Wat geeft het snelste signaal? COAX, IP TV of streaming?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephanlust
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17-01-2023
Wij hebben op kantoor een TV muur welke wij gebruiken om live verslag te doen van sportwedstrijden. Hiervoor is het van belang dat wij het beeld zo snel mogelijk ontvangen zodat we onze live blogs zo snel mogelijk kunnen bijwerken.

Nu gaan wij verhuizen naar een nieuw kantoor waar nog geen COAX kabel is aangelegd en wij de mogelijkheden voor het kijken van TV opnieuw kunnen bekijken. Voorheen was COAX de snelste manier om het beeld te ontvangen op je scherm, bijvoorbeeld in tegenstelling tot het streamen zitten hier seconden tussen.

Zover wij weten/kunnen vinden is COAX nog steeds de snelste manier om het beeld te ontvangen.
Weten jullie hoe COAX tegenwoordig staat tegenover IP TV of het streamen van TV via de bijhorende app?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen en of er tegenwoordig alternatieven zijn op dit vlak voor COAX.
Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:49
De theorie:
1. Coax is het snelst
2. IPTV is ook snel, maar per definitie langzamer dan coax (?)
3. Streaming veruit het langzaamst (>10 seconden vertraging)

Toevallig heb ik op dit moment IPTV van KPN en Ziggo gelijktijdig aangesloten, en gek genoeg lijkt KPN bij mij voor te lopen op Ziggo (ca. 1 seconde) bij voetbalwedstrijden.

Overigens zou ik als mijn bedrijfsvoering ervanaf hangt niet mijn keuzes baseren op wat MarcoC hier over zegt op Tweakers, maar zowel coax als ethernet laten leggen en zelf experimenteren zodat je het zeker weet.

[ Voor 24% gewijzigd door MarcoC op 15-08-2022 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

IPTV kun je sowieso vergeten. IPTV is bovendien via de meeste aanbieders illegaal, maar zit ook flinke vertragingen op. Ook is het sterk afhankelijk van de uitzending zelf.

In wezen doet IPTV eigenlijk hetzelfde als streaming, alleen de manier waarop het aangeboden wordt is anders, waardoor het gemakkelijker te gebruiken is met diverse apparaten. Wil je dus snel zijn, nog geen COAX hebben, kom je denk ik uit bij dingen zoals Digitenne bijvoorbeeld.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 15-08-2022 12:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:19
CH4OS schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:03:
IPTV kun je sowieso vergeten. IPTV is bovendien vaak nog illegaal, maar zit ook flinke vertragingen op. Ook is het sterk afhankelijk van de uitzending zelf.

In wezen doet IPTV eigenlijk hetzelfde als streaming, alleen de manier waarop het aangeboden wordt is anders, waardoor het gemakkelijker te gebruiken is met diverse apparaten. Wil je dus snel zijn, nog geen COAX hebben, kom je denk ik uit bij dingen zoals Digitenne bijvoorbeeld.
Hoezo? IPTV is toch ook gewoon wat kpn en tmobile aanbieden bij glasvezel of dsl verbindingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

nachtnet schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:05:
Hoezo? IPTV is toch ook gewoon wat kpn en tmobile aanbieden bij glasvezel of dsl verbindingen?
Nee? Vrienden van mij hebben onlangs glasvezel gekregen (van KPN), maar hebben toch echt geen IPTV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
CH4OS schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:03:
IPTV kun je sowieso vergeten. IPTV is bovendien vaak nog illegaal, maar zit ook flinke vertragingen op. Ook is het sterk afhankelijk van de uitzending zelf.

Dit klopt niet. Interactieve TV van KPN is IPTV. Voor zover ik weet is daar niks illegaals aan.

"In wezen doet IPTV eigenlijk hetzelfde als streaming" klopt ook niet. Het essentiële verschil is dat IPTV gebruik maakt van multicast in plaats van unicast waardoor de live-uitzending "gebroadcast" wordt over IP. Het is fundamenteel totaal anders dan streaming, dus je kan het echt niet met elkaar vergelijken.

Wel een interessant alternatief om naar Digitenne te kijken, zou goed kunnen dat je daar misschien nog wel de minste vertraging hebt inderdaad.

