AM transmitter zendt niet meer goed, kapot?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:29
Hoi,

Ik ben bezig met een dhz-project met als doel om muziek vanaf mijn telefoon af te spelen op een buizenradio uit 1959. Ik heb daarvoor een kant-en-klare AM-transmitter bij Ali gekocht (link), deze dus (niet mijn exemplaar):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YX6u9yJGS7xMXijGRuZPiWLCkRg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/idxcvUVGr6CY5aJ85SJjeLfP.png?f=user_large

Deze heeft het ongeveer een minuut gedaan, daarna was het afgelopen en hoor ik vrijwel alleen nog maar ruis. Alleen als ik over dat vierkanten blokje heen wrijf (nr. 4) hoor ik soms een flard van de muziek die speelt. Ik heb daar een filmpje van gemaakt (YouTube, denk eraan volume op tijd omlaag te gooien voordat de volgende short begint!). Ik heb ook een filmpje van een goed-situatie waarin er een liedje luid en duidelijk uit de speaker komt. Het idee op zich werkt dus prima. (ik krijg dat filmpje niet goed op YT vanwege muziekrechtenclaim).

Moet ik concluderen dat de transmitter kapot is, of is er iets anders aan de hand? Ik kan wel wat solderen maar ben qua electronica niet heel goed onderlegd.

Ik ben er zeker van dat hij op de juiste frequentie staat, getuige het getik wat je uit de speaker hoort als ik over dat blokje wrijf. De overige instellingen doen iets met volume en geluidskwaliteit en zijn daardoor m.i. niet de oorzaak van het probleem. Ik gebruik een volle 9V-batterij en een antenne.

De muziek komt uit mijn telefoon via de 3,5mm jackplug de transmitter binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Wat voor batterij precies?
Misschien is deze wel ontoereikend voor deze toepassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:19

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dat witte blokje is een onderdeel dat de frequentie bepaalt, als je met je hand er bij komt zal dat ook invloed hebben. Ik vermoed dat die toch van frequentie verschoven is.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
The_Doman schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 02:21:
Wat voor batterij precies?
Misschien is deze wel ontoereikend voor deze toepassing?
Het is een 9V Varta longlife batterij van 580mAh. De transmitter verbruikt ongeveer 50mA. Dat zou dus ruim voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
memphis schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:09:
Dat witte blokje is een onderdeel dat de frequentie bepaalt, als je met je hand er bij komt zal dat ook invloed hebben. Ik vermoed dat die toch van frequentie verschoven is.
Ja misschien. Het punt is er zitten 3 verstelmogelijkheden op dat blokje. De grote koperen knop (niet zichtbaar op de foto) is om de frequentie te verstellen. Daarvan weet ik eigenlijk zeker dat die goed staat, want ik heb de draaiknop op de radio zo afgestemd dat ik het muzieksignaal het sterkste hoor. Hij staat op ca 1400khz. Ik zou hier alsnog mee kunnen experimenteren, wellicht levert dat iets op.
Er zitten bovenop nog 2 schroefjes, maar daar heb ik nog niet aan durven draaien. Dat zou m.i. ook niet nodig moeten zijn omdat er tijdens de eerste setup immers prima kwaliteit muzieksignaal uitgezonden werd naar de radio. Ik denk dat ik alles ontregel als ik daaraan ga zitten draaien en dan nog verder van huis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:01

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Foto lijkt op de Dykbcells Micropower medium wave transmitter op Amazon.

Daarvoor zijn de voedingspecs als volgt (aldus Amazon):
Use voltage: 5V-6V
Current : 60MA
Frequency range: 600-1600khz
Power consumption: 0.3W

Je zou hem nog even aan een simpele telefoonlader kunnen hangen om zo de batterij uit te sluiten. Ik heb geen goede ervaringen met 9V in DIY electronica.

Het lijkt gegeven de Amazon review wel wat gepruts te worden voordat het werkt.
"Nice and small but not easy to tune to the frequency you want because it produces strong harmonics."

