Zonnepanelen nieuwbouw keuzes

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elixyrz
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-05 19:54
Hallo Allemaal,

Even voorstellen: ik ben Martijn, 30 jaar en niet heel veel verstand van zonnepanelen. Al enige tijd volg ik het forum om meer kennis op te doen maar het blijft voor mij erg lastig en is soms echt ABBRA KADABRA 8)7 .

Nu is het zo ver dat wij een nieuwbouwwoning hebben gekocht en daar graag zonnepanelen op wil laten leggen. Het huis is momenteel voorzien van 3 panelen van URECO FAK350E7D 350WP met een omvormer van Growatt MIC1000TL-X.
In de toekomst willen wij misschien de zolder gaan verbouwen en compartimenteren. Hierbij wordt een dakkapel geplaatst van 3,5 à 4 meter aan de achterzijde van de woning. Dit is de komende 5 jaar nog niet het geval. De vraag is echter. Hoeveel panelen moeten we aanschaffen en wat is handig. Samen met de zonnepanelen installateur hebben we 3 opties doorgenomen. Die zal ik onder dit topic vermelden.
Foto's
Oriëntatie van de huidige panelen liggen ongeveer op 210 graden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xiKCednGBU-vHWXTQTH3ABchuAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SEzSW3AOthG7tlfQXUNHaMED.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0t8Cvo6y9Tw3rIY1FJsgLs1KvtA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9I9cQDHpI8DDUY543O2Tzt5X.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Beschikbare ruimte op het dak heb ik niet nagemeten. Ik weet dat er in portrait 15 panelen geplaatst kunnen worden.
Schaduw
Rond 18:00 uur kan er schaduw ontstaan op de garage. Waarschijnlijk is dit niet van invloed op de zonnepanelen
Jaarverbruik
Het huis is voorzien van een warmtepomp: Viessmann Vitocal 222-S/221.C06 met geïntegreerde boiler 220 liter. Mij is verteld dat een warmtepomp ongeveer 3000kwh per jaar verbruikt? Momenteel nog geen kinderen en eventueel in de toekomst elektrisch rijden (voorlopig nog niet). Voor nu heb ik het verbruik geschat op 6000kwh per jaar. Corrigeer me als het niet goed is.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Momenteel gaat alles via fase 1, voor zo ver mijn kennis gaat is fase 3 mogelijk. Zie foto van de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEknJhiABZYwJKdF1ax0cPtYnFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vvCT4IMXhUdOVvb57fQxUOMQ.jpg?f=fotoalbum_large
Budget en doel
Nul op de meter zou fijn zijn, toekomstbestendig wellicht een accu om stroom op te slaan, uitbreiding gezin en elektrische auto.
Wie gaat het project uitvoeren
Bedrijf uit de regio
Bijhouden van data
Via de app lijkt met voldoende :) .
Reeds verkregen offertes
Nog een offerte ontvangen. Meer oriëntatie en advies inwinnen.
Regio
Gelderland zuid

De 3 opties die zijn doorgenomen:
Optie 1: 12 x URECO 400WP mono full black. Waarvan 5 in portrait op het schuine dak en 7 in portrait op de uitbouw van het huis. Opbrengst 4411 kWh.
Optie 2: 15x URECO 400WP mono full black. Waarvan 15 portrait op het schuine dak. Opbrengst 5669 kWh.
Optie 3: 22x URECO 400WP mono full black. Waarvan 15 portrait op het schuine dak en 7 portrait op de uitbouw van het huis. Opbrengst 8291 kWh.

Misschien hebben jullie tips of tricks voor mij (ons) om de juiste beslissing te maken. Voor nu zou ik echt niet weten waar we goed aan doen. Zelf neig ik het meest naar de 15 panelen. Waarom weet ik zo niet, ik heb het gevoel dat de 22 overkill zou zijn. Ik hoor graag jullie meningen en input. Alvast erg bedankt.
Met vriendelijke groet,
Martijn

[ Voor 5% gewijzigd door Elixyrz op 14-08-2022 16:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:56

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Qua €/Wp zal optie 2 het goedkoopst zijn dus naar verhouding sneller terugverdiend. Verder zou ik altijd voor zoveel mogelijk leggen gaan, de vraag is alleen wat de prijs bij optie 3 gaat doen, plat dak is vaak wat duurder per paneel. Oftewel, als optie 3 qua €/Wp lager is dan is dat de beste keuze.

Met (veel) over productie is een accu ook veel langer niet interessant die kosten bespaar je dan ook.
Zelfs als saldering volledig is afgeschaft kom je met slim verbruik waarschijnlijk niet eens in de buurt van een break-even* voor een accu. Maar mocht je dat wel willen zijn daar tegen die tijd vele alternatieven die goedkoper zijn dan nu er alvast op inrichten. Een AC accu kan altijd, dat is onafhankelijk van je solar installatie (en dus ook makkelijker te plaatsen).

