Outlook activiteit uit buitenland

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik (denk) dat ik mijn Outlook account goed heb beveiligd door een 2 staps verificatie met Outlook autenticator.
Nu kreeg ik een bericht van mijn autenticator dat iemand probeerd om in te loggen.
In mijn outlook app kon ik nog komen en ook via mijn PC kon ik inloggen.
Toen ik bij activiteit keek (https://account.live.com/Activity) zag ik dat mijn lijst vol staat met inlog en automatische synchronisatie pogingen.
Landen zijn, India, Rusland, Colombia, Vietnam, Indonesië, Brazilië, USA, United Kingdom etc.
Dit zit mij toch niet lekker dat er zovaak geprobeerd word om mijn account te gebruiken.
Ik vermoed dat hier niets aan valt te doen tenzij ik een ander Outlook account moet nemen.
Dit is helaas erg moeilijk omdat alle email adressen en mails automatisch op mijn Outlook binnen komen.
Het account gebruik ik namelijk al meer dan 20 jaar.
Kan ik mijn account nog beter beveiligen of hebben jullie dit 'probleem' ook?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Waarschijnlijk staat je adres ergens op gehackte/gelekte lijsten. Die worden vaak door bots nagelopen of je oude password nog in gebruik is.

Dus als je m goed beschermd hebt met een niet gelekt ww. Zou het goed moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Dankje voor je bericht.
In de tussentijd heb ik al meerdere keren mijn wachtwoord veranderd omdat dit aangeraden word.
Toch blijf ik meldingen krijgen dat er geprobeerd word in te loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

0108daniel schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 17:48:
Dankje voor je bericht.
In de tussentijd heb ik al meerdere keren mijn wachtwoord veranderd omdat dit aangeraden word.
Toch blijf ik meldingen krijgen dat er geprobeerd word in te loggen.
Als je een sterk wachtwoord hebt (en bij voorkeur ook 2FA hebt geactiveerd) zou ik me er niet (heel) veel zorgen over maken.
Je Outlook-adres is bekend. Er probeert iemand op in te loggen. Als jij weet dat de boel sterk beveiligd is, dan zal het na verloop van tijd vanzelf doodbloeden.
Als dat geen optie is, rest je weinig anders dan dit mailadres als 'besmet' te beschouwen en overgaan op een ander...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:05
Je hoeft geen zorgen te maken 1x wachtwoord wijzigen is voldoende en je hebt mfa aan kan je niks gebeuren.
De personen aan de andere kant stoppen er vanzelf mee.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Kan ik niet meer doen dan 2FA en een gewijzigd lang wachtwoord gebruiken?
Weet niet of andere mensen hier ook last van hebben van buitenlandse activiteit op hun Outlook account.

@mr_evil08 is het een persoon of zoals barrycade een bot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mijn account heeft hier ook al heel lang last van. Ook constant pogingen van over de hele wereld. In de praktijk is het geen probleem. Mijn wachtwoord is lang en wordt nergens anders voor gebruikt en kan dus ook niet op straat komen te liggen bij een hack ergens anders. Verder heb ik niet eens 2FA op deze account. Een sterk en uniek lang wachtwoord is genoeg om je nergens zorgen over te hoeven maken, laat staan dat je ook nog 2FA gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:05
PilatuS schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 23:15:
Mijn account heeft hier ook al heel lang last van. Ook constant pogingen van over de hele wereld. In de praktijk is het geen probleem. Mijn wachtwoord is lang en wordt nergens anders voor gebruikt en kan dus ook niet op straat komen te liggen bij een hack ergens anders. Verder heb ik niet eens 2FA op deze account. Een sterk en uniek lang wachtwoord is genoeg om je nergens zorgen over te hoeven maken, laat staan dat je ook nog 2FA gebruikt.
Dat is heel fout, een lang/sterk ondanks uniek wachtwoord kan ook uitlekken.
2FA heeft fors meer zekerheid, kun je nog beter een slap wachtwoord nemen met 2FA dan alleen een sterk wachtwoord zonder 2FA.

Vaak zitten er allerlei diensten aan de mailbox gekoppeld en daar gaat het hackers om zodat ze daar in kunnen breken doormiddel van wachtwoord reset.

@0108daniel Je kan weinig doen helaas, zelf heb ik een 3 lagen systeem, 1 mailbox voor echt alleen serieuze zaken zoals geldzaken of belangrijke administratie, 2e mailbox voor de minder serieuze zaken en een 3e mailbox gebruik ik als weggooi mail om in te kunnen inloggen op website,s /forums etc en die 3e staat altijd vol spam wat mij niet uitmaakt want ik lees ze niet en maakt mij ook niet uit of daar iets mee gebeurd.

Er zijn ook mensen met aliassen die voor elk dienst een alias maken maar dat is mij teveel werk en vind ik onnodig want bij veel zaken gebruik ik sowieso mijn 3e mailbox.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 15-08-2022 08:33 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
Waarschijnlijk staat uw account op een gelekte lijst zoals boven omschreven is.
Het kan ook zijn dat iemand om wat voor reden uw email adres wil bv omdat u Jansen@ of iets dergelijks heeft
Als u erg aan uw email account gehecht bent zou ik uw willen adviseren om een bv een hardware key te overwegen?
Zag dat een yubico key door Microsoft ondersteund wordt.
https://www.yubico.com/nl...talog/microsoft-accounts/

Kan uit ervaring vertellen dat de pogingen niet zullen afnemen maar de drempel is behoorlijk hoog omdat er een fysieke hardware sleutel nodig is. Dit maakt het wel lastig voor een gebruiker om even ergens in te loggen zonder sleutel. Ben hier meer tevreden over dan een uniek lang complex wachtwoord dat maar voor een account gebruikt kan worden. Het regelmatig veranderen van wachtwoorden dat is behoorlijk achterhaald omdat gebruikers dan door nummeren.

Nadeel is dat de keys prijzig zijn en er minimaal twee nodig zijn, en als u deze vergeten en of kwijt bent geen toegang meer heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dit is precies waar een goed password + MFA voor is. Voorkomen dat men aan de voordeur rammelt kan je niet. Zorgen voor een goed slot wel.

Wel opletten dat je nooit per ongeluk OK zegt in de app. Als je te vaak overlast krijgt, overstappen van knop-in-app naar OTP (cijfercode) zodat je geen pop-up meer krijgt. Of inderdaad hardware, al is dat meer een 'gedoe' en niet overal mogelijk.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• 0108daniel
  • Niet online
Dankje voor de reacties allemaal.
@mr_evil08 Ik heb maar 1 email account waar al mijn mail binnenkomt.
20 jaar geleden dacht ik daar niet over na om meerdere accounts te nemen.

Ik krijg ook SMS berichten dat iemand anders mogelijk mijn email adres heeft gebruikt.
In het verleden kreeg ik daar nooit SMS berichten van, maar nu dus wel.
Ook krijg ik soms notificaties van mijn Outlook authenticator dat ik een getal in moet vullen of moet accepteren dat ik het ben.
Uiteraard ben ik dit dan niet, maar is wel erg vervelend dat dit gebeurd.
Pagina: 1