Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:05
Hallo

In mij huidige contract staat geen opzegtermijn. Heb inmiddels een contract voor onbepaalde tijd.
Ben ongeveer 1,5 jaar in dienst.

Dan geld de wettelijke opzegtermijn.
Maar dat is onbekend aantal website staan weer wat anders.

Op https://www.rijksoverheid...iftelijk%20opzeggen.staat dat 1 kalendermaand heb.

Maar de UWV staat dat het wettelijk 1 maand is https://www.uwv.nl/partic...ouden-met-de-opzegtermijn en deze ook https://www.rra.nl/NL/rra...r=advocaten&paging=0&p=30

Welke opzegtermijn is juist 1 maand of 1 kalendermaand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:18

Detmer

Professioneel prutser

Wat is het verschil tussen 1 maand of 1 kalendermaand? Dat kan hooguit een paar dagen zijn toch?
maakt dat dan zo'n groot verschil?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Kijk even in je contract wat daar staat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:50

DarkSide

theres no place like ::1

1 maand = 15 april op zeggen. 15 laatste dag
1 kalender maand is: 15 -april opzeggen. 31 mei laatste dag.

meeste wat ik ken is kalender maand. en de meeste zeggen dan ook in de laatste paar dagen van de maand hun contract op.

PS als er niets vermeld staat in je contract, dan zal er vast ergens op intranet of CAO e.d. wel iets staan.
anders HR even vragen

[ Voor 22% gewijzigd door DarkSide op 15-08-2022 21:51 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:55
Evertt schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:46:
. Heb inmiddels een contract voor onbepaalde tijd.
Ben ongeveer 1,5 maand in dienst.
Uhh? Heb inmiddels komt niet overeen met '1,5 maand in dienst'? Bedoel je dat je contract voor onbepaalde tijd las 1,5 maand actief is en je daarvoor tijdelijke contracten hebt gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
In de wet staat 1 maand
https://wetboekplus.nl/bu...mijn-arbeidsovereenkomst/

Maar als jouw contract iets anders zegt moet je je daar aan houden, tot maximaal 6 maanden opzegtermijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Ernemmer op 15-08-2022 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:21
Maar ook: "Opzegging geschiedt tegen het einde van de maand", dat wil dus zeggen dat als je vandaag opzegt je op z'n vroegst op 1 oktober uit dienst bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Ernemmer schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:52:
In de wet staat 1 maand

Maar als jouw contract iets anders zegt moet je je daar aan houden, tot maximaal 6 maanden opzegtermijn.
Bedankt voor je link. Heb gelijk goede link als ze eventueel moeilijk doen.

Het probleem is dat er niks staat in de contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Tom-Z schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:56:
[...]

Maar ook: "Opzegging geschiedt tegen het einde van de maand", dat wil dus zeggen dat als je vandaag opzegt je op z'n vroegst op 1 oktober uit dienst bent.
Het is 1 maand of 1 kalendermaand. Dat zijn 2 verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Tom-Z schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:56:
[...]

Geen idee hoe je dat interpreteert, maar als je de 25e opzegt ben je 1 maand later op de 25e en niet 1 oktober.

Als ze echt alleen maar wilden dat je op de 1e zou stoppen hadden ze dat wel zo letterlijk in de wet gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:45
Detmer schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:48:
Wat is het verschil tussen 1 maand of 1 kalendermaand? Dat kan hooguit een paar dagen zijn toch?
maakt dat dan zo'n groot verschil?
Dat kan in het meest extreme geval bijna een maand schelen.

Als je een kalendermaand van tevoren op moet zeggen, en je wilt na april stoppen met werken, dan moet je het dus in maart (uiterlijk 31 maart) opzeggen. Doe je dat net te laat op 1 april, dan kan je pas na mei stoppen, want dan is mei je laatste volledige kalendermaand.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:21
Evertt schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:59:
[...]

Het is 1 maand of 1 kalendermaand. Dat zijn 2 verschillende dingen.
De opzegtermijn is 1 maand. Maar op grond van de wet kan je (in principe) alleen "tegen het einde van de maand" opzeggen. Daardoor wordt het de facto 1 kalendermaand. Dat is in ieder geval hoe het UWV "tegen het einde van de maand" uitlegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen, en zeker artikel 672

In het kort de relevante zaken
Lid 1 eind van de maand tenzij anders vastgelegd
Lid 4 1 maand voor werknemer
Lid 7 tenzij anders vastgelegd
Maar lees het zelf ook goed na

Check dus je contract, staat er een verwijzing naar cao of andere generieke afspraken die vanuit het bedrijf gelden. Vind je niks, vraag het na bij hrm hoe het zit met de arbeidsvoorwaarden en of cao.