*met huidige prijzen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:37
Wanneer wordt je woning opgeleverd?
Ik zou die drie panelen eraf halen en met omvormer verkopen.

Daarnaast zou ik beide daken helemaal volleggen. Binnen 5 jaar heb je dat zeker terugverdiend dus kunnen ze eraf voor je dakkapel (als je die dan nog wilt).

Eventueel platte daken ook volleggen. Kijk op bijvoorbeeld solar bouwmarkt voor realistische prijzen, je kunt hier alles bij elkaar klikken.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Optie 2 en de bestaande 3 panelen (zelf) op je platte deel leggen is ook nog een mogelijkheid om kosten te minimaliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:40
Ga voor maximaal op beide daken. Wanneer je ooit dakkapel neemt kan je altijd nog panelen op je kapel leggen.

Wanneer je goed budget hebt kan je nog op platte dak ook leggen. Eventueel met omvormer met 3/4 trackers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elixyrz
Bravertal schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 19:11:
Wanneer wordt je woning opgeleverd?
Ik zou die drie panelen eraf halen en met omvormer verkopen.

Daarnaast zou ik beide daken helemaal volleggen. Binnen 5 jaar heb je dat zeker terugverdiend dus kunnen ze eraf voor je dakkapel (als je die dan nog wilt).

Eventueel platte daken ook volleggen. Kijk op bijvoorbeeld solar bouwmarkt voor realistische prijzen, je kunt hier alles bij elkaar klikken.
Hallo Bravertal, het huis is paar weken geleden opgeleverd en we zijn nu druk aan het klussen. De bedoeling is inderdaad om de drie panelen en omvormer te verwijderen (ik heb al iemand die ze wilt overnemen). Met beide daken bedoelt u ook de voorkant van het huis? De voorzijde ligt naar het NNO en zal dit genoeg rendement opleveren?

Groet, Martijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravertal
Elixyrz schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:21:
[...]

Hallo Bravertal, het huis is paar weken geleden opgeleverd en we zijn nu druk aan het klussen. De bedoeling is inderdaad om de drie panelen en omvormer te verwijderen (ik heb al iemand die ze wilt overnemen). Met beide daken bedoelt u ook de voorkant van het huis? De voorzijde ligt naar het NNO en zal dit genoeg rendement opleveren?

Groet, Martijn
Gewoon volgooien. Zelf heb ik sinds 1 november 13 panelen á 380 wp op noord laten plaatsen. Ik ging uit van 50%. De totale opwek tot nu toe is 2.363,8 kWh.

Nov 21: 72,6 kwh
Dec 21: 39,6 kWh
Jan 22: 55,4 kWh
Feb 22: 82,1 kWh
Mar 22: 138,8 kWh
Apr 22: 254,4 kWh
Mei 22: 464,4 kWh
Jun 22: 561,8 kWh
Jul 22: 520,3 kWh
Aug 22: 173,4 kWh (tot nu toe)

Zorg voor een scherpe prijs zodat het z.s.m is terugverdiend. NNO zal meer dan 50% opleveren.

Een energierekening van nul euro is veel waard, laat staan geld terug krijgen, daar is hier ook een topic over (grote terugleververgoeding topic).

Ik bespreek het ook weleens met collega's/vrienden. Die vinden het allemaal lastig te geloven. Zij betalen allemaal 3 á 4 honderd euro per maand aan energie, ik nul, ik krijg ruim drieduizend euro per jaar terug.

[ Voor 16% gewijzigd door Bravertal op 15-08-2022 10:16 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 18-05 08:59
Is er ook vermeld welke omvormer geoffreerd is?
Nu vol leggen is mijn inziens inderdaad verstandig. Het is nu snel terugverdienen en levert de komende jaren veel te gebruiken of terug te leveren stroom op.

Daarnaast heb je al 3-fase, zie 3 hoofdzekeringen en ook al een 3f hoofdschakelaar. Dus een 3 fase omvormer kan zonder tussenkomst van de netbeheerder

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elixyrz
Dat_Doc schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:25:
Is er ook vermeld welke omvormer geoffreerd is?
Nu vol leggen is mijn inziens inderdaad verstandig. Het is nu snel terugverdienen en levert de komende jaren veel te gebruiken of terug te leveren stroom op.

Daarnaast heb je al 3-fase, zie 3 hoofdzekeringen en ook al een 3f hoofdschakelaar. Dus een 3 fase omvormer kan zonder tussenkomst van de netbeheerder
Hallo Dat_Doc, bedankt voor uw reactie. Het lijk erop dat iedereen voorkeur heeft voor het volleggen van de beide schuine daken. Mocht er ooit een dakkapel komen dan kunnen deze panelen verhuizen naar de uitbouw. Dank voor de hulp :) .

