Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verduurzamen huis - Angst vs met beide beentjes op de grond

Pagina: 1
Acties:

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:22

Audione0

Strijdt der titanen

Topicstarter
Ons verhaal..:

We zijn al een tijdje bezig om onze geschakelde bungalow te verbouwen, dit is bijna klaar. Nu komen wij op het stukje verduurzamen kwa energie behoefte..
De laatste tijd gaat het om sociale media en in het nieuws niet anders dan over klimaat verandering, politiek omtrent gas (Rusland) en dat wij met zn allen beter met onze energie behoefte om moeten gaan.
Hier ga ik deels in mee, maar ik wil gezien alle propaganda hierom heen ook gewoon met de beide beentjes op de grond blijven staan en niet alleen vanuit angst te moeten opereren.

Mijn vrouw en ik hebben een potje beschikbaar om ons huis voor ongeveer 20k te kunnen verduurzamen mbt warmtepomp, WTW installatie en zonneboiler.
Onze bungalow is goed tot zeer goed geïsoleerd, we hebben vloerverwarming, een kookplaat die de restwarmte via de plint onder de keuken naar buiten blaast (gefilterd).
Het huis totaal is ongeveer 300m3 kwa inhoud.

Zelf ben ik in overweging om eerst alleen de WTW te laten installeren, omdat volgens de berekening we een besparing op gas kunnen halen van ongeveer 70 tot 80%, wellicht beter, maar dit moet dan nog blijken na een jaar.

Mijn vrouw daarentegen wilt alles laten vervangen, en handelt meer uit paniek/emotie omtrent alle berichten rondom de gasprijzen.. Ik wil voornamelijk gewoon blijven nadenken en niet zomaar 20k aan verduurzaming te doen..

Mijn doel van mijn vraag is voornamelijk rekenkundig en ik wil niet in een soort van klimaat geneuzel terecht komen, maar ik wil gewoon bij de feiten blijven. klimaat is belangrijk, maar mijn portemonnee ook, ik wil voornamelijk rationeel blijven en gewoon rekenkundig tot de beste oplossing komen.

Lang verhaal kort, is de complete offerte van 20k nodig, want ik ben van mening dat alleen een wtw installatie al een hoop brengt zonder kapitalen uit te geven aan een warmte pomp/ zonneboiler?
Wellicht is een elektrische cv ketel vs een warmtepomp een beter idee, zeker gezien de kosten...

Nog wat anders, zonnepanelen, doen die nog wat in de winter omdat onze energie behoefte vooral in de winter groter zal zijn?

Extra info: we hebben een garage, en plat dak.

[ Voor 3% gewijzigd door Audione0 op 14-08-2022 20:58 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
WTW zeker doen, maar dat gaat geen grote klapper maken.

Maar geef eens wat meer info.
Heel verhaal maar weinig concreet.

Wat je huidige energieverbruik? In kWh en m3, euros zegt niet zoveel tegenwoordig.

PV aanwezig?

Kun je de 20k offerte delen?

Wat heb je exact verbouwd, wat zijn de isolatiewaardes, kozijnen/glas vervangen (roosters?)?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Audione0 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 20:37:
Nog wat anders, zonnepanelen, doen die nog wat in de winter omdat onze energie behoefte vooral in de winter groter zal zijn?
Hier kun je het een en ander lezen over de saldering. Om een lang topic kort te maken: salderen gaat over een jaar. Daar zitten alle 4 de seizoenen in, dus het maakt niet uit op welke datum jouw contract begint.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:57
Gaat een WTW installeren nog wel lukken als je alles al verbouwd hebt ?

Hier een rijtjes huis en 5 jaar geleden al gasloos gegaan met een warmtepomp. De WTW heb ik toen heel even naar gekeken, maar was vrij duur en lastig goed te installeren in een bestaande woning.

Zonnepanelen werken al als er daglicht is, in de winter wel een stuk minder opbrengst dan in de zomer. Zonnepanelen moet je als een los staand iets zien en niet als noodzaak voor een warmtepomp.

Een electrische CV ketel gelijk vergeten, dat is cop 1 werk en jaagt je energieverbruik omhoog. Ter vergelijking, een warmtepomp doet 4 a 5 gemiddeld.

