Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:17
Hoi,

Sinds vandaag ben ik aan het testen met m'n Fritz!box 7530 met daarop Fritz OS 7.39 Beta.

Deze heeft een ingebouwde voorziening om een WireGuard VPN verbinding op te zetten. Deze vpn verbinding gaat niet rechtstreeks naar mijn router maar loopt via myfritz.net. Liever zou ik hebben dat ik wel direct verbinding zou hebben met m'n router met de iPad of iPhone, hopelijk komt de snelheid dan boven de 50Mbps.

Thuis heb ik een Gigabit glasvezellijn liggen, zonder vpn loopt m'n iPad Air 3 zo'n 300MB/s.

Als ik een nieuwe WireGuard vpn opzet vanuit de fritzbox kies ik voor eenvoudige configuratie, bij de aangepaste config kan ik ook geen ip adres naar keuze invullen.

Toevallig nog iemand hier die er ook mee aan het testen is?

Het moge duidelijk, ik ben geen kenner op gebied van netwerken en/of vpn verbindingen, maar binnenkort ga ik naar buitenland op vakantie en wil toch graag van m'n streamingsdiensten gebruik willen maken. Nu zal dat wel lukken met de snelheden die ik haal, maar liefst heb ik alles zo efficiënt/direct mogelijk.

XBL gamertag StayingPow3r

Beste antwoord (via Mr. Freeze op 15-08-2022 11:10)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:36
Die myfritz.net functioneert als een DDNS, dus als je die niet wilt gebruiken zul je een andere DDNS service moeten gebruiken.

Uitleg:
Jouw wan ipadres dat je van je provider krijgt is niet altijd hetzelfde, dus als dat wijzigt kun je jouw Fritxbox niet meer bereiken via dat oude ipadres.
Een DDNS service houd zulke wijzigingen bij en dus kun je jouw Fritzbox altijd via die DDNS naam bereiken.

Je connectie loopt dus helemaal niet via myfritz.net, alleen het opvragen van het huidige ipadres van jouw Fritbox wordt via fmyfritz.net gedaan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Die myfritz.net functioneert als een DDNS, dus als je die niet wilt gebruiken zul je een andere DDNS service moeten gebruiken.

Uitleg:
Jouw wan ipadres dat je van je provider krijgt is niet altijd hetzelfde, dus als dat wijzigt kun je jouw Fritxbox niet meer bereiken via dat oude ipadres.
Een DDNS service houd zulke wijzigingen bij en dus kun je jouw Fritzbox altijd via die DDNS naam bereiken.

Je connectie loopt dus helemaal niet via myfritz.net, alleen het opvragen van het huidige ipadres van jouw Fritbox wordt via fmyfritz.net gedaan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
@Ben(V) geweldig, dank je wel voor je uitleg. Maakt het helemaal duidelijk voor me. Ik laat het voor zoals het is want vooralsnog werkt eigenlijk alles prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:23
@Mr. Freeze

AVm heeft vandaag een nieuwe beta uitgebracht voor 7530 waarin performance verbeteringen worden belooft voor Wireguard. Heb het zelf nog niet uitgeprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
japie06 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:10:
@Mr. Freeze

AVm heeft vandaag een nieuwe beta uitgebracht voor 7530 waarin performance verbeteringen worden belooft voor Wireguard. Heb het zelf nog niet uitgeprobeerd.
Dankjewel voor de tip, ga hem vanavond gelijk even erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:27
Ik heb sinds gisterenavond ook deze nieuwe beta v.7.39 op m'n nieuwe 7530 gezet. Ik heb van ProtonVPN een Wireguard-profiel aangemaakt, gedownload en in de FritzBox weten te zetten. Mag ik aannemen dat nu alle devices in huis aangesloten, bedraad en via wifi nu over de vpn van Proton verbinding maken met het internet en deze apparaten nu het ip-adres van Protonvpn laten zien ipv. het ip-adres van KPN het modem heeft toegekend? Want als ik het ipadres op m'n laptop nu opvraag krijg ik nog steeds het ip-adres van KPN te zien ipv het ip-adres van de vpnserver.

Ik heb op m'n iPhone de WireGuard-app gedownload en hetzelfde wireguard-profiel geimporteerd en als ik nu via die app dus verbinding maak krijg ik wel het ip-adres van Protonvpn te zien...

Ik wil geen extra app's op de apparaten in huis maar wel dat ze allemaal via de vpn van Proton op de FritzBox gaan. Is dat wel mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
@vj_slof Wat ik in dit topic deed vragen was om een vpn naar de Fritz!box toe, niet om de router naar buiten toe te verbinden via een vpn verbinding.