Disclaimer just my 2 cent, geen expert

[ Voor 5% gewijzigd door jeanj op 16-08-2022 09:53 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 16:58
Ernemmer schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:00:
[...]

Geen idee hoe je dat interpreteert, maar als je de 25e opzegt ben je 1 maand later op de 25e en niet 1 oktober.
Is dat zo?
Opzeggen voor het einde van de maand
Als er geen andere schriftelijke afspraak is gemaakt over de opzegtermijn, moet u voor het einde van de maand opzeggen. De arbeidsovereenkomst loopt door tot de laatste dag van de maand waarin de opzegtermijn afloopt.

Voorbeeld opzegtermijn
Er geldt een opzegtermijn van 1 maand. Als u op 15 mei opzegt, loopt de opzegtermijn tot 15 juni, maar de arbeidsovereenkomst eindigt pas op 1 juli.
Bron: https://www.uwv.nl/werkge...or-het-einde-van-de-maand
Als ze echt alleen maar wilden dat je op de 1e zou stoppen hadden ze dat wel zo letterlijk in de wet gezet.
Artikel 7:672 lid 2 BW:
Opzegging geschiedt tegen het einde van de maand, tenzij bij schriftelijke overeenkomst of door het gebruik een andere dag daarvoor is aangewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-04 22:26
Ernemmer schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:00:
[...]

Dat staat letterlijk zo in de wet.

Art 7:672 eerste lid: opzegging geschiedt tegen het einde van de maand. Ongeacht op welke datum je in de maand de opzegging doet kom je vervolgens - indien de wettelijke opzegtermijn van toepassing is- weer op de éérste uit.

Opzeggen op 25 maart betekend dus 1 mei uit dienst: opzeggen gaat per einde maand, dan één maand opzegtermijn (april) wordt 1 mei uit dienst.

Wettelijk komt de één maand en één kalendermaand dan op hetzelfde neer. Als TS vandaag (of ergens in augustus) de opzegging doet is hij per 1 oktober uit dienst indien de wettelijke opzegtermijn geldt (behoudens of er in zijn arbeidsvoorwaarden iets ander staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Mr. Stom schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:14:
[...]

Dat staat letterlijk zo in de wet.

Art 7:672 eerste lid: opzegging geschiedt tegen het einde van de maand. Ongeacht op welke datum je in de maand de opzegging doet kom je vervolgens - indien de wettelijke opzegtermijn van toepassing is- weer op de éérste uit.

Opzeggen op 25 maart betekend dus 1 mei uit dienst: opzeggen gaat per einde maand, dan één maand opzetermijn (april) wordt 1 mei uit dienst.

Wettelijke komt de één maand en één kalendermaand dan op hetzelfde neer. Als TS vandaag (of ergens in augustus) de opzegging doet is hij per 1 oktober uit dienst indien de wettelijke opzegtermijn geldt (behoudens of er in zijn arbeidsvoorwaarden iets ander staat).
Grappig dat er bij jou iets anders staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
In jouw link staat hetzelfde?

"Opzegging geschiedt tegen het einde van de maand, tenzij bij schriftelijke overeenkomst of door het gebruik een andere dag daarvoor is aangewezen."

Ongeacht van de dag van de maand waarop je daadwerkelijk je opzegging hebt gedaan wordt deze geacht tegen einde maand te zijn.

Dus opzeggen gaat tegen het einde van de maand, daarna je maand opzegtermijn en daarna eerste datum uit dienst - op basis van de wettelijke opzegtermijn - de eerste van de daaropvolgende maand.

Tenzij in je (collectieve) arbeidsvoorwaarden iets anders overeengekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Mr. Stom schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:52:
[...]

In jouw link staat hetzelfde?

"Opzegging geschiedt tegen het einde van de maand, tenzij bij schriftelijke overeenkomst of door het gebruik een andere dag daarvoor is aangewezen."

Ongeacht van de dag van de maand waarop je daadwerkelijk je opzegging hebt gedaan wordt deze geacht tegen einde maand te zijn.

Dus opzeggen gaat tegen het einde van de maand, daarna je maand opzegtermijn en daarna eerste datum uit dienst - op basis van de wettelijke opzegtermijn - de eerste van de daaropvolgende maand.

Tenzij in je (collectieve) arbeidsvoorwaarden iets anders overeengekomen is.
Ik snap wat je bedoeld, maar de tekst die je typt, zonder quotes, staat niet in de wet.

Ik ben van mening dat als de wet echt op die manier bedoeld was, dan hadden ze het er wel op die manier ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:35
Ernemmer schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:57:
[...]

Ik snap wat je bedoeld, maar de tekst die je typt, zonder quotes, staat niet in de wet.

