Regenpijp verstopt ook gevolgen voor drainage?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-04 23:24
Ik kan mijn regenpijp niet meer vinden...

Wij delen de RWA afvoer naar de straat met de buren, 4 woningen komen bij elkaar onder hun tuin waarna het afgevoerd wordt richting het gescheiden RWA systeem van de gemeente. Ergens zit daar een verstopping, dat is zeker weten na mijn afvoer (want ik heb zelf alles vervangen). Helaas is dit een hardnekkige verstopping, de straat van de buren moet open maar dat willen ze niet, althans niet de komende maanden.
Uiteindelijk loopt alles wel weg maar erg langzaam. Ik merk het omdat mijn regenton automaat blijft vullen ook als de ton al vol staat.

Nu hebben wij ook flink wat water onder het huis staan (meestal 30 cm) en een muffe lucht in huis daarom wordt er binnenkort drainage aangelegd en daarna wordt eindelijk de vloer geïsoleerd. Dat drainage punt ligt lager dan de regenton maar wel verder weg van de verstopping en het gat van de drainage is op afschot.
Loop ik nu gevaar dat al het regenwater mijn kruipruimte in loopt, zolang de verstopping niet is opgelost?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/milqx89RXolngJljJ1I3h-Gb7A0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CgOPh3nZg7T0rGLX9PMTB1XL.jpg?f=fotoalbum_large

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:48
Mijn common sense zegt van wel.

Waarom die drainage überhaupt daarop aansluiten? Zelf drainage maken voor een kruipruimte lijkt me toch niet zo moeilijk. Waar woon je ongeveer en op wat voor grond zit je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@Craven Het water moet toch ergens weg lopen?
Er zit op ongeveer een meter diepte een flinke taaie kleilaag. Daar staat een tweede laag (vals?) grondwater op. Maar ik durf niet te wedden dat hier door heen graven, daar de drainage slang naar te leggen en af te dichten met kiezels het probleem permanent oplost.

[ Voor 33% gewijzigd door Cobb op 15-08-2022 09:54 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azara
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17-04 21:05
Bij mijn huis was er ooit hetzelfde probleem, toen bij de vorige bewoners. Er is toen een gat gemaakt door die kleilaag en daar is een verticale drainagepijp met kiezels in gemaakt. Doordat het kruipluik bij de voordeur zit was het mogelijk om dat gat schuin van buiten met een machine te maken. Werkt redelijk, staat nog wel soms wat water op sommige plekken doordat de grond niet gelijkmatig afloopt naar de drainagepijp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Hoe lang is die afvoer tot aan de verstopping? Te lang voor een ontstoppingsveer van 10-15 meter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
@Azara dank.

@Oon ik ga donderdag de dichts bij zijnde pijp losmaken en dan met een hoge druk ontstopper er door heen. Ik hoop alleen dat het ons lukt om bij de T splitsing het hoekje om te gaan ipv rechtdoor, dat wordt lastig denk ik.

Ik bedenk mij net dat de tekening verkeerd is. De buis loopt juist af richting de ton naar de buren .
Zal het ook weer teruglopen naar de drainage of stopt het teruglopen bij de regenton?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vt2SEMiyJj7iGY60XXbzkykZlRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AfLB6D8fQIM3IULMwSXfLdF0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:09
Hebben alle 4 de buren verstopping? (ik lees dat niet zo snel terug).

Je kunt ook kijken of je een camera inspectie kunt (laten) doen. (ok, na googlen toch maar niet. 211 euro voor een dagje spelen met een huur camera... )

Is niet helemaal vergelijkbaar, bij ons voor het huis liep de put voor de oprit niet leeg, wel langzaam, maar er bleef een mega meer voor het huis/oprit staan. Eerste keer kwam er een wagen van de waterwolf en heeft doorgeblazen (verkeerde kant op bleek later) en daarna is er een man met een soort pulsgever / camera gekomen en die heeft bepaald waar de blokkade precies zat. Midden onder een speelpleintje (ook voor de deur) en dat was toen binnen enkele dagen opengemaakt, op gelost en weer dicht.. Als de verstopping in de gemeente grond zit, wordt het voor jullie 4 mogelijk allemaal wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14:34
Op de erfgrens of 50cm in de tuin moet een inspectiepunt zitten normaal gesproken.
Deze even losschroeven en kijken als het hier verstopt zit.
De tuinslang er in hangen en kijken als het water wegstroomt.
Als dit wel gebeurd zit het in eigen riolering

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:10
Cobb schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:52:
@Azara dank.

