Toon posts:

eBay wil kopie van ID hebben incl. BSN nummer?

Pagina: 1
Acties:

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:25
Hoi,

Gebruik al sinds 2011 eBay en heb 470 positieve feedback (100% positief).

Nu heeft eBay een paar maanden geleden besloten dat voor ik mijn geld kan krijgen van de verkopen (paar honderd euro) ik maar even mijn bankafschrift en ID kaart moet opsturen.

Ik denk ok, beetje raar ineens maar goed. Dus ik foto van mijn ID (Paspoort) maken, BSN in de MRZ code weggestreept en maar document nummer zelfs laten staan... Vinden ze niet goed genoeg! Moet de MRZ code niet aanpassen en ze dus gewoon doodleuk mijn BSN geven.

Heeft iemand hier al eerder tegen aan gelopen? Vind het echt heel raar dat ze denken even een complete kale kopie van mijn ID te kunnen krijgen over het internet... Maar ondertussen houden ze dus wel even mijn geld vast :?

[Voor 4% gewijzigd door smiba op 15-08-2022 23:00]

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04:46
smiba schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:59:
Vind het echt heel raar dat ze denken even een complete kale kopie van mijn ID te kunnen krijgen over het internet... Maar ondertussen houden ze dus wel even mijn geld vast :?
Juist omdat ze je geld hebben denken ze dat je idd een kopie id gaat sturen. Je zou ze kunnen uitleggen dat dat niet gaat gebeuren.
Maar op hun beurt zullen ze je dan vertellen dat het geld helaas niet vrijgegeven kan worden.

• oak3
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:03
Misschien hebben ze het nodig ivm een samenwerking met de belastingdienst? Dan hebben ze je BSN nodig en moet je kunnen aantonen wie je bent?

Ben het verder overigens erg met je eens dat je dit liever niet moet willen.

• smiba
Heb ze inmiddels nog maar eens de zelfde documenten opgeleverd maar dan met een aanvulling in de comments dat ik enkel mijn BSN afscherm.

Was trouwens ook een probleem dat de voornaam in mijn account's adres niet matchte met mijn ID, dit was een 2e punt in de afwijzings email. Misschien nu dat klopt dat ze ook minder moeilijk doen over mijn BSN. blijf het raar vinden. Heb nog geen reactie terug :)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Gaat de betaling via eBay of via een betaalprovider zoals Paypal? In dat laaste geval zou het in mijn ogen vreemd zijn dat dan eBay vraagt om deze gegevens.

Ik ben al even niet meer op eBay geweest, weet daardoor niet wat de actuele mogelijkheden van betalen of betaalproviders zijn.

• smiba
eBay is volgens mij sinds een jaar of twee bezig om zich wat meer onafhankelijk te maken van PayPal, nu storten ze het namelijk gewoon direct op mijn IBAN nummer. Gebruikers betalen dan wel nog met PayPal, maar eBay lijkt nu de tussenpersoon te zijn.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03 18:17
Als ze geld van derden direct op jouw rekening storten, dan zijn ze onder de Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme) verplicht jouw identiteit te controleren.

• smiba
frickY schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:32:
Als ze geld van derden direct op jouw rekening storten, dan zijn ze onder de Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme) verplicht jouw identiteit te controleren.
Begrijp ik, maar hebben ze hierbij ook echt mijn BSN nodig? Kijk als dit nodig is snap ik het hoor, maar vroeger toen het via PayPal liep had ik eigenlijk niets te klagen.

Heb ze wel een bankafschift ook opgeleverd

[Voor 5% gewijzigd door smiba op 16-08-2022 20:09]

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:46
Lees ook deze eens: eBay wil ID-kaart en BSN om identiteit te verifiëren

En dan met name:
NanoSector schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:03:

Waarom hebben zij mijn BSN nodig?! Deze informatie hebben ze niet eens in hun systeem staan want dat heb ik nooit opgegeven. Op de site van de AP staat dat er alleen door daarvoor bevoegde instanties naar je BSN mogen vragen. Voor de zekerheid bel ik toch even met de AP om dit te confirmen in het geval van eBay.

Na een kwartier in de wachtrij te hebben gestaan en bloedende oren te hebben door een of andere schelle wachttoon kreeg ik een behulpzame medewerker aan de lijn. Deze vertelde mij meteen dat eBay inderdaad onder geen enkele mogelijkheid om deze info mag vragen en dat ze in principe zelfs mijn ID-kaart niet mogen hebben, tenzij ze op geen enkele andere mogelijkheid kunnen verifiëren dat dit account inderdaad van mij is. Wat ze dus wel kunnen.

