Aanschaf eerste NAS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g4rs
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 25-11-2022
Zoals de titel al aangeeft wil ik mijn eerste NAS aanschaffen.

Wat ik zoek:
Ik zoek een NAS voor thuis. Ik heb het idee om er het volgende mee te doen:
- mijn eigen cloud te creeëren. zodat ik overal bij mijn bestanden kan.
- Beelden van 2 bewakings camera's opslaan voor max 1 week (niet perse 24/7 opneme)
- mijn werk bestanden opslaan zodat ik alles op 1 centrale plek heb.(nu staat alles verdeeld op 3 locaties) zodat ik dit overal kan benaderen.
- mijn foto's en video's centraal opslaan.
- mijn dvd collectie digitaliseren en dan opslaan op de nas om dan via de tv/laptop/telefoon/ipad te bekijken.

Wat is je budget?
Ik dacht aan € 500 euro ex.HDD. Er zit wel iets rek in maar wil niet meer uitgeven dan nodig aan overbodige specificatie's en functies die ik niet ga gebruiken.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb zelf al wat rescearch gedaan en mijn voorkeurk ligt bij het merk Synology. Dit omdat de software wat gebruiksvriendelijker is dan die van Qnap en omdat het update beleid wat beter scheint te zijn. Ondanks dat de Qnaps hardware matig iets betere specs hebben.
zelf kwam ik daarom bij de Synology DS920+ en de DS220+

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals eerder aangegeven wil best wat geld uitgeven aan een goede nas maar moet het nou niet meteen overbodige luxe zijn. dat is zonde van het geld.

Ik heb op dit moment 1 TB aan data die ik wil opslaan op de nas. dus dacht zelf om dan minimaal 2 schijven van Seagate IronWolf 4 TB in RAID er in te plaatsen.

Als back up heb ik nog een WD HDD van 4Tb die ik dan offshore wil gaan bewaren. in de toekomst wil ik een simple nas kopen en deze dan offshore neerzetten zodat er automatisch periodiek een back up gemaakt wordt van mijn belangrijkste bestanden.

Nu heb ik nog de volgende vragen:
- Als ik op mijn werk mijn bestanden wil benaderen via de laptop kan ik ze dan vanaf mijn nas openen/bewerken. Of moet ik ze dan eerst naar de laptop verplaatsen om ze daar te openen/bewerken en dan weer terug plaatsen.

- De optie om een M.2 ssd in de nas te plaatsen voor cache geheuegen is dat echt van meerwaarde voor wat ik wil doen?(waar zou je dat dan voor gebruiken)

- Zou ik er ook Home Assistant op kunnen draaien om zo een te beginen met een "smarthome" of kan dat beter op een PI4 en dan koppellen aan de nas?

- Welke NAS raden jullie aan?( ander merk of type mag ook)

Ik hoop dat jullie mij willen helpen op mij zoektocht :)

[ Voor 3% gewijzigd door g4rs op 15-08-2022 17:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Caching is alleen echt interessant als je veel & herhaalde "bestanden" gebruikt. En tenzij jouw netwerk 2Gbps of hoger is, weet ik ook niet echt of een bestandje laden met 128MB/s echt merkbaar traag is.

Met een 220+ en een paar mooie disks van 2 tot 4 TB elk, kan je de komende jaren vooruit; ligt er ook aan hoeveel je zelf wil digitaliseren nog en/ook hoe je dit wil afspelen. Plex transcoding is met de instap-NASjes niet altijd aan te raden; denk dat je dan sneller een 720+ moet gaan kijken. Maar, alles staat of valt met de kwaliteit & codecs vs. je afspeel-apparaten en players.

/Edit: het enige waar je wel even (echt) over moet nadenken is een backup. RAID1 of RAID10 is leuk maar 1 brand of inbreker en alle redundantie is weg ;)

[ Voor 11% gewijzigd door MAX3400 op 15-08-2022 17:42 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:14

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je op de DS990+ gaat wachten ben je nog wel ff bezig ;)

Ik zou de meest zware binnen je budget nemen. Je doet al snel meerdere jaren met een Synology, wat je er meer aan uitgeeft zijn dan per jaar hooguit tientjes maar bij evt. verkoop veel meer restwaarde.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g4rs
MAX3400 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:41:
Caching is alleen echt interessant als je veel & herhaalde "bestanden" gebruikt. En tenzij jouw netwerk 2Gbps of hoger is, weet ik ook niet echt of een bestandje laden met 128MB/s echt merkbaar traag is.

Met een 220+ en een paar mooie disks van 2 tot 4 TB elk, kan je de komende jaren vooruit; ligt er ook aan hoeveel je zelf wil digitaliseren nog en/ook hoe je dit wil afspelen. Plex transcoding is met de instap-NASjes niet altijd aan te raden; denk dat je dan sneller een 720+ moet gaan kijken. Maar, alles staat of valt met de kwaliteit & codecs vs. je afspeel-apparaten en players.

/Edit: het enige waar je wel even (echt) over moet nadenken is een backup. RAID1 of RAID10 is leuk maar 1 brand of inbreker en alle redundantie is weg ;)
Ik heb gewoon ziggo met 350 mbps download snelheid. zou dat dan niet interessant zijn voor mijn werk bestanden. sommige van die bestanden zal ik wekelijks openen.

Ik heb nog een aantal (+-20) kinder DVD's die ik graag zou willen opslaan zodat de kids deze makkelijk kunnen kijken op wat voor device dan ook.

Wat betreft de Backup, ik gaf al aan dat ik in het begin mijn hdd hiervoor wil gebruiken en later een extra nas offshore wil plaatsen.

[ Voor 24% gewijzigd door g4rs op 15-08-2022 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Als je elders data wil openen, ben je gelimiteerd door je UPLOAD snelheid van thuis. En met maximaal 35Mbps upload, is een beetje hoge kwaliteit foto al "zeker" 2 seconden om te openen.

Ik kijk even op mijn NAS; recent 2 videos van de smartphone neergezet; de ene is 11 seconden en 36MB, de andere is 19 seconde en 44MB. Jij zou dus ongeveer 20 seconden bezig zijn om die twee filmpjes naar "buiten" te uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g4rs
DukeBox schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:41:
Als je op de DS990+ gaat wachten ben je nog wel ff bezig ;)

Ik zou de meest zware binnen je budget nemen. Je doet al snel meerdere jaren met een Synology, wat je er meer aan uitgeeft zijn dan per jaar hooguit tientjes maar bij evt. verkoop veel meer restwaarde.
Oeps foutje moet natuurlijk de DS920+ zijn 8)7 heb het even aangepast.

Dat is makkelijk gezegt maar als het overbodige luxe is is het toch zonde geld ook al schrijf je het af over meerder jaren.

Het moet wel een toevoeging hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:14

DukeBox

loves wheat smoothies

g4rs schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:58:
Dat is makkelijk gezegt maar als het overbodige luxe is is het toch zonde geld ook al schrijf je het af over meerder jaren.
Binnen 2/3 jaar spijt krijgen niet een iets zwaarder model genomen te hebben kost veel meer ;)
Het moet wel een toevoeging hebben.
True, maar het kan ook zijn dat er iets komt dat er nu nog niet is. Een voorbeeld is de overgang naar drive en photos, die waren toch best zwaarder waardoor de lichtere modellen het niet echt lekker trekken. Zeker niet als je er naast ook 2 continue camera streams op hebt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mototaz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-09 15:03

Mototaz

Hobbymatige beunhaas

Allereerst wel een kleine opmerking dat ik zelf een 920+ heb waar ik erg tevreden over ben ;)

Verder kan ik je zeker aanraden richting de 920+ te gaan als je dingen zoals home assistant wil gaan draaien. Ik heb momenteel home assistant OS draaien ivm makkelijk updaten en de addons die je dan kunt installeren. Dit slokt alleen wel zo 2GB RAM weg. Wel heb ik de extra RAM van Synology erbij gekocht maar je kunt je voorstellen als je dit op een 220+ doet (die van zichzelf al maar 2GB heeft) dat het dan vrij snel gaat met je RAM. Je kunt Home Assistant ook in docker draaien, dan slurpt hij volgens mij iets minder RAM, maar dan heb je niet HA OS of hoe ze dat ook noemen met de addons.

Hiervoor had ik een ds214 (2 bay) nas die ik jaren met plezier gebruikt heb. Ben overgestapt op de 4 bay NAS voor de flexibiliteit qua schijven en het grotere geheugen. Je kunt het je ook zo voorstellen stel je wilt 8TB in raid hebben dan moet je bij een 2-bay 2 schijven kopen van 8TB. Bij een 4bay kun je dat al behalen met 3 schijven van 4TB. (Ik gebruik WD waarbij ongeveer 2x8TB een 450 euro is en 3x4TB 300 euro zou worden). Je kunt natuurlijk ook eerst beginnen met 2 schijven in de 4bay nas en dan kun je altijd eenvoudig uitbreiden. Bekijk voor de RAID berekening trouwens eens de RAID calculator van Synology. Mijn aanraden zou de SHR zijn vanwege de flexibiliteit.

De M2. cache mogelijkheid heb ik ook regelmatig bekeken maar dat gaat voor zover ik geconcludeerd heb pas lonen als er een hoop mensen tegelijk en met grote regelmaat files op en af de nas willen hebben.

Wat betreft de files moet je volgens mij de files lokaal pakken als je remote aan het werk bent. Als je in hetzelfde netwerk zit kun je ze direct vanaf de nas openen door een netwerklocatie aan te maken. Wellicht dat dit op afstand ook mogelijk is (miss met vpn?) maar daar weet ik het fijne niet van. Als ik remote wat moet doen dan haal ik meestal ff de file lokaal om het aan te passen en stuur ik hem dan weer terug. Als ik thuis ben heb ik op mijn laptop netwerklocaties aangemaakt zodat ik direct bij de bestanden op de NAS kan en zo dus niks op mijn laptop hoef op te slaan.

Wat betreft je back-up, met 1TB kun je er ook voor kiezen om dit bij een of andere cloud service weg te zetten. Maar dat moet je even goed uitzoeken qua prijs.

Wil je iets snel of goed, zorg dan dat je het zelf doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:01

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Mototaz schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:54:
De M2. cache mogelijkheid heb ik ook regelmatig bekeken maar dat gaat voor zover ik geconcludeerd heb pas lonen als er een hoop mensen tegelijk en met grote regelmaat files op en af de nas willen hebben.
ben ik niet met je eens. Caching geeft in het algemeen een performance boost. ook het benaderen en gebruik van het os van de nas is sneller. Dit omdat de meest gebruikte bestanden gecached worden. Dus ook de os bestanden.
Ik heb een 918+ met 256gb nvme's read and write cache en de nas voelt over het algemeen sneller aan. ook met streamen van films via plex etc. dus ja het kan voordeel geven. Daarnaast is het ook bevorderlijk voor de levens duur van je hardeschijven omdat die niet constant benaderd hoeven te worden.

Uiteindelijk is het natuurlijk wel een persoonlijke afweging. :)
Mototaz schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:16:
[...]

Interessant, dat is dus iets wat ik vooralsnog niet tegen was gekomen op internet. Misschien toch een keer dan eens een ssd erin proppen 8)
qua read write caching zou ik het doen. Heb zelf 2x wd black sn750's 256gb erin zitten.

[ Voor 16% gewijzigd door Hubert op 16-08-2022 09:25 ]

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mototaz

Mototaz

Hobbymatige beunhaas

Hubert schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:13:
[...]

ben ik niet met je eens. Caching geeft in het algemeen een performance boost. ook het benaderen en gebruik van het os van de nas is sneller. Dit omdat de meest gebruikte bestanden gecached worden. Dus ook de os bestanden.
Ik heb een 918+ met 256gb nvme's read and write cache en de nas voelt over het algemeen sneller aan. ook met streamen van films via plex etc. dus ja het kan voordeel geven. Daarnaast is het ook bevorderlijk voor de levens duur van je hardeschijven omdat die niet constant benaderd hoeven te worden.

Interessant, dat is dus iets wat ik vooralsnog niet tegen was gekomen op internet. Misschien toch een keer dan eens een ssd erin proppen 8)

Edit: Bedankt voor het toelichten wat je erin hebt zitten, zit net zelf ook ff te googlen wat er zoal in kan en wat het kost. Heb die SSD cache advisor ook draaien om te kijken wat het advies van synology zelf zou zijn qua grootte.

[ Voor 12% gewijzigd door Mototaz op 16-08-2022 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
Ik heb zelf een DS220+.

Voor de bestanden zou je kunnen kijken naar Synology Drive (https://www.synology.com/nl-nl/dsm/feature/drive). Dat werkt best aardig.

Ik draai Home Assistant in Docker, maar extra geheugen is dan misschien wel een idee, al kan je natuurlijk starten met de basis en zien hoe het gaat.

Ook gebruik ik Plex, dat gaat prima, al gaat het afspelen met de gratis versie van plex met hogere beeldkwaliteit niet altijd soepel. Tot 1080P werkt het bij mij prima.

Ik heb er ook veel foto's en privé data opstaan, maar ik gebruik de dienst van Synology zelf om te backuppen naar een externe locatie. Betaal je per jaar 70 euro voor, maar dan staat het op een simpele manier buiten de deur en is je data veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mototaz

Mototaz

Hobbymatige beunhaas

MADG0BLIN schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:19:

Ook gebruik ik Plex, dat gaat prima, al gaat het afspelen met de gratis versie van plex met hogere beeldkwaliteit niet altijd soepel. Tot 1080P werkt het bij mij prima.
Dit ligt aan je tv voor zover mijn ervaring is. Zodra je tv het aankan en met de juiste instellingen moet 4k streamen geen enkel probleem oplevering. Maar als je tv het originele bestandsformaat niet aankan en de nas moet gaan transcoden kom ik met hogere kwaliteiten wel in de problemen. Hier is wel het eea qua winst uit te halen met de juiste instellingen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
Mototaz schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:22:
[...]

Dit ligt aan je tv voor zover mijn ervaring is. Zodra je tv het aankan en met de juiste instellingen moet 4k streamen geen enkel probleem oplevering. Maar als je tv het originele bestandsformaat niet aankan en de nas moet gaan transcoden kom ik met hogere kwaliteiten wel in de problemen. Hier is wel het eea qua winst uit te halen met de juiste instellingen trouwens.
Ok, dat wist ik niet. Mijn tv is al wat ouder (2017 volgens mij). Dus wie weet ligt het inderdaad daar aan. Ik heb alles gewoon grotendeels default gelaten, op dit moment genoeg voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _HugoBoss_
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-09 22:04
Ik heb -in relatie tot mijn synology nas- geen ervaring met het maken van een "eigen cloud". In mijn geval wil ik juist niet dat de NAS "open" aan internet hangt. Maar volgens mij zijn er genoeg VPN en/of Owncloud(-achtige) tutorials te vinden waarmee je dat prima kan bewerkstelligen.

Wat betreft de overige requirements:
Bewaking camera's: Check wel even of je camera's compatible zijn met het Surveillance station van Synology. En let op: je mag twee devices aansluiten, vanaf de 3e moet je een "device license" kopen. Verder werkt die software van Synology uitstekend. Ik heb volgens mij iets van 60 gigabyte toegekend voor het opnemen van video. Hij neemt 24/7 op lage resolutie op en bij beweging (binnen een gebied wat je van tevoren hebt "getekend") schakelt hij (+- 10 seconden voor de beweging al) over naar volledige resolutie. Op je timeline kan je snel skippen naar deze "events". Je kan eventueel mails laten versturen enzovoorts. Volgens mij heb ik ongeveer 2 a 3 weken aan beelden voordat de ruimte door nieuwe beelden wordt geclaimed. Uiteraard een beetje afhankelijk van de hoeveelheid events.