Zojuist heb ik contact gehad met de zonnepanelen installateur en die zal een nieuwe berekening moeten maken, betreft de ligging en eventuele opbrengsten van de zonnepanelen.

De installateur heeft enkel en alleen benoemd dat het een 3 fase Growatt omvormer zou betreffen. Zelf had ik bedacht een omvormer met 3 strings, een voor dak NNO, een voor dak ZZW en voor als een dakkapel geplaatst gaat worden in de toekomst dan kunnen deze panelen naar de uitbouw. Of is dit ook mogelijk met 2 strings?

Groet, Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Per oriëntatie en hellingshoek wil je een eigen string hebben. Veelal loop je er dan ook tegenaan dat het aantal panelen per string niet heel veel kan afwijken door o.a. opstart spanning en tracker range. Voor kleine strings kan je dan soms beter een apparte omvormer nemen of micro omvormers. Micros zijn soms ook een oplossing voor als je niet eenvoudig een omvormer kwijt kan (zoals een uitbouw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elixyrz
DukeBox schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:32:
Per oriëntatie en hellingshoek wil je een eigen string hebben. Veelal loop je er dan ook tegenaan dat het aantal panelen per string niet heel veel kan afwijken door o.a. opstart spanning en tracker range. Voor kleine strings kan je dan soms beter een apparte omvormer nemen of micro omvormers. Micros zijn soms ook een oplossing voor als je niet eenvoudig een omvormer kwijt kan (zoals een uitbouw).
Hallo DukeBox, bedankt voor al uw reacties. Dus als ik het goed begrijp is een omvormer met 3 strings voor nu de juiste keuze? Met oog op de toekomst waardoor 3 verschillende oriëntaties ontstaan. Mocht het nodig zijn dan kan de omvormer gemakkelijk geplaatst worden, hier is ruimte voor op de zolder.

Groet, Martijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
Elixyrz schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:42:
[...]

Hallo DukeBox, bedankt voor al uw reacties. Dus als ik het goed begrijp is een omvormer met 3 strings voor nu de juiste keuze? Met oog op de toekomst waardoor 3 verschillende oriëntaties ontstaan. Mocht het nodig zijn dan kan de omvormer gemakkelijk geplaatst worden, hier is ruimte voor op de zolder.

Groet, Martijn
Ik zou heel goed kijken wat een drie fase omvormer met 2 strings versus 3 strings moet kosten. Is dat het prijsverschil waard? Ook zou ik kijken of die derde string wel opstart met die paar panelen op je eventuele dakkapel.

Denk goed na over de omvormer, misschien ooit gewoon een 2e omvormer bij kopen.

Zelf heb ik ook twee omvormers (1 drie fase en 1 1-fase).

Voordat je akkoord geef zou ik de offerte hier plaatsen zodat een aantal mensen met verstand van zaken je hierover advies kunnen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Elixyrz schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:42:
Dus als ik het goed begrijp is een omvormer met 3 strings voor nu de juiste keuze?
Zoals ik schreef hangt dat van meer dingen af. Daarnaast, is op dit moment de keuze ook niet groot in beschikbare omvormers.

Rekening houden met de toekomst qua omvormer zou ik niet doen, je maakt dan nu al meerkosten voor iets dat later misschien niet meer van toepassing is of betere alternatieven voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elixyrz
Bravertal schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:46:
[...]

Ik zou heel goed kijken wat een drie fase omvormer met 2 strings versus 3 strings moet kosten. Is dat het prijsverschil waard? Ook zou ik kijken of die derde string wel opstart met die paar panelen op je eventuele dakkapel.

Denk goed na over de omvormer, misschien ooit gewoon een 2e omvormer bij kopen.

Zelf heb ik ook twee omvormers (1 drie fase en 1 1-fase).

Voordat je akkoord geef zou ik de offerte hier plaatsen zodat een aantal mensen met verstand van zaken je hierover advies kunnen geven.
Beste Bravertal, helder bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elixyrz
DukeBox schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:47:
[...]

Zoals ik schreef hangt dat van meer dingen af. Daarnaast, is op dit moment de keuze ook niet groot in beschikbare omvormers.

Rekening houden met de toekomst qua omvormer zou ik niet doen, je maakt dan nu al meerkosten voor iets dat later misschien niet meer van toepassing is of betere alternatieven voor zijn.
Bwste DukeBox, helder bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Omgekeerd is soms een iets minder optimale installatie qua kosten totaal én op de lange termijn versus opbrengst de meest economische keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-05 10:03
Een omvormer gaat sowieso maar 10jr mee, verwachte levensduur, dus tegen de tijd dat dat dakkapel er is, zit je al op de helft en is het misschien verstandiger om een tweed erbij te kopen, of zelfs de eerste te vernieuwen (wie weet wat er tegen die tijd allemaal verkrijgbaar is en tegen welke kosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elixyrz
Hallo Lezers,

Zojuist de offerte ontvangen inc. geschatte opbrengst.

