Aansluiten IKEA kookplaat op (waarschijnlijk) 3 fase

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diondewaal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-08-2022
Hi allemaal!
We hebben bij Ikea een kookplaat gekocht (MATMASSIG). Alleen het aansluiten ervan loopt niet heel soepel.

volgens de klusjesman van de woningbouw hebben we in onze oude stoppenkast een groep van 3 fase vrij voor de kookplaat. Alleen hiervan is naar ons weten geen installatie tekening van te vinden op de kookplaat. We hopen via hier iemand te vinden die ons kan helpen hiermee. In de bijlage vind je wat foto’s van de meterkast, kookplaat en stopcontact

Beste antwoord (via Diondewaal op 15-08-2022 18:55)

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:27
Heb je al een perilex aansluitsnoer? Deze moet je normaal los kopen want deze zitten niet bij de kookplaat.

Dit is op zich vrij simpel als je het weet:
Een krachtgroep is 400V 3N (max 11kW). Deze kookplaat is 400V 2N (max 7,2kW). Je sluit hem aan volgens het linker schema 400V. Een van de fasen (+) wordt niet gebruikt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diondewaal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/na9fji6aA2rHOiEa-21jio-hKF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PREMpmm2Jwh41Y0OFg9ZgG0b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ft4oAXsqrddC0J7ZENIzzha8z6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P09QqpL7KOeAjVvMmNgsHyYO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAmhOV53b3YgQjYBhJt2dg9pGFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5m3wVe86cCZ1B5vj4PDdG95.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQpL_fjaLRNUnMDAbwQ8_4IOUX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtjNgtFSkKHL8tWWRb02Esc0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnzlha453YunyBKs7jTa949Geu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GF98wzoTAbRuwiTdYlmd7IZk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-05 01:32

Guldan

Thee-Nerd

Ik kan helaas niet helpen. Maar wat ik wilde zeggen: als je hem verkeerd aansluit kan hij ook gelijk stuk zijn. Dus dat is zeker iets om rekening mee te houden.

[ Voor 8% gewijzigd door Guldan op 15-08-2022 18:42 ]

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Er zijn 2 dingen aan de hand:
1. Er komt wel drie fasen binnen in je huis, en ik gok dat die drie smeltzekeringen onder elkaar je drie fases zijn, maar je hebt maar 2 aardlekschakelaars (dus je mist er een). Er is dus geen echte driefasen aardlek en automaat aanwezig.

2. Je kookplaat is niet uitgevoerd als 3 fasenmodel, maar als 2 fase of kookgroep. Zo zal je hem ook aan moeten sluiten. (Zoals plaatje 3, waar nl bij staat). Let erop dat je ook twee nul leidingen gebruikt.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:44
Op het tekeningetje staat 3 maal een + en 1 maal een -. Dit gaat zo niet werken.

!!Eerst alles spanningsloos maken!!
Schroefpatronen uitnemen en in je zak stoppen.
Zekeringen uitnemen.
Perilex open maken en bedrading intern bekijken.
Groepenkastdeksel losnemen en bedrading controleren en kijken wat er nu uiteindelijk naar de perilex loopt.
Post je foto's maar doe het veilig anders niet

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Ricko1
Heb je al een perilex aansluitsnoer? Deze moet je normaal los kopen want deze zitten niet bij de kookplaat.

Een krachtgroep is 400V 3N (max 11kW). Deze kookplaat is 400V 2N (max 7,2kW). Je sluit hem aan volgens het linker schema 400V. Een van de fasen (+) wordt niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
@teacher
1. Ik zie twee 3 fasen aardleks. Geen probleem dus. Deze kast is zo oud dat er geen 1 fasen aardleks zijn gebruikt.
2. 2N aansluiten zoals ik beschreven heb is nog niet overal bekend. Mensen springen direct naar een kookgroep terwijl dat niet meer altijd hoeft met moderne kookplaten. Tegenwoordig kunnen ze dat bijna allemaal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:42
teacher schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:36:
1. Er komt wel drie fasen binnen in je huis, en ik gok dat die drie smeltzekeringen onder elkaar je drie fases zijn, maar je hebt maar 2 aardlekschakelaars (dus je mist er een). Er is dus geen echte driefasen aardlek en automaat aanwezig.
Dat zijn allebei gewoon 4-polige aardlekschakelaars ("driefasen aardlek").
Het linker aansluitschema kun je toepassen. Je houdt dan één fasedraad (bruin, zwart of grijs) over, deze in de kookplaat wel even veilig isoleren (klein kroonsteentje erop ofzo).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

I stand corrected: 2 keer driefase aardlek aanwezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diondewaal
Ricko1 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:39:

Hi Ricko,

Allereerst bedankt voor je reactie. We hebben al een perilex kabel en stekker in huis.

We zouden hem eventueel kunnen aansluiten zoals je in de reactie had benoemd. Zou dat dan betekenen dan 1 + kabel niet aangesloten hoeft te worden? (Maakt het uit welke dat zou moeten zijn)

Wat zou er gebeuren als het linker schema niet werkt bij onze meterkast? Zijn de risico’s daarvan groot?

Alvast bedankt!

Liefs,

Dion en Clara

Ps. Eventueel stuur ik wat foto’s door ter goedkeuring als dat zou mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Diondewaal schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:58:
Zou dat dan betekenen dan 1 + kabel niet aangesloten hoeft te worden? (Maakt het uit welke dat zou moeten zijn)
In principe maakt dat niet uit, de kookplaat werkt in alle gevallen prima. Het maakt wel uit voor de totale belasting van de hoofdzekeringen. Je hebt een 3-fasen aansluiting van hoogstwaarschijnlijk 3x25A, dus 3 hoofdzekeringen die je tot 25A kunt belasten. De 4x 1-fase eindgroepen zijn over deze hoofdzekeringen verdeeld. Op één hoofdzekering zullen dus 2x 1-fase eindgroepen zitten, een purist zou er voor kunnen kiezen om deze specifieke fase niet op de kookplaat aan te sluiten. Of misschien is het zinvol om uit te zoeken welke fase door de groep van de oven wordt gebruikt, om deze dan vervolgens niet op de kookplaat aan te sluiten zodat je tijdens koken de hoofdzekeringen mooi gelijkmatig belast.

Maar realistisch gezien verwacht ik niet dat je met zo'n kleine installatie met slechts 4 eindgroepen ooit een hoofdzekering gaat overbelasten. Je kunt dus gewoon een willekeurige fase kiezen welke je niet gebruikt. Andere overwegingen zijn misschien mooier maar dan moet je wel eerst uitzoeken of meten hoe de rest van de installatie in elkaar steekt.
Wat zou er gebeuren als het linker schema niet werkt bij onze meterkast? Zijn de risico’s daarvan groot?
Zolang je maar 100% zeker weet dat de nul goed is aangesloten, zijn er weinig risico's.

Gebruik je een kant en klaar aansluitsnoer met aangegoten stekker en de adereinden al voorzien van adereindhulzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ennehh.... dubbel 0 graag, anders jas je de helft van de tijd al het vermogen door 2 draden en de andere helft van de tijd maar door 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

Reinier

\o/

Xander schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:11:
[...]

Je hebt een 3-fasen aansluiting van hoogstwaarschijnlijk 3x25A, dus 3 hoofdzekeringen die je tot 25A kunt belasten.
Er staat 3x10A op de meter, toch? Niet heel gebruikelijk?

En gooi die rookmelder die daar ligt maar weg, want die ligt er al sinds april 2011 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
teacher schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:14:
Ennehh.... dubbel 0 graag, anders jas je de helft van de tijd al het vermogen door 2 draden en de andere helft van de tijd maar door 1.
Nee dus, gewoon 1 nuldraad gebruiken zoals in het aansluitschema is getekend. Bij aansluiten op een 3-fasengroep heb je geen 2 nuldraden nodig.

Natuurlijk wel klem 4 en klem 5 met een brug verbinden zoals getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Maar je kan hem niet met driefasen aansluiten toch?

[ Voor 10% gewijzigd door teacher op 15-08-2022 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diondewaal
Xander schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:11:
[...]

In principe maakt dat niet uit, de kookplaat werkt in alle gevallen prima. Het maakt wel uit voor de totale belasting van de hoofdzekeringen. Je hebt een 3-fasen aansluiting van hoogstwaarschijnlijk 3x25A, dus 3 hoofdzekeringen die je tot 25A kunt belasten. De 4x 1-fase eindgroepen zijn over deze hoofdzekeringen verdeeld. Op één hoofdzekering zullen dus 2x 1-fase eindgroepen zitten, een purist zou er voor kunnen kiezen om deze specifieke fase niet op de kookplaat aan te sluiten. Of misschien is het zinvol om uit te zoeken welke fase door de groep van de oven wordt gebruikt, om deze dan vervolgens niet op de kookplaat aan te sluiten zodat je tijdens koken de hoofdzekeringen mooi gelijkmatig belast.