📡 ADS-B / MLAT / ACARS feeder 📻 Diamond X7000N / Uniden 125XLT / Uniden BCT15X

• NanoSector
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:41
Ik ben hier uiteindelijk niet uitgekomen met ze en mijn account zal wel niet meer bestaan als ik hun ‘dreigingen’ moet geloven. Ik heb besloten om geen zaken meer te doen met eBay en hun overige bedrijven zoals PayPal.

Ik heb dit volgens mij daarna teruggekoppeld naar de AP maar die hebben er helaas dus niet echt iets tegen gedaan / kunnen doen.

Succes hiermee in ieder geval :)

• smiba
Nou blij zijn ze er dus niet mee dat ik de BSN op de MRZ afgeschermd heb, want ik heb mijn 2e afwijzing binnen

Ik heb nu maar mijn ID Kaart ipv. mijn paspoort opgestuurd, deze heeft de BSN op de achterkant staan. Kijken of ze enkel de voorkant accepteren of dat ze echt heel graag mijn BSN willen bemachtigen.

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:41

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Je kan zie hier op wijzen https://www.government.nl...itizen-service-number-bsn en op facebook zeggen dat ze de Nederlandse wet overtreden. Verder wens ik je veel succes ben bang dat je het wel kan vergeten.

Het is ook zo stom dat je van alles kan aanvragen met een BSN nummer. in andere landen is het beter geregeld.

[Voor 19% gewijzigd door TheDudez op 17-08-2022 22:23]

Usenet handleidingen

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:14

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Je kunt de foto altijd bewerken en een cijfer van je bsn veranderen, toch?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:57
thunder7 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:23:
Je kunt de foto altijd bewerken en een cijfer van je bsn veranderen, toch?
Dat is fraude. Dat is ook niet goed als de andere kant zich niet aan wetgeving houdt.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:14

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Nee, dat is een manier om te kijken of ze je foto opslaan, of echt je BSN intypen en controleren.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Amendeon
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:29
Bedrijven moeten ook waar gevraagd inzicht kunnen geven waar bepaalde gegevens (zoals een BSN-nummer) voor worden gebruikt. Dus je kan ze ook eens de vraag stellen als ze het nogmaals afwijzen waar ze precies het BSN-nummer voor (denken) nodig te hebben. Ebay beschouwt voor verkopers zichzelf als betaaldienstverlener (zie volledige Ebay privacy policy) en volgens mij mogen betaaldienstverleners in sommige gevallen inderdaad vragen om een BSN-nummer (Let op: Ik ben geen jurist) omdat ze dit nodig hebben voor gegevensuitwisseling(en) met de belastingdienst, zij moeten volgens mij dus wel aangeven dat ze deze gegevens nodig hebben voor dit doel.

[Voor 14% gewijzigd door Amendeon op 18-08-2022 09:38]

• smiba
Amendeon schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:21:
Bedrijven moeten ook waar gevraagd inzicht kunnen geven waar bepaalde gegevens (zoals een BSN-nummer) voor worden gebruikt. Dus je kan ze ook eens de vraag stellen als ze het nogmaals afwijzen waar ze precies het BSN-nummer voor (denken) nodig te hebben.
Het rotte is, er is geen enkele communicatie met een mens mogelijk. Ik heb een opmerkingen veld en dat is het, beetje one-way. Ik stuur de info op, krijg in 48 uur een mailtje terug dat het niet goed is

--

Voorkant van mijn ID is niet goedgekeurd en ze willen ook echt de achterkant hebben

Allemaal erg leuk maar ze hebben dus wel gewoon mijn geld vast, beetje hostage gehouden tot ze mijn BSN-nummer hebben 8)7

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-03 13:42

kodak

FP ProMod
smiba schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:08:
Het rotte is, er is geen enkele communicatie met een mens mogelijk.
Ebay heeft een functionaris gegevensbescherming. In deze lijst staan de contactgegevens per land, Ebay heeft voor Nederland ook een adres. Daar kun je waarschijnlijk je klacht en vragen kwijt over hun verwerking van je persoonsgegevens.

Als verkoper val je kennelijk onder deze voorwaarden. Daarin staat dat ze onder andere je belastingidentificatienummer nodig menen te hebben. Dat zal waarschijnlijk je BSN zijn. Als Ebay een financiele dienstverlener is dan valt het mogelijk onder een wettelijke verplichting dat ze je BSN moeten gebruiken om de belastingdienst te informeren.

[Voor 49% gewijzigd door kodak op 18-08-2022 22:50]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ga inderdaad, na verwijzing naar je case file, daar -alleen- de vraag stellen op basis van welke Europese wetgeving ze die kopie nodig hebben. En de expliciete vraag precies welke info voldoende is om je geld te krijgen, onder verwijzing van welke Europese wetgeving dat moet. Geen enkele overbodige fluf noemen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee