Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvlonline
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-05 07:27
Beste forumleden,

Net zoals bij vele sectoren is mijn vakgebied onderhevig aan een snelle digitalisering waar ik mijzelf beter in zou willen ontwikkelen.

Ik ben al enige tijd werkzaam in de financiële industrie waar software en data analyse een zeer belangrijke plek hebben ingenomen in het dagelijks leven. Gedurende de jaren heb ik redelijk wat Excel VBA kennis opgedaan en heb basic skills opgedaan met betrekking tot Management Information reporting zoals het gebruik van Microsoft BI.

Naast mijn full-time job wil ik mij serieuzer ontwikkelen op het gebied van data / programmeren met daarbij de volgende doelen:

Data management:
Om beter met ons IT-ers te kunnen communiceren zou ik meer hands-on kennis willen vergaren hoe we data uit verschillende bronnen kunnen binnenhalen, schonen en koppelen. Bijvoorbeeld in een Azure omgeving. Ik heb veel kennis van de inhoud van de data maar zou beter willen kunnen inschatten wat de technische mogelijkheden zijn en eventueel zelf oplossingen creëren.

Data analytics / visualisatie:
Met de basis kennis MS BI kan je een redelijk eind komen om dynamische rapportage te creëren mits de data beschikbaar is. Hierbij wordt door professionals ook R gebruikt om meer customized reporting mogelijk te maken. Voor de advanced data analytics is Python de meest gebruikte taal om patronen te kunnen herkennen en meerwaarde uit data te kunnen halen.

API:
Wij draaien vele verschillende software maar deze communiceren vaak niet goed met elkaar door dat er bijvoorbeeld bepaalde data niet goed meegestuurd of kan worden gekoppeld. Er zijn veel API oplossingen bij de vendors beschikbaar maar dit is vaak voor IT lastig in te schatten zonder de inhoudelijke kennis van de data te hebben. Ik zou hier meer over willen leren om beter uit te kunnen drukken wat onze wensen zijn en eventueel zelf oplossingen te kunnen creëren.

Zelf ben ik begonnen met online introductie Python cursussen maar vindt het lastig om een concrete link te vinden met de specifieke onderwerpen zoals hier beschreven. Ik wil serieus tijd investeren om mij verder te ontwikkelen op dit vlak en daarbij ook mijn CV aantrekkelijker te maken voor toekomstige werkgevers.

Hebben jullie wellicht tips wat voor een opleiding ik het beste kan volgen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-06 07:29
Allereerst heb je een duidelijke zelfanalyse gemaakt waaruit je volgens mij logische conclusies hebt getrokken. Het lijkt mij inderdaad nuttig om jezelf general-purpose programmeertaal zoals Python aan te leren. Python wordt in de datawereld ontzettend veel gebruikt. Ik zou daarom training(en) volgen in: Python, pandas, matplotlib, numpy en scipy. Dan leer je goed het gereedschap kennen waarmee gewerkt wordt.

Bij het volgen van trainingen zou ik niet te bang zijn dat jouw specifieke onderwerpen niet aan bod komen. Python is een programmeertaal en dan zijn de basisprincipes van programmeren nou eenmaal belangrijk. Dat kan soms wat abstract overkomen, maar is m.i. wel een noodzakelijke investering. Zorg er uiteraard wel voor dat de onderwerpen niet te ver afdwalen van jouw leerdoelen.

Als je echt serieus tijd wilt investeren kan je wellicht ook overwegen of er voor je huidige werkgever opleidingsmogelijkheden zijn. Mijn ervaring is dat online cursussen in het begin niet voor iedereen weggelegd zijn, maar dat is ook een gedeelte persoonlijke voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvlonline
Super, bedankt voor je snelle reactie @MarcoC!

Zijn er nog bepaalde gratis online cursussen en/of betaalde opleidingen die naar jouw mening goed gewaardeerd worden door werkgevers die je CV wat meer glans geven?

Thanks again

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Rvlonline schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:47:
Super, bedankt voor je snelle reactie @MarcoC!

Zijn er nog bepaalde gratis online cursussen en/of betaalde opleidingen die naar jouw mening goed gewaardeerd worden door werkgevers die je CV wat meer glans geven?

Thanks again
Voor zelfstudie kun je Udemy in de gaten houden, die hebben vaak sales waar je ook courses met hoge ratings voor een paar tientjes kunt volgen, zeker de moeite waard.

Het feit dat je er mee bezig bent en jezelf wil doorontwikkelen staat goed op je CV, de daadwerkelijke methode/cursus/training die je hebt gevolgd is minder relevant. Certificaten voor specifieke doeleinden zijn ook altijd mooi meegenomen, maar die zijn er binnen het echte programmeren niet zo gek veel.

Je kan wel altijd bijv. de assessments op LinkedIn doen, dat voegt weer een labeltje toe aan je profiel waar recruiters en HR-personen blij mee zijn, maar waar iedere lead/senior doorheen prikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:57
Er zijn eindeloos veel bronnen online om Python te leren, ook met een focus op data. Voor de basis gaat het vooral om het leren van de syntax en programmeer concepten, de toepasbaarheid is dan wat minder belangrijk.
Ik vond het zelf wel goed om face to face les te krijgen. Alles klikte zo een stuk sneller. Dit was echter geen Python dus ik heb geen specifieke tips.