DVD collectie digitaliseren en overal afspelen: Er wordt hier al snel over Plex gesproken. Plex is een server (die op je NAS draait)+client. Het is maar de vraag of je dat wil/bedoelt of niet. Je kan natuurlijk ook je dvd's op een SMB share zetten en bv met Kodi, Windows Media Player, VLC etc afspelen. Dan leg je minder afhankelijkheid bij je NAS (.. en meer bij de client). Plex zou wel meer in jouw plaatje passen wat betreft het "atijd overal bij kunnen", want je kan Plex ook over internet open stellen zodat je met je telefoon vanuit de trein kan streamen bv. Keuzes.

Offsite backup/Raid: Meer bays/schijven is inderdaad flexibel richting de toekomst, echter meer schijven = meer hitte = meer energie = meer kosten. Mijn bewuste keuze is daarom een 2 bay NAS. In verband met redundantie 2 schijven in mirror (raid 1 dus). Let op: raid is geen backup! Corruptie van data, brand of een inbreker = data weg. Het voordeel is alleen dat bij uitval van een van de schijven alles door blijft werken.
Voor (offsite) backup heb ik een ds119j gekocht voor ~100 euro en bij mijn ouders in de meterkast geplaatst. Dat kan ik iedereen echt van harte aanraden. Een offsite backup is een must (want: corruptie, brand, diefstal, ..). De harddisk voor je offsite backup hoeft over het algemeen niet even groot te zijn als die bij jou thuis, want ik neem aan dat je alleen je kroonjuwelen en wat configuratie-files backupt en niet je vluchtige data (downloads, surveillance beelden, etc).

Home Assistant (of andere software): Volgens mij is Docker wel "the way to go" tegenwoordig. Ik heb zelf een tijdje Domoticz gedraaid en zelfs de P1 usb stick kon gewoon in de Synology worden geprikt en in Domoticz worden gebruikt.
Investeren in wat extra memory kan wel nodig zijn, afhankelijk van hoeveel software je wil gaan gebruiken.

SSD cache: Zelf geen ervaring in relatie tot mijn Synology, maar m.i. is het correct dat het een overall boost geeft. Persoonlijk vind ik het minder interessant omdat de Synology geen desktop is waar ik super snelle responses verwacht. Voor dataopslag en draaien van enkele processen hoef ik geen ssd.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en je een goede keuze kan maken.

Whatever..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g4rs
Super Bedankt voor al jullie antwoorden.Het is zeker behulpzaam om een beter beelt te krijgen.op dit moment leun ik meer meer richting de DS920+ maar heb nog wel enkel vragen op jullie reacties:
Wat betreft de files moet je volgens mij de files lokaal pakken als je remote aan het werk bent. Als je in hetzelfde netwerk zit kun je ze direct vanaf de nas openen door een netwerklocatie aan te maken. Wellicht dat dit op afstand ook mogelijk is (miss met vpn?) maar daar weet ik het fijne niet van. Als ik remote wat moet doen dan haal ik meestal ff de file lokaal om het aan te passen en stuur ik hem dan weer terug. Als ik thuis ben heb ik op mijn laptop netwerklocaties aangemaakt zodat ik direct bij de bestanden op de NAS kan en zo dus niks op mijn laptop hoef op te slaan.
Wat bedoel je precies met "lokaal pakken" dat ik op het zelfde netwerk zit als de NAS? want mijn bestandan staan dan niet meer op de laptop maar juist op de NAS.
Hubert schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:13:
[...]
[...]
Dat is dan zeker een intressante optie.
MAX3400 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:58:
Als je elders data wil openen, ben je gelimiteerd door je UPLOAD snelheid van thuis. En met maximaal 35Mbps upload, is een beetje hoge kwaliteit foto al "zeker" 2 seconden om te openen.

