Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satori_1978
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-06 14:22
Ik ben tijdje bezig met doen van ervaring op gebied van web -en appdevelopment. Diverse online cursussen gedaan en projecten gedaan om zo een portfolio op te bouwen. Ik vind het wel lastig om een beeld te krijgen van de huidige arbeidsmarkt. Ik zie veel advertenties van bedrijven als Calco enzo die je helpen de opstap naar een ICT baan aan te bieden. Maar ik vraag mij af of dat daadwerkelijk een goede stap is. Volgens mij verdient het dan ook een stuk minder dan wanneer ik zelf op een vacature zou reageren. Maar die vacatures zelf vragen om een HBO opleiding ICT. Die heb ik niet. Wel een HBO opleiding op een totaal ander gebied.

Dus; wat zijn de mogelijkheden op de arbeidsmarkt voor iemand (ook nog 41 ;) ) met redelijk wat programmeervaardigheden die autodidact is ?

Awaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-09 22:20

Tubby

or not to be

Ja, het is een kwestie van proberen.

Een HBO zegt iig iets over je denk/werk niveau en daarnaast heb je waarschijnlijk wel affiniteit met ICT

Wel denk ik dat het (zeker in eerste instantie) waarschijnlijk minder zal verdienen. Dus daar zou ik op voorbereiden.

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-09 22:20

Tubby

or not to be

Wat misschien helpt is een software bedrijf uitzoeken die in de sector/branch actief is waar je nu werkt zodat je je domeinkennis als voordeel kan gebruiken.

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Stel de vraag eens de andere kant op. Wat voor speciaals heb je een werkgever te bieden, dat opweegt tegen het risico (geen ervaring, "verkeerde" HBO, autodidact wat betekent dat ze niet weten hoe je dingen doet, etc).

Bij de bedrijven als Calco zal je aan die punten kunnen werken.

[ Voor 13% gewijzigd door gambieter op 14-08-2022 18:12 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De vraag zie ik vaker voorbij komen. Het antwoord is meestal: via de automatiseringstak van het bedrijfsproces waar je expertise in hebt.
Voor een HBO kok wordt dat wat lastig natuurlijk :+
Maar een HBO geschoolde financiële of HR persoon kan prima in bijvoorbeeld de ERP systemen terecht. Evenzo: als jij supermarkt gewend bent, of transport, kijk dan naar logistieke automatisering.
Je kennis van de bedrijfsvoering is de belangrijkste assets die je hier in hebt. Een stukje programmeren of wat er verder omheen zit is aan te leren. Maar ervaring op de werkvloer kan echt priceless zijn.

Dus in welke hoe zit je nu? Kijk ook eens wiens software jullie op je werk gebruiken en of die mensen zoeken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je op papier niets kan, maar wel potentie hebt zal je iemand moeten vinden die ook de potentie ziet. Heb je die luxe niet dan speelt Calco, in ruil voor geld, voor kruiwagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 26-09 23:17
Er is een grote groep mensen welke een functie uitoefent waar ze niet voor opgeleid zijn, zeker op hoger niveau. Dat kan een functie zijn die alsnog redelijk dichtbij de opleiding ligt, maar ook een heel ander soort functie.

Een hbo of wo diploma toont natuurlijk ook vooral je capaciteiten aan en een bepaalde denkwijze behorende bij het hbo (kennis toepassen/gebruiken) of wo (kennis ontwikkelen/analytisch vaak sterk) etc.

Zeker de ICT is een sector waarin je zelf veel kan leren en waar relatief vaak mensen in werkzaam zijn die niet over een relevant diploma beschikken of überhaupt niet hebben gestudeerd. De ICT is geen geneeskunde of advocatuur waar een relevante vooropleiding een noodzakelijkheid is. Als er dus een sector is waar dat mogelijk is, dan is het de ICT wel.

Het huidige tekort aan (ICT-)personeel kan je ook zeker in je voordeel gebruiken. In dit soort tijden is de kans groter dat je uitgenodigd wordt voor een gesprek dan wanneer er niet een dergelijk tekort is. Ga dus vooral actief op zoek.

Ik denk dus zeker dat er kansen zijn. Wel zal je uiteraard niet zoveel verdienen als een starter die wel een hbo ICT opleiding heeft gedaan, maar dat zal je zelf waarschijnlijk ook wel snappen. Heb je ook al gekeken naar het combineren van je opleiding/huidige functie met ICT? Misschien zit je daar totaal niet op te wachten en wil je echt een volledige carrièreswitch, maar de ICT is ontzettend breed en er zijn genoeg opleidingen/functies die daarmee te combineren zijn, zoals @The Eagle ook terecht opmerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diddily
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-08-2023
Gewoon proberen. Een vriend van mij heeft een bachelor in economie en is ook gewoon ICTer. Ze kijken ook meer naar het denkniveau. Zelf reageer ik gewoon met mijn MBO diploma op HBO banen, omdat ik al een aantal jaar werkervaring heb op "HBO niveau", kan gewoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeffvandePol
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-03 20:59
Wat Diddily zegt! Als jij kan laten zien dat je gemotiveerd bent om te leren en jezelf wilt ontwikkelen dan zijn er genoeg mogelijkheden.

Ik ben zelf in dienst bij Calco. Dus mocht je daar wat vragen over hebben kun je me een pm sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joerico
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-09 13:07
Ik heb na mijn opleiding (WO-plantenwetenschappen) ook het Calco traject gevolgd. Voor mij was dit een ideale opzet om de IT in te komen. Binnen 2 maanden leer je veel basis principes en heb je vrijwel een baan garantie indien ze je inzetbaar achten. Nadeel is dat je salaris "inlevert" en dat je aan 2-jarig contract zit wat vernieuwd wordt als je van opdrachtgever verandert (was in ieder geval bij mij zo in 2017).

Zoals bijvoorbeeld ZXRY noemt, als je cursussen/kennis samen met je HBO opleiding duidelijk noemt op je CV heb je grote kans om al uitgenodigd te worden op een gesprek. Er is echt werk zat en ze staan te springen om mensen. Gewoon de gok wagen en indien het niet lukt kan je altijd nog "terugvallen" op partijen die je erbij helpen zoals Calco of Capgemini.

Ook mij mag je een pm sturen indien je mijn ervaring met Calco wil weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:13
Ik denk niet dat je bij een andere werkgever veel meer gaat verdien dan bij Calco. Het verschil is wel dat je bij Calco of dergelijke 2 jaar vast zit. Na 1,5 jaar kan je een stuk meer en ben je meer waard maar zit je vast aan je contract met nog een startsalaris.
De meeste bedrijven zullen trouwens wel een of andere wurgclausule hebben als ze omscholers aannemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intelcore
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 18:15
Ik weet niet welke regio je woont maar in het zuiden weet ik wel een bedrijf die mensen zoekt voor omscholing in IT. Dus bv software ontwikkeling of power bi.
Pagina: 1