Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09-04 17:50
Hallo mede-tweakers,

Hieronder onze situatie:
Huidige beglazing: HR+ uit 1997
M2 glas beneden: +- 40m2
M2 glas boven: +- 25m2

Nu zitten wij er aan te denken om het huidige glas te laten vervangen door HR++ glas. Kosten hiervoor liggen rond 12K (excl. subsidie). Ik heb in eerdere topics gezocht, maar kwam daar enkel topics tegen waarbij mensen van dubbel glas naar HR++ glas wilde gaan (niet specifiek vanaf HR+ glas).

Vraag is daarom: Is dit verstandig? Is de werking vh huidige glas minder na verloop van tijd?
Ik las op een andere site dat de gasvulling na verloop van tijd bij HR+ "verdwijnd", maar tegelijkertijd las ik dat er geen gasvulling in HR+ zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgens mij is het verschil alleen de coating en het type "gasvulling" en daarmee je U-waarde?

En je casus valt/staat met de relatieve temperatuur; hoe warmer jij het binnen houdt (bijvoorbeeld liever 21 ipv 19), dan heb je zeker een aardige winst bij HR++. Maar als je van 19.5 naar 20 wil gaan binnen, weet ik niet of de stookkosten opwegen tegen de aanschaf van 12K

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:57
Heb je zelf al een beetje gezocht? Hierover is voldoende te vinden, bijvoorbeeld deze eerste Google link: https://www.aaglas.nl/all...chillende-soorten-hr-glas

Het verschil tussen HR+ en HR++ is niet zo heel erg groot. Ik weet niet hoe goed de rest van je huis geïsoleerd is en wat voor soort woning je hebt, maar isoleren van je dak, vloer of muren is waarschijnlijk interessanter om te goed om je verbruik te verminderen en ook nog een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester
Ik heb zelf al erg veel gezocht, maar kom op geen enkele site informatie tegen waar ik echt naar op zoek ben.

De link van jou heb ik uiteraard ook gelezen, maar mijn vraag is dan meer of de U-waarde in m’n huidige ramen nog steeds 1,6 zal zijn of dat deze na verloop van tijd af is genomen, waardoor het wel weer interessanter zou zijn om de ramen te vervangen. Heel veel sites lijken ook standaard te spreken over HR++ glas t.o.v. dubbelglas, maar waar hebben ze het dan over? Ouder dubbel glas, HR glas of HR+ glas?

Overige isolatie in vloer, gevel, dak zijn reeds op orde enkel de ramen is de vraag of dat nog voldoet

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:25
HR+ is een vrij ruime definitie. Ik heb hier HR+ glas van Ug=1.3. Als ik dat vervang door Ug=1.1 wat het meeste HR++ glas is kan ik beter dat geld in turkse lira opnemen en de haard mee aansteken, levert meer op.
Oud dubbel glas is Ug=2.7, HR++ is een aanzienlijk verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:52
Zijn die kozijnen ook van '97 dan? En hout, kunstof, alu?
Anders zit daar mogelijk een nog grotere winst.

Glas vervangen zou je echt de waardes even moeten achterhalen idd, of dat een aantrekkelijke terugverdientijd heeft.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:25
https://www.milieucentraa...glas-hr-glas-triple-glas/

of je oude glas nog steeds dezelfde U waarde heeft kan niemand vanachter zijn scherm beoordelen. Je kan in de wintermaanden met een infraroodcamera zien of er verschil zit in de ramen maar thats it. Dan weet je nog niet wat je U waarde is.

In de link hierboven vind je het te verwachten verschil in besparing en dat is erg klein.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik weet niet wat je verder al aan maatregelen hebt getroffen, maar ik denk niet dat je die 12k snel terug gaat verdienen.
Boven stook je wellicht ook weinig tot niet, en dan bespaar je er dus sowieso weinig mee. Heb je al andere besparende maatregelen zoals PV of warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Was er niet een folie wat je op je raam kon aan laten aanbrengen wat dan ook een betere isolatie zou geven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:55
40m² beneden dat is kamerhoog bij 16 meter lang... dat is veel, wellicht is er in de woonkamer erg veel glas.
Zou ik overwegen om in de kamer triple/ Ug 0.6 te plaatsen. zeker in de vertrekken waar 20/ 21° gestookt wordt.

