Tussenwand op zolder, beste geluidsisolatie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-06 21:47
Ons nieuwbouwwoning wordt over enige tijd opgeleverd. Op zolder wil ik een scheidingswand plaatsen, belangrijk hierbij is de geluidsisolatie. Dit wordt mijn werkkamer, ik wil tijdens mijn vergaderingen zo min mogelijk geluidsoverlast hebben.

Alhoewel ik er geen ervaring mee heb lijkt metal stud redelijk makkelijk zelf uit te voeren.

Om mij goed voor te bereiden heb ik wat vragen:
  • Op zolder hebben we vloerverwarming, de liggers kunnen dus niet vastgespijkerd worden. Volgens mij kunnen de liggers vastgelijmd worden met high tack lijmkit, klopt dat?
  • Welke breedte metal stud profielen gebruiken? Ik zie voornamelijk 45mm en 75mm voorbij komen. Of is 45mm sowieso te smal als er nog een stompe deur/kozijn moet komen?
  • Glaswol of steenwol? Volgens mij heeft steenwol een betere geluidsisolatie. Indien ik voor 45mm profielen ga, hoe dik moeten de isolatieplaten zijn, 40mm of 45mm?
  • De muur wordt +/- 4-5 meter breed, er komt een glaspartij van +/- 150cm breed bij +/- 110cm hoog. Daarnaast wil ik ook nog een stompe deur (met glas) plaatsen (voorbeeld). Moet ik nog ergens rekening mee houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 13:14
Je kan high tack lijm gebruiken voor de liggers in dit geval. Zorg dan wel dat je de staanders aan beide uiteinden in de muur vastzet.

Ik zou voor 75mm kiezen. Je isolatie dikte is dan ook 75mm.

Glas laat ook geluid door, hou daar rekening mee. Let daarnaast ook op je deur: een goedkope 'karton' deur houd geen geluid tegen.

Een dubbele laag gipsplaat is misschien ook nog een optie naast de steenwol. Komt er geen elektra in?

[ Voor 25% gewijzigd door BigEagle op 15-08-2022 19:09 ]

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 22:21
Glaswol isolatie heeft altijd de voorkeur. Hoe kriebelig dit is is voor mens en dier gelijk. Dus muis onvriendelijk.

45mm profiel direct op de vloer lijmen en aan beide zijden afwerken met gipsplaat of fermacell (gipsvezel). Vloer moet wel stofvrij zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:55

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als je geluid wil weren zou ik voor de dikkere wand gaan (massa = demping). Denk ook aan het afdichten van naden met de bestaande muren met akoestische tape. Er zijn ook metal studs met extra demping van contactgeluid.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:41
Ik heb op zolder gekozen voor 45mm metalstud met 40 mm steenwol (45 was lastiger te krijgen), en 12.5 mm gipsvezel. Ik heb er een vlakke opdekdeur in zitten (Svedex). De wasmachine staat recht tegenover mijn kantoor, en is als de deur open staat tijdens centrifugeren zeer hinderlijk aanwezig, als ik de deur echter dicht doe hoor ik er eigenlijk niet meer van. Als ik werk zijn de kinderen (baby en peuter) eigenlijk altijd op de opvang, en anders 1 of 2 verdiepingen lager dan de zolder, daar heb ik dus geen last van.

Het hangt natuurlijk ook af van hoe gevoelig je bent voor geluid, en van wat je verder aan omgevingsgeluid hebt, maar voor mij functioneert bovenstaande uitstekend.

En zorg inderdaad vooral dat je afdichting tussen je metalstud muur en de andere muren goed dicht is (dus foamband erutssen als je de metalstud schroeft, en bij lijm ook zorgen voor een doorlopende afdichting)

[ Voor 13% gewijzigd door Eupeodes op 16-08-2022 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hoe is de ventilatie geregeld op zolder? Raamroosters of heb je een systeem D met eigen inblaasventielen? Komt dit ook uit na de verbouwing?

Verder kan je mogelijk last blijven hebben van contactgeluid via de vloer omdat die gekoppeld blijft. Je moet dus even nadenken over wat er in de andere ruimte gaat gebeuren en of je daarvan last zou kunnen hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-06 16:24

R-B

Blokkert

vergeet je elektra niet in de wandjes! :)

Zelf heb ik Knauf Acoustifit 70 mm in mijn wanden gedaan.

[ Voor 51% gewijzigd door R-B op 16-08-2022 13:43 ]

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+MSZ-AP20+MSZ-AP25 | Marstek 5.12KWh V151+CT003 V115 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
En verder moet je natuurlijk goed nadenken wat voor geluid er gedempt moet worden, is het enkel je ketel en ventilatiebox, of wordt er op de andere helft van de zolder regelmatig een metalfeestje gehouden als je aan het werk bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:09

FL_

Wij hebben op zolder een tussenwand van hout + OSB platen + gipsplaten met daarin 40mm Knauf minerale wol; dat werkt voor mij best wel goed (het is vanzelfsprekend niet geluidsdicht, maar zeker wel dempend).