[ Voor 26% gewijzigd door MarcoC op 15-08-2022 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
CH4OS schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:06:
[...]
Nee? Vrienden van mij hebben onlangs glasvezel gekregen (van KPN), maar hebben toch echt geen IPTV.
Wat is volgens jou IPTV? Ik kijk toch echt TV van KPN door middel van een ethernetkabel in mijn modem. Ik wil je de statische route geconfigureerd in mijn modem over VLAN 4 ook wel laten zien als je daar interesse in hebt. Dat is naar mijn mening toch echt TV over IP, dus IPTV. Hoe zou je dat anders willen noemen?

[ Voor 19% gewijzigd door MarcoC op 15-08-2022 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MarcoC schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:07:
Dit klopt niet. Interactieve TV van KPN is IPTV. Voor zover ik weet is daar niks illegaals aan.
Ik zei in eerste instantie dat IPTV vaak illegaal is (en dus niet altijd!), maar heb het even verder verduidelijkt in mijn bericht.
"In wezen doet IPTV eigenlijk hetzelfde als streaming" klopt ook niet. Het essentiële verschil is dat IPTV gebruik maakt van multicast in plaats van unicast waardoor de live-uitzending "gebroadcast" wordt over IP. Het is fundamenteel totaal anders dan streaming, dus je kan het echt niet met elkaar vergelijken.
De bron voor IPTV is anders wel dezelfde als de stream en die streams liggen vaak toch al iets achter ten op zichte van de TV uitzending. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
CH4OS schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:09:
[...]
Ik zei in eerste instantie dat IPTV vaak illegaal is (en dus niet altijd!), maar heb het even verder verduidelijkt in mijn bericht.
Citation needed. IPTV is gewoon een manier om TV uit te zenden, net zoals dat via coax, digitenne of satelliet kan. Ik zie echt niet in hoe IPTV "illegaal" zou zijn. Blijkbaar heb jij een hele andere associatie bij IPTV dan ik.
[...]
De bron voor IPTV is anders wel dezelfde als de stream en die streams liggen vaak toch al iets achter ten op zichte van de TV uitzending. ;)
Hoe weet je nou wat de bron van IPTV is? Waarom zou deze bron anders zijn dan van bijv. Ziggo? Ik weet vrijwel zeker dat Ziggo, IPTV van KPN en Digitenne allemaal dezelfde bron gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MarcoC schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:14:
Citation needed. IPTV is gewoon een manier om TV uit te zenden, net zoals dat via coax, digitenne of satelliet kan. Ik zie echt niet in hoe IPTV "illegaal" zou zijn. Blijkbaar heb jij een hele andere associatie bij IPTV dan ik.
Citation needed? :? Er zijn maar weinig legale IPTV diensten in Nederland. Degenen die het aanbieden zijn letterlijk op 1 hand te tellen. Als je je verdiept in de providers die wel allemaal IPTV diensten levert, zul je zien dat die echt geen onderdeel zijn van een gevestigde internet/telefonie/TV provider zoals we die normaliter kennen. Die IPTV diensten zijn over het algemeen illegaal; vaak geven ze het zelf nog aan ook!
Hoe weet je nou wat de bron van IPTV is? Waarom zou deze bron anders zijn dan van bijv. Ziggo? Ik weet vrijwel zeker dat Ziggo, IPTV van KPN en Digitenne allemaal dezelfde bron gebruiken.
Omdat dat het gemakkelijkste is? Dat is immers het beeldmateriaal reeds in streamvorm, IPTV is niets anders dan dat vervolgens omzetten vanaf een unicast naar een multicast. Je zegt dus hetzelfde als ik. :)

Maar laten we vooral offtopic blijven, dan sneeuwt de vraag van @stephanlust compleet onder. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 15-08-2022 12:24 . Reden: Eea verder verduidelijkt. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
[...]

[...]
KPN en Ziggo krijgen die streams rechtstreeks aangeleverd via glasvezel. Vervolgens wordt dat realtime omgezet voor distributie via hun platform.