Maar realistisch gezien verwacht ik niet dat je met zo'n kleine installatie met slechts 4 eindgroepen ooit een hoofdzekering gaat overbelasten. Je kunt dus gewoon een willekeurige fase kiezen welke je niet gebruikt. Andere overwegingen zijn misschien mooier maar dan moet je wel eerst uitzoeken of meten hoe de rest van de installatie in elkaar steekt.

[...]

Zolang je maar 100% zeker weet dat de nul goed is aangesloten, zijn er weinig risico's.

Gebruik je een kant en klaar aansluitsnoer met aangegoten stekker en de adereinden al voorzien van adereindhulzen?
Nogmaals dank voor je reactie. :) Op dit moment hebben de de bruine draad niet aangesloten in aan de kookplaat. zie de afbeeldingen voor meer duidelijkheid.

We gebruiken een perplex stekker en kabel, zie ook hiervan een afbeelding in de bijlage.

Mag ik je vragen dat je met de 'nul' bedoeld? want ik durf niet met zekerheid te zeggen dat die goed is aangesloten.

en als laatste: Is het ook mogelijk om de kabel die we nu niet gebruiken (de bruine) volledig uit het snoer te verwijderen? (door er aan te trekken kan die los komen zien we)

Groetjes,

Dion & ClaraAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E64iKizGWT3gS-mCDDumFHsu_8s=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/RK0pxkJ8GLlm7LewBTC1fR5S.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFD1qQgSwWKpRUQTKIW5xRNQyQk=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/usN6hP4EGuhSq4usM3x1jVNt.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzL_Zvg8q1J1cqilf-UDp49SfT8=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/uSiUt1DVvpJEvLaYRAwfvUVZ.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

@Diondewaal adereindhulsjes?
Brug?

[ Voor 10% gewijzigd door teacher op 15-08-2022 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Reinier schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:18:
[...]

Er staat 3x10A op de meter, toch? Niet heel gebruikelijk?
Er staat 3x10(30)A op de meter. Deze is dus geschikt voor 30A en ik verwacht gewoon 25A hoofdzekeringen zoals gebruikelijk.

Die 10A slaat op de stroom waarbij de meter het nauwkeurigste is. Kijk maar eens op je eigen meter dan staat daar waarschijnlijk ook 10 of zelfs 5A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
teacher schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:21:
Nee, op 2 van de 3 fasen. Alsnog maar 1 nulgeleider nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 00:21

Reinier

\o/

Xander schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:23:
[...]

Er staat 3x10(30)A op de meter. Deze is dus geschikt voor 30A en ik verwacht gewoon 25A hoofdzekeringen zoals gebruikelijk.

Die 10A slaat op de stroom waarbij de meter het nauwkeurigste is. Kijk maar eens op je eigen meter dan staat daar waarschijnlijk ook 10 of zelfs 5A.
Dat maakt sense, ik vond het al vreemd. Tnx.
Op mijne staat 0,25-5A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Diondewaal schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:21:
[...]

Nogmaals dank voor je reactie. :) Op dit moment hebben de de bruine draad niet aangesloten in aan de kookplaat. zie de afbeeldingen voor meer duidelijkheid.

We gebruiken een perplex stekker en kabel, zie ook hiervan een afbeelding in de bijlage.
Ah, ik ging even uit van een kant en klaar snoer met stekker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8pp1IFcODmS9mdU7j-AHvIkerM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eOpYeprEYUvjQ4XLNUJS2sI1.webp?f=user_large

Voor de volledigheid: om te beïnvloeden welke van de 3 fasen je niet belast, maakt het niet uit welke kleur draad je niet gebruikt, maar dus welke pin in de stekker je niet aansluit. Bij een snoer zoals in mijn plaatje heb je daarin echter geen keuze en is iedere kleur al vast verbonden met een pin. ;)
Mag ik je vragen dat je met de 'nul' bedoeld? want ik durf niet met zekerheid te zeggen dat die goed is aangesloten.
De blauwe draad.
en als laatste: Is het ook mogelijk om de kabel die we nu niet gebruiken (de bruine) volledig uit het snoer te verwijderen? (door er aan te trekken kan die los komen zien we)
Jot, als je dat voor elkaar krijgt zie ik geen bezwaar. Aan beide kanten kort afknippen kan ook nog. In mijn eerdere advies om de ader in de kookplaat te isoleren ging ik er dus ook niet vanuit dat je het andere uiteinde in de stekker los kon laten.
Daar gaat nog wel wat fout:
- Je mist adereindhulzen op de losse draden.
- Je mist de invoertule en de trekontlasting bij de stekker. Dat ga je waarschijnlijk ook niet netjes krijgen zonder de draden wat in te korten.
- Probeer alsjeblieft niet om die grijze draad aan de bovenkant in de pen aan te sluiten. De stekker moet ook nog in elkaar passen zonder dat die draad komt klem te zitten! Gewoon langs de onderkant dus...
- Ik kan het mis hebben, maar het lijkt net of een deel van de draadjes in de blauwe ader is gesneuveld tijdens het aanstrippen.
- Je mist de brug tussen klem 4 en 5. Er zijn koperen bruggetjes bij de kookplaat meegeleverd.

