Hallo Allemaal,
Even voorstellen: ik ben Martijn, 30 jaar en niet heel veel verstand van zonnepanelen. Al enige tijd volg ik het forum om meer kennis op te doen maar het blijft voor mij erg lastig en is soms echt ABBRA KADABRA
.
Nu is het zo ver dat wij een nieuwbouwwoning hebben gekocht en daar graag zonnepanelen op wil laten leggen. Het huis is momenteel voorzien van 3 panelen van URECO FAK350E7D 350WP met een omvormer van Growatt MIC1000TL-X.
In de toekomst willen wij misschien de zolder gaan verbouwen en compartimenteren. Hierbij wordt een dakkapel geplaatst van 3,5 à 4 meter aan de achterzijde van de woning. Dit is de komende 5 jaar nog niet het geval. De vraag is echter. Hoeveel panelen moeten we aanschaffen en wat is handig. Samen met de zonnepanelen installateur hebben we 3 opties doorgenomen. Die zal ik onder dit topic vermelden.
:strip_exif()/f/image/SEzSW3AOthG7tlfQXUNHaMED.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9I9cQDHpI8DDUY543O2Tzt5X.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vvCT4IMXhUdOVvb57fQxUOMQ.jpg?f=fotoalbum_large)
.
De 3 opties die zijn doorgenomen:
Optie 1: 12 x URECO 400WP mono full black. Waarvan 5 in portrait op het schuine dak en 7 in portrait op de uitbouw van het huis. Opbrengst 4411 kWh.
Optie 2: 15x URECO 400WP mono full black. Waarvan 15 portrait op het schuine dak. Opbrengst 5669 kWh.
Optie 3: 22x URECO 400WP mono full black. Waarvan 15 portrait op het schuine dak en 7 portrait op de uitbouw van het huis. Opbrengst 8291 kWh.
Misschien hebben jullie tips of tricks voor mij (ons) om de juiste beslissing te maken. Voor nu zou ik echt niet weten waar we goed aan doen. Zelf neig ik het meest naar de 15 panelen. Waarom weet ik zo niet, ik heb het gevoel dat de 22 overkill zou zijn. Ik hoor graag jullie meningen en input. Alvast erg bedankt.
Met vriendelijke groet,
Martijn
Even voorstellen: ik ben Martijn, 30 jaar en niet heel veel verstand van zonnepanelen. Al enige tijd volg ik het forum om meer kennis op te doen maar het blijft voor mij erg lastig en is soms echt ABBRA KADABRA

Nu is het zo ver dat wij een nieuwbouwwoning hebben gekocht en daar graag zonnepanelen op wil laten leggen. Het huis is momenteel voorzien van 3 panelen van URECO FAK350E7D 350WP met een omvormer van Growatt MIC1000TL-X.
In de toekomst willen wij misschien de zolder gaan verbouwen en compartimenteren. Hierbij wordt een dakkapel geplaatst van 3,5 à 4 meter aan de achterzijde van de woning. Dit is de komende 5 jaar nog niet het geval. De vraag is echter. Hoeveel panelen moeten we aanschaffen en wat is handig. Samen met de zonnepanelen installateur hebben we 3 opties doorgenomen. Die zal ik onder dit topic vermelden.
Foto's
Oriëntatie van de huidige panelen liggen ongeveer op 210 graden:strip_exif()/f/image/SEzSW3AOthG7tlfQXUNHaMED.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9I9cQDHpI8DDUY543O2Tzt5X.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Beschikbare ruimte op het dak heb ik niet nagemeten. Ik weet dat er in portrait 15 panelen geplaatst kunnen worden.Schaduw
Rond 18:00 uur kan er schaduw ontstaan op de garage. Waarschijnlijk is dit niet van invloed op de zonnepanelenJaarverbruik
Het huis is voorzien van een warmtepomp: Viessmann Vitocal 222-S/221.C06 met geïntegreerde boiler 220 liter. Mij is verteld dat een warmtepomp ongeveer 3000kwh per jaar verbruikt? Momenteel nog geen kinderen en eventueel in de toekomst elektrisch rijden (voorlopig nog niet). Voor nu heb ik het verbruik geschat op 6000kwh per jaar. Corrigeer me als het niet goed is.Huidige elektriciteitsaansluiting
Momenteel gaat alles via fase 1, voor zo ver mijn kennis gaat is fase 3 mogelijk. Zie foto van de meterkast.:strip_exif()/f/image/vvCT4IMXhUdOVvb57fQxUOMQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Budget en doel
Nul op de meter zou fijn zijn, toekomstbestendig wellicht een accu om stroom op te slaan, uitbreiding gezin en elektrische auto.Wie gaat het project uitvoeren
Bedrijf uit de regioBijhouden van data
Via de app lijkt met voldoendeReeds verkregen offertes
Nog een offerte ontvangen. Meer oriëntatie en advies inwinnen.Regio
Gelderland zuidDe 3 opties die zijn doorgenomen:
Optie 1: 12 x URECO 400WP mono full black. Waarvan 5 in portrait op het schuine dak en 7 in portrait op de uitbouw van het huis. Opbrengst 4411 kWh.
Optie 2: 15x URECO 400WP mono full black. Waarvan 15 portrait op het schuine dak. Opbrengst 5669 kWh.
Optie 3: 22x URECO 400WP mono full black. Waarvan 15 portrait op het schuine dak en 7 portrait op de uitbouw van het huis. Opbrengst 8291 kWh.
Misschien hebben jullie tips of tricks voor mij (ons) om de juiste beslissing te maken. Voor nu zou ik echt niet weten waar we goed aan doen. Zelf neig ik het meest naar de 15 panelen. Waarom weet ik zo niet, ik heb het gevoel dat de 22 overkill zou zijn. Ik hoor graag jullie meningen en input. Alvast erg bedankt.
Met vriendelijke groet,
Martijn
[ Voor 5% gewijzigd door Elixyrz op 14-08-2022 16:42 ]