Wat jij wilt is mogelijk beschreven op deze pagina van AVM

https://nl.avm.de/service...ws-configureren-fritzvpn/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:27
Mr. Freeze schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:35:
@vj_slof Wat ik in dit topic deed vragen was om een vpn naar de Fritz!box toe, niet om de router naar buiten toe te verbinden via een vpn verbinding.

Wat jij wilt is mogelijk beschreven op deze pagina van AVM

https://nl.avm.de/service...ws-configureren-fritzvpn/
Het is juist die beschrijving die je noemt waar ik niks aan heb maar jij volgens mij dan weer wel. Ik heb wel ervaring met de procedure beschreven zoals op deze pagina maar kwam al snel tot de conclusie dat de vpn-verbinding van en naar de FritzBox op deze manier niet veel sneller gaat en kan dan 10 MB/s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RWJvdB
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 24-11-2022
Wireguard is simpel.

Configureer je verbinding met je myfritz account.
gebruik de QR of config file om de app op je telefoon te configureren
Als deze is opgeslagen wijzig je het myfritzadres met het WAN adres van je modem.

Dit zou moeten werken bij glasvezel
Als je geen vast (WAN) IP adres hebt, dan heb je inderdaad dyndns of soortgelijke service nodig.

Je provider kan hier antwoord op geven.
Succes

[ Voor 23% gewijzigd door RWJvdB op 23-11-2022 00:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Er zijn twee manieren waarop je een VPN in de Fritzbox kunt gebruiken.
Als server en als client.
Als je vanaf het internet op je Lan wilt komen dan moet die Fritzbox als server geconfigureerd worden.
Als je vanaf je Lan naar een VPN server van ProtonVPN wilt, dan moet je de Fritzbox als VPN client configureren om zo met een VPN server van ProtonVPN een VPN tunnel op te zetten.

Maar wat is het nut om je devices via een VPN tunnel het internet op te laten gaan?
Als het verkeer de Proton VPN server verlaat gaat hij gewoon weer normaal verder het internet op om zijn bestemming te bereiken.
En als die bestemming een https server is, is al het verkeer toch al encrypted.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Freeze
We zijn inmiddels een paar beta's verder, de ingebouwde VPN in de Fritz!box werkt in ieder geval prima, ook de instelling om de VPN alleen buitenshuis te gebruiken zodat hij bij WiFi thuis automatisch uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:23
Werkt het bij iedereen nog naar behoren?

Ik had veel last van random internet disconnects (KPN Glasvezel, Fritzbox als router, geen experiabox). Alles maar opnieuw ingesteld, naar fabrieksinstellingen en laatste versie erop (zat op 7.29 nu op 7.50).

Als ik Wireguard wil instellen, dan krijg ik foutmelding:
"Er is een fout opgetreden bij het opvragen van het volgende beschikbare IP-adres voor de WireGuard®-remote site."

Vervolgens zie ik in de logs dat de internetverbinding kort is verbroken en opnieuw tot stand is gebracht.

Iemand anders dit probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Wat wil je doen met die Wireguard VPN?
Gebruik je hem als Vpn server wilt gebruiken zodat je vanaf het internet met een Vpn connectie veilig op je Lan kunt komen?
Welke Vpn client gebruik je hier dan voor?

Of wil je hem als Vpn client gebruiken om via een Vpn server van een Vpn provider het internet op te gaan.
In het laatste geval wat is dan je Vpn provider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Ben(V) schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:04:
Gebruik je hem als Vpn server wilt gebruiken zodat je vanaf het internet met een Vpn connectie veilig op je Lan kunt komen?

Of wil je hem als Vpn client gebruiken om via een Vpn server van een Vpn provider het internet op te gaan.
Het eerste inderdaad. Ik wil met mijn wireguard app op mijn telefoon of tablet verbinding kunnen maken met mijn thuisnetwerk om zo apparaten in het thuisnetwerk te kunnen bedienen.

Ik heb al een dergelijke oplossing door een Mango (zo'n mini router) in het netwerk te hangen, en dat werkt op zich goed, maar ik wilde het graag testen met Fritzbox. Maar bij configureren wordt dus de internet verbinding kort verbroken en krijg ik die bovenstaande foutmelding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Ben(V) schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:04:

Probleem gevonden!

Bij het opnieuw instellen van de Fritzbox ben ik zo dom geweest het hele IPv4 bereik aan de DHCP server toe te kennen..van 192.168.1.2 - 192.168.1.255.