Het probleem wat je omschrijft over de API's lijkt me trouwens niet iets waar je voor hoeft te programmeren. Dit is een kwestie van analyseren door het IT team. Op eigen houtje als niet engineer API's aan elkaar knopen is niet echt een robuuste oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shades
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 13:17

shades

huh ?

Ik heb zelf bij GK, Python en Advanced Python gedaan. Vooral om dat dit ook face-to-face was en je kan sparren met je docent. Je zit meestal in een klas met een uiteenlopend kennisniveau en dat maakt het ook leuk. De eerste cursus was waarschijnlijk genoeg, al heeft de tweede wel geholpen aangezien ik op dat moment niet zoveel tijd had om zelf dingen uit te zoeken, maar als je eenmaal los kan gaan.

Python heeft zo ontzetten veel facetten...
Kijk ook naar frameworks zoals Flask en Django. Ik heb gemerkt dat ik SqlAlchemy zeer veel gebruik.
Google ook eens op "Miguel Grinberg" - die man heeft bijzonder veel nuttige dingen gepubliceerd.

Maar ga inderdaad vooral zelf aan de slag - "je moet wel een itch hebben", zei mijn cursusleider altijd. Zonder doel kan je niets maken. Kijk dus of je een automatiserings-probleem hebt wat je met python kan automatiseren. Vanuit daar kan je het steeds ingewikkelder maken en doe je "spelenderwijs" ervaring op wat je ook weer op je cv kan zetten.

Ik ben zelf begonnen met een script die logfiles van jboss doorzoekt - management wilde weten welke rapporten er werden gedraaid, hoe vaak en in welke regio. Uiteindelijk kwam die data in een excel met leuke grafiekjes (management kijkt graag plaatjes).

[ Voor 32% gewijzigd door shades op 16-08-2022 09:01 ]

https://k1600gt.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:32
Misschien is een verdieping mbt Microsoft BI ook een goed idee, alles met mbt Data & Analytics icm PowerBI/Azure is redelijk hot momenteel.

Daarnaast is er een overvloed aan zelfstudie materiaal beschikbaar op learn.microsoft.com om simpelweg eens rond te kijken.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Python kun je doen. Pak eerst een basistraining en focus dan op Analytics.
Maar ik zou beginnen met SQL. Als je dat snapt kun je bijna alle BI backends aan.

Qua API: zoek een goede cursus Postman. Dat is vrijwel de defacto tool om API te benaderen door testers en developers. Dan zie je ook echt wat je ruw terugkrijgt van een request.
Zou daarvoor in eerste instantie bij een van je (lead) developers aankloppen. De meesten zullen dat graag uitleggen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je werkgever op Azure zit heb je vermoedelijk een synapse (SQL dw) of databricks backend te pakken. Powerbi koppelt daar native mee.
Ik zou eens naar de https://docs.microsoft.com/en-us/certifications/exams/pl-300 kijken. Training volop verkrijgbaar, zou hem zelf altijd bij acloudguru doen btw. Sowieso een aanrader in jouw rol :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rvlonline
Bedankt wederom voor alle tips! Ik heb via de werkgever toegang tot LinkedIn learning waar bruikbare studies worden aangeboden. Door het gigantische aanbod zag ik het bos niet meer maar als ik de feedback hier proef zal het niet zoveel uitmaken welke online cursus je volgt.

Ik ben zelf wat betreft programmeren in VBA oplossingsgericht omdat de zogenoemde "itch" erg vaak voor komt. Wellicht is klassikaal toch wel een goede optie om praktijkproblemen meteen bespreekbaar te maken met peers en docenten als ik Python wil toepassen.

Binnen Azure transformeren wij data en maken het beschikbaar via SQL waar dan weer een view via Power BI gemaakt kan worden. Ik merk dat er beperkingen zijn wanneer we transformaties probeer te maken van de data in BI zelf op het moment dat het via de SQL route loopt. Dit is denk dan weer een goede reden om voor mij weer eens te verdiepen in SQL.

Ik hoef mij de aankomende tijd iig niet vervelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-06 07:29
Rvlonline schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:39:
Bedankt wederom voor alle tips! Ik heb via de werkgever toegang tot LinkedIn learning waar bruikbare studies worden aangeboden. Door het gigantische aanbod zag ik het bos niet meer maar als ik de feedback hier proef zal het niet zoveel uitmaken welke online cursus je volgt.

Ik ben zelf wat betreft programmeren in VBA oplossingsgericht omdat de zogenoemde "itch" erg vaak voor komt. Wellicht is klassikaal toch wel een goede optie om praktijkproblemen meteen bespreekbaar te maken met peers en docenten als ik Python wil toepassen.

Binnen Azure transformeren wij data en maken het beschikbaar via SQL waar dan weer een view via Power BI gemaakt kan worden. Ik merk dat er beperkingen zijn wanneer we transformaties probeer te maken van de data in BI zelf op het moment dat het via de SQL route loopt. Dit is denk dan weer een goede reden om voor mij weer eens te verdiepen in SQL.

Ik hoef mij de aankomende tijd iig niet vervelen!
Mooi! Het allerbelangrijkste is wat mij betreft altijd intrinsieke motivatie. En dat zit wel goed bij jou denk ik. Google en StackOverflow doen de rest :) .
Pagina: 1