Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theofiel B
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16-01 10:30
Goedemorgen,

Ik ben al het hele weekend aan het rommelen met een wisselschakeling waar bij de lamp maar blijft branden tijdens het schakelen

Op de overloop heb ik een wisselschakelaar met wcd. Onderin de bruine draad op de p en blauw rechts. Bovenin de 2 zwarte draden. Op de zolder een dubbele wisselschakelaar met de 2 zwarte draden onderin en boven bij de L de zwarte draad naar de lamp.
Voorbeeld: https://www.elektrototaal...sselschakeling-aansluiten

Maar als ik op de overloop de schakelaar omzet dan blijft de lamp in beide standen branden. Enkel tijdens het omzetten van de schakelaar gaat de lamp kort uit. Wie heeft er een idee? Ik heb allerlei combinaties op zolder al geprobeerd maar kom er maar niet uit.

Alvast bedankt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztp4FeZ_e40OR6izy8WHcW7e4Z0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/In75uJBZO1Cw42KdcblrstRM.jpg?f=fotoalbum_large
Foto 1: Zolder wissel wissel schakelaar. Aan de linkerkant komt dus de hotelschakeling met de overloop lamp. Het rechter gedeelte wil ik als reguliere schakelaar inzetten bij een lamp op zolder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SjGfnqVmfX5MDuZk3x7heIoJYw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uzu730tNHnXV3TrNZLldlJxt.jpg?f=fotoalbum_large
Foto 2: De wisselschakelaar met wcd op de overloop. Niet goed te zien op de foto maar bovenin zitten de 2 zwarte draden achter de schroefjes

[ Voor 42% gewijzigd door Theofiel B op 15-08-2022 08:00 . Reden: Teovoegen foto's ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:29
Zonder foto’s gaan we hier niks mee kunnen. Er is niet echt een standaard volgorde van aansluiten van schakel materiaal.

En een blauwe draad hoort al helemaal niet op een schakelaar aangesloten te worden, dus ik hoop dat die alleen maar het stopcontact gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:07

dragonhaertt

@_'.'

Ik had precies hetzelfde met een wisselschakelaar hier en ik dacht dat die schakelaar misschien defect was.
Één schakelaar zette de lamp aan en uit, de andere deed hem alleen even laten flikkeren.
Toen ik de schakelaar uit de muur trok zag ik dat de tweede schakelaar verkeerd bedraad was.
Ik weet alleen niet meer precies wat er verkeerd was :F

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-04 23:01

sanzut

It's always christmas time

De link die je plaatst is van een stopcontact met schakelaar. Heb jij dezelfde? Want dat is een weinig voorkomende schakeling, waarvan de uitleg al complex is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theofiel B
De schakelaaar op zolder is een Wissel Wissel schakelaar. Die op de overloop is ook een wisselschakelaar met wcd.

Inmiddels nog wat andere dingen probeerd met een heel andere uitkomst.

Ik heb de schakelaar op zolder nu werkende maar die op de overloop doet niets. Als ik die op de overloop omzet dan werkt ook de schakelaar op zolder niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Je zult dan toch echt een paar zwarte draden hebben omgewisseld lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:01

lytjepole

Schier?

Als er in totaal 3 schakelaars voor dezelfde lamp zijn dan zal er een kruis schakelaar aanwezig moeten zijn

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

lytjepole schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:06:
Als er in totaal 3 schakelaars voor dezelfde lamp zijn dan zal er een kruis schakelaar aanwezig moeten zijn
Ja, maar daar is hier toch geen sprake van?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Laat iemand komen met verstand van zaken. Een wisselschakeling is zo basic. Als je dat nog niet voor elkaar krijgt moet je er vanaf blijven.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 19:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Ik vind trouwens, los van de werking van de wisselschakeling (niet hotelschakeling), dat de draden bij de wcd te lang en slordig gestript zijn én slecht onder de aansluitingen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theofiel B
Bedankt voor jullie reacties. even op een rijtje:
- Ja, ik weet hoe een wisselschakeling werkt. Maar het lijkt hier met de dubbele wisselschakelaar en de andere met wcd een wat lastigere.
- Nee, de draden zitten nog niet netjes. Het is nog even een testopstelling. Zodra alles werkt maak ik alles netjes.
- Het is maar 1 lamp met 2 schakelaars.

