Afgelopen weekend waren wij op bezoek bij schoonmoeders in België welke al een tijdje alleen woont.
Aangezien zij altijd afhankelijk is geweest van haar partner en zij niet heel veel begrip heeft van financiën en woningonderhoud begint dit een beetje bij ons te vallen.
Ook kwam het topic Energieverbruik ter sprake, want zij betaald zo een 260 per maand, vrij hoog moet ik zeggen maar nog niet onbetaalbaar.
Maar, de kosten moeten omlaag dus haar eens gevraagd om een jaarrekening...
Ondertussen zijn wij weer thuis, maar mijn kaak ligt nog daar.
Ze zit op een verbruik van ongeveer 22.000kw per jaar (en nee, hier staat echt geen punt verkeerd)
Ze wordt gered doordat ze blijkbaar maar 9ct per kw betaald, maar ik denk dat ook dat geen eeuwig leven meer heeft.
Blijkbaar heeft die lage prijs iets te maken met dat haar 1e man bij die energiemaatschappij heeft gewerkt en daar komt de korting vandaan.
Nu, de woning.
Vrijstaand
30 jaar oud, incl. alles wat binnen staat tenzij anders vermeld.
Gasloos
Exacte aansluiting onbekend
Isolatie "Ja". Lees: Geen idee, dakisolatie is in ieder geval glaswol.
Dubbel glas.
Houtkachel welke in de winter ook gebruikt wordt.
Centrale verwarming in de woonkamer is op basis van elektrische radiatoren.
Elke andere kamer heeft eigen elektrische radiatoren
Douchen op basis van een boiler.
Warm water in de keuken met een close-in boiler (recent vervangen)
Koken op elektrisch.
Geen slimme meter.
Nu heb ik de volgende ideeën
Boiler vervangen voor een warmtepomp boiler
De huidige is 30 jaar oud merk & model: Daalderop 07.17.28.054 (2500w) 150L
Gezien ze alleen woont, kan hier prima een 120 voor terugkomen.
Radiatoren beneden vervangen
Momenteel hangen er 5 elektrische radiatoren welke dus centraal gestuurd worden.
Merk en Model onbekend.
Schoonmoeders is nogal een kouwkleum, dus 23-24 graden is vrij normaal daarbinnen.
Idee:
Ofwel vervangen voor nieuwe elektrische radiatoren, ook de hoeveelheid verminderen indien mogelijk.
Ofwel L/L Warmtepomp.
Kookplaat vervangen
Dit is een no-brainer. De huidige, 30 jaar oude, kookplaat vervangen voor inductie.
Behoeft geen aansluiting aan de elektrische installatie wat weer een keuring scheelt.
Zonnepanelen
Ik weet dat de regelgeving in België anders is met betrekking tot verbruik en teruglevering, maar niet exact hoe en wat.
Wellicht dat Belgen hier wat in kunnen adviseren.
Mag je de installatie zelf leggen?
Is het verstandig om een grotere installatie neer te leggen dan verbruik (niet dat we 22K gaan halen, maar toch)
Subsidies
Zijn in België Subsidies te krijgen voor al deze plannen?
Zo ja, hoeveel?
En hoe regelen we dat?
Zijn er nog zaken die we echt niet zelf mogen doen?
Oftewel, hoe gaan we dat energieverbruik naar beneden krijgen?
Welke subsidies zijn er beschikbaar?
Welke regels moet ik rekening mee houden?
Uiteindelijke doel is gewoon het verbruik verminderen, las dat gemiddeld een belg 2.000kw per jaar verbruikt, denk dat schoonmoeder dat gemiddelde aardig ophoogt.
Aangezien zij altijd afhankelijk is geweest van haar partner en zij niet heel veel begrip heeft van financiën en woningonderhoud begint dit een beetje bij ons te vallen.
Ook kwam het topic Energieverbruik ter sprake, want zij betaald zo een 260 per maand, vrij hoog moet ik zeggen maar nog niet onbetaalbaar.
Maar, de kosten moeten omlaag dus haar eens gevraagd om een jaarrekening...
Ondertussen zijn wij weer thuis, maar mijn kaak ligt nog daar.
Ze zit op een verbruik van ongeveer 22.000kw per jaar (en nee, hier staat echt geen punt verkeerd)
Ze wordt gered doordat ze blijkbaar maar 9ct per kw betaald, maar ik denk dat ook dat geen eeuwig leven meer heeft.
Blijkbaar heeft die lage prijs iets te maken met dat haar 1e man bij die energiemaatschappij heeft gewerkt en daar komt de korting vandaan.
Nu, de woning.
Vrijstaand
30 jaar oud, incl. alles wat binnen staat tenzij anders vermeld.
Gasloos
Exacte aansluiting onbekend
Isolatie "Ja". Lees: Geen idee, dakisolatie is in ieder geval glaswol.
Dubbel glas.
Houtkachel welke in de winter ook gebruikt wordt.
Centrale verwarming in de woonkamer is op basis van elektrische radiatoren.
Elke andere kamer heeft eigen elektrische radiatoren
Douchen op basis van een boiler.
Warm water in de keuken met een close-in boiler (recent vervangen)
Koken op elektrisch.
Geen slimme meter.
Nu heb ik de volgende ideeën
Boiler vervangen voor een warmtepomp boiler
De huidige is 30 jaar oud merk & model: Daalderop 07.17.28.054 (2500w) 150L
Gezien ze alleen woont, kan hier prima een 120 voor terugkomen.
Radiatoren beneden vervangen
Momenteel hangen er 5 elektrische radiatoren welke dus centraal gestuurd worden.
Merk en Model onbekend.
Schoonmoeders is nogal een kouwkleum, dus 23-24 graden is vrij normaal daarbinnen.
Idee:
Ofwel vervangen voor nieuwe elektrische radiatoren, ook de hoeveelheid verminderen indien mogelijk.
Ofwel L/L Warmtepomp.
Kookplaat vervangen
Dit is een no-brainer. De huidige, 30 jaar oude, kookplaat vervangen voor inductie.
Behoeft geen aansluiting aan de elektrische installatie wat weer een keuring scheelt.
Zonnepanelen
Ik weet dat de regelgeving in België anders is met betrekking tot verbruik en teruglevering, maar niet exact hoe en wat.
Wellicht dat Belgen hier wat in kunnen adviseren.
Mag je de installatie zelf leggen?
Is het verstandig om een grotere installatie neer te leggen dan verbruik (niet dat we 22K gaan halen, maar toch)
Subsidies
Zijn in België Subsidies te krijgen voor al deze plannen?
Zo ja, hoeveel?
En hoe regelen we dat?
Zijn er nog zaken die we echt niet zelf mogen doen?
Oftewel, hoe gaan we dat energieverbruik naar beneden krijgen?
Welke subsidies zijn er beschikbaar?
Welke regels moet ik rekening mee houden?
Uiteindelijke doel is gewoon het verbruik verminderen, las dat gemiddeld een belg 2.000kw per jaar verbruikt, denk dat schoonmoeder dat gemiddelde aardig ophoogt.