Wat wel goed is om te beseffen, is dat buiten de hoeveel geluid die je hoort, je ook heel bewust kan worden van waar het geluid vandaan komt, bij ons merk je dat het meeste geluid dan toch vanuit/onder de deur komt, dat kan misschien ook iets zijn waar je nog extra rekening mee kan houden voor wat betreft waar je de deur gaat plaatsen en waar je voornamelijk gaat werken. Wellicht dat je daar ook weer wat extra kan winnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
BigEagle schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:07:
Je kan high tack lijm gebruiken voor de liggers in dit geval. Zorg dan wel dat je de staanders aan beide uiteinden in de muur vastzet.

Ik zou voor 75mm kiezen. Je isolatie dikte is dan ook 75mm.
Weet je dit zeker? Gister las ik namelijk dat je bij 75mm, 60mm isolatie moet gebruiken. Maar misschien kan 75mm ook gewoon?
amiaima schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:13:
Glaswol isolatie heeft altijd de voorkeur. Hoe kriebelig dit is is voor mens en dier gelijk. Dus muis onvriendelijk.

45mm profiel direct op de vloer lijmen en aan beide zijden afwerken met gipsplaat of fermacell (gipsvezel). Vloer moet wel stofvrij zijn.
Bedoel je dat glaswol kriebelig is of juist steenwol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Admiral Freebee schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:28:
Hoe is de ventilatie geregeld op zolder? Raamroosters of heb je een systeem D met eigen inblaasventielen? Komt dit ook uit na de verbouwing?

Verder kan je mogelijk last blijven hebben van contactgeluid via de vloer omdat die gekoppeld blijft. Je moet dus even nadenken over wat er in de andere ruimte gaat gebeuren en of je daarvan last zou kunnen hebben.
Eigen inblaasventielen, maar volgens mij krijgen we die niet op zolder. Wel heb ik een dakraam wat ik kan openzetten.
Eupeodes schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:45:
En verder moet je natuurlijk goed nadenken wat voor geluid er gedempt moet worden, is het enkel je ketel en ventilatiebox, of wordt er op de andere helft van de zolder regelmatig een metalfeestje gehouden als je aan het werk bent?
Er komt een wasmachine op de andere helft.

Momenteel wonen we in een appartement, maar als de kinderen in de woonkamer aan het spelen zijn dan lijkt het alsof ze bij mij op kamer zitten, terwijl er 2 dichte deuren tussen zitten. Dat geluid wil ik voornamelijk voorkomen.

[ Voor 34% gewijzigd door c-nan op 16-08-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
Twee deuren kan zijn dat je aan de andere kant van het appartement zit, of in de kamer direct naast de woonkamer. Als je direct naast de woonkamer zit maakt het natuurlijk ook behoorlijk uit wat voor muur er tussen de kamers zit (een simpel hol (leeg) wandje van hout en gipskarton platen houdt aanzienlijk minder tegen dan een nette metalstud wand met gipsvezel), en wat er eventueel aan doorvoeren (zoals cv) doorheen zit. En in het algemeen maakt de bouwperiode/bouwkwaliteit ook flink verschil.

En kijk vooral ook naar de kier onder je deur voor geluid. En tot slot, bedenk dat een plaatje enkel glas ook niet bijdraagt aan geluidsisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4ngler
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-06 16:45
Bij mijn zolder verbouwing ben ik gegaan voor 45mm metalstuds, Isover Sonepanel 50mm en dubbele 12,5mm gipsplaten. Die dubbele platen zorgen voor extra massa dus meer demping. Bij ons staat de wasmaschine naast deze muur en is amper te horen als deze aan staat.

Let ook op de demping van het kozijn / de deur die je plaatst. Die van standaard honinggraat deuren is vaak zeer beperkt. Kijk bijvoorbeeld eens naar tubespaan of volspaan deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Eupeodes schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:08:
Twee deuren kan zijn dat je aan de andere kant van het appartement zit, of in de kamer direct naast de woonkamer. Als je direct naast de woonkamer zit maakt het natuurlijk ook behoorlijk uit wat voor muur er tussen de kamers zit (een simpel hol (leeg) wandje van hout en gipskarton platen houdt aanzienlijk minder tegen dan een nette metalstud wand met gipsvezel), en wat er eventueel aan doorvoeren (zoals cv) doorheen zit. En in het algemeen maakt de bouwperiode/bouwkwaliteit ook flink verschil.

En kijk vooral ook naar de kier onder je deur voor geluid. En tot slot, bedenk dat een plaatje enkel glas ook niet bijdraagt aan geluidsisolatie.
De kamer bevind zich inderdaad naast de woonkamer :) Bouwperiode: 2011.
Laminaat is doorgelegd zonder dorpels onder de deuren, wellicht dat het daardoor komt. Maar dit is redelijk offtopic :P Hier gaan we binnenkort toch weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:08
Als geluid belangrijk is absoluut voor volspaan deuren gaan.
Afdichting van het deur kozijn ook zeer belangrijk
Kiergrootte onderkant deur zo minimaal mogelijk, of nog beter, met geintegreerde rubbersleper/afdichting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06 10:54
barry86 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:30:
Als geluid belangrijk is absoluut voor volspaan deuren gaan.
Afdichting van het deur kozijn ook zeer belangrijk
Kiergrootte onderkant deur zo minimaal mogelijk, of nog beter, met geintegreerde rubbersleper/afdichting
En er voor het gemak vanuit gaan dat er aparte balansventilatieventielen (minimaal één aanzuig en één afzuig) zitten in de te scheiden ruimte? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
Je kunt ook denken in oplossingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:35

timovd

Voorsprong door techniek

amiaima schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:13:
Over het algemeen is glaswol beter voor thermische isolatie en steenwol beter voor akoestische isolatie.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B

R-B

Blokkert

timovd schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:42:
[...]

Over het algemeen is glaswol beter voor thermische isolatie en steenwol beter voor akoestische isolatie.
Overigens jeukt knauf (bruine isolatie) niet tot nauwelijks... >:)

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+MSZ-AP20+MSZ-AP25 | Marstek 5.12KWh V151+CT003 V115 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muta
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Wij zijn ook bezig met de voorbereidingen van een wand op zolder.
Voor nu kom ik uit op ytong celbeton blokken. Wat is wat jullie betreft het verschil met de metalstuds + isolatie?
Voordelen/nadelen? Ik heb zelf een fijner gevoel bij de ytong blokken omdat ze steviger klinken als wand. Je kunt er ook makkelijk wat in boren. Bovendien willen wij een metalen schuifdeur in de wand bevestigen. Ivm lichtdoorlaten naar de open ruimte op zolder.

Voor ons is geluid niet super belangijk. Behalve dan dat de wand ons bed scheid van de Duco W2W installatie. Die maakt op hoogste stand vrij veel geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
Voor mij was makkelijk leidingen (electra en netwerk) erin verwerken een belangrijke reden om voor metalstud te kiezen. Er liggen op sommige plekken 3 tot 5 buizen in minder dan 20 cm hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
timovd schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:42:
[...]

Yes, en Metisse (katoen) en houtvezel zijn nog ietsjes beter qua geluid.
Als je gaat dubbelbeplaten kun je ook nog overwegen om deze met Green Glue tegen elkaar te plakken.
Beste is natuurlijk beide zijdes dubbel Fermacell, maar dat is wellicht ietsjes overkill... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-B

R-B

Blokkert

Muta schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:19:
Wij zijn ook bezig met de voorbereidingen van een wand op zolder.
Voor nu kom ik uit op ytong celbeton blokken. Wat is wat jullie betreft het verschil met de metalstuds + isolatie?
Voordelen/nadelen? Ik heb zelf een fijner gevoel bij de ytong blokken omdat ze steviger klinken als wand. Je kunt er ook makkelijk wat in boren. Bovendien willen wij een metalen schuifdeur in de wand bevestigen. Ivm lichtdoorlaten naar de open ruimte op zolder.

Voor ons is geluid niet super belangijk. Behalve dan dat de wand ons bed scheid van de Duco W2W installatie. Die maakt op hoogste stand vrij veel geluid.
belangrijkste is denk eenvoudigheid om elektra aan te brengen, idem hier. De wanden bevatten best wat leidingwerk. Met blokken moet je echt alles frezen... wat hoop meer moeite en zooi mee brengt.

Ik heb hout skelet, plaat OBS en dan pas gips. Voor metalen schuifdeur doe je in "voor extra stevigheid (als nodig is..)" extra balk rondom kozijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Na inlezen over geluidisolatie merk ik dat het best complex is. Maar een ding is eenvoudig en komt in elke bron terug: meer massa is beter.

Als je dan cellenbeton gaat vergelijken met gipsplaat of gipsvezelplaat:

Gipsplaat 12.5mm ongeveer 12kg per m2
Gipsplaat 12.5mm dubbel ongeveer 24kg per2
Ytong 7cm dikte ongeveer 52kg per m2
Ytong 10cm dikte ongeveer 74kg per m2

Is cellenbeton alleen wat geluidisolatie betreft dan niet gewoon (veel) beter?

Kostprijs (onvolledig) is gipsplaat dan weer veel voordeliger als je je beperkt tot dubbel plaatwerk zonder osb oid. Dubbele gipsplaat ongeveer 6 euro per m2 en cellenbeton ongeveer 10 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door sloth op 17-08-2022 08:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
sloth schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:43:
Na inlezen over geluidisolatie merk ik dat het best complex is. Maar een ding is eenvoudig en komt in elke bron terug: meer massa is beter.

Als je dan cellenbeton gaat vergelijken met gipsplaat of gipsvezelplaat:

Gipsplaat 12.5mm ongeveer 12kg per m2
Gipsplaat 12.5mm dubbel ongeveer 24kg per2
Ytong 7cm dikte ongeveer 52kg per m2
Ytong 10cm dikte ongeveer 74kg per m2

Is cellenbeton alleen wat geluidisolatie betreft dan niet gewoon (veel) beter?

Kostprijs (onvolledig) is gipsplaat dan weer veel voordeliger als je je beperkt tot dubbel plaatwerk zonder osb oid. Dubbele gipsplaat ongeveer 6 euro per m2 en cellenbeton ongeveer 10 euro.
Massa en ontkoppeling zijn belangrijke elementen. Tussen gipsplaten kan je isolatie steken die een flexibele verbinding tussen de twee platen vormt.

Verder geen ervaring of waardeoordeel naar Ytong of gipsplaten toe maar enkel naar massa kijken is niet altijd het antwoord.