Tja de zonneboiler, bij genoeg dakoppervlak kan je het overwegen.
-Nadelen:
- in de winter zal je tekort komen en moet je bijverwarmen.
-In de zomer kan je niet al je energie erin kwijt, als de boiler op temperatuur is stopt het.

Je kan dan beter meer zonnepanelen nemen. Sww dan via een warmtepompboiler of een warmtepomp met boilervat (los of inbouw)

(Oja hier tot eind volgend jaar nog een oud energie contract en geen gas, maandbedrag 2 euro, deels door de 6 zonnepanelen. Ja het is een investering, maar geeft je wel een lagere energierekening)

[ Voor 9% gewijzigd door Erwin_83 op 14-08-2022 21:20 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Topicstarter
Wat is een PV?

Kozijnen zijn van alu, geïsoleerd, en hier zit HR+++ in.

De isolatie waardes weet ik niet, er is vloer, muur en dak isolatie aanwezig. dak en vloer dmv piepschuim.
Huis zelf is in '90 gebiouwd.

Verbruik 2021-2022

Elektra - 3086kWh
Gas - 1434m3 (is redelijk veel, maar komt omdat er wat gaten en kieren in dak en oude voordeur zaten wat nu vervangen is, door nieuwe voordeur en gaten in dak zijn nu dicht)

WTW, boiler en warmte pomp

· Nefit EnviLine A/W Monoblock 5.0 E-S
· Nefit Buffervat 50 liter
· SolarLine platdak 2H
· SolarLine installatieset 120 II
· Verzwaringsbakkenset voor 1 collector
· Platdakstaander H
Toebehoren en accessoires
· Twin tube 15mm, 12,5m
· ModuLine 1010H
· Dauwpuntvoeler voor koelen
· Vorstbeveiligingkabel Condensafvoer 2m
· HS25/6 pompgroepunit
· Installatiepakket Monoblock
· Afdekkap installatiepakket 5-9kW
· CANbus kabel 30m 2x2x0,75mmÂ2

Voor het wtw systeem hebben wij besproken om de kanalen hiervoor te monteren over het dak,rekening houdend met de collectoren, de toevoer kanalen worden voorzien van een isolatie laag.
De installatie zal diverse afzuig en toevoer punten krijgen in de diverse vertrekken van de woning.. Streven is om hier totaal 300 m3/h te gaan afzuigen en toevoeren.
De slaapkamers, badkamer, toilet en woonkamer worden voorzien van toevoer en afvoer (badkamer en toilet alleen afvoer 1 stuks) resp. 50 M3/h per ruimte toevoer/ afvoer.
In de garage/schuur wordt de wtw unit gemonteerd.
De kanalen voor toevoer en afvoer gaan door de gevel/ dak in overleg naar buiten. Na montage zal het gehele systeem worden ingeregeld.
Het systeem is te bedienen met een ir afstandsbediening.

SolarLine zonneboilers:

De SolarLine is een uniek zonneboilersysteem voor warm water of verwarming. Het bestaat uit een voorraadboiler, die aan je cv-ketel of warmtepomp wordt gekoppeld, en een of meerdere collectoren. Elke collector haalt het hele jaar door energie uit gewoon Nederlands daglicht. Daarmee wordt het water in de voorraadboiler verwarmd tot wel 80 á 90 graden. De royale, optimaal geïsoleerde boiler zorgt ervoor dat er nauwelijks warmte verloren gaat.

Deze apparatuur wordt in de garage geplaatst en gekoppelt aan het huidige systeem.
Op het dak wordt op een frame de SolarLine opdak 2 H gemonteerd met 2 collectoren verticaal, opdakmontagesysteem, aansluitset en collectorsensor.

Ik bied u aan het leveren en monteren van een Nefit SolarLine Systeem bestaande uit een installatieset met een Nefit 120 liter zonneboiler, zonneboilerregeling, solarstation, expansievat, montagesteun voor expansievat, zonneboilervloeistof 10 l en thermostatisch mengventiel CW4

[ Voor 48% gewijzigd door Audione0 op 14-08-2022 21:22 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:57
PV zijn zonnepanelen.

Waar staat 'PV panelen' voor? PV is de afkorting van 'Photo Voltaic'. 'Photo' staat hier voor licht en 'voltaic' staat hier voor stroom.

