Zonwering (screens) koepels

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkies
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 04-10-2024
Even een vraag voor zover dat te beantwoorden valt.
Wij wonen in een (tussen)deel van een oude loods met plat dak welke 2 jaar geleden volledig is gerenoveerd. Compleet nieuw bitumen dak, zonnepanelen, 5 lichtkoepels met een opaal kap. Ook betreft het een eensteensmuur waardoor de woning van binnenuit geïsoleerd is.

We merken nu met de warme dagen dat het boven écht warm wordt (momenteel 28-29) tegen 26 graden beneden. Wel valt op te merken dat de kamers aan de voorzijde (oosten en geen lichtkoepels) die nu de warmte hebben gehad, het ruim een graad scheelt met de achterzijde (westen en 1 koepel). Die krijgt straks de volle laag waarna de temperatuur ook omhoog schiet.

De andere koepels bevinden zich in het trappenhuis, overloop en badkamer (zonder raam). De temperatuur in de badkamer hangt een beetje tussen de voor en achterzijde in.

We twijfelen heel erg waar de warmte nu echt vandaan komt. De ene buurman zegt niet via het dak omdat deze goed geïsoleerd is, maar de ander beweerd juist het dak. Ergens denk ik alleen dat het op dit moment met de zon op het zuiden, en vol op het dak, het nu boven nagenoeg overal even warm zou moeten zijn. Ik heb dan ook het vermoeden dat een groot deel van de warmte toch door de ramen komt (per zijde woning 2x 93 bij 198 cm). Ik weet niet of een eensteensmuur ook tegen kan werken? Of zou de binnen isolatie dit tegen moeten houden? De raamgrepen voelen zelfs met plisee's dicht erg warm einde dag. Door de goede isolatie kan de warmte ook gewoon niet uit zichzelf weg.

We twijfelen dan ook enorm of screens de oplossing gaan zijn of dat we toch gezien de situatie voor een airco moeten gaan. Hebben jullie nog ideeën, theorieën of tips? Alles is welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:19
Kwakkies schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:07:

We twijfelen dan ook enorm of screens de oplossing gaan zijn of dat we toch gezien de situatie voor een airco moeten gaan. Hebben jullie nog ideeën, theorieën of tips? Alles is welkom!
Kun je het niet proberen met een tijdelijke afdekking? Ik neem aan dat als je één koepel afdekt dat je dan zo gevonden hebt of het helpt in die kamer.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kwakkies schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:07:
M.i. is het niet 'of' maar 'en'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:26:
[...]

Airco zonder screens is het echt zonde van de energie idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkies
big bang schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:21:
[...]

Kun je het niet proberen met een tijdelijke afdekking? Ik neem aan dat als je één koepel afdekt dat je dan zo gevonden hebt of het helpt in die kamer.
Op onze slaapkamer (westzijde) hebben we vanuit binnen een Velux verduistering. Deze is nu continu gesloten. Of bedoel je afdekken vanuit buiten?
Voor de beeldvorming; de zon gaat nu langzaam weg (19:33u met wat bewolking) en boven is het nuttig om alle ruimten nu overal 29.1 - 29.4 graden. Inclusief de kamers die de ochtendzon hebben gehad en geen lichtkoepels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkies
MikeyMan schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:26:
[...]

Hadden het er toevallig net over en denk dat je gelijk hebt. 1 airco bereikt sowieso de gehele bovenverdieping niet van bijna 12 meter diep. Plus we moeten in het huidige voorbeeld blazen als een gek denk ik om te koelen. Kans bestaat nog steeds dat het dak boosdoener is, maar de ramen sowieso ook. Als we daar al iets mee kunnen winnen of rekken en de airco kunnen uitstellen. Dan is dat natuurlijk al een grote winst. Buren verderop krijgen de Verano V550 met Somfy Maestria motor. Ik schrok alleen wel van de kosten per screen 🙈. Je hoopt dan ook dat het wel een goede investering is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:41

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Afgesplitst naar een eigen topic :)
Een plat dak met zwarte bedekking gaat hoe dan ook warm worden, isolatie helpt, maar voorkomt niet alles. Als de warmte eenmaal binnen zit gaat het ook moeilijker weg. Koepels kun je het beste van buiten afdekken, het is dan wel donkerder binnen, maar alles helpt.