De ultieme combinatie lijkt mij een massieve muur met daarvoor geluidsisolatie en een dubbele laag gips maar zo veel heeft de TS wellicht niet nodig. Ik hoor dat het vooral over een wasmachine en spelende kinderen gaat.

De wasmachine staat in de ruimte er naast en gaat luchtgeluid en contactgeluid geven. Het contactgeluid zal nog steeds via de vloer gaan want die loopt gewoon door. Wellicht dat het plaatsen van de wasmachine op rubber kan helpen?

Wat de kinderen betreft zal het vooral luchtgeluid zijn want die spelen op een andere verdieping. Ik weet uit ervaring dat het luchtgeluid ver kan dragen van zodra er ergens een spleet of kier is. Een goede deur lijkt me dus essentieel. De meeste woningen hebben een forse spleet onder de deur voor de ventilatiestromen maar de TS zegt dat er geen ventiel komt op zolder dus ventilatie zal via het raam moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
c-nan schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:43:

Er komt een wasmachine op de andere helft.

Momenteel wonen we in een appartement, maar als de kinderen in de woonkamer aan het spelen zijn dan lijkt het alsof ze bij mij op kamer zitten, terwijl er 2 dichte deuren tussen zitten. Dat geluid wil ik voornamelijk voorkomen.
Lijkt dit voor jou zo? Of voor je call? Want in het laatste geval kan je ook kijken naar een goede microfoon die omgevingsgeluid dempt. Dan ben je met een normale metal stud want (75mm), wol, gips + goede deur met valdorpel waarschijnlijk wel klaar :)

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-06 16:02
Ik heb op zolder een washok gemaakt en daarbij de wanden met 12mm gips beplaat en daar tussen 5cm Rockwool Rocksono platen. Je hoort een verdieping lager wel dat ie draait maar bijna niet hoorbaar, ook niet tijdens centrifugeren. Voorheen was het een open zolderoverloop en leek het alsof de wasmachine naast bed stond als de slaapkamerdeur open stond (een verdieping lager). Uiteindelijk is zorgen dat je massa hebt en ik denk als je de dikkere variant aanhoudt (7cm) het nog beter dempt.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
Er wordt veel verwezen dat leidingwerk makkelijker is bij metalstuds, maar daar ben ik het niet mee eens.

Bij de masieve muur moet je wat leidingwerk infrezen. Dat is extra werk, maar tegenwoordig heb je hier ook mooie gereedschappen voor. Metalstuds is dan vooral "schoner" en lichter werken.
Maar met al die lagen opbouwen is metalstuds misschien wel meer werk dan een masieve muur.
Ik denk dat het daarom om het even is...

Als de geluidsisolatie hoofdzaak is, dan zou ik een masieve muur bouwen.
Maar metalstuds wordt dan weer vaak gekozen ivm het gewicht op de vloer/onderverdieping en voelt vaak wat toegankelijker voor een hobbybob.

[ Voor 4% gewijzigd door barry86 op 17-08-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:07
Of je hout of metalstud gebruikt maakt niet zoveel uit (met metalstud kan je het onderprofiel ontkoppelen van de vloer met mousseband, maar dat gaat niet bij jou tenzij je weet hoe diep de vloerverwarming zit, als ze 7cm diep ligt kan je 4cm diep boren). De allerbeste isolatie is het als je de 2 buitenwanden op een eigen raamwerk plaatst; maar dat is vaak overbodig.

Zorg wel dat je aan beide kanten eerst met OSB of iets dergelijks bekleed, en dan pas de gipsplaten. Naast het voordeel dat je zonder nadenken overal wat kan monteren (houtschroef door gips en in OSB zit meteen stevig vast); heb je een aanzienlijke massa wat veel lawaai dempt en de muur erg stevig maakt. Heb het bij mij op zolder zo en ben er erg tevreden van; ook al zijn de deuren "goedkoop" en met kier onderaan voor ventilatie is er veel minder lawaai dan ik had verwacht (sliep vroeger zelf op zolderkamertje met enkele gipsplaat als muur, dat was niks).
@barry86 Een massieve wand minder werk? Lijkt me sterk.

[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 17-08-2022 12:31 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06 20:24
Metalstud is vaak gemakkelijk omdat het altijd recht is, met hout moet je zelf wat handiger zijn.

Voor isolatie tegen geluid dan de spouw 80% vullen, dus bij 75mm is dat 60mm. Handig, want die bestaat. Glaswol zou ik sowieso nooit meer gebruiken, dat wordt het nieuwe asbest en het dempt ook nauwelijks geluid. Steenwol is daar veel beter in maar let dan op de soortelijke massa, er zijn verschillende kwaliteiten. Houtvezel werkt nog wat prettiger is dempt ook als een malle.

Gipsplaat kan je ook vervangen door gipsvezelplaat, is veel sterker en dempt ook beter. En is een stuk milieuvriendelijker, ook weer prettig voor het nageslacht.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Mbt platen vs massief: groot voordeel van gips(vezel-)platen is dat het meteen strak is, naden afsmeren, voorstrijken en je kunt het schilderen.
Blokkenmuur zal je toch iets van een laag op moeten zetten. Voor de ervaren klusser ook wel te doen, maar de drempel is wel een stuk hoger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thugie0115
  • Registratie: Juni 2022
  • Niet online
Persoonlijk zou ik liever voor ytong gaan, wel zo groot mogelijke blokken.
Als je deze goed recht en waterpast lijmt hoeft er maar een heel dun stuclaagje overheen.
Je kan de juiste aantal blokken kopen en zult niet veel afval hebben.