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:30

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hoe ziet je antenne eruit? Ook al is het een laag vermogen, door een hoge SWR kan de boel stuk gaan.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

sh4d0wman schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:26:
...
"Nice and small but not easy to tune to the frequency you want because it produces strong harmonics."
Da's inderdaad het probleem met die dingen: zo gauw je met je vinger bij één van de HF componenten komt, verandert de frequentie.

@JiMiHeNdRiX Heeft die buizenradio geen FM-band? Of heeft-ie misschien een AUX-ingang waar je een bluetooth ontvangertje op aan kunt sluiten?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
sh4d0wman schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:26:
Foto lijkt op de Dykbcells Micropower medium wave transmitter op Amazon.

Daarvoor zijn de voedingspecs als volgt (aldus Amazon):
Use voltage: 5V-6V
Current : 60MA
Frequency range: 600-1600khz
Power consumption: 0.3W

Je zou hem nog even aan een simpele telefoonlader kunnen hangen om zo de batterij uit te sluiten. Ik heb geen goede ervaringen met 9V in DIY electronica.

Het lijkt gegeven de Amazon review wel wat gepruts te worden voordat het werkt.
Ik zal een 9V voeding bij Ali bestellen, dan weet ik ook gelijk zeker dat de batterij niet leeg kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
PD2JK schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:37:
Hoe ziet je antenne eruit? Ook al is het een laag vermogen, door een hoge SWR kan de boel stuk gaan.
De antenne die ik gebruik is te kort. Ik gebruik een stugge elektriciteitsdraad van 2,5mm2 van 50cm lang. Volgens de beschrijving had hij 6 meter 2,5mm2 moeten zijn. Kan het spul kapot gaan van een te korte antenne? Nooit geweten. Ik dacht die print komt ín de buizenradio te zitten, er hoeft geen lange antenne aan want hij hoeft niet ver te zenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Brahiewahiewa schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:49:
[...]

Da's inderdaad het probleem met die dingen: zo gauw je met je vinger bij één van de HF componenten komt, verandert de frequentie.

@JiMiHeNdRiX Heeft die buizenradio geen FM-band? Of heeft-ie misschien een AUX-ingang waar je een bluetooth ontvangertje op aan kunt sluiten?
Geen FM-band, wel een AUX-ingang, die hou ik als alternatief achter de hand. Ik had die transmitter al in huis voordat ik me bedacht dat het ook via de AUX-ingang zou kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:24
JiMiHeNdRiX schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:29:
[...]

Ik zal een 9V voeding bij Ali bestellen, dan weet ik ook gelijk zeker dat de batterij niet leeg kan lopen.
Waarom 9V?
Ook via jou link op Ali staat Gebruik Voltage 5-6V, 9V is te hoog!
Kan zijn dat er wat beschadigd is omdat je er 9V opgezet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Hell-Slave schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:38:
[...]

Waarom 9V?
Ook via jou link op Ali staat Gebruik Voltage 5-6V, 9V is te hoog!
Kan zijn dat er wat beschadigd is omdat je er 9V opgezet hebt.
Dat is wel interessant. In de bijgeleverde specificaties (drie A4' tjes dubbelzijdig) wordt steevast over 9V gesproken. In het overzicht van input en output terminals staat expliciet vermeld "power input base 9V DC, internal positive and external negative". Laat ik er eens 5V op zetten, kijken wat er gebeurt. Als het spul al niet reeds kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:20
JiMiHeNdRiX schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:30:
[...]