Anders krijg je toch opties als een sedum dak en / of airco.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkies
Bedankt voor het aparte topic! Zou de titel misschien aangepast kunnen worden naar iets van screens? Dat was eigenlijk mijn initiële vraag of dit de moeite zou zijn 😊.
Ik denk namelijk dat de koepels ook een factor zijn maar niet de hoofdfactor aangezien de kamers zonder koepel ook heel heet worden. De koepels zijn overigens voorzien van een opaal kap (voor zover dit helpt).
Een sedum dak heb ik naar gekeken alleen loop ik dan tegen de bereikbaarheid van het dak aan bij bewatering (als het lange tijd droog en heet is). Het dak is namelijk ruim 7 meter hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kwakkies schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:50:
Bedankt voor het aparte topic! Zou de titel misschien aangepast kunnen worden naar iets van screens? Dat was eigenlijk mijn initiële vraag of dit de moeite zou zijn 😊.
Ik denk namelijk dat de koepels ook een factor zijn maar niet de hoofdfactor aangezien de kamers zonder koepel ook heel heet worden. De koepels zijn overigens voorzien van een opaal kap (voor zover dit helpt).
Een sedum dak heb ik naar gekeken alleen loop ik dan tegen de bereikbaarheid van het dak aan bij bewatering (als het lange tijd droog en heet is). Het dak is namelijk ruim 7 meter hoog.
Das een kwestie van de juiste mix neerleggen. Maar daarnaast. Druppelslang neerleggen met bereikbare aansluiting is zo geregeld natuurlijk.

Heb je al eens een rondje gedaan met een warmtebeeldcamera eigenlijk?

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 14-08-2022 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkies
Eens! Enige is dat je dan weer een slang lang je achtergevel naar boven hebt lopen, maar dat is een eventuele concessie.

Goede tip van de camera! Eens kijken of zoiets te huren valt of iets dergelijks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
klinkt als mooie plek voor groen dak en licht doorlatende screens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 14:35
Begin eens met meten.

Een contactloze thermometer heb je van Alie, Action of Lidl (online) voor rond de 15 euro. Dan weet je al hoe warm het dak wordt.

Leg een (wit) laken over een deel van het dak en meet aan het eind van de dag. Meetbaar verschil? Dan komt er dus veel warmte door het dak heen.

Je kunt ook nog de vloer meten waar de zon door dat dakraam op schijnt, vergeleken met de vloer ernaast waar hij niet op schijnt. Komt waarschijnlijk ook veel licht door binnen.

Een snelle oplossing voor het dak is een zakje tuinkalk van 8-9 euro. Los een paar handen op in water en verspreid dat over het dak. Ineens is het dak niet meer zwart maar bijna wit, en dat scheelt enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
tweakduke schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 20:58:
Afgesplitst naar een eigen topic :)
Een plat dak met zwarte bedekking gaat hoe dan ook warm worden, isolatie helpt, maar voorkomt niet alles. Als de warmte eenmaal binnen zit gaat het ook moeilijker weg. Koepels kun je het beste van buiten afdekken, het is dan wel donkerder binnen, maar alles helpt.

Anders krijg je toch opties als een sedum dak en / of airco.
Hoeveel graden zou sedum dakbedekking kunnen uitmaken? Ik lees zoveel verschillende verhalen, sommige claimen tot 4°C koeler maar dat klinkt bijna ongeloofwaardig. Als het zo goed zo werken dan zou ik verwachten dat veel meer mensen een groen dak aanleggen.

[ Voor 42% gewijzigd door XWB op 15-08-2022 00:50 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xvo|IA
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-12-2023
XWB schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 00:48:
[...]

