radiateur lek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazewindhond009
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:55
Hallo allemaal,

Ik weet dat ik met dit topic de harten van de autoliefhebbers niet mee ga stelen, alvast excuses daarvoor. Mijn radiateur is lek (zie aan het einde van dit bericht de ervaringen vanaf afgelopen donderdag). Zelf heb ik nog nooit een radiateur vervangen. De APK verloopt eind februari (oude auto) en de auto loopt wel op zijn laatste benen. Is het het nog waard denken jullie? En zo ja, hoe zouden jullie het zo kostenbesparend mogelijk aanpakken? En is het een optie om de garage te vragen een tweedehands (gereviseerd) exemplaar te plaatsen?

Nog even het verhaaltje, de diagnose radiateur lek is gesteld door de Wegenwacht. Die heeft er van dat afdichtmiddel ingegooid en veel water. Het was nog 25 min. rijden naar huis, dat is op deze manier gelukt. De Wegenwacht meneer en ook de ANWB site zegt dat het een noodoplossing is en wat wellicht belangrijk is om hierbij te vermelden is dat gistermiddag na 2km de motortemperatuur in het rood was en er een flinke plas onder de auto lag. Dat zegt misschien wel iets over de staat van de radiateur denk ik zo.

Verdere vraag is hoe lang de route mag zijn naar de garage om (nadat ik koelvloeistofpeil heb gecontroleerd) niet opnieuw stil te komen te staan.

Dan nog even de gang van zaken vanaf afg. donderdag:
-donderdag tijdens een snelwegrit van 5 kwartier was de motortemperatuur hoger dan normaal. niet schokkend.
-gistermiddag liep tijdens ritje van half uur de motorremperatuur meer dan gebruikelijk op.
-gister einde middag/begin avond bij aanvang terugreis liep motortemperatuur binnen 2km naar het rood. onder de auto lag een plas.
-wegenwacht erbij, hield het op een lekkende radiator, heeft een filler in het koelvloeistofrservoir gedaan en water erbij.
-daarmee terugreis van nog 25 min vervolgd, normale motortemperatuur.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-07 10:23
Zonder te weten waar dat lek zit kan je er vrij weinig over zeggen. Je zou om te beginnen dat lek moeten viden. (wie weet is het wel een slechte koppeling en is het verholpen met een nieuw slangenklemmetje).

Wat vervelend is is dat je niet weet wat er met de motor is gebeurd nadat je hebt rondgereden met een motor in het rood. Het zo zomaar kunnen dat je nu motorschade hebt of een lekkende koppakking. Dan ben je verder weg.

Stappenplan:
1: Lek vinden
2: Repareren (is het de radiateur zou ik er gewoon een gebruikte inzetten)
3: kijken of het probleem is opgelost

Als stap 2 meer kosten meebrengt dan dat het je waard is zou ik lekker naar wat anders kijken. Over wat voor auto hebben we het eigenlijk?

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynazap
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-07 20:23

Dynazap

Go Hard Or Go Home

Of het je auto waard is kan alleen jij vertellen. Heb je geld voor een andere auto? En het is dan de vraag of je niet weer problemen met de volgende auto gaat krijgen wat (veel) geld gaat kosten.

Nieuwe radiateur kost zo'n beetje 75 euro, arbeid zou 2 a 3 uurtjes zijn á 70? per uur. Dus met 250, max 300 euro ben je wel klaar.

Kostenbesparend kan mits je handig genoeg bent om 'm zelf te vervangen. Een tweedehands radiateur zou ik je niet aanraden gezien de kosten van het onderdeel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:59
Zelf doen is het goedkoopst, of dat lukt hangt van de auto af, met name de ruimte die je hebt.
Welke auto gaat het om?