Maar hou daarbij wel rekening met de draagkracht van je vloer, bij een oudere woning heb je de kans dat de vloer niet zoveel kg/m2 kan dragen.

Gipswand kan natuurlijk ook. Mocht je daarvoor gaan zou ik zo breed mogelijke profielen pakken, zodat je er meer isolatie in kwijt kan. Persoonlijk zou ik beide kanten dubbelgips afwerken (of een houtenplaat en daarover gips), niet alleen voor de isolatie maar ook voor de stevigheid van de muur.
Bij hoge wanden kun je (zeker met enkel gips) de wand vaak induwen.
Het liefst platen van 1m20 breed, scheelt weer afwerking (minder naden), maar dit moet natuurlijk wel passen door je trapgat.
Bij dubbelgips de lagen laten verspringen, dus nooit een naad op naad.
Na het plaatsen van je profielen, isoleren en dan de elektro steken. Na plaatsen van de platen boor je gaten waar de dozen komen, en vis je de elektroleiding terug op (hand in gat steken, en anders met een koperdraadje).
Theoretisch maakt metalstud of hout wel wat uit: bij hout loopt de isolatie namelijk niet volledig door (door de houten staanders), bij metalstud is deze onderbreking slechts een millimeter. Mocht je metalstud plaatsen, raad ik je aan om het Gyproc boekje door te nemen, waar veel tips in staan.

Ik heb zelf meerdere wanden geplaatst in mijn woning, namelijk van kalkzandsteen (op zolder, bovenop bestaande draagmuren, hierdoor kan ik de spanten onder de gordingen weghalen), verschillende ytong wandjes, en een paar gipswanden.
Mijn voorkeur gaat uit naar ytong (of nog liever kalkzandsteen), maar dat verschilt per persoon. Het belangrijkste is dat er geen kleine openingen/gaten zijn, ivm met geluidslekken. Dus alles goed afkitten of purren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Dank voor alle reacties. Hier heb ik veel aan. Waarschijnlijk gaat het worden (o.a. vanwege de kosten):
- Metal stud 75mm
- Steenwol 60mm isolatie (of Knauf Acoustifit 60 mm = glaswol)
- Enkel laags gipsplaten 12,5mm
- Totale dikte: 75 mm + 12.5 + 12.5 = 100mm

Gasbeton/kalkzandsteen durf ik niet aan. Dat moet je echt loodrecht stapelen en zonder ervaring zal dat niet makkelijk zijn.

Zoals ik zei wil ik ook een vaste raam plaatsen zodat het licht niet wordt onderbroken. Op maat ben ik al snel 600-700 kwijt. Kant-en-klaar heb ik dit gevonden.
Materiaal:
glazen binnenraam gemaakt van gehard glas met een dikte van 3,5 mm
Kader van aluminium met ingebrande poedercoating
Zal dat echt veel geluid doorlaten waardoor ik de isolatie teniet doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
c-nan schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:15:
Dank voor alle reacties. Hier heb ik veel aan. Waarschijnlijk gaat het worden (o.a. vanwege de kosten):
- Metal stud 75mm

Gasbeton/kalkzandsteen durf ik niet aan. Dat moet je echt loodrecht stapelen en zonder ervaring zal dat niet makkelijk zijn.

Zoals ik zei wil ik ook een vaste raam plaatsen zodat het licht niet wordt onderbroken. Op maat ben ik al snel 600-700 kwijt. Kant-en-klaar heb ik dit gevonden.

[...]

als 100 het einddoel is zou ik metalstud 50 nemen en dubbelgips aan twee kanten (of osb +gips) dempt geluid als een malle als je zorgt dat je de 2e laag laat verspringen en na de eerste laag alle naden dicht maakt heb je een top muurtje
geluid in huis tussen ruimtes gaat met name om lucht geluid en dat voorkom je met name door kierdichting.
niet al te dun glas in het raampje en dat heeft ook weer weerstand tegen het geluid.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 20-08-2022 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-06 22:29
Ik heb de tussenwand op zolder met 100mm metalstud wand gedaan en 90mm Knauf Acoustifit. De metalstud aan vloer en wand acoustisch onderbroken met foamband. Daartegen OSB-plaat en afgewerkt met dunne gipsplaat.

Zeer tevreden over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B

R-B

Blokkert

- Metal stud 75mm

[...]

Zou er wel een plaat OSB tegen schroeven, en dan je gips. Maakt je leven achteraf stuk eenvoudiger :)

Persoonlijk zou ik voor de (bruine) Knauf gaan! (Jeukt nagneoeg niet >:) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
- Metal stud 75mm

[...]
Dit heb ik ook en vindt het tegenvallen.

