Heatpipe: welke vulling?

Pagina: 1
Acties:
  • 811 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Topicstarter
'k wil toch eens gaan experimenteren met heatpipes. Ik weet hoe die dingen werken, en in principe zijn ze niet zo moeilijk zelf te maken.

Maar dan nu het probleem: wat is de meest efficiente vulling voor gebruik in het 20-40 graden (Celcius) gebied?

De voorwaarden aan de vulling:

- Niet extreem giftig.
- Niet explosief/brandbaar (dus butaan/propaan valt af).
- Te verkrijgen door de hobbyist (R134a/R22 valt dus ook al af).

Ik zat zelf te denken aan water onder onderdruk, maar dan zit ik weer met het feit dat ik geen vacuumpomp heb :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

wat zijn heatpipes. Maak mij wijzer :) dan denk ik graag mee.

Geen inspiratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 18:42

LauPro

Prof Mierenneuke®

mmm 'Heat-pipe', het eerste wat in me opkomt zijn dan een soort van gifgasbommen ofzo ga je toevallig binnenkort naar isra..... Nee even serieus, wat zijn die dingen?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:06

ThaHandy

Discovery Channel

jah.....nooit van gehoord :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:07

mvds

Totally awesome!

Een heat pipe doet wat de naam al verteld. Het is dus een pijp voor warmte, ofwel, een pijp die snel warmte kan transporteren van de ene plaats naar de andere. Sim-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

LopeZ

Too much is never enough

Het is een buisje waar bijvoorbeeld water inzit, als het warm wordt verdampt het water, stijgt op, koelt daar af en komt weer naar beneden. Die kringloop loopt de heletijd dus, nu wil hij weten welke stof je het beste daar voor kunt gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:07

mvds

Totally awesome!

BTW, de thermoengine heatsink maakt daar gebruik van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:13
Zo'n ding wat in een Thermoengine zit?

Edit: ik zei nix ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29630

Ik denk dat water het makkelijkst is. Niet giftig en heel makkelijk te verkrijgen. Misschien kun je in BINAS kijken naar andere stoffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31259

Op maandag 27 augustus 2001 12:25 schreef LopeZ het volgende:
Het is een buisje waar bijvoorbeeld water inzit, als het warm wordt verdampt het water, stijgt op, koelt daar af en komt weer naar beneden. Die kringloop loopt de heletijd dus, nu wil hij weten welke stof je het beste daar voor kunt gebruiken
ow boy, fysica, ik onthoud mij van dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 05-06 12:38

Shuriken

Life is all about priorities

Misschien dit:
AutoFrost: AutoFrost (R-406A) is a CFC free, non-ozone depleting substitute for R-12 in almost all cases and R-500 in most instances. AutoFrost uses standard R-12 mineral oils so no oil change is required for replacement.

AutoFrost can not be vented (requires recovery) and it must be charged into systems as a liquid.

Do you think AutoFrost might be right for your particular R-12 replacement application? If you have questions, Lenz is here to help. For more information about Autofrost or any of the R-12 replacements on the market today, just call Lenz NOW toll-free at 1-877-243-8103.
http://www.lenzdist.com/Prods.html#AutoFrost

Maar dat moet je dan wel uit de VS halen denk ik.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Goed, hoe werkt een heatpipe. Even een simpel, niet geheel correct tekeningetje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
+++++++++++ hitte afstaand oppervlak
+++++++++++
   |lll|
   | g |
   | g |
   | g |
   | g |
   | g |
   |   |
   |lll|
   |lll|
+++++++++++ hitte absorberend oppervlak
+++++++++++

Doordat het hitte absorberend oppervlak warmte opneemt, begint de vloeistof in de pijp te koken. Dit doet de druk in de pijp toenemen, met als gevolg dat het gas dat zich bij het hitte afstaande oppervlak bevind condenseert. Dit loopt weer in vloeistofvorm terug naar beneden, waar het proces zich herhaalt.