Het lijkt me ergens in de zwarte draden te zitten maar krijg het niet gevonden. Ik ga vanavond weer even verder. Mocht er iemand nog een gouden tip hebben dan is die van harte welkom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WvR79
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14:56
Kijk even naar de zwarte draden, op je foto zit 1 van de zwarte draden op de 2e schakelaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoqgAgIlpD2b5vEcUmVjBrriqwQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vczvFoI5jaeGi5iSOhzs8Y4Q.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

WvR79 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:32:
Kijk even naar de zwarte draden, op je foto zit 1 van de zwarte draden op de 2e schakelaar.

[Afbeelding]
Inderdaad, ik was net bezig met hetzelfde typen.
Het lijkt me dat er 3 contacten aan beide kanten zitten (boven/onder), nu zitten er twee draden in het linker circuit, en één in de rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theofiel B
WvR79 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:32:
Bedankt! Klopt. Op m'n foto zat het fout maar heb het inmiddels ook weer teruggezet zoals jouw voorbeeld. Dat geeft nu dus die schakelaar die het op zolder wel doet, maar gebruik ik de schakelaar op de overloop dan blijft de lamp branden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XW781kbbosJfPuGx0cmxNKJDLbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n1pzOZEyIkkfmkWGCpmQajRa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Theofiel B op 15-08-2022 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Heb je toevallig een multimeter? Het vinden van een bedradingsfout is dan een stuk makkelijker.
(of simpele spanningszoeker)

Dan gewoon even de draden uit de schakelaar op de overloop losmaken, en dan (voorzichtig) de contacten nameten en kijken wat er gebeurd als je de schakelaar omzet.
Dan weet je precies welke contacten je moet gebruiken voor je zwarte draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theofiel B
dragonhaertt schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:38:
Heb je toevallig een multimeter? Het vinden van een bedradingsfout is dan een stuk makkelijker.
(of simpele spanningszoeker)

Dan gewoon even de draden uit de schakelaar op de overloop losmaken, en dan (voorzichtig) de contacten nameten en kijken wat er gebeurd als je de schakelaar omzet.
Dan weet je precies welke contacten je moet gebruiken voor je zwarte draden.
Merci. Ik heb dit direct gedaan. Dus de zwarte draden op de overloop los gehaald. en de schakelaar op zolder omgezet. Beide zwarte draden geven spanning. Zet ik de schakelaar op zolder nogmaals om dan geven beide draden geen spanning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Theofiel B schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:47:
[...]

Merci. Ik heb dit direct gedaan. Dus de zwarte draden op de overloop los gehaald. en de schakelaar op zolder omgezet. Beide zwarte draden geven spanning. Zet ik de schakelaar op zolder nogmaals om dan geven beide draden geen spanning
Als je spanning op je zwarte draden krijgt vanaf de zolder gaat er toch sowieso iets mis?
Ik was in de veronderstelling dat je de spanning van de overloop naar de zolder probeerde te brengen.

Waar komt die spanning vandaan? Wat heb je aan je lamp hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theofiel B
Als je spanning op je zwarte draden krijgt vanaf de zolder gaat er toch sowieso iets mis?
Ik was in de veronderstelling dat je de spanning van de overloop naar de zolder probeerde te brengen.

Waar komt die spanning vandaan? Wat heb je aan je lamp hangen?
Op de zolderschakelaar zit die 3e zwarte draad, die gaat naar de lamp. Vanaf de lamp gaat er een blauwe naar de centraaldoos aangesloten op de rest van de blauwe.