Ik lees veel positieve berichten over dubbel gips, dit heb ik toen achterwege gelaten vanwege het meerwerk/kosten en zag het voordeel niet.
Bij een volgende wand overweeg ik wel dubbelgips of OSB/gips

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06 20:58

NDF82

Doomed Space Marine

Gyproc heeft wel 350 details voor scheidingswanden. Je kunt filteren op allerlei eigenschappen zoals dikte, geluid demping, etc. Ik heb er veel aan gehad toen ik mijn WTW herrie wilde isoleren.

https://www.gyproc.nl/sys...5D=field_systeemtype%3A79

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:07
Had iemand al vermeld dat je niet enkel een laagje gips moet gebruiken? Steek er OSB achter, dan kan je er iets in schroeven (en kan je de gipsplaten blind vastmaken, moet je niet kijken waar de profielen zitten), of 2 lagen gips boven elkaar. Zeker als je geluidsisolatie belangerijk vind 8)7

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 09:02
Les 1 geluidsdemping: massa veer systeem.

Als je dat snapt dan kan je veel adviezen negeren want die zijn gericht op individuele aspecten als type afwerking of de massa van het dempingsmateriaal. Bij een massa veer systeem zit de geluidsdemping in het samengestelde gedrag van de massa en veer.
Voor goede geluidsdemping kijk je naar 2 lagen fermacell of extra zware gipsplaat aan beide kanten van de scheidingswand en een veer van glaswol van 5 - 7.5 cm. Adviezen over toepassen van OSB zijn onzin want OSB is lichter dan fermacell of gips. Ook wordt OSB niet geadviseerd in de diverse handboeken van gyproc en fermacell hoe een scheidingswand op te bouwen en welke geluidsdemping gerealiseerd wordt.
In die zelfde handboeken staat ook niet dat je extra zware persing isolatie voor de "veer" moet gebruiken. Zachte persing (35kg/m3) glaswol volstaat meestal.
Verder is akoestische ontkoppeling van belang en flankerend geluid dat buitenom de scheidingswand de te isoleren ruimte bereikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 23:51
- Metal stud 75mm

[...]

Zoek op google naar gyproc doeboek. Daar zijn allemaal scenario's beschreven met de hoeveelheid geluidsisolatie.
Je kan beter gaan voor 50mm plus dubbele beplating dan 75mm met enkel.
Eerste rij horizontaal, tweede rij verticaal.
Vloer met hightack, dikke laag zou zelfde werking moeten hebben als afdichtingsband. Op plafond/wanden wel afdichtingsband gebruiken.

Je hebt ook nog platen voor extra geluidsisolatie. Gyproc Soundblock of Knauff Diamond Board. Als je aan beide kanten minimaal 1x zo'n plaat gebruikt scheelt dat ook (allemaal in die online handboeken/handleidingen te vinden).
Na het plaatsen ook goed om alsnog de randen af te kitten.

Dit zal veel betere geluidsisolatie hebben dan een gasbeton wandje.

Maar uiteindelijk is de deur het 'probleem'.
Sowieso kiezen voor een zwaardere variant, maar je houdt alsnog geluid onder de kier.
Luchtkwaliteit lijkt me belangrijker dan geluid, dus daar moet je wel iets op verzinnen.

Voor geluid bij wcd, bestaan er ook nog speciale inzetstukken om deze meer geluidsdicht te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-05 18:30
Er is al een hoop gezegd. Enige wat ik mis is het advies om Habito platen te gebruiken van Gyproc. Deze zijn bijzonder hard en sterk. Je kunt daar gewoon met fatsoen in schroeven en zijn net zo geluidisolerend als soundbloc bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Je kunt ook nog massa toevoegen met een product als tecsound. Ook dat zit in de gyproc wanden rond m'n WTW verwerkt en nu slapen we er naast en je hoort niets terwijl dat ding 60db in de hoogstand produceert!

https://www.akoestixprodu.../Tecsound-SY50-SY70-SY100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:16
stekkel schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:27:
Les 1 geluidsdemping: massa veer systeem.

Als je dat snapt dan kan je veel adviezen negeren want die zijn gericht op individuele aspecten als type afwerking of de massa van het dempingsmateriaal. Bij een massa veer systeem zit de geluidsdemping in het samengestelde gedrag van de massa en veer.
Voor goede geluidsdemping kijk je naar 2 lagen fermacell of extra zware gipsplaat aan beide kanten van de scheidingswand en een veer van glaswol van 5 - 7.5 cm. Adviezen over toepassen van OSB zijn onzin want OSB is lichter dan fermacell of gips. Ook wordt OSB niet geadviseerd in de diverse handboeken van gyproc en fermacell hoe een scheidingswand op te bouwen en welke geluidsdemping gerealiseerd wordt.
In die zelfde handboeken staat ook niet dat je extra zware persing isolatie voor de "veer" moet gebruiken. Zachte persing (35kg/m3) glaswol volstaat meestal.
Verder is akoestische ontkoppeling van belang en flankerend geluid dat buitenom de scheidingswand de te isoleren ruimte bereikt.
Toch lees ik op diverse paginas als ik op de 'massaveersysteem zoek' dat ze het als massa gewoon over gips hebben, en eventueel een 'plaat' erachter om wat op te hangen.

Hier willen we 90 mm Knauf akoestifit gaan plaatsen met aan beide kanten OSB en gips (het gaat om een tussenwand op zolder). Ik lees nu alleen wat verschillende verhalen. Het fijne wel van OSB en gips, is dat je van alles aan de muur kunt hangen. Je wordt alleen wel wat dikke qua muur. Dat is een nadeel.