Als je de bron van de stream kunt krijgen is dat het snelst, daarna Ziggo en KPN. Wie sneller is hangt af van hoe ze de stream verwerken. Vroeger moest KPN alles transcoden voor ADSL/VDSL, maar tegenwoordig ligt de focus op glasvezel dus kunnen ze 1-op-1 uitzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-05 10:35
[...]

[...]
De bron is uiteraard hetzelfde als je naar hetzelfde kijkt ;) Maar bijvoorbeeld bij TV van KPN (IPTV) is de kwaliteit van het beeld aanzienlijk beter dan de maximale kwaliteit als je de app gebruikt op je smarttv of via chromecast.

Overigens, zoals al genoemd is IPTV puur een benaming voor de wijze waarop je tv kijkt, alle aanbieders van TV buiten de kabelaars om gebruiken IPTV om hun tv-kastjes van signaal te voorzien. Daarmee is IPTV in Nederland een breed gebruikt protocol voor aanbieding van TV.

Maar dan heb je ook nog de markt van de illegale tv-kastjes, die gebruiken óók IPTV voor hun signaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MarcoC schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:08:
Wat is volgens jou IPTV? Ik kijk toch echt TV van KPN door middel van een ethernetkabel in mijn modem. Ik wil je de statische route geconfigureerd in mijn modem over VLAN 4 ook wel laten zien als je daar interesse in hebt. Dat is naar mijn mening toch echt TV over IP, dus IPTV. Hoe zou je dat anders willen noemen?
Het kan best dat jij dat wel hebt, maar TV via KPN is dus niet per definitie IPTV (vrienden van mij hebben namelijk wel internet + TV van KPN, maar geen IPTV, ik heb in hun router daar geen instellingen of een static route voor gezien. Dat is wat ik zeg. Dat jij dat vervolgens wel hebt, is dan toch jullie keuze geweest? :)

Maar echt, moeten we echt zoveel offtopic blijven muggenziften? :?

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 15-08-2022 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
CH4OS schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:17:
[...]
Citation needed? :? Er zijn maar weinig legale IPTV diensten in Nederland. Degenen die het aanbieden zijn letterlijk op 1 hand te tellen. Als je je verdiept in de providers die wel allemaal IPTV diensten levert, zul je zien dat die echt geen onderdeel zijn van een gevestigde internet/telefonie/TV provider zoals we die normaliter kennen. Die IPTV diensten zijn over het algemeen illegaal; vaak geven ze het zelf nog aan ook!
KPN is denk ik de grootste IPTV-dienst van Nederland, en die is gewoon hartstikke legaal.
[...]
Omdat dat het gemakkelijkste is? Dat is immers het beeldmateriaal reeds in streamvorm, IPTV is niets anders dan dat vervolgens omzetten naar een unicast. Je zegt dus hetzelfde als ik. :)

Maar laten we vooral offtopic blijven, dan sneeuwt de vraag van @stephanlust compleet onder. ;)
Ik zeg helemaal niet precies hetzelfde als jij, ik zeg het tegenovergestelde. Jij beweert dat IPTV niets anders is dan een unicast stream en bovendien vaak illegaal. Ik beweer dat IPTV van KPN multicast is en deze bij mij thuis zelfs voorloopt op coax (Ziggo).

Daarnaast is de vraag niet offtopic, want de vraag van @stephanlust is letterlijk: wat geeft het snelste signaal? En mijn persoonlijke ervaring is dat IPTV het snelste signaal geeft (hoewel ik zelf coax had verwacht). Dus dit is zeer relevante informatie en allesbehalve offtopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:56
We vergeten hier nog een optie: de schotelantenne.
Zo ver als ik weet is de vertraging hier ook minimaal. Alles wat via internet gaat, en dus in feite een vorm van iptv/streaming is, heeft al snel een vertraging van enkele seconden tot tientalle seconden.
COAX en Satelliet hebben dat niet.

@stephanlust heb je de schotel al overwogen? Of zitten daar de zenders die je zoekt niet op?