@Oon ik ga donderdag de dichts bij zijnde pijp losmaken en dan met een hoge druk ontstopper er door heen. Ik hoop alleen dat het ons lukt om bij de T splitsing het hoekje om te gaan ipv rechtdoor, dat wordt lastig denk ik.

Ik bedenk mij net dat de tekening verkeerd is. De buis loopt juist af richting de ton naar de buren .
Zal het ook weer teruglopen naar de drainage of stopt het teruglopen bij de regenton?

[Afbeelding]
nou zolang je ton blijft vullen terwijl hij vol zit is het waterpijl in het riool dus 1M boven het maaiveld.
Ga je in je kruipruimte de drainage erop aansluiten dan loopt gewoon je kruipruimte vol.
Water gaat naar de laagste opening in de buis.

Je kan een bedrijf inhuren met de buren samen die de leiding helemaal door kan spuiten.
en met een sonde kan uitpeilen waar exact de verstopping zit mochten ze hem niet kunnen doorspuiten.

Dan hoef je alleen maar een klein gat te spitten waar de blokkade zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
zonnepaneelxl schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:22:
Op de erfgrens of 50cm in de tuin moet een inspectiepunt zitten normaal gesproken.
Deze even losschroeven en kijken als het hier verstopt zit.
De tuinslang er in hangen en kijken als het water wegstroomt.
Als dit wel gebeurd zit het in eigen riolering
Helaas die zijn hier niet (meer?) de woningen zijn uit de jaren 70. Officieel is de RWA gescheiden maar sommige buren hebben / hadden de keuken, wasmachine etc afvoer van hun aanbouwen erop aangesloten. Dat was bij mij 10 jaar geleden ook het geval en vandaar dat ik alles heb vervangen, voor zover ik weet hebben de andere 4 woningen dat nu ook gescheiden. Mijn buren merken er niet zoveel van omdat niemand een regenton in hun voortuin heeft, ik ben het ook pas gaan merken omdat de regenton bleef overlopen (zit goed aangesloten). We gaan het donderdag zelf proberen door te spuiten met hogedruk en een ontstopper, ik hoop dat het daarmee lukt anders moet ik toch een bedrijf laten komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
"Merken er niet zo veel van" schrijf je. Als de regenpijp een meter boven het maaiveld (zijnde je regenton) blijft staan, moet je dat toch merken?

Volgens mij navigeer je kundig om een aantal vragen heen.

- Hebben de buren natte voeten in de kruipruimte, komt dat door de grondwaterstand of komt het (duidelijk) door een overlopende HWA?
- Loopt het water bij hen (de buren) wel of niet weg (in de HMW pijpen) Loopt het bij hen allemaal goed weg -> verstopping bij jou, loopt het bij hen allemaal niet weg, verstopping na of in het samenkomst punt. loopt het bij sommige wel en andere niet weg, etc. zo kan je vrij makkelijk uitsluiten waar of dat ongeveer het probleem moet zitten.
- Een inspectie met camera kan, is duur maar levert vrij snel op waar het misgaat, met een pulsgever kan je dat goed uitpeilen, maar is dus kostbaar.
- Zelf Doorspuiten kan je ook doen, maar als het bijvoorbeeld ingegroeide wortels zijn, is het binnen no-time weer verstopt.
- Een bedrijf kan inderdaad de leiding mogelijk wat beter vrij maken, maar als het dus een externe oorzaak is (wortels, losse koppeling, gebroken buis etc.) kan je doorspuiten tot je een ons weegt, want dan moet dat probleem eerst op gelost worden.

Hopelijk vind je snel de oorzaak, dan volgt de oplossing vaak vrij snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik weet niet over hoeveel meter je praat, maar kan je niet een trekveer in de buis duwen zodat je weet waar de blokkade is?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:59

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Afgelopen voorjaar iets soortgelijks aan de hand gehad, maar dan met een (vrijwel) geblokkeerde HWA buis onder een betonnen terrasvloer. De regenpijp doormidden gezaagd zo kort mogelijk bij de verstopping en met een Kärcher en "Buisreinigingsset" van de Lidl de buis weer vrij gekregen van verstoppingen. Met 180 bar aan waterdruk werkte dat bijzonder goed voor mij moet ik zeggen. Als de buis beschadigd is door bijv. wortelgroei, dan heeft 't minder nut, maar mocht je al een hogedrukreiniger hebben dan is het een relatief simpele en goedkope manier om een poging te wagen.

