Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trevortjes
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-03 20:07

trevortjes

Embedded Hardware Engineer

Topicstarter
Hallo,

Ik wilde mijn RAM simpelweg verdubbelen door mijn huidige 8GB (configuratie 2x4GB) te laten vergezellen met een nieuwe set 8GB (2x4GB). Dus ik keek wat rond en probeerde de timings en dergelijke op elkaar af te stemmen en vroeg wat mensen of dit allemaal compatible was en het antwoord was volmondig ja. Dus ik het RAM kopen en installeren, en wat blijkt. De PC wilt niet meer posten.

RAM wat al aanwezig is in het systeem:
Vengeance LP (2x4GB) (cml8gx3m2a1600c9) met timing 9-9-9-24 @ 1600MHz

RAM wat ik erbij heb gekocht:
Mushkin 8GB (2x4GB) DDR3-1333 met timing 9-9-9-24 @ 1333MHz

Moederbord:
GA-H61M-D2H-USB3 Rev 1.1 (JA, het moederbord downclocked de Vengeance naar 1333MHz volgens de BIOS als ALLEEN de Vengeance geinstalleerd is en het me lukt te posten)

CPU
Intel i5 2400

Ja allemaal wat verouderd spul, maar niks wat slecht werkt.

Als ik alleen het nieuwe RAM plaats post en boot de PC prima, CPU-Z zegt goed werk, 8GB geinstalleerd. Dit is dus dezelfde situatie als wanneer ik mijn oude RAM erin zou hebben zitten. Zosnel ik al 1 van de nieuwe sticks erin doe, post de PC niet meer.

Ja ik weet dat elk paar ram zijn eigen kleur connector heeft op het mobo.

Heb ook geprobeerd de BIOS te wissen/resetten, maakte ook geen verschil.

Is het nu echt dat de BIOS geen raad weet met de 2 snelheden ondanks dat hij wel slim genoeg is om de vengeance 1600MHz automatisch te downclocken?

Ik begin uit opties te geraken en hoor graag of er nog een wondermiddel beschikbaar is om dit alles te fixen!

Trevor

Beste antwoord (via trevortjes op 15-08-2022 21:15)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:06
trevortjes schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:13:
Ik neem aan dat single side memory betekend dat alle ICs aan een kant van de stick zitten. Voor de Mushkin kan ik fysiek zien dat dit het geval is, voor de vengeance geen idee want er zit een heatspreader op en ik kan het niet terug vinden in de specificaties.
Er is wat verwarring over de techniek en het wordt vaak door elkaar gehaald.
Single sided en dual sided is inderdaad aan hoeveel kanten de chips zitten.
Dat is echter in de meeste gevallen niet interessant.

Het gaat er om hoeveel groepen chips de geheugencontroller aan te sturen krijgt (1 of 2 groepen). Meestal is dat per 8 chips 1 groep). Dat wordt een rank genoemd, een Dimm kan dus single of dual rank zijn (server-chips zelf quad rank

Aangezien het platform voor de H61-chipset de P55/H57 was en deze officieel maar 16 GB ondersteunde in 4 sloten, is het maximum op dat platform dus 4 GB per double-sided Dimm.
De kans is dan ook erg groot dat deze Dimms dit ook gewoon double-sided zijn. De mogelijkheid van 4 GB op een dual-ranked Dimm was er namelijk nog maar net en was dus ook incompatible met oudere chipsets (een 4 GB single ranked Dimm zou namelijk maar als 2 GB gezien worden).

En dan kom je inderdaad op het issue uit dat de chipset maar 2 sides kan aanspreken per kanaal, dus 1 Dimm dubbelzijdig of 2 enkelzijdig.

Download CPU-Z, daar kun je op het tabblad SPD uitlezen hoeveel ranks het geheugen is.
https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:42
"* Due to Intel H61 chipset limitation, please use single-side memory modules when four memory modules are installed."