Panelen:
8 x URECO FBK400MFD op NNO
15 x URECO FBK400MFD op ZZW

Omvormer: GROWATT MOD 9000TL3-X

Vermogen 9200Wp. Geschatte opbrengst 7388kw.

Prijs inc btw € 9.501,59

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
€7.852,53 ex btw oftewel ruim 85 cent per wp. Knappe prijs, gewoon plaatsen. Misschien is de omvormer te groot maar dat weten anderen beter.

Qua prijs is het goed, maar kleinere omvormer = lagere prijs, dus nog beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 18-05 08:59
Je kan waarschijnlijk ook wel uit met een 8kW variant, maar voor deze prijs, kan je het prima zo laten.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• Elixyrz
Dat_Doc schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:23:
Je kan waarschijnlijk ook wel uit met een 8kW variant, maar voor deze prijs, kan je het prima zo laten.
Beste Dat_Doc, bedankt voor uw reactie. Zojuist een artikel gelezen over onder- en overdimensioneren. Het lijkt erop dat je beter kan overdimensioneren. Wellicht dat een 8kW variant beter uitkomt. Misschien dat iemand hier op het forum nog informatie over heeft.

Groet, Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elixyrz
Beste Lezers,

Iemand die meeleest en mij kan adviseren over de juiste omvormer? Ik denk zelf nu aan de 8kW variant. Dit omdat ik had gelezen dat als je onder dimensioneert de omvoer niet aanslaat. Waarschijnlijk zal de piekbelasting niet boven 8000 uitkomen...

Groet, Martijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:50
Sunnydesign geeft volgende uitkomsten voor Jinko 400 Wp panelen (URECO kon ik niet kiezen) :
  • 6 kw --> 7642 kWh (99,6% benutting, dus 0,4% verlies op jaarbasis
  • 7 kw --> 7673 kWh (100% benutting)
  • 8 kw --> 7673 kWh (100% benutting)
Dus 7 kW voldoet zeker.
En afhankelijk van het prijsverschil (en levertijd) is 6 kW ook geen slechte keus.
Het hangt af van je terugleververgoeding op lange termijn (want de piek gaat in de zomer liggen en dit speelt vooral na afschaffen van salderen) wat het je waard is. 30 kWh * €0,25 is maar €7,50 op jaarbasis en een omvormer gaat 12-15 jaar mee. In 15 jaar scheelt het dan €112,50. Dus je kunt de vraag nog even stellen bij de leverancier.

8 panelen op NNO geven al meer dan 250 volt en alle omvormers in de MOD x000TL3-X serie starten bij 200 volt. Dus iedere omvormer in die serie gaat werken. Voor 'niet aanslaan' hoef je dus niet bang te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elixyrz
schumacher schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:59:
Sunnydesign geeft volgende uitkomsten voor Jinko 400 Wp panelen (URECO kon ik niet kiezen) :
  • 6 kw --> 7642 kWh (99,6% benutting, dus 0,4% verlies op jaarbasis
  • 7 kw --> 7673 kWh (100% benutting)
  • 8 kw --> 7673 kWh (100% benutting)
Dus 7 kW voldoet zeker.
En afhankelijk van het prijsverschil (en levertijd) is 6 kW ook geen slechte keus.
Het hangt af van je terugleververgoeding op lange termijn (want de piek gaat in de zomer liggen en dit speelt vooral na afschaffen van salderen) wat het je waard is. 30 kWh * €0,25 is maar €7,50 op jaarbasis en een omvormer gaat 12-15 jaar mee. In 15 jaar scheelt het dan €112,50. Dus je kunt de vraag nog even stellen bij de leverancier.

8 panelen op NNO geven al meer dan 250 volt en alle omvormers in de MOD x000TL3-X serie starten bij 200 volt. Dus iedere omvormer in die serie gaat werken. Voor 'niet aanslaan' hoef je dus niet bang te zijn.
Bedankt Schumacher voor uw reactie, ik zal deze informatie meenemen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elixyrz
Beste Lezers,

Bedankt voor jullie hulp! Ik kan dit enorm waarderen en daarbij hebben jullie een aandeel in onze zonnepanelen! _/-\o_

Bij deze kan het topic gesloten worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Elixyrz schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:18:
Bij deze kan het topic gesloten worden
Hoezo? Je post toch nog wel foto's om het eindresultaat met ons te delen?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elixyrz
blackd schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:20:
[...]

Hoezo? Je post toch nog wel foto's om het eindresultaat met ons te delen?
Hallo Blackd,

Goed idee, zal ik doen! 1 november gaan ze panelen plaatsen. De omvormer was niet eerder leverbaar :-( .

Groet, Martijn
Pagina: 1