Maar je hebt in de basis wel goede kleurtjes op de goede plek zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 15-08-2022 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Laatst online: 21:48
@Diondewaal Sorry maar. Dit kun je zo echt niet aansluiten. Er missen aderhulsjes en zoals al aangegeven een brug. Dit is zo een recept voor brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diondewaal
Xander schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:33:
[...]

Ah, ik ging even uit van een kant en klaar snoer met stekker:
[Afbeelding]

Voor de volledigheid: om te beïnvloeden welke van de 3 fasen je niet belast, maakt het niet uit welke kleur draad je niet gebruikt, maar dus welke pin in de stekker je niet aansluit. Bij een snoer zoals in mijn plaatje heb je daarin echter geen keuze en is iedere kleur al vast verbonden met een pin. ;)

[...]

De blauwe draad.

[...]

Jot, als je dat voor elkaar krijgt zie ik geen bezwaar. Aan beide kanten kort afknippen kan ook nog. In mijn eerdere advies om de ader in de kookplaat te isoleren ging ik er dus ook niet vanuit dat je het andere uiteinde in de stekker los kon laten.

[...]

Daar gaat nog wel wat fout:
- Je mist adereindhulzen op de losse draden.
- Je mist de invoertule en de trekontlasting bij de stekker. Dat ga je waarschijnlijk ook niet netjes krijgen zonder de draden wat in te korten.
- Probeer alsjeblieft niet om die grijze draad aan de bovenkant in de pen aan te sluiten. De stekker moet ook nog in elkaar passen zonder dat die draad komt klem te zitten! Gewoon langs de onderkant dus...
- Je mist de brug tussen klem 4 en 5. Er zijn koperen bruggetjes bij de kookplaat meegeleverd.

Maar je hebt in de basis wel goede kleurtjes op de goede plek zitten.
Allereerst bedankt voor je bericht!

- We gaan zo even naar de hornbach voor de adereindhulzen. heb je hier toevallig een afbeelding van zodat we weten welke we moeten hebben?

- mag ik vragen wat de invoertule is?

- de trekontlasting bij de stekker en kookplaat hebben we en monteren we aan het einde

- de grijze pen monteren we even opnieuw, bedankt voor de tip :)

- de brug tussen klem 4 en 5 is inmiddels gemonteerd.

We zijn benieuwd naar je reactie

Liefs,

Dion & Clara

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diondewaal
lithoijen schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:34:
@Diondewaal Sorry maar. Dit kun je zo echt niet aansluiten. Er missen aderhulsjes en zoals al aangegeven een brug. Dit is zo een recept voor brand.
Bedankt voor je bericht, nee dat is ook zeker niet te bedoeling. We sturen op dit moment foto's door ter verduidelijking en sluiten het pas aan als alles in orde is. Bedankt voor de tip!

Groetjes,

Dion & Clara

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:52
teacher schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:36:

2. Je kookplaat is niet uitgevoerd als 3 fasenmodel, maar als 2 fase of kookgroep. Zo zal je hem ook aan moeten sluiten. (Zoals plaatje 3, waar nl bij staat). Let erop dat je ook twee nul leidingen gebruikt.
Helaas is eigenlijk letterlijk alles wat hierboven staat incorrect! Vat het niet persoonlijk op, maar bij het klussen met elektra (wat overigens ook mijn vak niet is) wil je geen te grote fouten maken, dus wil er toch op wijzen.

De hoofdzekeringen staan niet op de foto en zijn op zeker niet die drie smeltzekeringen onder elkaar. Het zijn waarschijnlijk inderdaad wel 3 smeltzekeringen, die zullen onder de meter zitten.

Er zijn twee 3-fasen aardlekschakelaars, daar is op zichzelf dus niks mis mee. Daarachter (daar boven, in de praktijk) kan dus in theorie een gewone 3-fasen automaat, hoewel succes om die er ingeknutseld te krijgen. Eigenlijk zou je deze hele groepenkast willen saneren maar dat is een ander verhaal.