Ik ben van mening dat als de wet echt op die manier bedoeld was, dan hadden ze het er wel op die manier ingezet.
Dat staat dus letterlijk in de wet, dat is dus die zin die hierboven al geciteerd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
Ernemmer schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:57:
[...]

Die tekst staat er dus wel letterlijk in:

- TS, werknemer, zegt op;

- lid 1: "Opzegging geschiedt tegen het einde van de maand, tenzij bij schriftelijke overeenkomst of door het gebruik een andere dag daarvoor is aangewezen";

- er is niks anders afgesproken, opzegging geschiedt dus tegen einde van de maand;

- lid 4: "De door de werknemer in acht te nemen termijn van opzegging bedraagt één maand;

- we kijken één maand verder na einde maand waarin is opgezegging geschiedt;

- einde per einde van die maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Mr. Stom schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:07:
[...]

Die tekst staat er dus wel letterlijk in:

- TS, werknemer, zegt op;

- lid 1: "Opzegging geschiedt tegen het einde van de maand, tenzij bij schriftelijke overeenkomst of door het gebruik een andere dag daarvoor is aangewezen";

- er is niks anders afgesproken, opzegging geschiedt dus tegen einde van de maand;

- lid 4: "De door de werknemer in acht te nemen termijn van opzegging bedraagt één maand;

- we kijken één maand verder na einde maand waarin is opgezegging geschiedt;

- einde per einde van die maand.
Dus als ik de 28e opzeg dan kan 1 maand later op de 28e uit dienst?
Of is dat niet tegen het einde van de maand?

Want er staat nergens letterlijk de 1e van de volgende maand na de opzeggingsmaand.

Maar doe wat je zelf wilt, ik ben weg hier.

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 16-08-2022 15:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Stom
Ernemmer schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:08:
[...]

Als je de teksten die in de wet staan al niet begrijpt en dus blijkens al totaal geen kennis hebt van hetgeen niet direct in de wet staat: reageer dan liever niet met een goedbedoeld advies maar stel een vervolgvraag.

Alleen als één maand later februari is (en geen schrikkeljaar) ga je per de 28e uit dienst, dat is dan immers einde maand.

In iedere andere situatie: einde maand uit dienst. Je telt in maanden, einden daarvan, en niet in dagen. Juist om dit soort problematiek te voorkomen met gegoochel met dagen is één lijn getrokken: opzeggen gaat per einde van de maand. Niet altijd op de 28e, 29e, 30e of 31e, nee: einde van de maand.

16 augustus opzeggen = tegen einde maand augustus opzegging = september één maand opzegtermijn = 30 september laatste werkdag = 1 oktober uit dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ernemmer schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:08:
[...]

Want er staat nergens letterlijk de 1e van de volgende maand na de opzeggingsmaand.

Maar doe wat je zelf wilt, ik ben weg hier.
Als de maand van opzegging januari is en geen schrikkeljaar, dan wel.
In andere gevallen is de 28ste niet het einde van de maand

(Ik zie dat het hierboven ook al is gezegd)

[ Voor 4% gewijzigd door jeanj op 16-08-2022 15:24 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:56

Theo

moederbord

Opzeggingen zijn altijd per eind volgende maand; Dus je kan nu aangeven dat je ontslag neemt, en dan is de laatste werkdag van volgende maand tevens jouw laatste dag in dienst.

Soms wil er nog iets anders staan in een CAO of in een arbeidscontract. Dan is dat van toepassing. Maar zolang dat niet het geval is dan kun je per eind volgende maand weg, en kun je de eerste dag van de maand daarna ergens anders aan de slag.

Het maakt dus niet veel uit of je op 1 of 27 augustus je ontslag indient; je laatste werkdag zal 30 september zijn..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
jeanj schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:24:
[...]

Als de maand van opzegging januari is en geen schrikkeljaar, dan wel.
In andere gevallen is de 28ste niet het einde van de maand

(Ik zie dat het hierboven ook al is gezegd)
Ik snap wel dat @Ernemmer vindt dat de tekst wat vaag is, want 'tegen het einde van de maand' klinkt niet heel precies, want wat is 'tegen het einde'? Ik vind de 28e of de 29e ook aardig tegen het einde van de maand aan.

Als ze het letterlijke einde van de maand bedoelen, hadden ze ook 'de laatste dag van de maand' kunnen zeggen, dan is er geen twijfel over mogelijk.