Dat gas verdwijnt...ja dat is geen fabeltje maar de afdichting anno 2022 is beter dat die van 20 jaar geleden.
Krypton gas heeft grotere moleculen dan Argon gas en 'verdwijnt' (diffusie) minder snel dan Argon, en heeft iets betere isolatie werking (bijv. Ug 1.0 tegen 1.1 voor Argon)
Triple + krypton had ik voor nieuwe huis mijn willen plaatsen, maar was niet bij AGC leverbaar op dat moment.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester
@pentaw1nz : De kozijnen zijn ook van 1997, maar die zijn we op dit moment niet van plan te laten vervangen. Ik was meer benieuwd of het HR+ glas uit 1997 hetzelfde soort HR+ glas is dat op dit moment geplaatst wordt, of dat hetgeen dat op dit moment gebruikt wordt sowieso een betere U-waarde heeft.

@natural colour We hebben ook zitten denken aan tripple glas op de beneden verdieping, maar om dan in aanmerking te komen voor subsidie moet je ook de kozijnen laten vervangen en dat gaat helemaal in de papieren lopen.

@_ferry_ We zijn bezig met een warmtepomp te installeren, hebben een verliesberekening gekregen qua capaciteit (12kw), en vandaar dat we zitten te kijken naar evt. aanvullende energiebesparende maatregelen om die capaciteit naar beneden te krijgen. Vloer / Dak / Muur isolatie is ook al aanwezig, ook uit 1997, woning heeft op dit moment reeds energieklasse A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Meester schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:00:
@pentaw1nz : De kozijnen zijn ook van 1997, maar die zijn we op dit moment niet van plan te laten vervangen. Ik was meer benieuwd of het HR+ glas uit 1997 hetzelfde soort HR+ glas is dat op dit moment geplaatst wordt, of dat hetgeen dat op dit moment gebruikt wordt sowieso een betere U-waarde heeft.

@natural colour We hebben ook zitten denken aan tripple glas op de beneden verdieping, maar om dan in aanmerking te komen voor subsidie moet je ook de kozijnen laten vervangen en dat gaat helemaal in de papieren lopen.

@_ferry_ We zijn bezig met een warmtepomp te installeren, hebben een verliesberekening gekregen qua capaciteit (12kw), en vandaar dat we zitten te kijken naar evt. aanvullende energiebesparende maatregelen om die capaciteit naar beneden te krijgen. Vloer / Dak / Muur isolatie is ook al aanwezig, ook uit 1997, woning heeft op dit moment reeds energieklasse A.
Dat glas zal zeker niet hetzelfde zijn, maar de vraag is of je de "verbetering" gaat merken en het kostentechnisch ook verstandig is om te doen. Je praat over een grote klap geld, waarbij die kozijnen van bijna 30 jaar oud nog steeds een koudebrug zullen (kunnen) zijn.
In die tijd was ook een kozijn iets anders dan dat het nu is.
Voor die 12k kun je ook vast een aantal kozijnen vervangen op de meest essentiële plekken.

Ik heb zelf kozijnen van 2003 . Die ga ik niet vervangen, want terugverdientijd + ze zijn nog lang niet "versleten", maar als ik het vergelijk met die dikke profielen die ze nu hebben dan is dit echt een lachertje. Bij mij is in 2017 het dubbel glas beneden vervangen voor HR++, maar door die waardeloze profielen heb je dan gewoon condens langs de randen van je raam.

Maar ik weet niet wat voor kozijnen jij hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 16-08-2022 09:10 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

Als je er droog aan gaat rekenen; je hebt 55 vierkante meter an glas (wat erg veel is, maar dat terzijde). De Uwaarde van HR++ is zo'n 1.1 W/k.m2. Dat van HR+ glas uit 1997 zal zo rond de 1.8 liggen, maar laten we het afronden naar 2 W/k.m2.

De besparing is dus 0.9 W/k/m2. Met 55 vierkante meter is dit 50 W/k wat je bespaart. Wanneer je niet zuinig stookt (geen 19 graden overdag, nachtverlaging en boven alles op 15 graden,maar 24/7 beneden gewoon op 20 graden stoken) is dit een thermisch verlies van 3200 kWh per jaar. Dat is dus 350 kuub gas per jaar. Maar met je warmtepomp zal dit 700 kWh besparen aan stroom.