Ik kijk even op mijn NAS; recent 2 videos van de smartphone neergezet; de ene is 11 seconden en 36MB, de andere is 19 seconde en 44MB. Jij zou dus ongeveer 20 seconden bezig zijn om die twee filmpjes naar "buiten" te uploaden.
Dat is wel een goede opmerking.Dit zal ik in de praktijk moeten ervaren of laadtijd mij gaat storen.
_HugoBoss_ schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:28:
Bewaking camera's: Check wel even of je camera's compatible zijn met het Surveillance station van Synology. En let op: je mag twee devices aansluiten, vanaf de 3e moet je een "device license" kopen. Verder werkt die software van Synology uitstekend. Ik heb volgens mij iets van 60 gigabyte toegekend voor het opnemen van video. Hij neemt 24/7 op lage resolutie op en bij beweging (binnen een gebied wat je van tevoren hebt "getekend") schakelt hij (+- 10 seconden voor de beweging al) over naar volledige resolutie. Op je timeline kan je snel skippen naar deze "events". Je kan eventueel mails laten versturen enzovoorts. Volgens mij heb ik ongeveer 2 a 3 weken aan beelden voordat de ruimte door nieuwe beelden wordt geclaimed. Uiteraard een beetje afhankelijk van de hoeveelheid events.
Bedankt voor de info. Op dit moment heb ik nog geen camara's maar was van plan om deze in de nabije toekomst wel te gaan plaatsen.
_HugoBoss_ schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:28:
DVD collectie digitaliseren en overal afspelen: Er wordt hier al snel over Plex gesproken. Plex is een server (die op je NAS draait)+client. Het is maar de vraag of je dat wil/bedoelt of niet. Je kan natuurlijk ook je dvd's op een SMB share zetten en bv met Kodi, Windows Media Player, VLC etc afspelen. Dan leg je minder afhankelijkheid bij je NAS (.. en meer bij de client). Plex zou wel meer in jouw plaatje passen wat betreft het "atijd overal bij kunnen", want je kan Plex ook over internet open stellen zodat je met je telefoon vanuit de trein kan streamen bv. Keuzes.
Ik heb nog geen ervaring met SMB share. Is dat iets wat je op je NAS doet?
Verder kan ik je zeker aanraden richting de 920+ te gaan als je dingen zoals home assistant wil gaan draaien. Ik heb momenteel home assistant OS draaien ivm makkelijk updaten en de addons die je dan kunt installeren. Dit slokt alleen wel zo 2GB RAM weg. Wel heb ik de extra RAM van Synology erbij gekocht maar je kunt je voorstellen als je dit op een 220+ doet (die van zichzelf al maar 2GB heeft) dat het dan vrij snel gaat met je RAM. Je kunt Home Assistant ook in docker draaien, dan slurpt hij volgens mij iets minder RAM, maar dan heb je niet HA OS of hoe ze dat ook noemen met de addons.
Wat is dan echt het grote verschil tussen het draaien van home assintent op de OS van de NAS of via Docker?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 23:04
Ik raad je de pricewatch: Synology DS220+ (zonder harde schijven) aan. Een 4 bay nas is leuk, maar je kunt beter voor 2x12TB of 2x16TB gaan dan voor 4x4TB of 4x6TB. De reden voor 2-bay is namelijk (naast de lagere aanschafprijs) het stroomgebruik.

De 4-bay nas (met 4 schijven) gebruikt ongeveer 33W als je hem aan laat staan. Met de huidige variabele (belachelijk dure) kWh prijs van 67ct/kWh zijn de jaarlijkse gebruik kosten ongeveer 33/1000*24*365*0,67= €194

De 2-bay nas gebruikt ongeveer 18W. Dus 18/33*194= €106

Oftewel de 4-bay kost ongeveer 88 euro per jaar meer dan dan de 2-bay. Natuurlijk zijn 12TB of 16TB schijven in aanschaf duurder, maar die kosten win je zo terug vanwege de goedkopere nas en het stroomverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Djarune als ik snel kijk; het verschil tussen WD Red 6TB en WD Red 12TB is ongeveer 150 Euro per stuk. In RAID1 dus het prijsverschil 300 Euro. En ja, bij de huidige energieprijzen (zoals je voorrekent) ben je over 38 maanden uit het verschil tussen aanschaf & electra.