De antenne die ik gebruik is te kort. Ik gebruik een stugge elektriciteitsdraad van 2,5mm2 van 50cm lang. Volgens de beschrijving had hij 6 meter 2,5mm2 moeten zijn. Kan het spul kapot gaan van een te korte antenne? Nooit geweten. Ik dacht die print komt ín de buizenradio te zitten, er hoeft geen lange antenne aan want hij hoeft niet ver te zenden.
Ik heb eerlijk gezegd niet veel verstand van zendamateur zijn, maar voor 1400 kHz heb je volgens de calculator zelfs een dipool antenne van 2x 51 meter nodig, of een enkele verticale antenne van 102 meter.
https://www.omnicalculator.com/physics/dipole
http://www.csgnetwork.com/antennaevcalc.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Frank__B schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:12:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd niet veel verstand van zendamateur zijn, maar voor 1400 kHz heb je volgens de calculator zelfs een dipool antenne van 2x 51 meter nodig, of een enkele verticale antenne van 102 meter.
https://www.omnicalculator.com/physics/dipole
http://www.csgnetwork.com/antennaevcalc.html
Ik ook niet maar in de RC wereld vroeger op de 27mHz hadden we ook geen 11 meter antennes op onze zenders en auto's. De standaard antenne lengte is meestal een kwart van de golflengte maar belangrijker is dat het circuit dmv een spoel een stuk lengte van een antenne kan corrigeren tot iets korters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
JiMiHeNdRiX schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:30:
[...]

Geen FM-band, wel een AUX-ingang, die hou ik als alternatief achter de hand. Ik had die transmitter al in huis voordat ik me bedacht dat het ook via de AUX-ingang zou kunnen gaan.
Afgezien van de "lol van het experimenteren" zou ik sowieso voor de aux optie gaan.
De audio via zo'n transmitter semi-afgeregeld maar waarschijnlijk overmatig hard de radiobehuizing in smijten zal de geluidskwaliteit zeker niet ten goede komen.

Voor aux heb je geen voeding nodig, veel minder kans op storingen, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

timberleek schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:59:
[...]

Voor aux heb je geen voeding nodig, veel minder kans op storingen, etc
De AUX-ingang van buizenradio's hebben een ingangsgevoeligheid van 1 volt.
Zoveel signaal komt er niet uit je smartphone; dat houdt met 100mV wel op.
Dus je moet wel een versterkertje hebben. De echte tweaker gebruikt daar natuurlijk de ECH83 uit de radio voor want je hebt verder toch niets meer aan die AM-ontvanger ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Brahiewahiewa schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:26:
[...]

De AUX-ingang van buizenradio's hebben een ingangsgevoeligheid van 1 volt.
Zoveel signaal komt er niet uit je smartphone; dat houdt met 100mV wel op.
Dus je moet wel een versterkertje hebben. De echte tweaker gebruikt daar natuurlijk de ECH83 uit de radio voor want je hebt verder toch niets meer aan die AM-ontvanger ;o)
Zoveel signaal komt er niet uit een smartphone? Volgens mij is het wel meer. Maar ook een simpel line signaal zou zo'n 750mv moeten zijn.

En anders gebruik je een signaal trafo. Geluidskwaliteit hoeft niet en houdt ook nog eens een echte scheiding met je telefoon en lader...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

memphis schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:58:
[...]

Zoveel signaal komt er niet uit een smartphone? Volgens mij is het wel meer. Maar ook een simpel line signaal zou zo'n 750mv moeten zijn...
Audio apparaten, CD- en DVD players enzo, zitten op -10dB. Smartphones zitten op -20dB

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:34
De lengte van de antenne is niet zo belangrijk bij deze lage vermogens. Pak een draadje van een meter ofzo en het zal moeten werken.

De print ziet er niet bijzonder ontworpen uit. Geen massavlakken, geen afscherming rond de oscillator. Maar het zou moeten werken. De print misschien afschermen voor externe invloeden?

Ik gebruik deze am zender, door de pll enorm stabiel en met 2 meter draad prima bereik.
https://www.amateurradios...f-oscillator-bouwkit.html
Helaas momenteel niet op voorraad.

Je telefoon op de pickup ingang aansluiten moet wel lukken. Hooguit moet de volume knop wat verder open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Brahiewahiewa schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:49:
[...]

Ik heb afscheid genomen van de AM-zender en heb na jullie tip de AUX-ingang in gebruik genomen icm een bluetooth ontvanger. Dat ging een heel stuk makkelijker, dat had ik eigenlijk meteen moeten doen. Voor de verloopstekker heb ik gebruik gemaakt van het voorbeeld dat ik zag op het Nederlands Forum over Oude Radio's (link) Heb een filmpje gemaakt van het eindresultaat:

Dank voor het meedenken.
Pagina: 1