Met de huidige stroomtarieven van 50 cent per kW/h is de financiele besparing dus 350 euro per jaar, of 30 euro per maand. Maar doordat je deze besparing hebt zul je ook een iets kleinere warmtepomp kunnen aanschaffen, wat je mogelijk zo'n 2.000 euro zal besparen. Je betaalt dus 12.000 euro, maar bespaart ook 2.000 euro daardoor waarmee de effectieve kosten 'maar' 10.000 euro zullen bedragen. Met een besparingspotentieel van 350 euro zul je pas na 30 jaren quitte spelen, en dat is onder de voorwaarde dat je huidige glas heel slecht is, je geen zonnepanelen hebt en de 55 vierkante meter aan glas daadwerkelijk correct is (nogmaals; dat is echt heel veel, en lijkt mij een rekenfout te zijn; dat zou je ook 25 meter aan gordijnrails hebben hangen voor de ramen).
Wanneer je wél zonnepanelen hebt; of minder dan 55 M2 aan glas, of de ruiten zijn minder slecht dan gegokt dan zul je die 12K nooit terugverdienen omdat de TVT dan op meer dan een halve eeuw komt te liggen.

edit: In een andere post van je lees ik dat je woning 300 m2 is, en dat zal mogelijk dus vrijstaand zijn. Met een gegokt vloeroppervlakte van 15 bij 8 meter heb je 120 m2 aan muren op de benedenverdieping. Dan is 40 m2 aan raamoppervlakte zo'n 30% van je muuroppervlakte, en dat is ruim, maar niet absurd; die 40 m2 zou dus best correct kunnen zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Theo op 16-08-2022 10:32 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Heb je meerdere offertes voor het vervangen van het glas? Je zou ook alleen beneden kunnen vernieuwen, daar stook je normaal gezien het meest.

M’n eerste gedachte is dat de prijs vrij hoog is, maar hangt af van het aantal en de formaten. Maar meerdere offertes opvragen en je weet of de prijs ‘oké’ is.

Oh, en houdt rekening met schilderwerk, net voor de schilderbeurt je glas vervangen.

[ Voor 12% gewijzigd door ZeRoC00L op 16-08-2022 10:22 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:44
Of spaar en paar jaar door zodat je ook gelijk de kozijnen kan vervangen dan kan je gelijk hr+++ nemen.

Als je hr+ glas heb uit 97 moet er echt wel in het raamprofiel staan welk glas het is en dan kan je zou de specs opzoeken/opvragen. zal ergens tussen 1,3U en 1,8U zijn.

Als je dan naar hr++ gaat dan is het ergen tussen 1,2U en 0,9U. Ik zou zelf nooit geld uitgeven aan een tussen oplossing dan zou ik zoals ik hierboven zie door sparen voor hr+++ en nieuwe kozijnen zodat je naar 0,6U gaat of kijken naar vacuümglas wat 0,4U heeft en mogelijk zal zijn in je huidige kozijnen maar waarschijnlijk zullen die dan het zwakke punt zijn omdat die niet zo goed isoleren.

En ik zou ook niet perse kijken naar alleen het terugverdientijd stel dat het 20 jaar kost om terug te verdienen heb je gedurende 20 jaar ook heel comfortabel kunnen wonen omdat je nergens koudeval hebt en niet zo extreem warm hoeft te stoken maar maar lekker gewoon overal een behaaglijke temperatuur gehad.

[ Voor 18% gewijzigd door aegis op 16-08-2022 11:16 ]

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:55
aegis schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:12:
En ik zou ook niet perse kijken naar alleen het terugverdientijd stel dat het 20 jaar kost om terug te verdienen heb je gedurende 20 jaar ook heel comfortabel kunnen wonen omdat je nergens koudeval hebt en niet zo extreem warm hoeft te stoken maar maar lekker gewoon overal een behaaglijke temperatuur gehad.
'Comfortabel wonen' precies!
Er is fors minder koudeval tussen oud hr+ en nieuw hr+++ belangrijk als er met vloerverwarming wordt verwarmd; er is dan geen radiator onder de ramen om de koudeval te 'compenseren'

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
natural colour schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:59:
[...]

