Unifi 6 Lite verbinden met M4 Deco (provider) ziggo

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimpelmeesje44
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-06 00:15
Mijn vraag
Vanwege verhuizing naar een anders huis was het huidige wifi netwerk niet meer toereikend. Het nieuwe huis is groter en om alle dode zones van wifi te voorzien besloten om 3x M4 deco’s aan te schaffen i.c.m met ziggo connectbox (wifi hiervan staat uit). Voor de volledigheid willen we hier een Unifi 6 Lite aan toe voegen op de zolder. Is dit mogelijk en hoe kunnen deze eventueel naadloos geconnect worden? Alles zit met UTP 6 cat bekabeld via switcher
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ziggo
TP-Link M4 deco
Unifi 6 Lite

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Vannalles

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Naadloos ligt aan je apparaten en de instellingen van alle wifi apparatuur.
De Deco’s en Unifi moeten allemaal exact dezelfde SSID, wachtwoord en versleuteling hebben en je devices moeten fatsoenlijk kunnen roamen. Dan komt ‘t meestal wel goed.

Maar waarom die enkele Unifi en niet nog een losse deco erbij? Vendoren mixen is niet het beste idee als je alles wilt laten samenwerken.

[ Voor 10% gewijzigd door nelizmastr op 15-08-2022 21:47 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimpelmeesje44
Dank voor je reactie. Reden voor geen extra losse deco is dat UTP kabel uit plafond komt en niet lang genoeg is om deze met M4 te kunnen verbinden. Hadden beter voor een M5 plafond versie kunnen gaan achteraf.

Lees uit de reactie dat het ieder geval niet onmogelijk is, mits de SSID, wachtwoord en versleuteling(?) hetzelfde zijn. Wat bedoel je met versleuteling?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:34
pimpelmeesje44 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:56:

Lees uit de reactie dat het ieder geval niet onmogelijk is, mits de SSID, wachtwoord en versleuteling(?) hetzelfde zijn. Wat bedoel je met versleuteling?

Thanks!
Op je Deco setje kan je kiezen uit WPA2-PSK (AES) of WPA2-PSK (AES) + WPA-PSK (TKIP) .
De Unifi heeft veel meer mogelijkheden, waaronder MIMO en multi-user MIMO maar uiteraard ook gewoon WPA (2).

Kijk even of je de twee systemen op hetzelfde type encryptie kan krijgen.

En oja, gebruik (als dat überhaupt nog mogelijk is) geen WEP meer, dat is al erg verouderd en makkelijk te kraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimpelmeesje44
Bedankt voor de tip. Het lukt me helaas überhaupt niet om in de instellingen van de Unifi te komen. Na het downloaden van de nieuwst software wordt de Unifi simpelweg niet gevonden in de lijst met beschikbare apparaten. Hij is verbonden, via PoE, geeft ook een blauw/witte ring, echter is hij niet detecteerbaar. Hoe kan ik deze versleuteling instellen alvorens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom niet gewoon een vierde M4 ergens op de kop tikken en toevoegen aan de drie die je al hebt?

Best-case kun je instellingen identiek instellen, waardoor clients zelf kunnen kiezen te roamen, maar zowel UniFi als Deco zijn smart, managed WiFi-systemen. Die werken alleen met AP's binnen hun systeem. Een unmanaged AP erbuiten wordt een 'rogue AP' genoemd en zou je normaliter moeten verwijderen. Hier zouden de Deco's 'rogue' zijn vanuit UniFi persepectief en omgekeerd.

Kortom, geen goed idee. Als je Deco wilt, gebruik alleen Deco, als je UniFi wilt, gebruik alleen UniFi. Managed WiFi moet je niet mixen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1