DMZ instellen of eigen modem als ISP geen bridge ondersteund

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ondertussen ons nieuwe huis vol hangen met Ubiquity inclusief Dream Router. Nu wil ik overstappen op T-Mobile glasvezel. Maar ik zie dat je daar weer niet je modem/router in bridge mode kunt zetten zoals dit wel gewoon bij Ziggo kan :(

Nu heb ik even rond gezocht en volgens mij zijn er twee opties om toch mijn eigen router te gebruiken.

1. DMZ instellen
Waarbij, als ik het goed heb, alles in "ISP modem/router" open staat naar mijn eigen "router". Een soort van bridge maar dan met meer instellingen zeg maar. Zitten hier ook nadelen aan?

2. Eigen modem
Omdat ik geen tv of telefoon van die ISP gebruik zou dit ook een optie zijn. Heeft het meer voordelen? Is het lastig in te stellen? Nadeel is natuurlijk dat het weer een aanschaf is...

Ik ben dus nog niet helemaal overtuigd van elk de voor- als nadelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:49

Koppensneller

winterrrrrr

Met een Unifi USG of Dream Machine kun je gewoon een kabeltje van de media-converter in de WAN-poort steken. De enige instelling is volgens mij vlan 300 op de inkomende verbinding. Sterker nog: als je een Unifi-switch met glaspoort hebt kun je die media-converter er ook tussenuit halen.

[ Voor 29% gewijzigd door Koppensneller op 14-08-2022 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Voor een glasvezelverbinding geldt dat je niet hoeft te bridgen: je krijgt immers over de glasvezel het kale internetsignaal al binnen. Aangezien er ook geen sprake is van een modem kan je direct een router aansluiten. Hetzij de router van T-Mobile of een eigen router.

De router van T-Mobile in bridge zetten zou nogal onzinnig zijn aangezien je dan van kaal internet -> mediaconverter -> router -> kaal internet -> eigen router gaat. Dan is de route van kaal internet -> mediaconverter -> eigen router veel logischer.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-09 20:40

BCGraaf

BC

Hier T-mobile thuis (alleen internet) met een UDM Pro, het is inderdaad zo makkelijk als hier boven staat. VLAN 300, en kabel in de wan poort vanaf de media converter.

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Koppensneller schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:27:
Met een Unifi USG of Dream Machine kun je gewoon een kabeltje van de media-converter in de WAN-poort steken. De enige instelling is volgens mij vlan 300 op de inkomende verbinding. Sterker nog: als je een Unifi-switch met glaspoort hebt kun je die media-converter er ook tussenuit halen.
en @BCGraaf
Ik heb geen Dream [i]Machine[/b] maar een Dream Router!
spone schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:32:
Voor een glasvezelverbinding geldt dat je niet hoeft te bridgen: je krijgt immers over de glasvezel het kale internetsignaal al binnen. Aangezien er ook geen sprake is van een modem kan je direct een router aansluiten. Hetzij de router van T-Mobile of een eigen router.
Ik wist niet dat een glasvezel signaal niet geMoDem't hoeft te worden. Ik ben wel nieuwsgierig waarom dat is. En waarom het via coax en koper wel moet.

Wat is eigenlijk de media converter? Is dat het doosje dat KPN heeft gemonteerd waar de kabel binnenkomt? Of is dat een ding van de ISP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:49

Koppensneller

winterrrrrr

Gaat ook prima werken met een Dream Router.

De media-converter is dat apparaatje dat je glasvezelverbinding omzet naar een koperen netwerkkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:43

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Glasvezel praat direct met de glasvezel switchen van de ISP.
Coax zit je in een ring en iedereen zit op die ring (verschillende adressen) en worden in de wijkkast omgezet naar glas.
VDSL = je praat met de wijkkast maar signalen worden daar omgezet naar glas

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
iAR schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:58:
Ik wist niet dat een glasvezel signaal niet geMoDem't hoeft te worden. Ik ben wel nieuwsgierig waarom dat is. En waarom het via coax en koper wel moet.

Wat is eigenlijk de media converter? Is dat het doosje dat KPN heeft gemonteerd waar de kabel binnenkomt? Of is dat een ding van de ISP?
Via glasvezel krijg je normaal gesproken al Ethernet binnen. Alleen loopt het niet over een ethernetkabel maar over een glasvezelkabel want dat werkt beter voor lange afstanden. Daarom de mediaconverter om de media (glas) te converten naar koper. En dat is inderdaad dat kastje.