Nu, stel dat we dit met water doen onder atmosferische druk. Dan begint het water bij 100 graden te koken, waarbij het als een gek energie onttrekt aan het absorberend oppervlak. Veel meer dan wanneer er water gewoon vloeibaar langsstroomt. Nu, doordat de druk toeneemt en doordat de bovenkant actief gekoeld word, zal de waterdamp die zich bovenin de pipe bevind condenseren, waarbij het warmte afgeeft. Om het kort te maken: we hebben nu warmte getransporteerd. Uiteindelijk stelt zich een evenwicht in waarbij evenveel water verdampt als condenseert, en de kringloop is rond.

Let wel: de waterdamp hoeft dus niet eerst naar boven te stijgen om de warmte af te geven. Doordat water onderin verdampt stijgt de druk, wat als gevolg heeft dat het dauwpunt van de damp bovenin stijgt, wat uiteindelijk condensatie tot gevolg heeft.

Nu is water onder atmosferische druk niet zo'n goede keuze. Dan begint de pipe pas te werken vanaf 100 graden. Water onder lage druk is al een betere keuze. Bij 10 millibar (een honderdste van de atmosferische druk) word het kookpunt van water al verlaagd tot 4 graden, waardoor water wel bruikbaar word.

Het gebruik van andere gassen als butaan of R134a kan ook, anagezien deze bij atmosferische druk al koken bij een temperatuur ver onder 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selfdefence
  • Laatst online: 10-01-2022
Op maandag 27 augustus 2001 12:01 schreef DaBit het volgende:

Ik zat zelf te denken aan water onder onderdruk, maar dan zit ik weer met het feit dat ik geen vacuumpomp heb :(
Om een heatpipe met water op onderdruk te krijgen kan je het volgende doen:

- Vul eerst de hele heatpipe met water
- Verwarm de heatpipe boven de 100 graden celcius (koken in zout water)
- Laat het overtollige water/waterdamp ontsnappen
- Vul eventueel weer wat water bij

Op deze site staat het een en ander over heatpipes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31259

Op maandag 27 augustus 2001 12:48 schreef DaBit een heleboel..
ok, bedankt om dit even op te helderen, maareuh, is dit beter dan een watercooling?
Indien niet zie ik niet in wat je ermee van plan bent...

[Phreak-Edit] Je hoeft niet de hele post te quoten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26474

Tja is het niet hadig om alcohol of aceton te gebruiken in een heatpipe? dis verdampen wel bij kamertemperatuur dus moeten lekker koelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 00:11
dus als ik het goed begrijp zoek je een vloeistof die bij 30graden al gaat koken ofzo ? de vloeistof slaat neer op een warm oppervlak, bereikt 30 graden, gaat koken en neemt stijgt op. daar bereikt het gas een koud oppervlak. (minder dan 30 graden) en daar wordt het gas weer vloeistof ?

als je zoiets met butaan doet, heb je toch altijd Gas.. dan werkt het toch niet ??

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 00:11
Alcohol verdampt ook nogal makkelijk.. is dat niets ?

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Nu online
Op maandag 27 augustus 2001 15:16 schreef FragDaddy het volgende:
Alcohol verdampt ook nogal makkelijk.. is dat niets ?
Hmmm.. Ik dacht dat het kookpunt van alcohol ergens bij de 70 graden lag..

Niet echt bruikbaar dus..

Je moet dus eigenlijk iets hebben wat bij kamertemperatuur al gasvormig is, en bij diepvriestemperatuur vloeibaar ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24617

ik weet dat het niet info voor jou is maar voor de rest heb ik voorbeeld gevonden van een heatpipe heatsink (toch?)http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleID=532

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24617

ik heb nog paar sites gevonden over

[url="http://www.heatpipe.com/[/url]
http://www.thermacore.com/
http://www.enertron-inc.com/

ik hoop dat je er wat mee kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Niet online

php

Vloeistoffen als Aceton en tolueen? Is dat niets?

Overigens, stel je hebt een vacuumpomp, hoe wil je het dan voorelkaar krijgen? (serieuze vraag, een vacuumpomp is meestal wel te vinden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6882

Op maandag 27 augustus 2001 13:57 schreef Selfdefence het volgende:

[..]