That said, de vraag wordt dan meer hoe "druk" de NAS zometeen gebruikt gaat worden; een 920+ met 4 disks erin doet onder full load ongeveer 35W verbruiken. Als de camera's (toekomst) en Home Assistant niet continu 100% load genereren, dan is ook te beargumenteren dat het verschil tussen 18W en 35W snel(ler) terugloopt).

Ik denk dat je denkwijze zeker een goed punt is en dat de gebruikte waarden (verbruik) mogelijk genuanceerd kunnen worden; tegelijkertijd kan ik mezelf eerlijk gezegd absoluuut niet storen aan het feit dat ik 20 cent per dag extra betaal (in jouw rekenvoorbeeld) voor een 4-bay. Niet iedereen kan dat betalen maar denk dat dat wel een keuze van elke persoon is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g4rs
Djarune schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:50:
Ik raad je de pricewatch: Synology DS220+ (zonder harde schijven) aan. Een 4 bay nas is leuk, maar je kunt beter voor 2x12TB of 2x16TB gaan dan voor 4x4TB of 4x6TB. De reden voor 2-bay is namelijk (naast de lagere aanschafprijs) het stroomgebruik.

De 4-bay nas (met 4 schijven) gebruikt ongeveer 33W als je hem aan laat staan. Met de huidige variabele (belachelijk dure) kWh prijs van 67ct/kWh zijn de jaarlijkse gebruik kosten ongeveer 33/1000*24*365*0,67= €194

De 2-bay nas gebruikt ongeveer 18W. Dus 18/33*194= €106

Oftewel de 4-bay kost ongeveer 88 euro per jaar meer dan dan de 2-bay. Natuurlijk zijn 12TB of 16TB schijven in aanschaf duurder, maar die kosten win je zo terug vanwege de goedkopere nas en het stroomverbruik.
Zeker een Punt. Echter heb in zonnenepanelen liggen waar ik nog overcapaciteit op heb. Het stroom verbruik is zeker een punt mar in deze niet doorslaggevend. Maar wel bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
  • Laatst online: 06-09 18:41
Ik heb een NAS gemaakt met de raspberry pi, 10 tb, fungeert ook als vpn, webserver en personal cloud storage. Indien je daar vragen over hebt, geef ik die graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mototaz

Mototaz

Hobbymatige beunhaas

g4rs schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:19:

[...]

Wat bedoel je precies met "lokaal pakken" dat ik op het zelfde netwerk zit als de NAS? want mijn bestandan staan dan niet meer op de laptop maar juist op de NAS.

[...]

Wat is dan echt het grote verschil tussen het draaien van home assintent op de OS van de NAS of via Docker?
Met lokaal pakken bedoel ik als je niet thuis bent en je wilt een bestand aanpassen moet je hem volgens mij naar je laptop downloaden. Aanpassen en weer uploaden. Als je wel thuis in je netwerk zit kun je inderdaad direct vanaf de nas werken.

Wat betreft home assistant
Docker draait enkel de core van home assistant. Dit heb ik eerst gedraaid, werkt in de basis prima. Ik vond het alleen gedoe om de updates te doen en elke keer de docker image te overschrijven. Daarnaast misste ik wat functionaliteiten omdat ik de addons niet kon installeren. Nu zijn de addons vaak ook wel verkrijgbaar als aparte docker images. Ik vermoed dat het voornamelijk een voorkeursdingetje is toch stiekem. Maar voor nu draait mijn Home Assistant OS voor mij het prettigst, dit draait trouwens op een virtual machine (linux).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g4rs
Bedankt allen voor jullie input.

ik het in het weekend de knoop doorgehakt en voor de DS 920+ gekozen.

Dit vanwege de quad core, meer geheugen, en ssd cache. daarmee is hij toch wat meer toekomst bestendiger(hoop ik :) )
Pagina: 1