[ Voor 6% gewijzigd door eltweako op 15-08-2022 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MarcoC schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:21:
KPN is denk ik de grootste IPTV-dienst van Nederland, en die is gewoon hartstikke legaal.
Ik zeg dan ook nergens dat KPN illegaal is. Maar laat maar, als je het niet begrijpen wilt, houdt het voor mij ook op.
Ik zeg helemaal niet precies hetzelfde als jij, ik zeg het tegenovergestelde. Jij beweert dat IPTV niets anders is dan een unicast stream en bovendien vaak illegaal. Ik beweer dat IPTV van KPN multicast is en deze bij mij thuis zelfs voorloopt op coax (Ziggo).
Ah, dat is dan een typo, ik bedoelde inderdaad een multicast.

[ Voor 34% gewijzigd door CH4OS op 15-08-2022 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
CH4OS schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:21:
[...]
Het kan best dat jij dat wel hebt, maar TV via KPN is dus niet per definitie IPTV (vrienden van mij hebben namelijk wel internet + TV van KPN, maar geen IPTV, ik heb in hun router daar geen instellingen of een static route voor gezien. Dat is wat ik zeg. Dat jij dat vervolgens wel hebt, is dan toch jullie keuze geweest? :)

Maar echt, moeten we echt zoveel offtopic blijven muggenziften? :?
En hoe denk jij dat het TV-signaal op hun decoder terechtkomt? Via de lucht? 8)7

Ik weet met 100% zekerheid dat KPN hun TV-dienst via internet (dus IPTV) aanbiedt. Maar geloof mij niet, kijk zelf maar op kpn.com.

[ Voor 10% gewijzigd door MarcoC op 15-08-2022 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

CH4OS schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:17:
[...]
Ja maar heel weinig, slechts alle glasvezel providers in Nederland.

Glasvezel TV === IPTV. Niks onduidelijk aan, en zeker niet illegaal. Als op kantoor glasvezel ligt kan daar gewoon een TV abonnement op en heb je IPTV.

Verschil is dat IPTV over netwerkkabel gaat, en niet over coax. Dat is het enige.

Maar voor TS: Coax heeft iets minder vertraging in mijn ervaring, zowel KPN als Ziggo wil nog wel eens 10-20 seconden achter liggen. Is altijd leuk met nieuwjaar als ze aftellen en de atoomklok gewoon een halve minuut eerder zegt dat het nieuwe jaar is begonnen, je in de verte de knallen al hoort, en dan pas als de IPTV in de moderne buurt waar glasvezel ligt het dichterbij komt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Oon schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:22:
Glasvezel TV === IPTV. Niks onduidelijk aan, en zeker niet illegaal. Als op kantoor glasvezel ligt kan daar gewoon een TV abonnement op en heb je IPTV.
Dit klopt niet. Thuis heb ik ook "gewoon" glasvezel liggen, maar mijn provider biedt wel degelijk geen IPTV, voor TV bieden zij vooralsnog via DVB-C aan. Dus zo gegarandeerd is IPTV bij glasvezel niet.

Maar nogmaals, laten we vooral offtopic blijven.

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 15-08-2022 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MarcoC schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:22:
En hoe denk jij dat het TV-signaal op hun decoder terechtkomt? Via de lucht? 8)7

Ik weet met 100% zekerheid dat KPN hun TV-dienst via internet (dus IPTV) aanbiedt. Maar geloof mij niet, kijk zelf maar op kpn.com.
Nogmaals: dat ze het bieden betekend niet dat iedereen het heeft/gebruikt. Nogmaals, ik heb bij vrienden (die recentelijk KPN glasvezel kregen en van KPN VDSL af kwamen) niets zien staan over IPTV in hun router/modem van KPN. Als ze dat hadden, had ik dat echt wel gezien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
CH4OS schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:26:
[...]
Dit klopt niet. Thuis heb ik ook "gewoon" glasvezel liggen, maar mijn provider biedt wel degelijk geen IPTV, voor TV bieden zij vooralsnog via DVB-C aan. Dus zo gegarandeerd is IPTV bij glasvezel niet.

Het is niet offtopic. Voor zover ik weet ben ik de enige in dit topic die persoonlijke ervaring heeft met zowel coax als IPTV, en bij mij is IPTV het snelst. Ik heb het letterlijk gisteren nog getest bij Ajax - FC Groningen. Meer ontopic kan dat niet zijn.

