Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hein weijers
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:27
Mijn vraag
Tijdens deze warme periode heb ik mijn ELGA warmtepomp op "koelen" ingesteld. Dat heeft meer dan een etmaal goed gewerkt, maar nu slaat de buitenunit niet meer aan, wat ik ook probeer. Er verschijnen geen foutmeldingen.
Als ik warmte vraag, dan schakelt de buitenunit wel gewoon in.

Relevante software en hardware die ik gebruik
ELGA warmtepomp met Toshiba buitenunit.

Zie ik iets over het hoofd?

Groet, Hein

Beste antwoord (via hein weijers op 16-08-2022 23:26)

• Nelesss
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:00
Wellicht dat de buitenunit in standby was gegaan en dat er daardoor geen (correcte) buitentemperatuur werd doorgegeven. Helaas is de keuze gemaakt dat bij de Elga de buitentemperatuur wordt aangehouden als bepalende factor voor de aanvoertemperatuur. Ik heb dus ook de stooklijn aangepast in mijn geval waarbij zowel P73 als P74 is ingesteld op 17 graden.(geen gradatie meer in de stooklijn dus de aanvoertemperatuur is altijd 17 graden.) Hou er wel rekening mee dat er condens kan optreden als de luchtvochtigheid hoog is dus het is een kwestie van testen wat de beste aanvoertemperatuur voor jou is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelesss
Welke thermostaat gebruik je? Misschien dat de buitentemperatuur te laag is waarbij de ondergrens voor overschakelen naar koeling niet gehaald wordt. Of heb je toevallig de koelingsmodus op de warmtepomp zelf uitgeschakeld? (Blauw lampje brand bij inschakeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hein weijers
Ik gebruik de standaard bijgeleverde Honeywell Chronotherm Touch Modulation, ingesteld op "alleen koelen". Op de Elga unit brandt het blauwe "koeling" lampje. Er zijn ook geen storingsmeldingen.
Het rare is dat de koeling een tijd lang goed gewerkt heeft.

Groet, Hein
P.S. In de modus "verwarmen" en warmtevraag start de buitenunit wel meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Dauwpunt ligt ook wel aardig hoog momenteel, kan goed zijn dat de dauwpuntbeveiliging actief is.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hein weijers
Dat begrip ben ik in de handleiding nergens tegengekomen. Is die beveiliging dan niet actief bij verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Nee, tijdens verwarmen ontstaat er geen condens. Maar ik weet niet of de ELGA zon beveiliging heeft hoor. Zou wel slim zijn om te voorkomen dat het gaat regenen onder de verdeler.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelesss
Zover ik weet heeft de Elga geen dauwpunt beveiliging. Het kan ook zijn dat de gevraagde aanvoertemperatuur bereikt is. De aanvoertemperatuur wordt bepaald aan de hand van de Koellijn(P73 en P74). Hiervoor wordt de buitentemperatuur aangehouden van de Toshiba buitenunit. Als deze bijvoorbeeld in de zon buiten staat dan zal dit automatisch resulteren in een hogere aanvoertemperatuur.

*Edit: Bij een buitentemperatuur van bijvoorbeeld 27 graden resulteert dit in een gewenste aanvoertemperatuur van 19,5 graden Celsius.

Standaard:
P73 Minimale aanvoertemperatuur bij Tbuiten 21 graden celsius = 17
P74 Maximale aanvoertemperatuur bij Tbuiten 30 graden celsius = 21

Je zou dit kunnen controleren door parameter P4 en P5 te controleren(respectievelijk aanvoer en retour temperatuur) en dit te vergelijken met de Elga Buitentemperatuur.

[ Voor 8% gewijzigd door Nelesss op 15-08-2022 16:11 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hein weijers
Ik heb naar de parameters P4 en P5 gekeken. Die wezen allebei 27 graden aan. De buitenvoeler gaf zonet 24 graden aan. Daarna teruggegaan naar het normale display ( ik heb dus niets gewijzigd!!) En waarempel, de buitenunit schakelde weer in. Het lijkt wel of ik iets heb gereset, ik weet alleen niet wat....

Maar een hoge buitentemperatuur mag toch nooit voorkómen dat de koeling werkt? Net als je 'm het hardst nodig hebt?

Groet, Hein

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nelesss
Wellicht dat de buitenunit in standby was gegaan en dat er daardoor geen (correcte) buitentemperatuur werd doorgegeven. Helaas is de keuze gemaakt dat bij de Elga de buitentemperatuur wordt aangehouden als bepalende factor voor de aanvoertemperatuur. Ik heb dus ook de stooklijn aangepast in mijn geval waarbij zowel P73 als P74 is ingesteld op 17 graden.(geen gradatie meer in de stooklijn dus de aanvoertemperatuur is altijd 17 graden.) Hou er wel rekening mee dat er condens kan optreden als de luchtvochtigheid hoog is dus het is een kwestie van testen wat de beste aanvoertemperatuur voor jou is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hein weijers
Nelesss schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:10:
Ik heb dus ook de stooklijn aangepast in mijn geval waarbij zowel P73 als P74 is ingesteld op 17 graden.(geen gradatie meer in de stooklijn dus de aanvoertemperatuur is altijd 17 graden.) Hou er wel rekening mee dat er condens kan optreden als de luchtvochtigheid hoog is dus het is een kwestie van testen wat de beste aanvoertemperatuur voor jou is.
Goeie tip! Dat ga ik ook proberen. Ik kan altijd weer terug naar de originele instellingen als dat nodig blijkt.

Groet, Hein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online
Vanaf gisteren heeft me vader de Elga met etwist. Probleem is dat wij het nu binnen 25 grade hebben en we de Elga op 20 hebben staan. Maar het koelen gebeurd niet. Etwist geeft aan dat alles goed verbonden is en Elga zelf lijkt geen probleem te hebben. Moeten we nog iets speciaals activeren? In de test werkt het koelen.
bjornricardo33 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:17:
Vanaf gisteren heeft me vader de Elga met etwist. Probleem is dat wij het nu binnen 25 grade hebben en we de Elga op 20 hebben staan. Maar het koelen gebeurd niet. Etwist geeft aan dat alles goed verbonden is en Elga zelf lijkt geen probleem te hebben. Moeten we nog iets speciaals activeren? In de test werkt het koelen.
opgelost, via installateurs menu actieve koeling geactiveerd.

[ Voor 43% gewijzigd door bjornricardo33 op 09-09-2022 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hein weijers
hein weijers schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:26:
Koelen moet ingesteld worden op de thermostaat in de woonkamer en ook op de Elga unit . Als het blauwe "ijskristal" lampje op het Elga display brandt en de buitenunit start, dan werkt de koeling. Maar bedenk wel dat de koeling maar heel beperkt in staat is om de temperatuur in de woonkamer te verlagen.
Ik zie dat het al opgelost is ;)

[ Voor 20% gewijzigd door hein weijers op 09-09-2022 16:28 ]

Pagina: 1