Maar ik begin nu een idee te krijgen. De plek op zolder waar de 2 draden vandaan komen, bevat ook een blauwe en een bruine. Ik vermoed daarom dat die 2 zwarte niet rechtstreeks naar de schakelaar op de overloop gaan, maar via een centraaldoos naar die schakelaar. Wellicht dat daar 1 van de zwarte draden op een of andere manier verbonden is met iets anders. Dit is een aanname maar ik ga zo eens kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Theofiel B schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:53:
[...]

Op de zolderschakelaar zit die 3e zwarte draad, die gaat naar de lamp. Vanaf de lamp gaat er een blauwe naar de centraaldoos aangesloten op de rest van de blauwe.

Maar ik begin nu een idee te krijgen. De plek op zolder waar de 2 draden vandaan komen, bevat ook een blauwe en een bruine. Ik vermoed daarom dat die 2 zwarte niet rechtstreeks naar de schakelaar op de overloop gaan, maar via een centraaldoos naar die schakelaar. Wellicht dat daar 1 van de zwarte draden op een of andere manier verbonden is met iets anders. Dit is een aanname maar ik ga zo eens kijken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbMMG_7vYHQ0C_50ctphBatkpGE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DvmqIb4Ce4sk1R2gEg9qvaRW.png?f=user_large

Meet je hier nu 230V? Dan komt die spanning inderdaad echt ergens anders vandaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theofiel B
Meet je hier nu 230V? Dan komt die spanning inderdaad echt ergens anders vandaan.
Ja klopt! Dat is heel bijzonder. Zoiets had ik totaal niet verwacht. Het verklaart in ieder geval waarom het allemaal niet werkt. Ik ga er flink mee aan de slag later vandaag. Bedankt!

[ Voor 25% gewijzigd door Theofiel B op 15-08-2022 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theofiel B
dragonhaertt schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:55:
[...]

[Afbeelding]

Ok, ik ben weer wat verder. Ik heb de centraaldoos op de overloop geopend en zie dat de 2 zwarte draden netjes door gaan naar de schakelaar op de overloop en op de zolder. Geen andere verbindingen verder.

Ik heb nu op de zolderschakelaar de 2 zwarte draden die van beneden komen omgewisseld. En vervolgens weer gemeten of er op de overloop spanning op de 2 zwarte draden zat. Dat was deze keer niet. Ook niet bij het wisselen van de schakelaar op zolder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Theofiel B schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:27:
[...]

Ok, ik ben weer wat verder. Ik heb de centraaldoos op de overloop geopend en zie dat de 2 zwarte draden netjes door gaan naar de schakelaar op de overloop en op de zolder. Geen andere verbindingen verder.

Ik heb nu op de zolderschakelaar de 2 zwarte draden die van beneden komen omgewisseld. En vervolgens weer gemeten of er op de overloop spanning op de 2 zwarte draden zat. Dat was deze keer niet. Ook niet bij het wisselen van de schakelaar op zolder
Dat klinkt al beter, dan is de volgende stap om de juiste contacten op de overloop schakelaar te vinden. Je kan direct op de contacten meten, of de draden verbinden op de overloop, en de draden op zolder losmaken en daar meten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Px2ruFYL4z5vNlcEzBYbkHKKTLg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KO1KKgGxlWRPnjlVaW3YL1SE.png?f=user_large

(al vraag ik me nog steeds af waar die 230 eerder vandaan kwam)

[ Voor 13% gewijzigd door dragonhaertt op 15-08-2022 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theofiel B
Allright,

Ik heb de overloopschakelaar getest. De zwarte draden los gemaakt. Als ik met spanningszoeker meet dan zie ik mooi de spanning verspringen van het linker contact waar de zwarte draad in moet naar het rechter contact waar de andere zwarte draad in moet. Zodra ik beide zwarte draden er in steek hebben beide contacten spanning. Ook als ik de schakelaar omzet.

