Mails behouden bij verhuizing van domein

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jensg2004
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-02-2023
Dag allemaal

Graag zou ik mijn domein willen verhuizen van jouwweb naar mijn.host om een WordPress website te maken.

mijn.host beschikt ook over mail functies waar ik gebruik wil van maken, maar wat gebeurt er met mijn huidige e-mails? Ik gebruik het programma Outlook om mijn mails binnen te krijgen, is er een mogelijkheid om deze mails te behouden? Of ze toch ergens op te slagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:20

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Haal je de mail op via POP, zodat je alle mails downloadt? Of gebruik je IMAP om ze te synchroniseren?

[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 15-08-2022 23:00 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jensg2004
Via IMAP volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-05 22:37
Is er in Outlook geen mogelijkheid om lokale folders aan te maken op je PC waar je vervolgens alle mail naartoe kan kopiëren?
Met Mozilla Thunderbird gaat dat i.i.g. feilloos.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jensg2004
Geen idee, het beste zou zijn moesten de mails kunnen blijven staan. (omdat er talloze mapjes zijn ed.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:07

jurroen

Security en privacy geek

Ik zou persoonlijk contact zoeken met je nieuwe hoster. In principe is het niet heel veel werk om met een tool als imapsync je complete mailbox met inhoud te synchroniseren. Als ze je daarbij niet helpen en je ook niet de kennis hebt om het zelf te doen, kun je op Windows ook eens kijken naar bijvoorbeeld Mailstore Home. Super handige app om ook een kopie van je mailbox te maken, ook al staat die op de server van je webhoster (wat bij IMAP het geval is).

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wanneer je met IMAP werkt kun je toch ook prima je mappenstructuur meenemen, of ben ik daar mis in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

jensg2004 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:40:
Geen idee, het beste zou zijn moesten de mails kunnen blijven staan. (omdat er talloze mapjes zijn ed.)
Dan is de vraag of je ze gedownload hebt en of ze nog op de server staan (POP), of staan ze allemaal op je server en worden ze gesynchroniseerd met je eigen apparaten?

Met andere woorden: kijk eens naar de instellingen van je account in Outlook.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• trigger808
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik heb dit een tijd geleden gedaan voor ons pa.Ik heb Thunderbird hiervoor gebruikt (zodat ik geen issues met mijn Outlook mail zou krijgen)
Alle mail laten downloaden naar Thunderbird, een extra offline kopie gemaakt, en na de verhuizing alle mail weer gekopieerd naar de mailbox bij de nieuwe hoster.
Dit ging best eenvoudig, het kostte mijn computer alleen wat tijd om alle mail te downloaded en later weer te uploaden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Als je oude en een nieuwe hosting hetzelfde webhosting platform faciliteren (Cpanel, Plesk, DirectAdmin). Dan kan je gewoon eenvoudig vanuit dat controlepaneel een user backup maken.

Bij MijnWeb verwacht ik niet dat ze dit gebruiken, dan is het handwerk.

Bij IMAP kan je de e-mails gewoon lokaal opslaan, verbinding maken met de nieuwe hosting, en daar de boel weer terugzetten.

Gebruik je POP, dan hoef je alleen maar je account gegevens aan te passen. Maar POP is niet echt praktisch meer nu iedereen tegenwoordig meerdere devices heeft, in plaats van een enkele computer om de e-mail mee op te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
trigger808 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 00:45:
Ik heb dit een tijd geleden gedaan voor ons pa.Ik heb Thunderbird hiervoor gebruikt (zodat ik geen issues met mijn Outlook mail zou krijgen)
Alle mail laten downloaden naar Thunderbird, een extra offline kopie gemaakt, en na de verhuizing alle mail weer gekopieerd naar de mailbox bij de nieuwe hoster.
Dit ging best eenvoudig, het kostte mijn computer alleen wat tijd om alle mail te downloaded en later weer te uploaden
Dit leek mij ook de oplossing en dat kan ook met Outlook zelf.

Zekerheidshalve kun je eerst nog een back-up naar PST maken. Zie bijvoorbeeld ook Export or backup email, contacts, and calendar to an Outlook .pst file onder You want to move email from one email account to another email account:.

Edit: eigenlijk wat @AW_Bos al zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als je (tijdelijk) beide pakketten beschikbaar hebt kun je een tool als dit gebruiken om de boel over te zetten. Heb je niet beide pakketten beschikbaar kun je een export en import doen, ook daar is software voor, bijv. downloads: MailStore Home 22.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Oon schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:39:
Als je (tijdelijk) beide pakketten beschikbaar hebt kun je een tool als dit gebruiken om de boel over te zetten.
Dan moet je wel kunnen inloggen op SSH. Vaak kan dit niet bij webhostings. Mogelijk werkt het wel via WSL, het Windows Subsystem for Linux, waarbij je het van de oude naar de nieuwe server over kopieert.