Om een heatpipe met water op onderdruk te krijgen kan je het volgende doen:

- Vul eerst de hele heatpipe met water
- Verwarm de heatpipe boven de 100 graden celcius (koken in zout water)
- Laat het overtollige water/waterdamp ontsnappen
- Vul eventueel weer wat water bij

Op deze site staat het een en ander over heatpipes.
is dit geen goed idee? ik weet niet tot hoeveel ilibar je kan komen op deze manier, zal wel niet extreem zijn, maar wel makkelijk om te proberen, pijp dichtmaken op wermste punt, et voila!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31760

Moet je nu isolatie (glaswol / steenwol)
of geleidend materiaal? (metaal (neem wat koperenstaven die je isoleert met steenwol en soldeer die vast))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 20:42
Je moet de onderdruk heel precies regelen, anders kom je dus niet op het gewenste resultaat. Zo'n vacuum pompen zijn erg duur. en met opstoken en snel dicht maken kun je de tem al helemaalniet goed regelen.

maar ik dacht dat jij nu wel aan een extremere vorm ging werken Dabit. Ik weet dat je van de onrendabele peltiers of wilt maar toch niet met zo'n hoge temp. Maar je zult nog wel wat meer in gedachten hebben. Tel us.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:13

Epsilon

Op maandag 27 augustus 2001 12:25 schreef LopeZ het volgende:
als het op dit principe werkt denk ik dat het aan deze kriteria moet voldoen (ingegaan op het kriteria dat dabit heeft gegeven)

-mag geen kool-waterstof zijn
-moet een laag kookpunt hebben zodat het makkelijk de warmte meeneemt naar boven
-moet een hoge soortelijke warmte hebben om zoveel mogelijk warmte mee te kunnen nemen

ik denk dat niet echt mogelijk is om aan alle kriteria te voldoen
maar water lijkt me wel het makkelijkste, is niet gevaarlijk enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Op maandag 27 augustus 2001 15:21 schreef Twynn het volgende:

[..]

Hmmm.. Ik dacht dat het kookpunt van alcohol ergens bij de 70 graden lag..

Niet echt bruikbaar dus..

Je moet dus eigenlijk iets hebben wat bij kamertemperatuur al gasvormig is, en bij diepvriestemperatuur vloeibaar ofzo..
dit brand dus alcohol valt af, sterker nog, is hoog explosief als het in contact komt met zuurstof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollige
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 16:12
Deze thread vind ik heel interessant blijf ik zeker volgen. Ik kan DaBit trouwens heel goed begrijpen; die is een extreme modder en krijgt er geen genoeg van om steeds nieuwe methoden uit te proberen om zijn pc stiller, sneller, mooier etc. etc. te krijgen. En zeer waarschijnlijk vind ie het leuker om zo'n project te bedenken en uit te voeren, dan het resultaat wat ie ermee kan behalen.
Als ik het goed begrijp hebben we een stof nodig die een kookpunt heeft dat iets boven kamer temperatuur ligt. Of dit nu onder druk wordt bereikt of niet maakt voor de werking van de heatpipe niet uit. Dus eigenschappen van de stof die we zoeken: vloeistof, kookpunt +/- 295 K.
Goed we pakken Binas er eens even bij en daar staat bij de gegevens van vloeistoffen: ether [ethoxyethaan] kookpunt bij P0: 308 K. dat komt dus wel het meest in de buurt. Helaas heeft het een lage verdampingswarmte (0,377x10^6J/kg) dus erg veel warmte neemt het niet op en we moeten onderdruk creeeren om het kookpunt omlaag te brengen.
Dus laten we even verder zoeken, als we een gas onder druk zetten wordt het een vloeistof.. eens kijken of we daar wat over kunnen vinden in Binas:
ammoniak lijkt met een kookpunt bij P0 van 240K een geschikte kandidaat, het heeft een verdampingswarmte van 1,37x10^6J/kg maar je moet het natuurlijk wel onder druk zetten om dat kookpunt omhoog te brengen.
Er zijn vast wel andere kandidaten maar waarschijnlijk wordt het tijd om een scheikundige te raadplegen, misschien is er een mengsel dat precies die eigenschappen heeft wat je zoekt bij kamer temperatuur ?