Ik heb eerder zo'n ontstoppingsveer gebruikt, zo'n trekveer met een haakje aan de voorkant en een draaihendel. Maar dat werkte voor geen meter. Ik denk dat die beter geschikt zijn voor afvoer binnenshuis en het weghalen van haren en andere viezigheid in afvoerbuizen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:16

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Helaas is dit een hardnekkige verstopping, de straat van de buren moet open maar dat willen ze niet, althans niet de komende maanden.
Ooit in een dergelijke situatie gezeten met riool, uiteindelijk gewoon een eigen aansluiting laten aanleggen. ik had geen zin meer in het gemekker van de buurman over zijn stoepje. En ja je hebt gewoon het recht om binnen een redelijke termijn dat riool te laten fixen en dat is omdat het riool is dus geen maanden, maargoed er wonen dus nogal wat totaal debielen in dit land die hun stoepje/tuintje belangrijker vinden. Als je het geld hebt, waarschijnlijk de beste beslissing die je kan maken.

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 16-08-2022 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:07

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Men neme een rioolslang voor hogedrukreiniger...
Afbeeldingslocatie: https://www.voordeelshoponline.nl/WebRoot/StoreNL/Shops/62052950/5E1F/263F/1B3C/B99B/6EEE/0A0C/6D0C/5F81/GHD_225_rioolslang.jpg

ICM een hogedrukreiniger, en je kunt 7,5m of zelfs 15m (zelf inschatten hoeveel je nodig hebt) redelijk losmaken. Zo'n slang kost 45e~ los, al worden ze vaak ook aangeboden i.c.m. hogedrukreinigers (Kärcher, Nilfisk, enz.).

Hamvraag is natuurlijk waar je 'entree' moet zitten om de blokkade te kunnen bereiken. Ik zou voorstellen om trial&error toe te passen. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Goudvis op 16-08-2022 14:44 ]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:59

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Goudvis schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:42:
ICM een hogedrukreiniger, en je kunt 7,5m of zelfs 15m (zelf inschatten hoeveel je nodig hebt) redelijk losmaken. Zo'n slang kost 45e~ los, al worden ze vaak ook aangeboden i.c.m. hogedrukreinigers (Kärcher, Nilfisk, enz.).
Nog geen €24 bij de Lidl zoals in mijn post hierboven stond. Zit een handige converter bij zodat 'ie past op alle courante hogedrukreinigers en hij is maar liefst 15 meter lang. Helaas momenteel uitverkocht online.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@tcw82 ik navigeer nergens doorheen. : )

De hele wijk heeft door vermoedelijk vals grondwater op een hele dikke klei laag (volgens mij zelfs twee lagen). Bij iedereen in de wijk staat er een 20 tot 30cm water in de kruipruimte (nu sinds jaren voor het eerst droog maar dat is tijdelijk). Deze overlast komt dus niet door een verstopte regenafvoer.

Ik was van plan om middels een gat in mijn fundering net boven de regen afwatering (en dan drainage slang aansluiten daarop) om het daarin weg te laten lopen. Nu zit er dus na dit punt een verstopping (dat weet ik omdat mijn regenton blijft vol lopen) , deze verstopping moet dus eerst worden opgelost anders stort het water in de regenpijpen naar mij toe IPV van dat wegloopt. Daar ben ik inmiddels wel zeker.

Donderdag leen ik een professionele ontstopper voor op de hogedruk. Daarmee hoop ik de verstopping op te kunnen lossen.

Helaas blijft nu dat mijn regenpijp nog niet diep genoeg zal liggen waardoor er nog altijd 10 tot 15 cm water zal blijven liggen boven de grond.