Of je kan dit gebruiken:
https://imapsync.lamiral.info/X/

Maar ga zelf wel eventjes na of jij het wel gewenst vindt om jouw e-mails via een derde partij door te laten sturen naar een andere server. Als ik een bedrijf had had ik hier niet voor gekozen, en deed ik het liever handmatig (of via het .sh script).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@jensg2004 even zijdelings maar wel ingaande op de manier(en) om mails offline te bewaren; als je webhoster acuut failliet gaat of ransomware heeft, heb je dezelfde casus "je kan niet meer bij je mail".

En zeker als het zakelijk is, zou ik toch vrij rap aanraden om naar een backup te gaan kijken en inrichten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

AW_Bos schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:49:
[...]

Dan moet je wel kunnen inloggen op SSH. Vaak kan dit niet bij webhostings. Mogelijk werkt het wel via WSL, het Windows Subsystem for Linux, waarbij je het van de oude naar de nieuwe server over kopieert.
Die tool kan gewoon zonder SSH worden gebruikt, maar is inderdaad geschreven voor linux. WSL of Git Bash/MinGW zou daar ook voor werken, of even een live USB met linux erop (of gewoon binnen virtualbox een linux machine opstarten) werkt daar voor ook.

Zijn genoeg opties tegenwoordig om linux software te draaien, zeker als het alleen CLI is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Oon schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:53:
[...]

Die tool kan gewoon zonder SSH worden gebruikt, maar is inderdaad geschreven voor linux. WSL of Git Bash/MinGW zou daar ook voor werken, of even een live USB met linux erop (of gewoon binnen virtualbox een linux machine opstarten) werkt daar voor ook.
Ah, een Perl-script. De meeste hostings zouden dit geloof ik wel moeten ondersteunen. Al weet ik niet hoe het met libraries voor bijv. imap zit. Of ze gebruiken sockets....

Het is té lang geleden dat ik een Perl-script gezien heb :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Idem geaan als @trigger808.
Met Thunderbird (zal denk ik ook gaan met Outlook):
  1. Maak IMAP account aan voor oude hosting partij.
  2. Configureer zodanig dat-ie alles ophaalt.
  3. Maak IMAP account aan voor nieuwe hosting partij. Nu heb je twee folder-structuren in de mail-client.
  4. Sleep/kopieer de folders van de oude IMAP account naar de nieuwe IMAP account.
  5. En wacht... want met IMAP gaat Thunderbird de boel ook terugkopieren naar de server.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzokphp
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:23
@jensg2004 Volgens mij biedt mijn.host ook een verhuisservice aan, heb je al met hun contact opgenomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:45
En een dienst als Microsoft 365 met hosted exchange of Google workspace? Dan heb je en een tool om alles over te gooien en ben je onafhankelijk qua hoster :)

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

dbzokphp schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:30:
@jensg2004 Volgens mij biedt mijn.host ook een verhuisservice aan, heb je al met hun contact opgenomen?
Correct....
https://mijn.host/kb/volledige-website-verhuizen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En as usual:
Disclaimer; het verhuizen van een website en andere hosting diensten is een secuur proces waarbij, indien verkeerd gehandeld, data verloren kan gaan. Mijn.host is niet verantwoordelijk voor het verloren gaan van data wanneer je deze handleiding volgt. Mocht je er niet uitkomen? Neem dan direct contact op met ons support team.
In AW_Bos in "Mails behouden bij verhuizing van domein" gaf je ook al dezelfde tools aan; dus of het nu de host is die het niet goed doet of de topicstarter; het principe qua tooling lijkt exact hetzelfde :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-05 20:15
Gebruik imapsync om 2 mailboxen te syncen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als je in Outlook alle e-mails download en dan exporteren naar PST en dan importeren in de nieuwe account en klaar.
Via mailstore home heb je ook deze oplossing om het archief op te slaan.
Je kan ook via tijdelijk Hotmail/Outlook account doen om daar de e-mails even op te slaan, dit eventueel via mailstore home om dat naar toe te exporteren.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
AW_Bos schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:58:
[...]

Ah, een Perl-script. De meeste hostings zouden dit geloof ik wel moeten ondersteunen. Al weet ik niet hoe het met libraries voor bijv. imap zit. Of ze gebruiken sockets....

Het is té lang geleden dat ik een Perl-script gezien heb :p
Dit run je lokaal, bij jezelf. Dus daar zorg je dat je Perl heb. Met de betreffende mailproviders praat het script alleen maar in imap. Kan ook on der Windows: https://github.com/imapsync/imapsync

Online is er ook zie ik: https://imapsync.nl/ Ik weet niet van wie dit is en of het te vertrouwen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

pennywiser schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:49:
[...]

Dit run je lokaal, bij jezelf. Dus daar zorg je dat je Perl heb. Met de betreffende mailproviders praat het script alleen maar in imap. Kan ook on der Windows: https://github.com/imapsync/imapsync
Er is ook een configuratie parameter voor een 'dry run'. Je ziet dan wat het script doet maar wordt niks uitgevoerd.
Online is er ook zie ik: https://imapsync.nl/ Ik weet niet van wie dit is en of het te vertrouwen is.
Dat lijkt een Nederlands vertaalde versie van imapsync te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
AW_Bos schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:02:
[...]