Als jij dan volgens betwist dat IPTV snel kan zijn en zegt dat het illegaal is, dan maak je de discussie onnodig verwarrend omdat jij IPTV blijkbaar alleen maar kan associëren met illegale diensten terwijl KPN en vele andere providers zonder eigen coax-netwerk het al meer dan 15 jaar in Nederland gebruiken om TV te leveren aan miljoenen huishoudens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

CH4OS schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:26:
[...]
Dit klopt niet. Thuis heb ik ook "gewoon" glasvezel liggen, maar mijn provider biedt wel degelijk geen IPTV. Dus zo gegarandeerd is IPTV bij glasvezel niet.

Dus jij hebt thuis TV over coax, maar wel glasvezel? Dan heb je dus een glasvezel converter die je IPTV terug omzet naar coax, maar alsnog heb je dan IPTV.

Lijkt me toch ook zeker wel ontopic, want als het mogelijk is om IPTV over coax te krijgen dan zou dat best interessant zijn voor TS, en het topic gaat ook expliciet over de verschillen. Ben wel benieuwd naar welke rare provider jij hebt die ouderwetse TV over glasvezel aanbiedt, KPN doet het in ieder geval zeker niet, de decoders die ze leveren zijn expliciet voor IPTV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MarcoC schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:30:
Het is niet offtopic. Voor zover ik weet ben ik de enige in dit topic die persoonlijke ervaring heeft met zowel coax als IPTV, en bij mij is IPTV het snelst. Ik heb het letterlijk gisteren nog getest bij Ajax - FC Groningen. Meer ontopic kan dat niet zijn.
Ik doel niet zozeer daarop, maar het muggenziften er verder omheen. :)
Als jij dan volgens betwist dat IPTV snel kan zijn en zegt dat het illegaal is, dan maak je de discussie onnodig verwarrend omdat jij IPTV blijkbaar alleen maar kan associëren met illegale diensten terwijl KPN en vele andere providers zonder eigen coax-netwerk het al meer dan 15 jaar in Nederland gebruiken om TV te leveren aan miljoenen huishoudens.
Ik heb gezegd dat het vaak illegaal is. Dat betekend niet dat het altijd illegaal is. Daar zit echt wel een nuance in. Maar jammer dat je dat niet wilt lezen, dit is precies dat offtopic geneuzel dat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

MarcoC schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:30:
[...]

Dat is wel een interessante observatie, ik heb altijd juist het tegenovergestelde ervaren. IPTV loopt hier altijd achter, en coax een stuk minder. Zou het afhankelijk van regionale infrastructuur kunnen zijn? Dan zou TS namelijk toch eens moeten gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:56
Wat @CH4OS schrijft, is wel even noemenswaardig.
Er zijn glasvezelproviders die op hun glasconverter een COAX-aansluiting aanbieden waarop vervolgens alle zenders via DVB-C aangeboden worden.
Deze zijn vooral interessant voor mensen die hun bestaande coax bekabeling in huis willen blijven gebruiken.

Verreweg de meeste providers bieden IPTV aan, dat is een makkelijke oplossing, gewoon 1 endpoint beschikbaar stellen en vooraf geconfigureerde TV Boxjes gebruiken.

Probleem is dat ik niet weet wat de vertraging is van DVB-C over glas. Ik vermoed dat de providers IPTV-streams omzetten naar DVB-C streams. Als dat het geval is kan de vertraging bij deze providers aanzienlijk zijn.

De infrastructuur van "klassieke" kabel providers zoals Ziggo zijn er op ingericht om de streams van de TV te ontvangen en direct door te zetten op de kabel, daardoor is de vertraging relatief laag. Zeker als je een beetje een vlotte decoder hebt.

Daarom denk ik dat als COAX niet beschikbaar is dat een schotelantenne het snelste is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
Oon schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:33:
[...]