[ Voor 78% gewijzigd door Erwin_83 op 14-08-2022 21:23 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 06:52
Zonneboiler zou ik niet aan beginnen, dat is zonde want zoals eerder al aangegeven die stopt met werken zodra de boiler op temperatuur is. Zonnepanelen blijven elektra leveren, ook als je (warmtepomp) boiler al op temperatuur is.

Om te beginnen zou je de overstap kunnen maken op een WTW en warmtepomp boiler, en dan eventueel uitbreiden naar een warmtepomp (monoblock bijvoorbeeld) als dat gemakkelijk te realiseren is.

Maar maak eens een sommetje, wat zou de terugverdien tijd zijn met de huidige prijzen en/of mogelijk iets meer genormaliseerde prijzen. Mogelijk kun je zelf ook nog e.a. doen als je handig bent.

[ Voor 21% gewijzigd door B152 op 14-08-2022 21:25 ]

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:54
Als het puur om de energieverliezen gaat zou ik een WTW niet direct aanraden.

Je moet je bedenken dat ongeveer 20% van de warmteverliezen opgaan aan de verversing van lucht (indien er goed wordt geventileerd).

Van deze 20% kun je inderdaad 90+ procent winnen middels een WTW.

Dat dit in jouw situatie goed zou zijn voor 70-80% zou zijn betwijfel ik...

Ik denk dat je de grote (80% (van 20%))getallen een beetje te duidelijk voor ogen hebt.

WEL draagt een Wtw over het algemeen ontzettend bij aan de luchtkwaliteit in de winter.
(Want dan zetten veel mensen en roosters dicht ivm koudeval etc...)

In mijn energieadviezen zit eigenlijk altijd wel een WTW verwerkt (primair!) Omdat het bijdraagt aan het binnenklimaat EN zorgt voor minder kans op schimmelvorming (zeker wanneer alle gaten en kieren dicht zijn)!

Echter wordt het er vaak door de klanten uitgeschrapt "kost veel, levert weinig € op".
(En vaak lastiger te implementeren in bestaande bouw, maar eigenlijk zijn er altijd wel opties).

Als het puur om de euro's gaat:
-kierdichtheid verbeteren
-isoleren waar mogelijk en nodig
-pv/zonnepanelen
-lage temp. Verwarming
-warmtepomp
-wtw
-zonneboiler?

Persoonlijk zou ik de zonneboiler weg laten, het hele dak vol leggen met PV, Wtw en warmtepomp plaatsen. (Uitgaande van rest prima in orde zoals geschetst)

2050vandaag, waarom wachten?

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Topicstarter
Erwin_83 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:13:
Gaat een WTW installeren nog wel lukken als je alles al verbouwd hebt ?

Hier een rijtjes huis en 5 jaar geleden al gasloos gegaan met een warmtepomp. De WTW heb ik toen heel even naar gekeken, maar was vrij duur en lastig goed te installeren in een bestaande woning.

Zonnepanelen werken al als er daglicht is, in de winter wel een stuk minder opbrengst dan in de zomer. Zonnepanelen moet je als een los staand iets zien en niet als noodzaak voor een warmtepomp.

Een electrische CV ketel gelijk vergeten, dat is cop 1 werk en jaagt je energieverbruik omhoog. Ter vergelijking, een warmtepomp doet 4 a 5 gemiddeld.

Tja de zonneboiler, bij genoeg dakoppervlak kan je het overwegen.
-Nadelen:
- in de winter zal je tekort komen en moet je bijverwarmen.
-In de zomer kan je niet al je energie erin kwijt, als de boiler op temperatuur is stopt het.

Je kan dan beter meer zonnepanelen nemen. Sww dan via een warmtepompboiler of een warmtepomp met boilervat (los of inbouw)

(Oja hier tot eind volgend jaar nog een oud energie contract en geen gas, maandbedrag 2 euro, deels door de 6 zonnepanelen. Ja het is een investering, maar geeft je wel een lagere energierekening)
Ja de voorbereiding voor de wtw is al gedaan, gaten in het dak naar de vertrekken zijn gemaakt, alleen straks nog afwerken kwa slangen en roosters enzo..

Pagina: 1