P.s. ik stuur je straks nog even een p.b. voor een kleine vergoeding hiervoor. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Theofiel B schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:42:
Allright,

Ik heb de overloopschakelaar getest. De zwarte draden los gemaakt. Als ik met spanningszoeker meet dan zie ik mooi de spanning verspringen van het linker contact waar de zwarte draad in moet naar het rechter contact waar de andere zwarte draad in moet.
Dat klinkt alsof de schakelaar op de overloop gewoon goed werkt.
Zodra ik beide zwarte draden er in steek hebben beide contacten spanning. Ook als ik de schakelaar omzet.
Dan heb je óf een defecte schakelaar op zolder, óf er komt spanning nog ergens vandaan.
Je gebruikt nu een spanningszoeker, maar je hebt geen multimeter?
Het zou interessant zijn om de zwarte draden door te meten, misschien hebben ze kortsluiting naar elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theofiel B
Dan heb je óf een defecte schakelaar op zolder, óf er komt spanning nog ergens vandaan.
Je gebruikt nu een spanningszoeker, maar je hebt geen multimeter?
Het zou interessant zijn om de zwarte draden door te meten, misschien hebben ze kortsluiting naar elkaar.
Probleem gevonden! Het lag aan de schakelaar. Maar nu vraag ik me wel af of de schakelaar kapot is of dat ik alsnog iets fout deed.

Ik heb nu een andere wisselschakelaar gepakt. Dat is een enkele en geen dubbele. Bij die enkele moet je boven en onder de zwarte draad van beneden aansluiten. en naast 1 van deze nog de L draad naar de lamp. Bij mijn voorgaande schakelaar moesten beide draden van beneden bovenin en de draad naar de lamp onderin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Theofiel B schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:30:
[...]

Probleem gevonden! Het lag aan de schakelaar. Maar nu vraag ik me wel af of de schakelaar kapot is of dat ik alsnog iets fout deed.

Ik heb nu een andere wisselschakelaar gepakt. Dat is een enkele en geen dubbele. Bij die enkele moet je boven en onder de zwarte draad van beneden aansluiten. en naast 1 van deze nog de L draad naar de lamp. Bij mijn voorgaande schakelaar moesten beide draden van beneden bovenin en de draad naar de lamp onderin
Het kan zijn dat de vorige gewoon defect was, maar dat is het makkelijkste te testen met een multimeter, dan heb je binnen een 20 seconde alle contacten gecontroleerd.
Misschien leuk om eens een simpele aan te schaffen als Tweaker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theofiel B
Het kan zijn dat de vorige gewoon defect was, maar dat is het makkelijkste te testen met een multimeter, dan heb je binnen een 20 seconde alle contacten gecontroleerd.
Misschien leuk om eens een simpele aan te schaffen als Tweaker ;)
Tnx! Ik heb ook wel een multimeter liggen maar helaas onvoldoende kennis om die te gebruiken. Het lijkt me goed als ik een nieuwe schakelaar ga halen. Dat was een wissel wissel schakelaar. Is dat wel de juist om deze hotelschakeling + een reguliere schakeling te maken?

Dit was de huidige
https://www.praxis.nl/ger...kelaar-ottawa-wit/5230475

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASiol9H-gu-yg8jGHf1Mu7yz7l4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQZqTyon5dd7weLjK9eseE9X.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Theofiel B op 15-08-2022 10:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-04 22:49
Theofiel B schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:56:
[...]

Tnx! Ik heb ook wel een multimeter liggen maar helaas onvoldoende kennis om die te gebruiken.
Maar dan wel aan je huisinstallatie werken..... Hmmmmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

[...]

Tnx! Ik heb ook wel een multimeter liggen maar helaas onvoldoende kennis om die te gebruiken. Het lijkt me goed als ik een nieuwe schakelaar ga halen. Dat was een wissel wissel schakelaar. Is dat wel de juist om deze hotelschakeling + een reguliere schakeling te maken?