Hoeveel graden zou sedum dakbedekking kunnen uitmaken? Ik lees zoveel verschillende verhalen, sommige claimen tot 4°C koeler maar dat klinkt bijna ongeloofwaardig. Als het zo goed zo werken dan zou ik verwachten dat veel meer mensen een groen dak aanleggen.
Ik kan je niet de exacte waardes geven maar 4C lijkt mij niet ondenkbaar.

Probleem echter bij sedum is het gewicht dat je op het dak plaatst. Eenmaal volgezogen is dat namelijk zo fors dat er echt berekend moet worden of dit geplaatst kan worden. Het gewicht zal ermee te maken hebben dat je het niet overal

Overigens leveren sommige gemeentes subsidies hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:02
hier op zolder is het ook 28/29 graden ondanks goed geisolleerd, met goede isolatie stel je het alleen maar iets meer uit verder niet(Pannendak hier ofwel punt).

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 15-08-2022 10:32 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

[...]

De zwarte dakbedekking wordt simpelweg heet door de zon, de temperatuur van de bedekking kan wel oplopen tot 70 graden celcius.

De zwarte bedekking is ook niet meer te verwerken met die temperaturen, het is te zacht en je loopt het zelfs stuk. De witte dakbedekkingen blijven koeler, net als een sedum dak. Puur door de betere afhandeling van de directe zon die erop staat te bakken.

Het is net als in je tuin, gras is koeler dan de donkere tegels die goed veel warmte opnemen en daarmee ook afgeven.

Wat @Xvo|IA zegt klopt, hou wel rekening met het extra gewicht wat je plaatst met een sedum dak.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-06 09:18
[...]

Waarom ongeloofwaardig?

Het dak / bitumen verwarmt minder hard op, doordat zonlicht niet meer opgenomen kan worden, aangezien de sedum voor het zonlicht een eerste barrière is, dus 4°C verschil haal je er zeker meer uit.
Lees, het is geen 4°C koeler, maar je dak warmt 4°C minder op.

Zelfde effect als je een doek hangt over je volledige dak, op bijvoorbeeld 30cm hoogte. Of wanneer je je auto onder een afdak / boom parkeert. Warmte buiten is evenveel, maar je isolatie/bitumen zit niet direct op zijn maximaal warmtecapaciteit.

Zonlicht is a pain in the ass (ook voor levensduur van je dakbedekking)

[ Voor 6% gewijzigd door bottom line op 15-08-2022 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
@tweakduke @bottom line Nouja, ik bedoelde vooral de binnentemperatuur. Goed dat de bitumen dakbedekking dan 66 in plaats van 70 graden warm wordt, maar wat doet sedum met de binnentemperatuur? Deze site claimt 4 graden koeler in huis, zou dat waar zijn?
Een groendak verhoogt het de isolatie­waarde van het dak. Dankzij het groene dak kan het 's zomers binnenshuis wel 4 °C koeler zijn, wat tot wel 7% besparing op de energie­kosten voor een airco op kan opleveren. Maar ook geluiden van buiten worden beter tegen gehouden.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

XWB schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:57:
@tweakduke @bottom line Nouja, ik bedoelde vooral de binnentemperatuur. Goed dat de bitumen dakbedekking dan 66 in plaats van 70 graden warm wordt, maar wat doet sedum met de binnentemperatuur? Deze site claimt 4 graden koeler in huis, zou dat waar zijn?

[...]
Ik ben voorzichtig met exacte cijfers, het is per situatie afhankelijk hoeveel voordeel je er aan hebt.

Maar een groendak houdt de temperatuur ongeveer op 36 graden tegenover de 70 graden van een zwart bitumen dak. Dat is toch een hoop warmte wat niet doorgegeven wordt naar binnen. Goede isolatie vertraagt dat wel, maar met langdurige warmte warmt het binnen toch op.

https://www.groendak.nl/een-groendak-is-klimaatstabiel/

Tweakers Discord

Pagina: 1