De zolder wordt een soort extra woonruimte/kantoor, waar we af en toe wat spelen op een electrische piano/keyboard en gitaar. Het is dus wel van belang dat het goed geïsoleerd is.

@R-B hoe bevalt dit? Zie bovenstaande... Ben namelijk heel benieuwd wat de ervaringen zijn.
Zoals gezegd willen wij wat dikke gaan, maar als dat niet perse nodig is, dan scheelt het weer wat ruimte (i.v.m. dunnere muren) en wat geld door minder zware constructie en dikke isolatie.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
Wachten... schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:09:
[...]

Toch lees ik op diverse paginas als ik op de 'massaveersysteem zoek' dat ze het als massa gewoon over gips hebben, en eventueel een 'plaat' erachter om wat op te hangen.

Hier willen we 90 mm Knauf akoestifit gaan plaatsen met aan beide kanten OSB en gips (het gaat om een tussenwand op zolder). Ik lees nu alleen wat verschillende verhalen. Het fijne wel van OSB en gips, is dat je van alles aan de muur kunt hangen. Je wordt alleen wel wat dikke qua muur. Dat is een nadeel.
Aangezien je 50 kg aan een plug in fermacell kan hangen zie ik het voordeel niet om daar OSB voor te gebruiken.
De natuurkunde is verder helder, het gaat om massa. Het is aan jou om daar al dan niet concessies in te doen. Een gelijke massa in fermacell t.o.v. Gips + OSB is vermoedelijk ook nog goedkoper, i.i.g. dunner en je kan er nog steeds van alles aan ophangen.
Dat je op klusforums andere zaken leest betekent eerder dat de gemiddelde klusser zich niet laat leiden door de natuurwetten achter massaveer systemen maar vooral goed is in foute voorbeelden te kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
stekkel schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:20:
[...]

Aangezien je 50 kg aan een plug in fermacell kan hangen zie ik het voordeel niet om daar OSB voor te gebruiken.
De natuurkunde is verder helder, het gaat om massa. Het is aan jou om daar al dan niet concessies in te doen. Een gelijke massa in fermacell t.o.v. Gips + OSB is vermoedelijk ook nog goedkoper, i.i.g. dunner en je kan er nog steeds van alles aan ophangen.
Dat je op klusforums andere zaken leest betekent eerder dat de gemiddelde klusser zich niet laat leiden door de natuurwetten achter massaveer systemen maar vooral goed is in foute voorbeelden te kopiëren.
Nou ik las het dus op wat blog pagina`s van akoestiek websites. Dus het is niet van een forum o.i.d. (nu zegt een blog ook niks, want iedereen kan een blog schrijven) :)

Maar we willen maandag al starten, en Fermacell kun je denk ik niet overal halen zo te zien. Ik zie wel dat daarachter "gipsvezelplaat" staat. Voldoet dan iedere gipsvezelplaat zoals deze van Knauf die je bij een bouwmaat o.i.d. kunt halen?

Want kun je dat Fermacell (of gewoon gipsvezelplaat) ook gewoon stucen?

[ Voor 5% gewijzigd door Wachten... op 13-01-2023 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
Wachten... schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:30:
[...]

Nou ik las het dus op wat blog pagina`s van akoestiek websites. Dus het is niet van een forum o.i.d. (nu zegt een blog ook niks, want iedereen kan een blog schrijven) :)

Maar we willen maandag al starten, en Fermacell kun je denk ik niet overal halen zo te zien. Ik zie wel dat daarachter "gipsvezelplaat" staat. Voldoet dan iedere gipsvezelplaat die je bij een bouwmaat o.i.d. kunt halen?

Want kun je dat Fermacell (of gewoon gipsvezelplaat) ook gewoon stucen?
Gipsvezelplaat is inderdaad waar het om gaat. Deze lijm je op de kanten tegen elkaar met speciale fermacell lijm zodat het een monolithisch geheel wordt. Na behandelen met een primer (voorstrijk) kan je rechtstreeks stukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
stekkel schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:34:
[...]

Gipsvezelplaat is inderdaad waar het om gaat. Deze lijm je op de kanten tegen elkaar met speciale fermacell lijm zodat het een monolithisch geheel wordt. Na behandelen met een primer (voorstrijk) kan je rechtstreeks stukken.
Oke duidelijk verhaal. Ik heb net wel even contact gehad met een akoestiekwinkel, en ondanks zij hetzelfde bevestigen, geven ze wel aan om een dubbele laag te plaatsen van gipsvezelplaat. Dus 2 x gipsvezelplaat, 1x isolatie en dan weer 2x gipsvezelplaat.

De reden hiervoor is dat je en meer massa creëert, en dat gipsvezelplaat wel wat flexibel is, en je dus kan op scheuren kan krijgen.

Ik vraag me alleen sterk af waar de deminishing returns zit. Ga je echt zo gigantisch veel verschil merken als je gipsvezelplaat neemt (wat veel duurder is dan gips). Het schijnt ook echt wel lastiger te verwerken te zijn vanwege het gewicht en omdat je alles moet zagen i.p.v. van snijden wat je bij gipsplaten kunt doen.

Ik wil ook weer niet doorslaan in het geheel. Als ik 2x zo lang bezig ben, en de kosten lopen flink op met een minimaal verschil......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B

R-B

Blokkert

Wachten... schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:09:
[...]