Verschil met iets als Ziggo is dat die geen Ethernet gebruiken, maar DOCSIS (zelfs met Ziggo glasvezel...). Dus dat moet door een modem omgezet worden. Zelfde geldt voor VDSL, dat gebruikt ATM dacht ik, in elk geval geen native Ethernet. Dus ook daar modem nodig.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:09
Gewoon dubbel Nat is ook geen enkel probleem.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Om je oorspronkelijke vraag te beantwoorden mbt DMZ of andere router/ONU is het misschien handig om aan te geven wat je met je verbinding doet/wat je ervan verwacht. Wat kon je achter Ziggo modem in bridge mode wel dat je vreest nu niet te kunnen?
[...]

Bij glas worden enen en nullen bij benadering rechtstreeks digitaal op de lijn gezet. Bij coax, koperpaar en de meeste andere technologieen moet een digtaal patroon van enen en nullen eerst gemoduleerd worden, omgezet worden dus in een analoge golfpatroon, waar een ontvanger aan de andere kant die golfpatroon op moet vangen en daar weer in digitale gegevens omgezet worden. MOdulatie en DEModulatie dus :7
Je hebt in een glazvezelnetwerk vaak drie aparte 'kastjes' die elk een ander rol vervullen, en voor de verwarring verschillende namen krijgen van verschillende providers:
- de FTU, het passieve kastje waar de binnenkomende glasvezel van buiten op afgemonteerd is.
- de ONU/ONT, (in KPN-speak: NT(U)) het apparaat wat de PON (Passive Optical Network) van je provider termineert in jouw woning. Actief kastje dus, en erg vergelijkbaar met het layer 2 (bridge) deel van een koper/coaxmodem qua functionaliteit behalve dat het dan niet hoeft te (de)moduleren. Je mag hier ook een eigen kastje voor gebruiken, maar instellen kan ingewikkelder zijn.
- de RG, Router Gateway, oftewel het apparaat wat op layer 3 je LAN aan het internet koppelt. Dat is de Experiabox, of je eigen router.

Afhankelijk van je provider en hun hardware kunnen twee of meer van deze functies gecombineerd zijn, maar in een standaard KPN-installatie staan ze los van elkaar.

Wat je moet begrijpen is dat glasvezel over PON eigenlijk exact zelfde techniek is als kabelinternet, met een passieve netwerk die je met je buren deelt. In de downstream broadcast de OLT (vgl DOCSIS CMTS) naar alle ONU's, de ONU's delen zendtijd in de upstream richting de OLT, onder regie van diezelfde OLT. OLT en ONU/ONT vormen dus beide uiteinden van een L2 access netwerk en moeten nauw samenwerken.

Nu heb je sinds afgelopen januari het recht een eigen 'eindapparaat' (in de volksmond: "modem") te gebruiken, en dat je die rechtstreeks op de passive overnamepunt moet kunnen aansluiten. Dus je mag een eigen ONU/ONT gebruiken. Dat geeft de providers flinke hoofdpijn, want hele opzet van PON (en DOCSIS trouwens) is dat de ONU/ONT een vertrouwde 'eigen' apparaat is van de providers. Maar goed, het moet mogelijk zijn en kan in praktijk ook. Vraag is of dat zo'n zin heeft.

Als je alleen bridge mode wilt, is een eigen layer 3 router (bijvoorbeeld die USG) aan de ONU hangen veruit makkelijkste optie. Dan hoef je alleen de jiuste VLAN voor WAN in te stellen en klaar, tenminste voor internet - en je geeft aan geen TV of telefoniet te gebruiken.

Enige voordeel bij vervangen van de ONU is dat je dan geen apart kastje met ditto stroomverbruik meer nodig hebt als je een router hebt waar een PON SFP in kan. Maar reken je niet rijk. De KPN NT (=ONU) verbruikt nog geen 2.4W (geen idee wat die van T-Mobile doet, maar zal vergelijkbaar zijn, sterker nog, ik heb een T-Mobile installatie recent acther een KPN NU zien hangen), een losse GPON/XGS-PON ONU SFP verbruikt "<2W", wat naar verluid in de buurt van 1.9W zou liggen. Je bespaart dus hooguit 0.5, waarmee je zelfs tegen huidige energieprijzen pas na 20 jaar de meerprijs van zo'n SFP (EUR 59) eruit zou hebben.

Kortom, tenzij je per se wilt hobbyen omwille van het hobbyen zou ik gewoon de ONU/NT laten voor wat het is en je USG eraan hangen in plaats van de router van T-Mobile.

* dion_b is wel zo'n vreemde snuiter die graag hobbyt, en krijgt binnenkort T-Mobile glas in de meterkast O-)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
@spone thanks dat is een heldere uitleg.
Koppensneller schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 17:03:
Gaat ook prima werken met een Dream Router.