Prutsen met gebruikte radiatoren zou ik niet doen, online kan je goedkope radiateurs van Van Wezel of AVA krijgen voor een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-07 08:32

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je een 13 in een dozijn basic Golf rijdt uit 1999 ofzo, ik denk dat je voor niet al te veel geld eentje kan vinden die het wel doet; breng je je huidige naar de sloop en pak je nog een paar tientjes. Rij je echter een SL Gullwing, dan zou ik wel de radiator vervangen en toewerken na de APK.
Verdere vraag is hoe lang de route mag zijn naar de garage om (nadat ik koelvloeistofpeil heb gecontroleerd) niet opnieuw stil te komen te staan.
Is dat niet afhankelijk van hoe groot / snel het gat leegloopt? Er zijn mensen die ook nog rustig 100km op een thuiskomertje (nood-wiel) rijden; het kan maar heel erg veilig is het niet. Is er geen "algemene" garage dichterbij?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:16

DonJunior

NO Moderator

Mogelijk kun je hier iets vinden aan tweedehands onderdelen.
https://www.onderdelenlijn.nl/

Radiator vervangen is niet zo moeilijk. Kwestie van slangkoppelingen loshalen, radiator verder leeg laten lopen in een bak, radiator losschroeven, ventilator loshalen en overzetten op de nieuwe/tweedehandse en vervolgens het hele pakket er weer terug in hangen.

*sowieso

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03:28

Reinier

\o/

DonJunior schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:48:
Mogelijk kun je hier iets vinden aan tweedehands onderdelen.
https://www.onderdelenlijn.nl/

Radiator vervangen is niet zo moeilijk. Kwestie van slangkoppelingen loshalen, radiator verder leeg laten lopen in een bak, radiator losschroeven, ventilator loshalen en overzetten op de nieuwe/tweedehandse en vervolgens het hele pakket er weer terug in hangen.
En weer vullen he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior

DonJunior

NO Moderator

_JGC_ schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:43:
[..]

Prutsen met gebruikte radiatoren zou ik niet doen, online kan je goedkope radiateurs van Van Wezel of AVA krijgen voor een paar tientjes.
De APK verloopt eind februari (oude auto) en de auto loopt wel op zijn laatste benen
Gezien het een dermate oude auto is, TS niet teveel geld wil uitgeven (anders had deze hem al wel naar de garage gebracht) .. zou ik absoluut een tweedehands radiator aanraden.
Genoeg bedrijven die auto onderdelen netjes loshalen, controleren en tweedehands aanbieden.
Bij een redelijk nieuwe auto ben ik het met je eens dat ik eerder voor nieuw zou gaan.. voor de TS is dat niet logisch

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior

DonJunior

NO Moderator

hahaha kleinigheidje ja.. >:)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:19
Hazewindhond009 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:30:
Hallo allemaal,

Ik weet dat ik met dit topic de harten van de autoliefhebbers niet mee ga stelen, alvast excuses daarvoor. Mijn radiateur is lek (zie aan het einde van dit bericht de ervaringen vanaf afgelopen donderdag). Zelf heb ik nog nooit een radiateur vervangen. De APK verloopt eind februari (oude auto) en de auto loopt wel op zijn laatste benen. Is het het nog waard denken jullie? En zo ja, hoe zouden jullie het zo kostenbesparend mogelijk aanpakken? En is het een optie om de garage te vragen een tweedehands (gereviseerd) exemplaar te plaatsen?

Nog even het verhaaltje, de diagnose radiateur lek is gesteld door de Wegenwacht. Die heeft er van dat afdichtmiddel ingegooid en veel water. Het was nog 25 min. rijden naar huis, dat is op deze manier gelukt. De Wegenwacht meneer en ook de ANWB site zegt dat het een noodoplossing is en wat wellicht belangrijk is om hierbij te vermelden is dat gistermiddag na 2km de motortemperatuur in het rood was en er een flinke plas onder de auto lag. Dat zegt misschien wel iets over de staat van de radiateur denk ik zo.

Dan nog even de gang van zaken vanaf afg. donderdag:
-donderdag tijdens een snelwegrit van 5 kwartier was de motortemperatuur hoger dan normaal. niet schokkend.
-gistermiddag liep tijdens ritje van half uur de motorremperatuur meer dan gebruikelijk op.
-gister einde middag/begin avond bij aanvang terugreis liep motortemperatuur binnen 2km naar het rood. onder de auto lag een plas.
-wegenwacht erbij, hield het op een lekkende radiator, heeft een filler in het koelvloeistofrservoir gedaan en water erbij.
-daarmee terugreis van nog 25 min vervolgd, normale motortemperatuur.
toon volledige bericht
Wat voor auto is het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:05
Radiator kost nieuw al vanaf 50-60 euro ligt aan de auto. Vervangen moet vaak de bumper of voorkant er af. Soms niet dan heb je mazzel, welke auto is het?

