houden om dat in de toekomst te doen)?
- wil je een afgescheiden (WiFi-)netwerk voor gasten hebben?
- heb je eisen mbt snelheid? Zo ja, hoe snel moet het (in Mbps uitgedrukt) zijn op traagste plek? Of als je dat niet weet, wat moet je daar (zo gedetailleerd mogelijk uitgelegd) kunnen doen?
- wat voor apparaten ga je erop aansluiten (indien mogelijk merk+model, deze vraag is bedoeld om bandbreedtebehoefte, specificaties en indien mogelijk exacte chipset in die apparaten te achterhalen).

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1