De media-converter is dat apparaatje dat je glasvezelverbinding omzet naar een koperen netwerkkabel.
Oké. Ben ik nog wel benieuwd of ik die dan dus krijg van t-mobile.
dion_b schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:00:
Om je oorspronkelijke vraag te beantwoorden mbt DMZ of andere router/ONU is het misschien handig om aan te geven wat je met je verbinding doet/wat je ervan verwacht. Wat kon je achter Ziggo modem in bridge mode wel dat je vreest nu niet te kunnen?
Goede vraag. Ik wil mijn eigen router gebruiken voor instellingen, dhcp, etc. Ik was dus in de veronderstelling dat ik nog een modem/router van T-Mobile nodig had. En ik las dus ergens dat die geen bridge mode zou hebben. Wat op zich gek is… want ik heb hier gelezen dat er dus geen modem aan te pas komt.
Je hebt in een glazvezelnetwerk vaak drie aparte 'kastjes' die elk een ander rol vervullen, en voor de verwarring verschillende namen krijgen van verschillende providers:
- de FTU, het passieve kastje waar de binnenkomende glasvezel van buiten op afgemonteerd is.
- de ONU/ONT, (in KPN-speak: NT(U)) het apparaat wat de PON (Passive Optical Network) van je provider termineert in jouw woning. Actief kastje dus, en erg vergelijkbaar met het layer 2 (bridge) deel van een koper/coaxmodem qua functionaliteit behalve dat het dan niet hoeft te (de)moduleren. Je mag hier ook een eigen kastje voor gebruiken, maar instellen kan ingewikkelder zijn.
- de RG, Router Gateway, oftewel het apparaat wat op layer 3 je LAN aan het internet koppelt. Dat is de Experiabox, of je eigen router.

Afhankelijk van je provider en hun hardware kunnen twee of meer van deze functies gecombineerd zijn, maar in een standaard KPN-installatie staan ze los van elkaar.

Wat je moet begrijpen is dat glasvezel over PON eigenlijk exact zelfde techniek is als kabelinternet, met een passieve netwerk die je met je buren deelt. In de downstream broadcast de OLT (vgl DOCSIS CMTS) naar alle ONU's, de ONU's delen zendtijd in de upstream richting de OLT, onder regie van diezelfde OLT. OLT en ONU/ONT vormen dus beide uiteinden van een L2 access netwerk en moeten nauw samenwerken.

Nu heb je sinds afgelopen januari het recht een eigen 'eindapparaat' (in de volksmond: "modem") te gebruiken, en dat je die rechtstreeks op de passive overnamepunt moet kunnen aansluiten. Dus je mag een eigen ONU/ONT gebruiken. Dat geeft de providers flinke hoofdpijn, want hele opzet van PON (en DOCSIS trouwens) is dat de ONU/ONT een vertrouwde 'eigen' apparaat is van de providers. Maar goed, het moet mogelijk zijn en kan in praktijk ook. Vraag is of dat zo'n zin heeft.

Als je alleen bridge mode wilt, is een eigen layer 3 router (bijvoorbeeld die USG) aan de ONU hangen veruit makkelijkste optie. Dan hoef je alleen de jiuste VLAN voor WAN in te stellen en klaar, tenminste voor internet - en je geeft aan geen TV of telefoniet te gebruiken.

Enige voordeel bij vervangen van de ONU is dat je dan geen apart kastje met ditto stroomverbruik meer nodig hebt als je een router hebt waar een PON SFP in kan. Maar reken je niet rijk. De KPN NT (=ONU) verbruikt nog geen 2.4W (geen idee wat die van T-Mobile doet, maar zal vergelijkbaar zijn, sterker nog, ik heb een T-Mobile installatie recent acther een KPN NU zien hangen), een losse GPON/XGS-PON ONU SFP verbruikt "<2W", wat naar verluid in de buurt van 1.9W zou liggen. Je bespaart dus hooguit 0.5, waarmee je zelfs tegen huidige energieprijzen pas na 20 jaar de meerprijs van zo'n SFP (EUR 59) eruit zou hebben.

Kortom, tenzij je per se wilt hobbyen omwille van het hobbyen zou ik gewoon de ONU/NT laten voor wat het is en je USG eraan hangen in plaats van de router van T-Mobile.

* dion_b is wel zo'n vreemde snuiter die graag hobbyt, en krijgt binnenkort T-Mobile glas in de meterkast O-)
Oké, dit is inderdaad vreemde snuiter hobby taal :>
Samengevat voor mij: ik plug de kabel uit het ftu direct in mijn dream router (= usg). Klaar?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

[...]

en @BCGraaf
Ik heb geen Dream [i]Machine[/b] maar een Dream Router!

[...]
Wees dan iig niet teleurgesteld als je een gigabit verbinding hebt besteld en je maar 600-700Mbit haalt, de UDR wil niet harder dan dat, ook niet met alle packet inspectie en security features uit.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

iAR schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:20:
@spone thanks dat is een heldere uitleg.

[...]

Oké. Ben ik nog wel benieuwd of ik die dan dus krijg van t-mobile.
Dat is dus de ONT/ONU/NT. Doet wel iets meer dan alleen omzetten, het is de "modem" van je glasnetwerk.