2ehands radiatoren niet doen, die staan allemaal op punt te gaan lekken en kosten evengoed 40 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
DonJunior schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:50:
[...]

[...]

Gezien het een dermate oude auto is, TS niet teveel geld wil uitgeven (anders had deze hem al wel naar de garage gebracht) .. zou ik absoluut een tweedehands radiator aanraden.
Genoeg bedrijven die auto onderdelen netjes loshalen, controleren en tweedehands aanbieden.
Bij een redelijk nieuwe auto ben ik het met je eens dat ik eerder voor nieuw zou gaan.. voor de TS is dat niet logisch
Als ik voor mijn eigen auto kijk is een nieuwe radiateur 55 euro. Weet je dat er nog niks mee gebeurd is en dat je er garantie op hebt. Koelvloeistof is al snel 3 euro per liter, zit je aan 70 euro. Verzendkosten erbij, 80.

Ja het zal een paar tientjes goedkoper kunnen met een gebruikte radiateur, maar als ie toch blijkt te lekken gaat niemand je die vloeistof vergoeden en kan je nog een keer de hele rotzooi lostrekken.

Heb deze reparatie overigens al meerdere keren gedaan bij een Peugeot 207 en een Peugeot 206, is niet heel ingewikkeld. 206 is makkelijker omdat de fan niet aan de radiateur vast zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hazewindhond009
Het is een Peugeot 206.

@Rene Ik heb niet rondgereden met de motor in het rood, dat had ik misschien duidelijker moeten formuleren. Gister na 2km ging-ie in het rood op de terugweg en toen heb ik hem meteen langs de kant- en uitgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Hazewindhond009 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:28:
Het is een Peugeot 206.

@Rene Ik heb niet rondgereden met de motor in het rood, dat had ik misschien duidelijker moeten formuleren. Gister na 2km ging-ie in het rood op de terugweg en toen heb ik hem meteen langs de kant- en uitgezet.
Dan heb je nog niet direct motorschade.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Radiator Removal and Refitting - Peugeot 206

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Peugeot 206 Radiator replacement

[ Voor 8% gewijzigd door pennywiser op 15-08-2022 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-07 22:27
Hazewindhond009 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:28:
Het is een Peugeot 206.

De radiateur van een peugeot 206 vervangen is geen rocket science. Ik ga er voor het gemak vanuit dat het een 1.4 benzine 75pk is, dat is de meest voorkomende.

Een nieuwe radiateur kost zo'n 50 tot 70 euro afhankelijk van uitvoering 206 (automaat, airco) en het inzetten kost je ongeveer hetzelfde. Daar komt dan nog koelvloeistof en mogelijk wat klein materiaal bij, maar het zou me verbazen als je boven de 200 euro uitkomt bij de lokale klusboer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
80 euro en een uur werk... de 206 is super makkelijk, kan je thuis op de oprit doen, zelfs zonder krik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:59

MLLL

Palm Treo 650

Radiator vs radiateur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zA55-nbVq4D8knhEJhbKwOdA8Yk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mRvp2zp0EEHLayXJZ4434oYj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4x_h9-VuxMg5FUhcB_XwVofaEpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CkFRgr6pQAHMZndM1bpVNI8U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazewindhond009
@pennywiser @XelaRetak Het is een 1.6XS 88pk uit 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-07 15:07
YouTube: Installer un radiateur de chauffage central

O-)

Edit: Om nog een nuttige toevoeging te doen aan het topic: De 1.6 is in basis hetzelfde qua opzet als de 1.4 (beide een TU motor). Ik verwacht niet dat het heel veel anders is dan in de instructies voor bijvoorbeeld een 1.4.

[ Voor 13% gewijzigd door NoepZor op 15-08-2022 11:11 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-07 11:59
Onlangs ook een lekke originele radiateur gehad bij onze Starlet (uit 1995). Deze wel laten vervangen. Ik was iets van 350 euro kwijt. Bedrag was hoger dan normaal omdat het een automaat betreft. Deze hebben een ander type radiateur.