Waarschijnlijk is dat het probleem. Wat voor type geheugen is het precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trevortjes

trevortjes

Topicstarter
Ik neem aan dat single side memory betekend dat alle ICs aan een kant van de stick zitten. Voor de Mushkin kan ik fysiek zien dat dit het geval is, voor de vengeance geen idee want er zit een heatspreader op en ik kan het niet terug vinden in de specificaties.

Trevor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik neem aan dat single side memory betekend dat alle ICs aan een kant van de stick zitten.
Nope, dat hoeft niet per se het geval te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trevortjes

trevortjes

Topicstarter
Ah, in dat geval hoor ik graag hoe ik dit kan achterhalen

Trevor

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:06
Er is wat verwarring over de techniek en het wordt vaak door elkaar gehaald.
Single sided en dual sided is inderdaad aan hoeveel kanten de chips zitten.
Dat is echter in de meeste gevallen niet interessant.

Het gaat er om hoeveel groepen chips de geheugencontroller aan te sturen krijgt (1 of 2 groepen). Meestal is dat per 8 chips 1 groep). Dat wordt een rank genoemd, een Dimm kan dus single of dual rank zijn (server-chips zelf quad rank

Aangezien het platform voor de H61-chipset de P55/H57 was en deze officieel maar 16 GB ondersteunde in 4 sloten, is het maximum op dat platform dus 4 GB per double-sided Dimm.
De kans is dan ook erg groot dat deze Dimms dit ook gewoon double-sided zijn. De mogelijkheid van 4 GB op een dual-ranked Dimm was er namelijk nog maar net en was dus ook incompatible met oudere chipsets (een 4 GB single ranked Dimm zou namelijk maar als 2 GB gezien worden).

En dan kom je inderdaad op het issue uit dat de chipset maar 2 sides kan aanspreken per kanaal, dus 1 Dimm dubbelzijdig of 2 enkelzijdig.

Download CPU-Z, daar kun je op het tabblad SPD uitlezen hoeveel ranks het geheugen is.
https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:12
Nvm je hebt het al gevonden :)

[ Voor 105% gewijzigd door huubhuub op 15-08-2022 21:09 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trevortjes

trevortjes

Topicstarter
Heb even snel weer een swap gedaan en gechecked en ziedaar:

Nieuwe RAM (Munchkin):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdMZGhleRIRmpQ9-rjE4_LHC6ls=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g8vkUfuoROc5vqhhGEDx8gpb.png?f=user_large

Oude RAM (Vangeance):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_LyIO1ggVkmYP0EAntuhN9GPg4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/llsp83Di4LXDhw07kGsmDU7w.png?f=user_large

Lijkt erop dat ik ze terug kan sturen of houden als backup :(

En dat ik niks verder kan combineren met de Vangeance om in dit systeem meer RAM te krijgen, helaas.

Trevor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:12
trevortjes schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:07:
Heb even snel weer een swap gedaan en gechecked en ziedaar:

Nieuwe RAM (Munchkin):
[Afbeelding]

Oude RAM (Vangeance):
[Afbeelding]

Lijkt erop dat ik ze terug kan sturen of houden als backup :(

En dat ik niks verder kan combineren met de Vangeance om in dit systeem meer RAM te krijgen, helaas.
Yeps dual en single rank gaat niet samen met je chipset :( jammer maar helaas

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trevortjes

trevortjes

Topicstarter
Huub, nog wel de vraag hoe ik zelf zou kunnen checken of iets dual of single is, kwestie van fabriekantgegevens inkijken? Kon dat zelf niet zo snel vinden.

Trevor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:32

Nemesizz

Untouchable

trevortjes schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:11:
Huub, nog wel de vraag hoe ik zelf zou kunnen checken of iets dual of single is, kwestie van fabriekantgegevens inkijken? Kon dat zelf niet zo snel vinden.
Is helaas ook vaak lastig te achterhalen. Meeste fabrikanten zetten het helaas niet bij de specs neer, terwijl juist die info heel belangrijk is of iets compatibel is of niet.
Pagina: 1