Edit:
Hier is er een groot verschil tussen AON en PON glasvezelnetwerken. Bij AON heb puur met Ethernet over glas te maken en is het daadwerkelijk niet meer dan een mediaconverter. Maar bij PON is het een veel complexer verhaal (zie hierboven :P ), maar noemen sommigen het alsnog mediaconverter. Of modem :')
[...]

Goede vraag. Ik wil mijn eigen router gebruiken voor instellingen, dhcp, etc. Ik was dus in de veronderstelling dat ik nog een modem/router van T-Mobile nodig had. En ik las dus ergens dat die geen bridge mode zou hebben. Wat op zich gek is… want ik heb hier gelezen dat er dus geen modem aan te pas komt.
Het is geen modem, het is een router. En met een losse ONU heb je geen bridge mode nodig want je kunt je router direct op de ONU aansluiten.
[...]

Oké, dit is inderdaad vreemde snuiter hobby taal :>
Samengevat voor mij: ik plug de kabel uit het ftu direct in mijn dream router (= usg). Klaar?!
Nee, er gaat een (glas) patchcable van de FTU naar de ONU ("NT"). Daar prik je je USG in. Vervolgens stel je op de USG de juiste VLAN in voor internet (iemand hierboven zei 300, dat zou goed kunnen kloppen).

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 15-08-2022 00:24 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:53:
[...]

Dat is dus de ONT/ONU/NT. Doet wel iets meer dan alleen omzetten, het is de "modem" van je glasnetwerk.

Edit:
Hier is er een groot verschil tussen AON en PON glasvezelnetwerken. Bij AON heb puur met Ethernet over glas te maken en is het daadwerkelijk niet meer dan een mediaconverter. Maar bij PON is het een veel complexer verhaal (zie hierboven :P ), maar noemen sommigen het alsnog mediaconverter. Of modem :')

Nee, er gaat een (glas) patchcable van de FTU naar de ONU ("NT"). Daar prik je je USG in. Vervolgens stel je op de USG de juiste VLAN in voor internet (iemand hierboven zei 300, dat zou goed kunnen kloppen).
Ik ga kijken of ik mijn Router nog in ga ruilen voor een Machine. En dan ga ik eens prutsen om de boel werkend te krijgen. Thanks and stay tuned :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom zou je? Enige wat je wint is een paar honderd Mbps die practisch gezien volstrekt overbodig zijn.

Laatste keer dat ik echt merkte welke internetsnelheid ik had was bij upgrade van 100 naar 200Mbps. Sindsdien is het 'veel'. Laatst nog van 500Mbps naar 350Mbps gezakt - en exact niets gemerkt. Mijn verbinding is toch sneller dan 99% van dingen aan de andere kant. Jij zou met huidige hw dubbele daarvan halen. Om geld uit te geven puur voor een iets grotere e-penis is waanzin.

Kijk, als je toch nieuwe hardware moet kopen is het allicht slim om te zorgen dat het meer aan kan, maar dat is nu niet het geval.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-09 18:51
Bij T-Mobile krijg je een media convertor van Huawei. Mocht je thuis werken is het om die reden nog het overwegen waard een eigen in te zetten. Of de glas kabel direct aan te sluiten (als dat kan).

Er is elders een topic te vinden over het aansluiten van een Unifi loco op een T-Mobile glas aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Kasper1985 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:41:
Bij T-Mobile krijg je een media convertor van Huawei. Mocht je thuis werken is het om die reden nog het overwegen waard een eigen in te zetten. Of de glas kabel direct aan te sluiten (als dat kan).

Er is elders een topic te vinden over het aansluiten van een Unifi loco op een T-Mobile glas aansluiting.
Een eigen media converter bedoel je? En waarom specifiek voor thuis werken?
Het gaat om PON glas, dus volgens mij kan ik die converter er niet tussenuit halen.

Wat heeft een UniFi Loco hier mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
iAR schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:04:
Het gaat om PON glas, dus volgens mij kan ik die converter er niet tussenuit halen.
Ik lees eigenlijk niets in de TS waaruit blijkt dat je een GPON-verbinding krijgt. Afhankelijk van je aansluiting in de PoP kan het AON, GPON, of XGS-PON zijn, voor alle drie krijg je een andere converter/ONT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-09 18:51
iAR schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:04:
[...]

Wat heeft een UniFi Loco hier mee te maken?
Een Huawei in je netwerk kan mogelijk een bezwaar zijn. Was voor mij in ieder geval een reden om zo’n Unifi Loco te proberen. Werkt prima. Je moet het alleen met T-Mobile registreren.
Zo’n Unifi Loco kan het eerste kastje vervangen. Zodat je dus alles van jezelf gebruikt ipv nog een component van de provider.
Pagina: 1