In ieder geval is dit idee leuk genoeg om te blijven volgen. Professioneel wordt het al vaker gebruikt (ik meen ook in Compaq pc's trouwens die hele dunne gevalletjes), maar voor thuisklussers is dit weer een geheel nieuwe uitdaging !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Op dinsdag 28 augustus 2001 15:20 schreef Wollige het volgende:
Deze thread vind ik heel interessant blijf ik zeker volgen. Ik kan DaBit trouwens heel goed begrijpen; die is een extreme modder en krijgt er geen genoeg van om steeds nieuwe methoden uit te proberen om zijn pc stiller, sneller, mooier etc. etc. te krijgen. En zeer waarschijnlijk vind ie het leuker om zo'n project te bedenken en uit te voeren, dan het resultaat wat ie ermee kan behalen.
Als ik het goed begrijp hebben we een stof nodig die een kookpunt heeft dat iets boven kamer temperatuur ligt. Of dit nu onder druk wordt bereikt of niet maakt voor de werking van de heatpipe niet uit. Dus eigenschappen van de stof die we zoeken: vloeistof, kookpunt +/- 295 K.
Goed we pakken Binas er eens even bij en daar staat bij de gegevens van vloeistoffen: ether [ethoxyethaan] kookpunt bij P0: 308 K. dat komt dus wel het meest in de buurt. Helaas heeft het een lage verdampingswarmte (0,377x10^6J/kg) dus erg veel warmte neemt het niet op en we moeten onderdruk creeeren om het kookpunt omlaag te brengen.
Dus laten we even verder zoeken, als we een gas onder druk zetten wordt het een vloeistof.. eens kijken of we daar wat over kunnen vinden in Binas:
ammoniak lijkt met een kookpunt bij P0 van 240K een geschikte kandidaat, het heeft een verdampingswarmte van 1,37x10^6J/kg maar je moet het natuurlijk wel onder druk zetten om dat kookpunt omhoog te brengen.
Er zijn vast wel andere kandidaten maar waarschijnlijk wordt het tijd om een scheikundige te raadplegen, misschien is er een mengsel dat precies die eigenschappen heeft wat je zoekt bij kamer temperatuur ?

In ieder geval is dit idee leuk genoeg om te blijven volgen. Professioneel wordt het al vaker gebruikt (ik meen ook in Compaq pc's trouwens die hele dunne gevalletjes), maar voor thuisklussers is dit weer een geheel nieuwe uitdaging !
hehe, leuk bedacht die ether, maar weet je wel hoe brandbaar dat is?!?!? dat fikt al onder het vriespunt!!!
nee doe maar niet, is wel erg link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15305

Allemaal leuk en aardig, alleen wat als je een vloeistof neemt waarvan het kookpunt lager ligt dan kamertemperatuur? Dan krijg je het nooit meer gecondenseerd.

En ik neem aan dat je aan de bovenkant van de heatpipe enorm veel warmte moet afvoeren in korte tijd (anders is je vloeistof zo op).

Correct me if I'm wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18879

Misschien Freon? of de vervanging daarvan.

Of blaat ik nu onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Niet online

php

Het lijkt mij dat je met water en vacuum een eind moet kunnen komen. Nu de praktische problemen nog.

Een vacuumpomp is relatief makkelijk aan te komen. de gemiddelde jachtbouwer heeft wel zo'n ding. bijv Doomernik in Den Bosch, of zijn buurman, Kelderman & Tengbergen.

Ik weet alleen niet hoeveel vacuum je nodig hebt. De meeste pompen kunnen tot ongeveer 0,02 bar absoluut, sommigen nog minder. Tot 0,05 bar is redelijk snel gepompt, binnen een minuut. (uitgaande dat er ook nog een buffervat leeggepompt moet worden)

Groter probleem is het behoud van het vacuum. Je zal iets van een buis / caviteit oid moeten hebben, om je water in te doen, en dit leegpompen, dan afsluiten, dan pomp eraf. Mini-kogelkraantjes oid? (daar heb ik er een paar van liggen, zwaar onder het stof.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25425

Ik heb er een gemaakt van een aluminium buis met freon (auto airco instalatie)Deze is aan een alu koelblok gelasd (met duraluminium, verder zit er bij de freon een paar ml kwik (!giftig in gasvorm!) om de temperatuurschomelingen op de cpu koelblok constant te houden.
Neemt de cpu temp. toe dan zet het kwik uit en komt het freon onder druk waardoor het langer vloeibaar blijft (kan meer energie tegelijk meenemen).