'Comfortabel wonen' precies!
Er is fors minder koudeval tussen oud hr+ en nieuw hr+++ belangrijk als er met vloerverwarming wordt verwarmd; er is dan geen radiator onder de ramen om de koudeval te 'compenseren'
Tussen HR+ en HR+++ ja. HR++ geeft nog steeds koudeval als er geen radiator onder hangt.
Om die reden vorig jaar ook een stuk HR++ in kunststof vervangen door HR+++. Voor 95 euro kon ik geen radiator onder dat raam plaatsen. Merk ik iets in het gasverbruik? Nee. Merk ik iets als ik met de nek voor dat raam zit? Zeker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:57

Guldan

Thee-Nerd

Misschien nog wel even handig om te vermelden. Of glas hr+ of hr++ is is eigenlijk afhankelijk van de totale dikte. Dus stel je hebt 4 * 9 * 5 dan is de binnenste ruit dus 4mm. De spouw 9mm en de buitenste 5mm (die ruitdiktes zijn ook afhankelijk van de grootte van het raam). Volgens glaskoning.nl is de u waarde dan 1.3 wat dus hr+ is. Stel dat je gaat naar 4.*13*5 dan kom je op u 1.2 uit wat dus weer hr++ is.

Welke dikte ruit in je kozijn past geeft eigenlijk het maximaal haalbare aan wat je kan plaatsen (of je moet opliggende glaslatten gebruiken). Bij mij hebben ze ook een kapotte ruit vervangen met "hr++" maar als ik dan naar de diktes kijk dan is het eigenlijk hr+. Ik ga ervanuit dat de ruitdiktes en afmetingen in je offerte staan.

[ Voor 34% gewijzigd door Guldan op 16-08-2022 13:53 ]

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:46
Hebben we hier enkele jaren geleden gedaan. Dachten er toen nog subsidie voor te krijgen en het was ook een flink lager bedrag dan bij TS.

Ik zou het denk ik niet opnieuw doen (ook als we wel subsidie hadden gekregen). Comfort is niet echt merkbaar toegenomen (maar was ook niet slecht), de energiebesparing is lastig meetbaar vanwege andere maatregelen en het dikkere glas paste niet in de bestaande sponningen dus mooier is het er niet op geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Als je kozijnen uit 97 zijn en niet kas verrot dan ben je in ieder geval ontsnapt aan het hemlock drama.

Maar hoe staat het met je draaiende delen? Na 25 jaar kan het best dat die niet zo lekker meer sluiten, beetje zonde om daar hr++ in te zetten. Ga je die ook allemaal vervangen dan komen nieuwe kozijnen al weer dichterbij qua geld.

Ik ben zelf timmerman/glaszetter/schilder en weet uit ervaring dat de pure glaszet bedrijven vaak nergens naar kijken. Compleet uitgezakte ramen die over de onderdorpel slepen en boven niet eens meer de sponning raken? Geen probleem, douwen ze zo nieuw glas in. Houtrot? Lastig, kunnen we niet verder, neuslatje erover een klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
pentaw1nz schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:07:
[...]

Ik heb zelf kozijnen van 2003 . Die ga ik niet vervangen, want terugverdientijd + ze zijn nog lang niet "versleten", maar als ik het vergelijk met die dikke profielen die ze nu hebben dan is dit echt een lachertje. Bij mij is in 2017 het dubbel glas beneden vervangen voor HR++, maar door die waardeloze profielen heb je dan gewoon condens langs de randen van je raam.

Maar ik weet niet wat voor kozijnen jij hebt.
Hoe voorkomt een kozijn uit 2022 die condens lang het raam volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:07

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Sarcomorbato schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 05:58:
[...]