De zolder wordt een soort extra woonruimte/kantoor, waar we af en toe wat spelen op een electrische piano/keyboard en gitaar. Het is dus wel van belang dat het goed geïsoleerd is.

@R-B hoe bevalt dit? Zie bovenstaande... Ben namelijk heel benieuwd wat de ervaringen zijn.
Zoals gezegd willen wij wat dikke gaan, maar als dat niet perse nodig is, dan scheelt het weer wat ruimte (i.v.m. dunnere muren) en wat geld door minder zware constructie en dikke isolatie.
Constructie OSB / Gips werkt prima hier, andere oplossingen zoals hier aangedragen kan ook prima denk ik? Ik zou gaan op spul wat verkrijgbaar is, geen idee wat prijs verschil zou doen.

mbt geluids isolatie. Kan dit moeilijk inschatten hoe "goed" dit echt werkt. Ik heb daar zelf geen ervaring mee met aanwezigheid in die ruimte. Daarnaast is ervaring van geluid voor een ieder persoon anders.
Mijn vriendin werkt sinds dit jaar in die kamer, wasmachine en droger staan in ruimte ernaast, maar niet echt duidelijk voor mij persoonlijk hoeveel het dempt.

Ik kan wel zeggen dat het veel en veel beter dempt dan alleen een GIBO wand :)

Wat ik wel weet is dat de ingebrachte warmte door een airco split unit erg goed blijft hangen, maar dat is ook gevolg van aanvullende dak isolatie van binnenuit + tocht dicht gemaakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
R-B schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:09:
[...]

Constructie OSB / Gips werkt prima hier, andere oplossingen zoals hier aangedragen kan ook prima denk ik? Ik zou gaan op spul wat verkrijgbaar is, geen idee wat prijs verschil zou doen.

mbt geluids isolatie. Kan dit moeilijk inschatten hoe "goed" dit echt werkt. Ik heb daar zelf geen ervaring mee met aanwezigheid in die ruimte. Daarnaast is ervaring van geluid voor een ieder persoon anders.
Mijn vriendin werkt sinds dit jaar in die kamer, wasmachine en droger staan in ruimte ernaast, maar niet echt duidelijk voor mij persoonlijk hoeveel het dempt.

Ik kan wel zeggen dat het veel en veel beter dempt dan alleen een GIBO wand :)

Wat ik wel weet is dat de ingebrachte warmte door een airco split unit erg goed blijft hangen, maar dat is ook gevolg van aanvullende dak isolatie van binnenuit + tocht dicht gemaakt..
Nou ja als het bij jou al goed werkt met 70mm, dan zal 90mm ook wel weer aardig schelen.

Prijstechnisch ben je in ieder geval duurder uit met gipsvezelplaat. Dit kost circa 15 euro per plaat. T.o.v. circa 5 euro voor een gipsplaat (beide 12.5mm) de osb moet er in beide gevallen wel bij zitten, want ze vertelde mij dus dat ook gipsvezelplaat vrij flexibel is. Een dubbele laag of eerst een OSB plaat wordt dan wel aangeraden om het geheel echt stug te maken.

Maar nogmaals. We moeten ook niet doorslaan. Het is alleen soms jammer dat je zoiets niet 1 op 1 ergens kan testen. Dikker en meer isolatie is namelijk altijd beter, maar hoeveel merk je er van in de praktijk. Dat is altijd de vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wachten... schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:36:
[...]

Nou ja als het bij jou al goed werkt met 70mm, dan zal 90mm ook wel weer aardig schelen.

Prijstechnisch ben je in ieder geval duurder uit met gipsvezelplaat. Dit kost circa 15 euro per plaat. T.o.v. circa 5 euro voor een gipsplaat (beide 12.5mm) de osb moet er in beide gevallen wel bij zitten, want ze vertelde mij dus dat ook gipsvezelplaat vrij flexibel is. Een dubbele laag of eerst een OSB plaat wordt dan wel aangeraden om het geheel echt stug te maken.

Maar nogmaals. We moeten ook niet doorslaan. Het is alleen soms jammer dat je zoiets niet 1 op 1 ergens kan testen. Dikker en meer isolatie is namelijk altijd beter, maar hoeveel merk je er van in de praktijk. Dat is altijd de vraag :)
Als je 1 cm isolatie uitwisseld voor 1 cm massa heb je een betere muur. ;) dus meer isolatie is zeker niet altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
twain4me schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:44:
[...]

Als je 1 cm isolatie uitwisseld voor 1 cm massa heb je een betere muur. ;) dus meer isolatie is zeker niet altijd beter.
Je hebt helemaal gelijk ;)

Ik zou overigens ook eerst gaan voor acoustifit van Knauf, maar ik hoor nu dat er een soort nieuwe variant is de MW35 van Knauf. Deze is qua waardes weer net een stuk beter met dezelfde dikte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:27
MadDonkey schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:57:
Er is al een hoop gezegd. Enige wat ik mis is het advies om Habito platen te gebruiken van Gyproc. Deze zijn bijzonder hard en sterk. Je kunt daar gewoon met fatsoen in schroeven en zijn net zo geluidisolerend als soundbloc bijvoorbeeld.
Zou je dan ook dubbele platen doen of is enkel genoeg?
Pagina: 1