Volgens mij kan je het inderdaad ook prima zelf, maar omdat het een automaat betrof, heb ik mij er niet verder in verdiept en het laten doen.

Wel even goed opletten of je het juiste model hebt. Ik heb eerder wel eens onderdelen gekocht via een webshop op basis van kenteken, maar dat bleek toch het verkeerde onderdeel te zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
webber87 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:19:
Onlangs ook een lekke originele radiateur gehad bij onze Starlet (uit 1995). Deze wel laten vervangen. Ik was iets van 350 euro kwijt. Bedrag was hoger dan normaal omdat het een automaat betreft. Deze hebben een ander type radiateur.

Volgens mij kan je het inderdaad ook prima zelf, maar omdat het een automaat betrof, heb ik mij er niet verder in verdiept en het laten doen.

Wel even goed opletten of je het juiste model hebt. Ik heb eerder wel eens onderdelen gekocht via een webshop op basis van kenteken, maar dat bleek toch het verkeerde onderdeel te zijn..
Probeer op het oude onderdeel het onderdeelnummer te ontdekken en bestel aan de hand daarvan. Op kenteken gaat zeker niet altijd goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
pennywiser schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:24:
[...]

Probeer op het oude onderdeel het onderdeelnummer te ontdekken en bestel aan de hand daarvan. Op kenteken gaat zeker niet altijd goed.
Samen met TS inmiddels de juiste achterhaald, zelfs met de juiste afmetingen kwam ik daarmee nog op 2 verschillende radiateurs uit... uiteindelijk een radiateur geadviseerd die met 2 adapters voor dat verschil komt. Kom voor zijn autotype op 5 verschillende afmetingen uit en de omschrijvingen slaan vaak 100x nergens op.

Radiateur is gewoon opmeten en aansluitingen en bevestigingspunten bepalen. Op onderdeelnummer een cross vinden is het makkelijkst, maar die staan er niet altijd op of kan je niet vinden zonder eerst te demonteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazewindhond009
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNeI1x6IYQcZnuTkVY6BVBLCzFk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Blgk4Lp4khQRU6YrRn3rEcKP.jpg?f=fotoalbum_large

@pennywiser Ik heb de filmpjes bekeken. Het is me bijna helemaal duidelijk. Ik zit alleen nog met het volgende. In mijn auto zit nog een snoertje met een een lichtblauw ding, hierboven op de foto. Die slang zit geklemd in de radiateur. Die slang kwam ik niet tegen in beide filmpjes (vb niet in het 2e filmpje op 0:45) en ik weet dus niet wat ik daarmee moet doen. Kan ik die gewoon loskoppelen en op de nieuwe weer vastmaken of ligt dat niet zo eenvoudig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@Hazewindhond009 Dat is een sensor, daarvan koppel je de kabel los, vervolgens draai je de sensor eruit en schroef je de sensor terug in de nieuwe. Had het nog nooit eerder gezien op een 206, maar de radiateur die ik voor je had gelinkt heeft een gat voor die sensor. Kan zijn dat er een blindstop in zit, die moet je er dan uitdraaien.

Overigens mag ik voor mijn 206 ook aan de bak, kan alleen het lek niet vinden :(

Sensor kan je losmaken door het springveertje eraf te wippen, trek je de stekker er zo af. Wel opletten dat je hem niet kwijt raakt.

[ Voor 13% gewijzigd door _JGC_ op 19-08-2022 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Zit een zeskant aan de sensor, tegen dr radiator aan. Stekker blauw - geel - zeskant. Slangklem met waterpomptang lossen en inderdaad op nieuwe weer vastmaken. Slang zelf zit dan vaak goed vast. Koelwater kan er af meestal door een krantje of nippel onder bij de radiator.

[ Voor 52% gewijzigd door pennywiser op 20-08-2022 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hazewindhond009
Update; het is gelukt om de radiateur te vervangen. Daarna 2 testrondjes gedaan, tot nu toe met gangbare motortemperatuur. Erg bedankt voor het meedenken allemaal!
Pagina: 1