Hoe voorkomt een kozijn uit 2022 die condens lang het raam volgens jou?
Voor hout geldt dat minder,maar kunststof van 20+ jaar geleden heeft echt waardeloze profielen. Doordat deze niet goed isoleren wordt ook de alu strip in het raam ijskoud. Hierdoor krijg je best wel wat last van condensatie aan de randen van het glas, maar soms zelfs ook op de profielen van het kozijn zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:12
Ik schrik wel een beetje van deze prijzen. Ik heb in 2015 26m2 enkelglas laten vervangen door HR++ U1.1 glas in een jaren '70 woning en dat kwam incl. plaatsing en downlufters op 2600 euro uit. Met inflatie en omgerekend naar extra m2's zou je toch wel voor ruim minder dan 12k klaar moeten zijn? Of is het plaatsen veel werk (losse raampjes etc)?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:40
Dat is kapitaalvernietiging, glas gaat 25-30 jaar mee.
Het heeft alleen zin als je van 1e generatie dubbelglas of enkel glas komt om te vervangen voor HR++.

1997 is nog te jong, ga dan voor extra vloerisolatie, spouwmuur/dakisolatie of een WTW.
Ja ook HR++ u1,1 "trekt" alsnog als je denkt dat op te lossen kom je van koude kermis thuis.

[ Voor 55% gewijzigd door mr_evil08 op 17-08-2022 09:45 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-05 16:14
Hier het oude(re) dubbelglas vervangen voor HR++ en dat scheelde flink (ook in geluid!)

Vooral de roosters zijn drama. Bij een volgende verbouwing, mechanische ventilatie en de roosters in de prullebak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:40
_JGC_ schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:09:
[...]

Tussen HR+ en HR+++ ja. HR++ geeft nog steeds koudeval als er geen radiator onder hangt.
Om die reden vorig jaar ook een stuk HR++ in kunststof vervangen door HR+++. Voor 95 euro kon ik geen radiator onder dat raam plaatsen. Merk ik iets in het gasverbruik? Nee. Merk ik iets als ik met de nek voor dat raam zit? Zeker!
Heeft dat niet te maken met de ventilatieroosters mbt kouval die je vaak nog in HR++ ziet en niet meer in HR+++ ?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
mr_evil08 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:49:
[...]

Heeft dat niet te maken met de ventilatieroosters mbt kouval die je vaak nog in HR++ ziet en niet meer in HR+++ ?
Raampje heeft geen rooster. Kwam van dubbel af naar HR++, was al beter maar niet perfect en uiteindelijk HR+++.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester
Theo schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:16:
Als je er droog aan gaat rekenen; je hebt 55 vierkante meter an glas (wat erg veel is, maar dat terzijde). De Uwaarde van HR++ is zo'n 1.1 W/k.m2. Dat van HR+ glas uit 1997 zal zo rond de 1.8 liggen, maar laten we het afronden naar 2 W/k.m2.

De besparing is dus 0.9 W/k/m2. Met 55 vierkante meter is dit 50 W/k wat je bespaart. Wanneer je niet zuinig stookt (geen 19 graden overdag, nachtverlaging en boven alles op 15 graden,maar 24/7 beneden gewoon op 20 graden stoken) is dit een thermisch verlies van 3200 kWh per jaar. Dat is dus 350 kuub gas per jaar. Maar met je warmtepomp zal dit 700 kWh besparen aan stroom.

Met de huidige stroomtarieven van 50 cent per kW/h is de financiele besparing dus 350 euro per jaar, of 30 euro per maand. Maar doordat je deze besparing hebt zul je ook een iets kleinere warmtepomp kunnen aanschaffen, wat je mogelijk zo'n 2.000 euro zal besparen. Je betaalt dus 12.000 euro, maar bespaart ook 2.000 euro daardoor waarmee de effectieve kosten 'maar' 10.000 euro zullen bedragen. Met een besparingspotentieel van 350 euro zul je pas na 30 jaren quitte spelen, en dat is onder de voorwaarde dat je huidige glas heel slecht is, je geen zonnepanelen hebt en de 55 vierkante meter aan glas daadwerkelijk correct is (nogmaals; dat is echt heel veel, en lijkt mij een rekenfout te zijn; dat zou je ook 25 meter aan gordijnrails hebben hangen voor de ramen).
Wanneer je wél zonnepanelen hebt; of minder dan 55 M2 aan glas, of de ruiten zijn minder slecht dan gegokt dan zul je die 12K nooit terugverdienen omdat de TVT dan op meer dan een halve eeuw komt te liggen.