Ik overweeg nu dus het water af te voeren naar mijn eigen vuil water riolering , die ligt wel diep genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Cobb schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:21:
@tcw82 ik navigeer nergens doorheen. : )

De hele wijk heeft door vermoedelijk vals grondwater op een hele dikke klei laag (volgens mij zelfs twee lagen). Bij iedereen in de wijk staat er een 20 tot 30cm water in de kruipruimte (nu sinds jaren voor het eerst droog maar dat is tijdelijk). Deze overlast komt dus niet door een verstopte regenafvoer.

Ik was van plan om middels een gat in mijn fundering net boven de regen afwatering (en dan drainage slang aansluiten daarop) om het daarin weg te laten lopen. Nu zit er dus na dit punt een verstopping (dat weet ik omdat mijn regenton blijft vol lopen) , deze verstopping moet dus eerst worden opgelost anders stort het water in de regenpijpen naar mij toe IPV van dat wegloopt. Daar ben ik inmiddels wel zeker.

Donderdag leen ik een professionele ontstopper voor op de hogedruk. Daarmee hoop ik de verstopping op te kunnen lossen.

Helaas blijft nu dat mijn regenpijp nog niet diep genoeg zal liggen waardoor er nog altijd 10 tot 15 cm water zal blijven liggen boven de grond.

Ik overweeg nu dus het water af te voeren naar mijn eigen vuil water riolering , die ligt wel diep genoeg.
Klopt, je bent nu precies om de vraag of de buren er last van hebben heen gevaren. 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
De buren ervaren geen last omdat ze geen regentonnen hebben. Het water kan bij hun wel hoog staan in de regenpijpen maar dat hebben ze niet door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Sorry, mijn fout. De vraag die ik bedoelde te stellen:
Bij wie van die buren blijft het wel of niet staan. dat kan je helpen waar je eventueel wel of niet moet zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Denk er sowiezo aan om een goeie terugslagklep te plaatsen, als je die drainage in je kruipruimte legt; anders ben je bij een flinke regenbui je kruipruimte met water aan het vullen (nog erger als je op het riool aansluit wat volgens mij verboden is, als er wat opstuwing is dan wil ik niet in de buurt van je huis komen).

Idee van @twain4me vind ik ook nog best goed, met wat geluk kan je die eigen aansluiting op de diepte die je handig uitkomt aanleggen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Cobb schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:15:
De buren ervaren geen last omdat ze geen regentonnen hebben. Het water kan bij hun wel hoog staan in de regenpijpen maar dat hebben ze niet door.
dat kan doorgaans niet, regenpijpen zijn niet gelijmd maar los in elkaar gestoken en daarmee niet geschikt voor waterdruk, dus het zou moeten lekken bij overgangen/aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
naftebakje schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:15:
Denk er sowiezo aan om een goeie terugslagklep te plaatsen, als je die drainage in je kruipruimte legt; anders ben je bij een flinke regenbui je kruipruimte met water aan het vullen (nog erger als je op het riool aansluit wat volgens mij verboden is, als er wat opstuwing is dan wil ik niet in de buurt van je huis komen).

Idee van @twain4me vind ik ook nog best goed, met wat geluk kan je die eigen aansluiting op de diepte die je handig uitkomt aanleggen.
Het idee is nu om een 50 liter voerton met grind in te graven waar de drainage buis op aangesloten zit en op de zelfde hoogte een 50mm sifon (in de ton) met afvoer naar de 125mm vuil water buis. De ton zorgt ervoor dat er bij een overstort geen stront mijn kruipruimte in loopt.

@twain4me Dank, dat is een goede. Ik zal met de komende stortbui even langs de buren lopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Cobb op 17-08-2022 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Cobb schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:41:
[...]

Het idee is nu om een 50 liter voerton met grind in te graven waar de drainage buis op aangesloten zit en op de zelfde hoogte een 50mm sifon (in de ton) met afvoer naar de 125mm vuil water buis. De ton zorgt ervoor dat er bij een overstort geen stront mijn kruipruimte in loopt.

@twain4me Dank, dat is een goede. Ik zal met de komende stortbui even langs de buren lopen.
kijk meteen (als dat kan) het afschot van het dak en/of dakgoot na. verkeerd afschot zou ook verklaren waarom jij extra last hebt. Ik kom nog we eens situaties tegen dat bijna al het water van meerdere huizen via 1 pijp loopt, terwijl er wel meer regenpijpen zijn. ;)
Pagina: 1