Er was dus helemaal geen IP meer vrij om een VPN op te zetten. Aangepast naar 192.168.1.2-192.168.1.200 en het werkte gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:28
Welke snelheid halen jullie via de vpn? En allicht een stomme vraag, maar hoe veilig is het? Ik zie dat het aanmaken van een vpn vanaf een client naar de router super simpel is. Staat de router nu altijd te "luisteren"? Of kun je zonder zorgen een vpn aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
zunrob schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:41:
Welke snelheid halen jullie via de vpn? En allicht een stomme vraag, maar hoe veilig is het? Ik zie dat het aanmaken van een vpn vanaf een client naar de router super simpel is. Staat de router nu altijd te "luisteren"? Of kun je zonder zorgen een vpn aanmaken?
Nu op m’n werk WiFi haal ik 60MB/s up en down, niet verkeerd. Wat betreft veiligheid maak ik me geen zorgen, daar is Wireguard voor gemaakt lijkt me zo. En ja, een router staat nu altijd open voor je vpn verbinding maar daar is hij ook voor.

We zijn nu diverse bèta’s verder, wordt alleen maar beter, voor de 7590 is de final 7.50 er al.

[ Voor 7% gewijzigd door Mr. Freeze op 16-12-2022 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Mr. Freeze schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:01:
[...]

Nu op m’n werk WiFi haal ik 60MB/s up en down, niet verkeerd. Wat betreft veiligheid maak ik me geen zorgen, daar is Wireguard voor gemaakt lijkt me zo. En ja, een router staat nu altijd open voor je vpn verbinding maar daar is hij ook voor.

We zijn nu diverse bèta’s verder, wordt alleen maar beter, voor de 7590 is de final 7.50 er al.
Ik heb idd alle Labors gehad, en nu de stable. Heb een VPN aangemaakt, dat ging erg makkelijk en lijkt goed te werken.

M.b.t. dat dikgedrukte, als je dus wilt dat ie niet meer open staat moet je alle verbindingen weghalen? Het is jammer dat je niet de volledige VPN functionaliteit uit kunt schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
zunrob schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:17:
[...]

M.b.t. dat dikgedrukte, als je dus wilt dat ie niet meer open staat moet je alle verbindingen weghalen? Het is jammer dat je niet de volledige VPN functionaliteit uit kunt schakelen.
Vraagje uit nieuwsgierigheid als dat mag, maar waarom zou je die verbinding willen uitschakelen? Hij is enkel en alleen voor je betreffende apparaat, als je een tweede apparaat wilt verbinden via vpn moet je, zoals je zelf wel hebt gezien, een nieuwe verbinding aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Mr. Freeze schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:51:
[...]

Vraagje uit nieuwsgierigheid als dat mag, maar waarom zou je die verbinding willen uitschakelen? Hij is enkel en alleen voor je betreffende apparaat, als je een tweede apparaat wilt verbinden via vpn moet je, zoals je zelf wel hebt gezien, een nieuwe verbinding aanmaken.
Ik heb het niet goed genoeg uitgelegd. Hoe ik het zie/denk dat het werkt: op de router draait nu WireGuard, welke continu aan het luisteren is of een van de clients (waarvoor je een verbinding hebt geconfigureerd) wilt verbinden. Maar stel nu dat ik die clients niet had geconfigureerd, had WireGuard dan ook al open gestaan naar het internet/staan luisteren? Oftewel, verklein ik het risico door de geconfigureerde verbindingen te verwijderen en daarmee WireGuard volledig uit te schakelen? Of maakt het niks uit en is het, onafhankelijk van wel of niet geconfigureerde verbindingen even (on)veilig?

Oftewel, ik ben eigenlijk op zoek naar hoe veilig het is, en of het niveau van veiligheid afhankelijk is van het wel of niet geconfigureerd hebben van verbindingen.

[ Voor 7% gewijzigd door zunrob op 17-12-2022 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Freeze
zunrob schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:03:
[...]

Ik heb het niet goed genoeg uitgelegd. Hoe ik het zie/denk dat het werkt: op de router draait nu WireGuard, welke continu aan het luisteren is of een van de clients (waarvoor je een verbinding hebt geconfigureerd) wilt verbinden. Maar stel nu dat ik die clients niet had geconfigureerd, had WireGuard dan ook al open gestaan naar het internet/staan luisteren? Oftewel, verklein ik het risico door de geconfigureerde verbindingen te verwijderen en daarmee WireGuard volledig uit te schakelen? Of maakt het niks uit en is het, onafhankelijk van wel of niet geconfigureerde verbindingen even (on)veilig?