edit: In een andere post van je lees ik dat je woning 300 m2 is, en dat zal mogelijk dus vrijstaand zijn. Met een gegokt vloeroppervlakte van 15 bij 8 meter heb je 120 m2 aan muren op de benedenverdieping. Dan is 40 m2 aan raamoppervlakte zo'n 30% van je muuroppervlakte, en dat is ruim, maar niet absurd; die 40 m2 zou dus best correct kunnen zijn.
@Theo Bedankt voor deze verhelderende berekening, erg fijn! De prijs van 12K welke ik noemde was nog zonder subsidie, die is momenteel €53 per m2, maar gaat max. over 45m2. Denk dat we dan sowieso alleen eerst enkel de onderverdieping gaan doen, uitgaande van dezelfde prijs als waar nu berekenend is is dat dan (180 - 53) * 45m2 = €5.715 netto investering. Als dan de mogelijke warmtepomp ook naar beneden zou kunnen zou het al interessanter worden.

Is het overigens mogelijk bijv. dit jaar 45m2 te doen en dan volgend jaar weer om subsidie aan te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypress3d
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:32
jantje112 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:48:
Hier het oude(re) dubbelglas vervangen voor HR++ en dat scheelde flink (ook in geluid!)

Vooral de roosters zijn drama. Bij een volgende verbouwing, mechanische ventilatie en de roosters in de prullebak
We hebben een offerte liggen voor Eclaz one ug1.0 (hr++) ramen. Onze huidige ramen in de woonkamer hebben dubbelglas uit 1979 en die willen we dus vervangen. In 3 van de nieuwe ramen komt er ventilatie rooster (luchtvochtigheid is te hoog in de woonkamer omdat er geen ventilatie is) en dat gaan we zo oplossen. Maar ik begrijp dat jij niet zo enthousiast was over ventilatie roosters?

Situatie: woning uit 1974, spouwmuur isolatie, dak- vloer isolatie, vloerverwarming. Ventilatie badkamer.

Beglazing: woonkamer (3 ramen) voor en voordeur (2 kleine) is dubbelglas 1979

Keuken (klein raam dubbelglas 1979)
Schuifpui (2 grote ramen) hr++ 2007

Slaapkamers kunstof kozijnen met hr++ (2005)

Zolder velux hr++

Alle niet HR++ ramen gaan we vervangen. Is dit een redelijke offerte?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFH38YDlN4fVJTwGE31ICLKkv40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8360uMz5DC5tm6KCHfenEY8e.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door cypress3d op 17-10-2022 15:18 ]

http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@cypress3d Je zult op één of andere manier moeten ventileren. In volgorde van wenselijkheid:
- WTW balansventilatie
- Decentrale WTW balansventilatie
- Mechanische ventilatie + roosters of ramen met kierstand
- Natuurlijke ventilatie met roosters of open ramen

Als WTW balansventilatie niet op je lijstje met mogelijkheden staat en je nog niet toe bent aan nieuwe kozijnen is roosters je enige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypress3d
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:32
_JGC_ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:44:
@cypress3d Je zult op één of andere manier moeten ventileren. In volgorde van wenselijkheid:
- WTW balansventilatie
- Decentrale WTW balansventilatie
- Mechanische ventilatie + roosters of ramen met kierstand
- Natuurlijke ventilatie met roosters of open ramen

Als WTW balansventilatie niet op je lijstje met mogelijkheden staat en je nog niet toe bent aan nieuwe kozijnen is roosters je enige optie.
Bedankt voor je antwoord, maar is het een goede of geen goede optie om te overwegen om te ventileren dmv roosters in het raam?

http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-05 15:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

Je plaatst voor veel geld zo goed mogelijk isolerend glas en vervolgens zet je een 'raam' (rooster) open...
Balans(WTW)-ventilatie krijg je ventilatie zonder (veel) warmteverlies. Goedkoop is het niet. Makkelijk te installeren in bestaande bouw ook niet echt. Maar het comfort is wel 10x beter.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Laatst online: 01-05 14:12
Volgens mij moeten er codes in je huidige ramen staan, wordt je misschien wat wijzer van de codes welke kwaliteit, welke leverancier je bestaande glas ooit was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
Wij staan ook voor deze keuze. We willen ooit graag over gaan op vloerverwaming/LTV-radiatoren boven en een warmtepomp en dat zou met de bestaande kozijnen/ruiten met flinke ventilatieroosters niet goed kunnen, maar we vallen er net een beetje tussenin. Te goed om te vervangen vs. net te slecht om te houden. Echt comfortabel is het niet met 18 graden in de winter, maar ik wil pertinent niet meer dan 650 m3 verbruiken per jaar als het niet hoeft.