Dat is wel een interessante observatie, ik heb altijd juist het tegenovergestelde ervaren. IPTV loopt hier altijd achter, en coax een stuk minder. Zou het afhankelijk van regionale infrastructuur kunnen zijn? Dan zou TS namelijk toch eens moeten gaan testen.
Ik had dit resultaat zelf ook niet verwacht. Daarom is mijn advies ook dat OP zelf gaat uitzoeken wat bij hem het snelste werkt, en niet afgaat op anekdotische ervaringen op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
_JGC_ schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:18:
[...]

KPN en Ziggo krijgen die streams rechtstreeks aangeleverd via glasvezel. Vervolgens wordt dat realtime omgezet voor distributie via hun platform.

Als je de bron van de stream kunt krijgen is dat het snelst, daarna Ziggo en KPN. Wie sneller is hangt af van hoe ze de stream verwerken. Vroeger moest KPN alles transcoden voor ADSL/VDSL, maar tegenwoordig ligt de focus op glasvezel dus kunnen ze 1-op-1 uitzenden.
Bedoel je hier te zeggen dat KPN TV over glasvezel sneller is dan over ADSL? Dat zou kunnen verklaren waarom ESPN op KPN bij mij sneller is dan ESPN op Ziggo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
eltweako schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:33:
Wat @CH4OS schrijft, is wel even noemenswaardig.
Er zijn glasvezelproviders die op hun glasconverter een COAX-aansluiting aanbieden waarop vervolgens alle zenders via DVB-C aangeboden worden.
Deze zijn vooral interessant voor mensen die hun bestaande coax bekabeling in huis willen blijven gebruiken.

Verreweg de meeste providers bieden IPTV aan, dat is een makkelijke oplossing, gewoon 1 endpoint beschikbaar stellen en vooraf geconfigureerde TV Boxjes gebruiken.

Probleem is dat ik niet weet wat de vertraging is van DVB-C over glas. Ik vermoed dat de providers IPTV-streams omzetten naar DVB-C streams. Als dat het geval is kan de vertraging bij deze providers aanzienlijk zijn.

De infrastructuur van "klassieke" kabel providers zoals Ziggo zijn er op ingericht om de streams van de TV te ontvangen en direct door te zetten op de kabel, daardoor is de vertraging relatief laag. Zeker als je een beetje een vlotte decoder hebt.

Daarom denk ik dat als COAX niet beschikbaar is dat een schotelantenne het snelste is.
toon volledige bericht
DVB-C over glas is in principe dezelfde omzetting als Ziggo doet.

Ziggo levert signaal over glasvezel tot de wijkcentrale, daar wordt het signaal op glasvezel omgezet naar coax. Bij DVB-C over glasvezel wordt datzelfde signaal tot in de meterkast geleverd en wordt het daar overgezet naar coax. In theorie zou DVB-C over glasvezel minder latency moeten hebben dan klassiek coax.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het is toch het snelst "hoe dichter je bij de bron" zit? Dus de vraag is niet "welke transportstream" is voor @stephanlust het nuttigste, het is nuttiger om te weten wat je wil ontvangen en welke aanbieder(s) dat met de minste conversies / latencies doen.

Als voorbeeld, en ga maar zoeken op internet: F1 is overal ter wereld anders / sneller / trager te ontvangen. Zo is er al een willekeurig verschil van 9 tot 31 seconden tussen SkySport (op officiele decoder in Schotland) en hoe snel ik het binnen krijg op de F1 App via internet. Sky is sneller; vraag me niet hoe.

MotoGP is ook zoiets. Vorig jaar (nog?) op Eurosport. Via de KPN-decoder op glasvezel bijna 4 seconden "sneller" dan via de KPN app. Hoe dan?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

MAX3400 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:44:
Het is toch het snelst "hoe dichter je bij de bron" zit? Dus de vraag is niet "welke transportstream" is voor @stephanlust het nuttigste, het is nuttiger om te weten wat je wil ontvangen en welke aanbieder(s) dat met de minste conversies / latencies doen.

Als voorbeeld, en ga maar zoeken op internet: F1 is overal ter wereld anders / sneller / trager te ontvangen. Zo is er al een willekeurig verschil van 9 tot 31 seconden tussen SkySport (op officiele decoder in Schotland) en hoe snel ik het binnen krijg op de F1 App via internet. Sky is sneller; vraag me niet hoe.