Maar goed, wetten en regelgeving zijn vaak omslachtig en moeilijk beschreven, dus dat dat niet er letterlijk staat, wil niet zeggen dat ze dat niet bedoelen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-04 15:20
jeanj schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:51:
Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen, en zeker artikel 672
Daar leg je wat mij betreft een beetje de verkeerde druk op die uitspraak, er zit wel wat nuance in. Het betekent niet "jij moet alle wetten en de inhoud kennen" - het betekent "je moet weten van het bestaan van wetgeving rondom een onderwerp, en kennis hiervan kunnen opnemen wanneer van toepassing en je kunt hierop veroordeeld worden". OP is dus precies goed bezig met een onderwerp dat speelt om zich daarin verder te verdiepen voordat het echt noodzakelijk van toepassing is.

Heel kort samengevat: 1 maand, tenzij anders op wettelijk toegestane wijze beschreven in je contract. Geen beschrijving = 1 maand (einde van de eerstvolgende maand). Ik weet even niet of er een maximum aan zit, ik geloof in zeer uitzonderlijke en goed omschreven gevallen maximaal 3 maanden mits te onderbouwen door de werkgever. Dit was in ieder geval bij mijn vorige werkgever (SPoK met 5+ jaar in dienst waarbij werkgever al aantoonbaar bezig was om dit probleem te verhelpen, en de werknemer op de hoogte was van dit feit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-03 18:11
Waarschijnlijk staat er niets over in je contract.

Het is 1 kalendermaand tenzij anders overeengekomen.

Dus voor de volgende maand begint opzeggen anders moet je weer een maand wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Maar het staat nog steeds onduidelijk vindt ik.
Maar ik hou 1 kalendermaand aan.

Kan het wel vragen aan HR maar is niet handig dan weten ze dat je aan het solliciteren bent.

Wou dit weten omdat ik momenteel naar een andere baan aan het zoeken ben en kan hier rekening mee houden als ze hier om vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
In je eigen link van RRA waarbij je stelt dat het gaat om 'een maand' staat ook, verderop in de tekst:

"Het is van belang te weten dat de opzegging tegen het einde van de maand dient te geschieden. Bij schriftelijke overeenkomst of gebruik kan hiervan worden afgeweken. Dit betekent dat indien de arbeidsovereenkomst wordt opgezegd op 2 augustus en de opzegtermijn één maand bedraagt, de arbeidsovereenkomst pas eindigt met ingang van 1 oktober. Ook in geval van een opzegging op 30 augustus en een toepasselijke opzegtermijn van één maand eindigt de arbeidsovereenkomst met ingang van 1 oktober."
(https://www.rra.nl/NL/rra...r=advocaten&paging=0&p=30)

Ook het UWV legt dat duidelijk uit:

"Opzeggen voor het einde van de maand(Klik om in te klappen)
Als er geen andere schriftelijke afspraak is gemaakt over de opzegtermijn, moet u voor het einde van de maand opzeggen. De arbeidsovereenkomst loopt door tot de laatste dag van de maand waarin de opzegtermijn afloopt.

Voorbeeld opzegtermijn
Er geldt een opzegtermijn van 1 maand. Als u op 15 mei opzegt, loopt de opzegtermijn tot 15 juni, maar de arbeidsovereenkomst eindigt pas op 1 juli."

Ik snap dat wetteksten doorgaans lastig te lezen zijn, maar 7:672 is toch wel érg duidelijk en de bronnen die je aanhaalt zijn dat ook, mits je de hele tekst van het advies leest. Waar komt dan nog die verwarring vandaan?

[ Voor 4% gewijzigd door Mr. Stom op 17-08-2022 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 16:58
Ik vermoed dat de betekenis van 'tegen het einde van de maand' niet voor iedereen helder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UsedToBeD
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19-02-2023
aub dit bericht verwijderen

[ Voor 133% gewijzigd door UsedToBeD op 20-01-2023 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
UsedToBeD schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:54:
Hoi

Weet iemand hoe dit zit, wanneer het een schrikkeljaar betreft?

Ik ben van plan 31 januari 2023 op te zeggen.
Maar februari telt in 2023 maar 28 dagen.

Wat wordt dan mijn laatste werkdag (vanwege het opzegtermijn)

31 dagen na 31 januari? (dus 3 maart 2023)
of eind februari (dus 28 februari 2023)
Waarschijnlijk 28 februari, want ook niet elke maand heeft 31 dagen.

Maar waarom zou je wachten tot 31 januari om op te zeggen, als je nu al zeker weet dat je weggaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:49
Hoi

De laatste dag van de maand volgend op de maand waarin je opzegt is de laatste dag van de arbeidsovereenkomst. Dat is wat in juridische zin 'tegen het einde van de maand' betekent. Dus als je in januari opzegt, is 1 maart de eerste dag waarop je niet meer in dienst bent.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:31
Hoi

Meestal staat dat wel in de arbeidsovereenkomst, standaard die ik heb gezien in mijn contracten was einde van de maand, dus 28 februari (of 29 in een schrikkeljaar).
Pagina: 1