Oftewel, ik ben eigenlijk op zoek naar hoe veilig het is, en of het niveau van veiligheid afhankelijk is van het wel of niet geconfigureerd hebben van verbindingen.
Daar zou ik me geen zorgen over maken, dat is allemaal wel veilig, of je het nu gebruikt of niet. Kijk anders maar eens in je logboek van je router (gebeurtenissen). Kan je precies zien wie en wanneer gebruik hebben gemaakt van VPN.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:28
zunrob schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:03:
Het is altijd verstandig om zo min mogelijk services bereikbaar te maken voor 'iedereen' op het internet. Doe je dat bijvoorbeeld met een NAS, dan weet je zeker dat je op den duur problemen krijgt.

Waar het bij de NAS misgaat is dat men perongeluk een account aanmaakt met een wachtwoord aanmaakt dat gemakkelijk te raden is. En als het dat niet is, dan blijkt keer op keer dat de softwareschrijvers van de NAS het niet zo nauw nemen met beveiliging: het is een kwestie van tijd tot er weer een lek is dat iedereen toegang geeft tot je NAS, wachtwoord of niet.

Daarom dus een VPN. Anders dan bij de NAS is bij noch OpenVPN, noch WireGuard alleen een wachtwoord voldoende om in te kunnen loggen: de kans dat iemand een wachtwoord raadt en zo toegang krijgt is precies nul.

Blijft nog over beveiligingslekken. Bij de NAS mag iedereen de webinterface bekijken, waarvan dan weer meermaals blijkt dat er toch een stukje code met een lek is dat iedereen zonder in te loggen kan gebruiken.

OpenVPN en WireGuard zijn zo gemaakt dat je écht alleen kunt inloggen: iets anders is er niet. Daarnaast is beveiliging het doel van het product in plaats van bijzaak. OpenVPN is een zeer veilig product, en WireGuard gaat nog wat stappen verder.
Maar stel nu dat ik die clients niet had geconfigureerd, had WireGuard dan ook al open gestaan naar het internet/staan luisteren?
Mogelijk. Je maakt bij WireGuard eerst de eigen interface aan (privesleutel genereren, poort instellen) en voegt daarna pas clients toe. Het ligt er maar net aan hoe de FritzBox naar hun interface vertaalt.
Oftewel, verklein ik het risico door de geconfigureerde verbindingen te verwijderen en daarmee WireGuard volledig uit te schakelen? Of maakt het niks uit en is het, onafhankelijk van wel of niet geconfigureerde verbindingen even (on)veilig?
Praktischer antwoord: WireGuard is geschreven met security als uitgangspunt en zou dus veilig moeten zijn mét clients. Dan is het ook minstens net zo veilig zonder clients.

Zo kun je bij WireGuard niet eens vaststellen of iemand WireGuard aan heeft gezet op z'n router: het reageert alleen op berichten van clients die de juiste cryptografische sleutel bezitten. Als je als uitgangspunt neemt dat de code veilig is, dan maakt WireGuard 'aan' (maar zonder clients) dus ook niets uit.

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:05
Ik heb Wireguard ingesteld op mijn Fritzbox 7590 en mijn pc, tablet en telefoon client gemaakt. Ik kan nu via internet een prima verbinding maken met mijn Fritzbox, maar heb daar nog een vraag over. Ik dacht altijd dat als je een VPN verbinding gebruikt, dat dan je ip nummer niet zichtbaar is voor de buitenwereld.
Als ik een test site gebruik, dan blijkt dat mijn ip nummer niet afgeschermd te zijn.
Hoe zit dat nou? Ik heb zeer oppervlakkige kennis van netwerken, excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05 13:55
Ik probeer 2 Fritzboxen 7590 via Wireguard te verbinden. Maar helaas krijg ik een foutmelding dat de DNS naam van My Fritz niet omgezet kan worden.

Contact gehad met AVM support maar die weten het ook niet.
Aangegeven dat 1 Fritzbox ingesteld is met een backup file van een 7490.
Advies is om die Fritzbox schoon in te stellen vanaf fabrieksinstellingen. Maar dat wil ik uiteraard pas als allerlaatste proberen.

Iemand nog suggesties? Ik begrijp dat de Fritzbox zowel een server als cliënt kan zijn.
Ik heb ook een Raspberry Pi met PiHole en PiVPN, Wireguard variant.
Maar een config file van PiVPN wil de Fritzbox niet.
Terwijl als je de config file van PiVPN en de Fritzbox in een texfile vergelijkt zie ik wel grote overeenkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05 18:18

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

IK heb ook een wireguard VPN naar mijn Frits router (7590), en krijg prima een 'intern' IP adres. Maar ik kan dan alsnog niet naar interne services zoals bv HomeAssistant. Dat werkte voorheen wel prima met ipsec.

Moet ik nog iets anders dan?
Pagina: 1