Het andere eind van de heatpipe is met een alu blok van 2x14x25 cm, deze zit vol gaten behalve rond de aansluiting van de heatpipe.

Ik was nooit van plan geweest om te gaan overclocken maar het idee van een heatpipe boeide me erg.

Je moet er wel op letten dat de hoeveelheid kwik niet te veel is voor de buis. Als bij het uitzetten de buis voledig met kwik wordt gevuld dan komt de freon onder hele hoge druk en kunnen de lasnaden scheuren, heb ik een keer gehad weer al mijn freon kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28864

Freon is natuurlijk wel erg ongezond voor je. (zeker in wat hogere concentraties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Met freon kun je best werken, als je maar een gesloten systeem hebt.
Ik heb ook me oude bosch koelkast overleefd.
Daar zit toch óók freon in.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Neem aan dat je je systeem toch ook wel een keer moet vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-04 15:17
Ik, of eigenlijk bluh, ga hier ook binnekort mee beginnen. We gaan water gebruiken en die dus onder druk naar binnen loodsen. Wij hebben het geluk dat we het voor school doen en dus wel een vacuumpomp hebben.

Klein vraagje voor dabit: waar woon je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Alleen als je systeem lekt.
Een koelkast hoef je toch ook niet steeds te vullen?

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwai_gon_jinn
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Kwai_gon_jinn

[-geen icon-]

Op dinsdag 28 augustus 2001 15:43 schreef 3DBlaster het volgende:
Allemaal leuk en aardig, alleen wat als je een vloeistof neemt waarvan het kookpunt lager ligt dan kamertemperatuur? Dan krijg je het nooit meer gecondenseerd.

En ik neem aan dat je aan de bovenkant van de heatpipe enorm veel warmte moet afvoeren in korte tijd (anders is je vloeistof zo op).

Correct me if I'm wrong
Euhm.. je raakt niks kwijt tijdens het verdampen het verandert alleen van fase

liquid -> gaseous

Maar inderdaad je hebt dan niet genoeg vloeibare vorm van de *stof* die je bruikt om het te laten verdampen..

hmmz kwik........ neeh giftig en nie handig... *kraak*
naja laat de denk werk wel aan jullie over.

lijkt me trouwens een enge mod....wat nou als de bovenkant door de druk eens wegschiet ? :+
*grin*

*BAM*

Confucius said: "In ancient time, learning was for self. Nowadays learning is for others."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De energie die nodig is wordt geleverd door de druk verschillen in de heat-pipe. Een deel van de energie hoeft maar als warmte afgevoerd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die water-methode werkt, alleen is het vullen nog niet zo simpel (beschreven in mijn heatpipe-waterblok thread). Het vereist wat handigheid.

Verder is water relatief efficient als heatpipevloeistof. Je zou alleen de mogelijkheid moeten hebben om de pipe in alle standen te gebruiken: dan gaat mijn waterkoeling linea recta bij het oud vuil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik herinner me noch wel een oud trucje. Als je een blikje eerst in de vriezer legt en dan in een pan met kokend water gooit dan implodeerd het blikje. Je veroozaakt hier du een druk verschil.
Met dit systeem moet het dus ook mogenlijk zijn om onderdruk in een buis te creeren. Zeker als je dit zou doen met koelen door vloeibare stiksoft of iets dergenlijks en vervolgens in een zeer hete vloeistof (olie).
Nu alleen nog een manier vinden om de druk vast te houden.

Dit is slechts een vaag hersen spinsel van mij maar mischien breng ik iemand anders hiermee op een geniaal idee. Met wat gecombineerde kennis moeten we hier toch instaat zijn om een beetje onderdruk te creeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snars
  • Niet online
Op zaterdag 01 december 2001 18:46 schreef DaBit het volgende:
Die water-methode werkt, alleen is het vullen nog niet zo simpel (beschreven in mijn heatpipe-waterblok thread). Het vereist wat handigheid.

Verder is water relatief efficient als heatpipevloeistof. Je zou alleen de mogelijkheid moeten hebben om de pipe in alle standen te gebruiken: dan gaat mijn waterkoeling linea recta bij het oud vuil.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze bij sommige heatpipes gebruik maken van een 'wick', een soort van kous aan de binnenkant die dmv capillaire werking de vloeistof weer terug transporteert naar de andere kant van de heatpipe. Dan je in principe de zwaartekracht niet nodig..stukje thermisch ondergoed (welke alpinist/buitensporter kent het niet?) in je heatpipe spannen??