Dit was de huidige
https://www.praxis.nl/ger...kelaar-ottawa-wit/5230475

[Afbeelding]
Als die een continuity mode heeft (piepje bij verbinding) kan je heel makkelijk de schakelaar doormeten (zonder draden verbonden) en kijken of het contact wisselt zoals je verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mOJCV1tMIBjzd4IFWN6ZlYqSlw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1fvVPSYstcsa3Qi6rzvvUXwk.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQube2Db5zFlpKf5ne4U-VFepLk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OqI96vCkH1TK7D8gk5f8T1xq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDN121hLXznH0kYVLshSfE2KBos=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mNhP4lqRfB4mxDVzT9k6Y1Z4.png?f=fotoalbum_tile

En na schakelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nk1Imz5EkEPbcFDvQ-SJUmyU460=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/luc2UJAGdCw6RZhMYil6NgyU.png?f=user_large
Dat was een wissel wissel schakelaar. Is dat wel de juist om deze hotelschakeling + een reguliere schakeling te maken?
Een wissel wissel is niks anders dan 2 wissel schakelaars in één behuizing, zou prima moeten werken.
Zoals hij hier staat lijkt hij correct aangesloten:
Theofiel B schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:35:
[...]

Bedankt! Klopt. Op m'n foto zat het fout maar heb het inmiddels ook weer teruggezet zoals jouw voorbeeld. Dat geeft nu dus die schakelaar die het op zolder wel doet, maar gebruik ik de schakelaar op de overloop dan blijft de lamp branden.

[Afbeelding]
2x zwart van andere wisselschakelaar van overloop op de wisselcontacten. 1x zwart van het L contact naar de lamp.
Op de andere kant van de lamp, Blauw.

[ Voor 19% gewijzigd door dragonhaertt op 15-08-2022 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theofiel B
Potver, het is nog niet verholpen met een nieuwe schakelaar . Ik heb een andere schakelaar getest en daar werkt het wel op. Valt me op dat daar dus de lamp draad náást 1 van de zwarte draden gaat.

foto 1 werkt niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XW781kbbosJfPuGx0cmxNKJDLbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n1pzOZEyIkkfmkWGCpmQajRa.jpg?f=fotoalbum_large

foto 2 werkt wel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x98AgXaMnYB0c0lWSl6DttlDYS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZEiYt3TfgWrjEjZ5FvLjHY0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 2% gewijzigd door Theofiel B op 15-08-2022 13:15 . Reden: tekst bij foto ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Theofiel B schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:14:
Potver, het is nog niet verholpen met een nieuwe schakelaar . Ik heb een andere schakelaar getest en daar werkt het wel op. Valt me op dat daar dus de lamp draad náást 1 van de zwarte draden gaat.

foto 1 werkt niet

[Afbeelding]

foto 2 werkt wel

[Afbeelding]
Tja, elke schakelaar heeft zo zijn eigen aansluitingen, die komen niet altijd overeen.
Wat werkt er nu niet dan? Heb je de stappen uit mijn vorige post gevolgd om te kijken of die schakelaar werkt zoals je verwacht?

Als foto 1 niet werkt, en foto 2 wél, en je sluit ze allebei aan zoals het zou moeten (dat is dus bij beide iets anders) dan lijkt me de conclusie:
Schakelaar 1 is stuk OF het schema zoals op de achterkant afgebeeld is niet correct.

[ Voor 9% gewijzigd door dragonhaertt op 15-08-2022 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:27
Theofiel B schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:14:
Ja, dat klopt ook als je naar het plaatje van de schakelaar kijkt. Bij de ene zitten de wisselcontacten naast elkaar, bij de andere tegenover elkaar.

Heb je inmiddels al de schakelaar doorgemeten? (En begrijp je inmiddels het verschil tussen de 2 schakelaars op de foto?)

[ Voor 11% gewijzigd door Rowwan op 15-08-2022 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theofiel B
Tja, elke schakelaar heeft zo zijn eigen aansluitingen, die komen niet altijd overeen.
Wat werkt er nu niet dan? Heb je de stappen uit mijn vorige post gevolgd om te kijken of die schakelaar werkt zoals je verwacht?
Ik ben weer terug bij af. M'n schakelaar op de overloop blijft de lamp aan ondanks schakelen.
Ik heb nu een nieuwe wisselschakelaar aangesloten maar dat geeft dus hetzelfde effect als vanmorgen. Als ik die enkele wisselschakelaar er op zet dan werkt het prima. Helaas doet m'n multimeter het niet meer anders kon ik nog wat doormeten

Ik heb nu al allerlei combinaties geprobeerd op de wissel wissel schakelaar maar ik krijg het gevoel dat ik het met die schakelaar niet gemaakt ga krijgen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Theofiel B schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:38:
[...]