[...]

Dat lijkt een Nederlands vertaalde versie van imapsync te zijn.
Had niet ver genoeg naar benden gescrolld. Wordt bij Vimexx gehost door een bedrijf genaamd MV Systems. Ik ken het laatste bedrijf niet, maar ik zou met deze informatie deze webbased tool wel een poging durven geven. Lekker eenvoudig ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Travelan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 07:31
Web-oke heeft een gratis Email verhuistool: https://www.weboke.nl/emailverhuizen

Werkt ook voor mailboxen die niet bij hun gehost worden! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Travelan schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:02:
Web-oke heeft een gratis Email verhuistool: https://www.weboke.nl/emailverhuizen

Ook handig. Je hebt wel weel minder mogelijkheid om opties mee te geven via webbased, dat kan op de imapsync commandline wel. Dit is vaak nodig om bv. Office 365 mailboxen te syncen. Ook hoop ik dat bv. PHP execution time lang genoeg staat voor grote mailboxen. Gewoon maar proberen eerst zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzokphp
Travelan schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:02:

Zojuist getest, maar lijkt alleen te werken voor mailboxen die naar Weboke worden verhuisd, want ik krijg deze melding:
De mailbox waar je naar toe wilt kopieren moet bij Weboke.nl gehost worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 07:31
dbzokphp schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:40:
[...]

Zojuist getest, maar lijkt alleen te werken voor mailboxen die naar Weboke worden verhuisd, want ik krijg deze melding:

[...]
Ah dat is jammer. Ik heb het een jaartje geleden nog veel gebruikt buiten Web-oke.nl om. Er zijn genoeg alternatieve services in deze thread dus dat moet wel goed komen. Alleen dus wel uitkijken wat ze met je data doen want je email is tegenwoordig je hele digitale leven waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jensg2004
dbzokphp schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:30:
Die verhuisservice is dus niet alleen de verhuizing van het domein, maar ook van de mails? Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:02
Heeft Mijn.host Plesk als controle paneel? Want in dat geval kun je gemakkelijk zelf je e-mail overzetten:
  1. Klik op ‘Websites & domeinen’
  2. Ga bij de juiste website naar het ’tabje’ ‘Mail’
  3. Klik op ‘Mail importeren’
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22GbuvqXwNj__7spgR5VP4jyIaA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ao6S9JIPdIB6FnORWjmlfaLi.png?f=fotoalbum_large

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzokphp
jensg2004 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:19:
[...]

Die verhuisservice is dus niet alleen de verhuizing van het domein, maar ook van de mails? Of zie ik dat verkeerd?
Volgens mij is de verhuisservice inderdaad volledig inclusief het overzetten van e-mails en de websitebestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spierenburg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-09-2024
Stap 1: Maak een mailbox aan bij je nieuwe provider.
Raadplaag handleiding van de provider.
Stap 2 Maak een .PST bestand in de Outlook applicatie.
Bestand → Openen → Importeren/Exporteren → naar een bestand exporteren → Outlook-gegevensbestand (.pst) → selecteer jouw mailbox → zodra dit klaar is sluit je outlook af.
Stap 3: Nieuw profiel maken voor outlook.
Windows-logotoets +R → type: "outlook.exe /manageprofiles" → Profielen → toevoegen → nieuwe mail account met juiste IMAP/SMTP instellingen toevoegen → altijd te openen profiel aanpassen naar het nieuwe profiel.
Stap 4: Importeren van het .PST bestand.
Start outlook op → bestand → openen → importeren/exporteren → gegevens uit een ander programma of bestand importeren → outlookgegevensbestand (.pst) → selecteer het bestand van stap 1 → selecteer het nieuwe postvak van stap 3.

Je kan altijd nog terug naar het oude profiel door te wisselen met "outlook.exe /manageprofiles". Het is mogelijk dat als je het vanuit een IMAP situatie hebt geëxporteerd je geen mails zult zien. Je zult dan links onderin outlook op "filter toegepast" moeten drukken → alles wissen.

Succes! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Spykie schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:36:
Heeft Mijn.host Plesk als controle paneel? Want in dat geval kun je gemakkelijk zelf je e-mail overzetten:
  1. Klik op ‘Websites & domeinen’
  2. Ga bij de juiste website naar het ’tabje’ ‘Mail’
  3. Klik op ‘Mail importeren’
[Afbeelding]
Nee directadmin

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Van DirectAdmin naar DirectAdmin kan gewoon via de backup/restore functie.
Volgens mij heeft DirectAdmin ook een tool die het vanaf een andere niet-DirectAdmin server kan overhevelen. Maar het ligt eraan of de hosting dat aanbiedt, en of dat onder hun licentie valt.

Maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit gewoon uitkomt op het eerder genoemde imapsync.

[ Voor 66% gewijzigd door AW_Bos op 17-08-2022 01:06 ]

Pagina: 1