MotoGP is ook zoiets. Vorig jaar (nog?) op Eurosport. Via de KPN-decoder op glasvezel bijna 4 seconden "sneller" dan via de KPN app. Hoe dan?
KPN app loopt altijd achter op de decoder. Zal wel iets zijn met omdat ze er andere DRM tussen hebben zitten die via het internet bevestigd moet worden ipv een fysieke decoder ofzo, maar of ik nou op mijn smart TV, telefoon, of PC kijk, iTV loopt altijd flink achter t.o.v. decoder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:58
Oon schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:31:
Dus jij hebt thuis TV over coax, maar wel glasvezel? Dan heb je dus een glasvezel converter die je IPTV terug omzet naar coax, maar alsnog heb je dan IPTV.
Dat zou theoretisch mogelijk zijn, maar als je even nadenkt: een kastje dat een honderdtal zenders om gaat zetten van IPTV naar DVB-C zou waanzinnig duur worden. Hier wordt gebruik gemaakt van RF over fiber (RFoF).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Oon schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:31:
Ik heb intussen al ruim een jaar geen TV abo meer (een van de betere besluiten die ik gedaan heb in de afgelopen jaren, hahaha), maar toen ik dat nog wel had, had ik die ik bij Ziggo via coax, het (legacy?) TV only abonnement, was iets van 15 euro per maand of zo terwijl ik amper keek.

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 15-08-2022 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:11
Samenvattend zou je dus kunnen zeggen dat de TS meerdere methodes moet nemen en zelf moet kijken wat het snelst is in zijn persoonlijke omgeving. Zeker als signaal bedrijfskritisch is zou ik gaan voor de optie om 2 (of meer) verschillende aansluitingen te nemen.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:43

Wildfire

Joy to the world!

CH4OS schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:29:

[...]
Nogmaals: dat ze het bieden betekend niet dat iedereen het heeft/gebruikt. Nogmaals, ik heb bij vrienden (die recentelijk KPN glasvezel kregen en van KPN VDSL af kwamen) niets zien staan over IPTV in hun router/modem van KPN. Als ze dat hadden, had ik dat echt wel gezien. :)
KPN is IPTV, of je nou via DSL of glasvezel kijkt bij KPN. Dat je in de modems niet specifieks ziet hoeft ook niet omdat dat instellingen zijn waar klanten niet aan hoeven te komen en waardoor die instellingen gewoon niet toegankelijk zijn gemaakt.

Ik werk zelf voor KPN als monteur dus geloof me maar, KPN is IPTV.

En om dat nog maar eens extra te verduidelijken, als je bij KPN een eigen router wilt gebruiken ipv een Experiabox moet je om TV te kunnen kijken de IPTV instellingen van je router aanpassen. Goh, waarom zou dat zijn? :P

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:10
AM radio > FM radio > Digitenne DVB -T > Satelliet DVB-S > Kabel televisie analoog > Kabel televisie digitaal DVB-C > KPN iptv > NLZIET/ Canal Digitaal app via internet

Een tijdje terug bij het EK voetbal kwam bovenstaande lijstje voorbij.

[ Voor 18% gewijzigd door Miki op 05-09-2022 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Miki schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:53:
AM radio > FM radio > Digitenne DVB -T > Satelliet DVB-S > Kabel televisie analoog > Kabel televisie digitaal DVB-C > KPN iptv > NLZIET/ Canal Digitaal app via internet

Een tijdje terug bij het EK voetbal kwam bovenstaande lijstje voorbij.
MarcoC schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:34:
[...]

Ik had dit resultaat zelf ook niet verwacht. Daarom is mijn advies ook dat OP zelf gaat uitzoeken wat bij hem het snelste werkt, en niet afgaat op anekdotische ervaringen op Tweakers.
Hier glasvezel van T-Mobile met nog IPTV op het oude tv platform en hier ook precies gelijk aan DVB-C van Ziggo (zo niet een fractie eerder). Enkel SD kanalen via DVB-C zijn iets eerder ...
Ook beschikking over een DVB-T2 antenne en die loopt aardig achter (8-10 seconden)
Pagina: 1