Ik ben weer terug bij af. M'n schakelaar op de overloop blijft de lamp aan ondanks schakelen.
Ik heb nu een nieuwe wisselschakelaar aangesloten maar dat geeft dus hetzelfde effect als vanmorgen. Als ik die enkele wisselschakelaar er op zet dan werkt het prima. Helaas doet m'n multimeter het niet meer anders kon ik nog wat doormeten

Ik heb nu al allerlei combinaties geprobeerd op de wissel wissel schakelaar maar ik krijg het gevoel dat ik het met die schakelaar niet gemaakt ga krijgen :'(
Het is best mogelijk dat die schakelaar gewoon defect is. Zeker als die andere schakelaar wél werkt.
De beste manier om dat te bevestigen is door een multimeter te gebruiken.
Je kan hem ook terug brengen naar de praxis en een andere proberen, dat kost je waarschijnlijk minder tijd dan hoe lang je nu bezig bent met dit probleem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theofiel B
Eureka!

Eindelijk gevonden wat het was
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rN3S4WbNYx9UHpPr4MJg_1kRQFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMgXdjbDmk0lDp9oofi0Eb5F.jpg?f=fotoalbum_large

Het is dus die middelste gouden aansluiting waar de schakelbaar op moet. En niet die 2 links onderin. Gruwelijk suf van mezelf

[ Voor 0% gewijzigd door Theofiel B op 15-08-2022 13:48 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:47
BK >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Theofiel B schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:47:
Eureka!

[Afbeelding]

Het is dus die middelste gouden aansluiting waar de schakelbaar op moet. En niet die 2 links onderin. Gruwelijk suf van mezelf
heeft dit ding 5 contacten aan beide kanten, of 5 aan één kant en één aan de andere kant?
In totaal zou er met wissel+wissel 6 contacten moeten zijn (L+wissel1+wissel2 per circuit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-04 20:54
Theofiel B schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:47:
Eureka!

[Afbeelding]

Wat een prutschakelaar.

Maar kan mij het haast niet voorstellen dat het op die manier moet worden aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Rostares schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:56:
[...]

Wat een prutschakelaar.

Maar kan mij het haast niet voorstellen dat het op die manier moet worden aangesloten.
Hoezo prutschakelaar? Als je je hotelschakeling op 1 klem aansluit, doet hij het inderdaad niet. Maar dat is vrij normaal. Eigenlijk kan het niet missen: ding heeft aan beide kanten 3 klemmen, maar de buitenste 2 klemmen zien er alleen wat anders uit dan de middelste. Waarschijnlijk wilden ze niet 3 van die dubbele aansluitingen op een rijtje en hebben ze zo geprobeerd het duidelijker te maken. In dit geval niet gelukt.

Mij is het wel duidelijk, maar ik rommel wel vaker met stroom. :)

Zonder de middelste aansluitingen te gebruiken is het overigens gewoon een dubbele schakelaar. Ik denk dat ik al wel weet in welke behuizing ze die normaal leveren: dezelfde, maar dan zit achter dat gat gewoon geen klem.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 15-08-2022 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theofiel B
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vB87ciKd6NLQOktWQl0e2Fd6f70=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KvfANXtZLdriunAZjXT2UjHE.png?f=user_large

Het is absoluut mijn fout hoor. Maar de verwarring is inderdaad ontstaan doordat die middelste (rood omrand) er totaal anders uit ziet. Met dat goud er bij zou je nog haast denken dat het om aarde zou gaan. Dat is niet aanwezig op zo'n schakelaar natuurlijk. Dus vandaar dat ik aan het rommelen was met de draden in die 2 groene aansluitingen en zelfs op een gegeven moment nog rechts van die 2 groene.