Verder kan je deze kookplaat prima aansluiten op een 3-fasenaansluiting, het plaatje wat je dan moet gebruiken is het *eerste* en je hebt *geen* dubbele nul nodig door de faseverschuiving van een dergelijke aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Als je naar de hornbach gaat, koop dan een perilex stekker met snoer zoals hierboven. Er gaan hier grote stromen doorheen, dus aansluiten alsof het een schemerlampje is kan hier niet.

Sluit dat snoer netjes aan op de kookplaat (met adereindhulsjes die je erop perst met een tang) en sluit dus de brug bij de nul aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Laatst online: 21:48
Adereindhulsjes
Tang

Beide willekeurige websites. Neem wel de juiste maat adereindhulsjes voor je kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:52
teacher schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:21:
Ja kan wel, maar je moet wel zeker weten wat je doet, bij verkeerd aansluiten (bv. een fase en de nul verwisselen) heb je 400V er op staan en dat bekort de levensduur van de kookplaat meestal tot fracties van seconden. En als het niet correct zit aan de groepenkast-kant heb je daar ook nog kans op schade. Ook is per ongeluk 400V draadjes aanraken met een antieke aardlek waarvan je mag hopen dat die er snel uittikt geen ideale ervaring vermoed ik (spreek gelukkig niet uit ervaring).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Diondewaal schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:41:
- We gaan zo even naar de hornbach voor de adereindhulzen. heb je hier toevallig een afbeelding van zodat we weten welke we moeten hebben?
Je moet de juiste hulzen hebben voor de aderdiameter van het snoer. Is het snoer 5x1,5mm²? Dan dus deze:
https://www.hornbach.nl/s...tuks/3867268/artikel.html

Is het snoer 5x2,5mm²? Dan heb je dus een andere maat nodig.

Is het snoer dunner? Dan heb je het verkeerde snoer. ;)

Om adereindhulzen te monteren heb je nog wel een krimptang nodig zoals deze:
https://www.hornbach.nl/s...6-mm/7026320/artikel.html

Dat maakt het al snel een duur grapje.

Daarom zou ik liever een kant en klaar snoer nemen:
https://www.hornbach.nl/s...2-m/10273971/artikel.html
Dan is de stekker al gemonteerd en zijn de aders aan de andere kant al afgewerkt.

Dan zit je dus wel met een onnodige draad die in de stekker is aangesloten en dat feit kun je niets aan doen, deze onder spanning staande draad moet je in de kookplaat dan veilig isoleren. Als je het kwijt kunt onder het kapje zou ik daar een klein kroonsteentje ofzo voor gebruiken.
- mag ik vragen wat de invoertule is?
Die witte tuit die je nog om het snoer had moeten schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diondewaal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZStLRGKoqbfI1SH6zLmCIeONWc8=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/6SChEtEOxjdkfKi0hwnNNjG3.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MRSd3-O9jqQ3okEUhwC-B2GK8o=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/XsgsYl67Q6UXEDJl6KvkZSm4.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvRAwk98bOsUnrWh6d5iB3m3MQQ=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/BJWt6hwiKxQ9ghF8lKIsZxQe.gif?f=fotoalbum_large

We zijn net bij de Hornbach geweest en hebben ook daar even advies gevraagd. Hier zijn we nu op uitgekomen (zie foto's)

Hebben jullie nog feedback of is het helemaal in orde zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-05 21:51
Diondewaal schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:21:
[...]

Groetjes,

Dion & Clara[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Snap ook niet dat dit soort stekkers zo belachelijk krap worden uitgevoerd dat netjes aansluiten met een normale loop van de draden gewoon bijna onmogelijk wordt gemaakt met alle gevolgen van dien. Waarom ook niet meer ruimte in de aansluitterminal van de kookplaat?

Hier binnenkort ook een 3 fasen inductieplaat installeren, maar daarvoor komt gewoon een ruime lasdoos onder het aanrecht, draden aan elkaar met Wago 221 lasklemmen. Makkelijk aansluiten, en gegarandeerd een goede en veilige terminatie. (Mits draden op juiste lengte gestript)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Die trekontlasting klopt zo niet, het beugeltje moet op de zwarte mantel van het snoer worden vastgeklemd, niet op de losse aders.

Kan niet goed zien of dat bij de kookplaat wel klopt.
Kijk bij de aardedraad nog even goed dat je alleen het blanke deel van de adereindhuls onder de schroef steekt, niet de mantel.

Verder klopt het zo volgens mij wel.

Pagina: 1