De 20 jaar oude houten kozijnen zijn nog te goed om te vervangen door kunststof, behoorlijke kapitaalvernietiging en verspilling van grondstoffen. In de grote ramen in de woonkamer hebben we U-waardes onbekend (schuifpui), 1,9-1,6 (erker) en 1,5 (halraam). De andere ramen boven en in de keuken zijn gek genoeg wel net aan HR++ (ca. 1,2).

We hebben een astronomische offerte gekregen voor vacuumglas in de bestaande kozijnen. Dan kunnen we net zo goed alsnog naar kunststof en HR+++ beneden gaan. Waar we trouwens ook niet het geld voor hebben zonder energiebespaarlening, en de investeringskosten dekken niet de besparing op gas, maar dat daargelaten.

Met deze situatie gaan we toch maar eerst kijken naar vloer- en bodemisolatie en misschien extra spouwmuurisolatie. En isolerende plisségordijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Tiffanylampje schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:19:
Wij staan ook voor deze keuze. We willen ooit graag over gaan op vloerverwaming/LTV-radiatoren boven en een warmtepomp en dat zou met de bestaande kozijnen/ruiten met flinke ventilatieroosters niet goed kunnen, maar we vallen er net een beetje tussenin. Te goed om te vervangen vs. net te slecht om te houden. Echt comfortabel is het niet met 18 graden in de winter, maar ik wil pertinent niet meer dan 650 m3 verbruiken per jaar als het niet hoeft.

De 20 jaar oude houten kozijnen zijn nog te goed om te vervangen door kunststof, behoorlijke kapitaalvernietiging en verspilling van grondstoffen. In de grote ramen in de woonkamer hebben we U-waardes onbekend (schuifpui), 1,9-1,6 (erker) en 1,5 (halraam). De andere ramen boven en in de keuken zijn gek genoeg wel net aan HR++ (ca. 1,2).

We hebben een astronomische offerte gekregen voor vacuumglas in de bestaande kozijnen. Dan kunnen we net zo goed alsnog naar kunststof en HR+++ beneden gaan. Waar we trouwens ook niet het geld voor hebben zonder energiebespaarlening, en de investeringskosten dekken niet de besparing op gas, maar dat daargelaten.

Met deze situatie gaan we toch maar eerst kijken naar vloer- en bodemisolatie en misschien extra spouwmuurisolatie. En isolerende plisségordijnen.
Warmtepomp is niet zo'n groot probleem daarmee.

Ik zou eerst kijken waar nog veel te halen is qua isolatie, daarna kijken welke (isolatie)maatregelen je voor extra comfort kunt nemen en dan kijken of je iets met lage temperatuur verwarming kunt.

Ik heb hier een huis dat van 7:00 tot 22:00 gestookt wordt met een 6.5KW CV ketel (vast ingesteld), die is 's morgens in een uur warm. Combinatie van HR+, HR++ en HR+++ beneden en boven 3 slaapkamers met HR+ en één met HR+++. CV temperatuur komt daarbij met veel moeite aan de 45 graden. Er hangen hier 3 joekels van T22 radiatoren (330x50, 300x50 en 80x60) en de inpandige berging heeft 45 meter buis door het beton lopen. Overal roosters en open klepraampjes voor de ventilatie, geen klachten verder. Dat kan prima met een warmtepomp in de toekomst.

Ik zit nu op 945 kuub per jaar, daarvan is 730 kuub voor verwarming, de rest is tapwater. Komende zomer nog wat koudebruggen oplossen die ik afgelopen winter met een warmtebeeldcamera heb gevonden en dan maar verder kijken.
Dak op zolder moet nog afgewerkt worden, mooie kans om die van 6cm PIR met kieren te upgraden naar naadloos 12cm.
Pagina: 1