Of het iets uithaalt weet ik niet...ik zit ook maar een beetje mee te zwetsen hier :)

I reject your reality, and substitute my own.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Let wel, bij mijn methode hoef je niet extra onderdruk te creeren. Op het moment dat je de pijp volledig met water gevuld hebt, je gaat afkoken, en tijdens het afkoken sluit je het vulpijpje af, dan komt alles automagisch goed. Bij het afkoelen zal de druk in de pijp zich zetten. Voorwaarde is wel dat er geen andere gassen dan waterdamp meer aanwezig zijn.

Ik had gedacht katoen in de pijp te stoppen, maar de capillaire werking daarvan voldoet niet.

Verder zou je je complexe waterkoeling makkelijk kunnen vervangen door een heatpipesysteem dat zwaartekracht gebruikt om de gecondenseerde vloeistof weer terug te laten lopen. Alleen: waar haal je gasdichte slangen die tegen 100+ graden kunnen (voor tijdens het afkoken van het water) :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Siliconen slang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Owja, die slang moet ook nog tegen onderdruk kunnen. (zeg 20mbar minimaal: da's de druk van water @ 4 graden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25425

heb net geleerd op de HLO dat het tripol punt van een stof belangrijk is.

Ik probeer later te verklaren (als ik meer tijd heb :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile-X
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 21:01

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Ik weet niet of jullie deze site met Heat Pipe testen voor CPU's gezien hebben maar ik post het toch ff:

Heat Pipe 1
Heat Pipe 2
Heat Pipe 2.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je water als medium gebruikt heb je geen vacuumpomp nodig, dat weet iedereen die wel eens een jampotje openmaakt (*FFFFOP*).

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Op zaterdag 01 december 2001 19:29 schreef DaBit het volgende:
Verder zou je je complexe waterkoeling makkelijk kunnen vervangen door een heatpipesysteem dat zwaartekracht gebruikt om de gecondenseerde vloeistof weer terug te laten lopen. Alleen: waar haal je gasdichte slangen die tegen 100+ graden kunnen (voor tijdens het afkoken van het water) :?
Bij de bouwmarkt. Boilers halen 80 graden, en zitten gewoon met slangen vast soms. Sterker nog, je hebt tegenwoordig van die kokend-water-boilers voor in je aanrecht, en ook daar hangen slangen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als je water als medium gebruikt heb je geen vacuumpomp nodig, dat weet iedereen die wel eens een jampotje openmaakt (*FFFFOP*).
Was het nou nodig om dit oude topic omhoog te kicken met zo'n opmerking?

Verder heeft die jampot weinig met het wel of niet een vacuumpomp nodig hebben te maken

/offtopic:
Het leven van een modje is zwaar. Eigen, dierbare topics op slot mikken. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou vooruit, dan gooi ik 'm weer open :)
Het is toch een nuttig topic voor de Search.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Op vrijdag 26 april 2002 10:40 schreef DaBit het volgende:
Nou vooruit, dan gooi ik 'm weer open :)
Het is toch een nuttig topic voor de Search.
[ot]Nee, gewoon alle posts van april trashen... [/ot]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27713

waarom prbeer je gewoon neit het een en dander uit met een test blokje,
water is de meest gemakkelijkste vulling, en al sik me niet vergis zat er in die van thermosonic toch een soort van was die langzaam verdampt???

en is het niet zo dat als het je lukt om water onder een lage druk in het buisje te krijgen dat je na opwarming van het water toch weer lucht in het buisje plaatst, ivm het koken van het water in een pan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Niet online

php

Wellicht is isopropylalcohol een optie.

maar waarom een heat-pipe? Je kan beter een phase-change systeem maken. Veel eenvoudiger }:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

beetje laa, maar bij neon buizen zuigen ze die buizen vacuun, klein beetje gas ein (nog steeds onderdruk) en dan verhitten ze het glazen buisje waardoor vacuum gezogen is, todat je het kan buigen, en dan knijpen ze het dicht...
lekt oook niet en is klein...

Electronics development

Pagina: 1