Volgende keer ga ik:
A) een elektricien dit soort complexe zaken laten aansluiten
B) misschien toch iets van Busch Jager ipv Praxis huismerk. Ik snij me daar nu al voor de 2e keer mee in de vingers.

Iedereen bedankt en met name dragonhaertt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Heb ik nog slecht nieuws ook. De Kopp dubbele wisselschakelaar is deze week in de aanbieding: 35% korting. 8 euro nogwat.... :)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 15-08-2022 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
Theofiel B schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:12:
[Afbeelding]

Het is absoluut mijn fout hoor. Maar de verwarring is inderdaad ontstaan doordat die middelste (rood omrand) er totaal anders uit ziet. Met dat goud er bij zou je nog haast denken dat het om aarde zou gaan. Dat is niet aanwezig op zo'n schakelaar natuurlijk. Dus vandaar dat ik aan het rommelen was met de draden in die 2 groene aansluitingen en zelfs op een gegeven moment nog rechts van die 2 groene.

Volgende keer ga ik:
A) een elektricien dit soort complexe zaken laten aansluiten
B) misschien toch iets van Busch Jager ipv Praxis huismerk. Ik snij me daar nu al voor de 2e keer mee in de vingers.

Iedereen bedankt en met name dragonhaertt
Dus je had groen + rood nodig? En niet groen + blauw (daar zit toch ook een aansluiting onder?) ?

Ik verwacht aan de onderkant ook nog op z'n minst 2 aansluitingen (4 eigenlijk)

[ Voor 5% gewijzigd door Rowwan op 15-08-2022 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theofiel B
Rowwan schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:26:
[...]

Dus je had groen + rood nodig? En niet groen + blauw (daar zit toch ook een aansluiting onder?) ?

Ik verwacht aan de onderkant ook nog op z'n minst 2 aansluitingen (4 eigenlijk)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNqnENdYuwvVn9vfbFEJfFjTYeM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VkBBoeX72YHakVNsCiwC4YcW.png?f=user_large

Ja de 'L' waar de lamp in gaat moest in 1 óf 2. 1 van de zwarte draden moest dan in 3 of 4. En de andere zwarte draad in 7. Op m'n tekening zie je ook nog een paar andere kleuren zonder cijfer. Dat is voor de 2e schakelaar.

ik dacht dus dat nummer 7 overbodig was en dat m'n zwarte draden in 3 en 4 moesten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
Vind het maar wazig (net als je foto :)). '7' lijkt helemaal niet op een aansluiting. Maar iets waar een schroef doorheen zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Rowwan schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:11:
Vind het maar wazig (net als je foto :)). '7' lijkt helemaal niet op een aansluiting. Maar iets waar een schroef doorheen zit
Misschien is het een schroef-klem net zoals een kroonsteentje dat heeft.
Theofiel B schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:58:
[...]

[Afbeelding]

Ja de 'L' waar de lamp in gaat moest in 1 óf 2. 1 van de zwarte draden moest dan in 3 of 4. En de andere zwarte draad in 7. Op m'n tekening zie je ook nog een paar andere kleuren zonder cijfer. Dat is voor de 2e schakelaar.

ik dacht dus dat nummer 7 overbodig was en dat m'n zwarte draden in 3 en 4 moesten
Op zich is het wel logisch als één aansluiting meer pinnen heeft, zodat je meer kabels kan verbinden indien nodig, maar dit is wel HEEL onduidelijk gezien het label.
Verder verklaart dit voor mij nog niet helemaal waarom hij dan altijd aan was bij een kabel in 3 en 4 :?

Aahh, hij was altijd aan tijdens het omschakelen van de overloop-schakelaar (met een kleine flikkering)? Dat is wel logisch dan.
De schakelaar van de zolder kon hem aan/uit zetten, en de schakelaar op de overloop 'werkte niet' (ook al was het probleem in de bedrading van de schakelaar op de zolder)

[ Voor 11% gewijzigd door dragonhaertt op 15-08-2022 15:43 ]

Pagina: 1