Geen ruimte meer op aardrail groepenkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamBeard
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-03 21:21
Goedemiddag,

Ik ben een nieuwe garage aan het bouwen en wil daarbij ook een aantal nieuwe groepen voor enkel de garage aanleggen. In de groepenkast is nog plek voor nieuwe aardlekautomaten, maar de aardrail zit op één vrij plekje na vol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hl0jtqxD28MjO-JelrwYDOSD5xo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXMbX96d49TpHc0KTA5aqLaN.jpg?f=fotoalbum_large

Mag ik meerdere aardedraden per schroef aansluiten? Of zijn er mogelijkheden om meer aansluitpunten te krijgen? Het is een ABB groepenkast. Ik zag dat ze wel deze draadklem aanbieden specifiek voor dit inzetstuk, maar ik begrijp niet hoe ik dit zou moeten gebruiken en of ik er dus wat mee opschiet.

Het inzetstuk heeft 16 doorvoeropeningen en de kast biedt ruimte voor 12 groepen middels aardlekautomaten, maar de aardrail lijkt maar 9+1 aansluitingen te hebben, dus ik moet toch iets over het hoofd zien :?

Beste antwoord (via ScreamBeard op 15-08-2022 15:19)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:47
Ja, er mogen 2 draden onder 1 schroef op deze rail.

Echter hoe de draden nu zijn aangesloten, met een oogje eraan gebogen, is niet hoe de fabrikant het voorzien heeft. Het is eigenlijk de bedoeling om de draden gewoon recht links of rechts naast de schroef te steken. De nokjes die je op de aardrail ziet zouden moeten voorkomen dat je de draad onder de schroef uit drukt.

Dat is dus ook hoe @Makrolon "aan iedere kant een" bedoelt.

Uiteraard wel alleen doen met draden van dezelfde doorsnede, niet een 2,5mm² onder dezelfde schroef als die blanke 6mm² proberen te frotten. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Xander op 14-08-2022 23:05 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:06
Ja je kan 2 draden die het zelfde zijn onder een schroef doen, aan iedere kant een. Na aandraaien voor de zekerheid nog effe checken of ze beide goed geklemt zitten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:20
Weet je ook zeker of dat mag? Regels kunnen soms onlogisch lijken, maar misschien er toch een goede reden waarom eventueel niet zou mogen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• Xander
Ja, er mogen 2 draden onder 1 schroef op deze rail.

Echter hoe de draden nu zijn aangesloten, met een oogje eraan gebogen, is niet hoe de fabrikant het voorzien heeft. Het is eigenlijk de bedoeling om de draden gewoon recht links of rechts naast de schroef te steken. De nokjes die je op de aardrail ziet zouden moeten voorkomen dat je de draad onder de schroef uit drukt.

Dat is dus ook hoe @Makrolon "aan iedere kant een" bedoelt.

Uiteraard wel alleen doen met draden van dezelfde doorsnede, niet een 2,5mm² onder dezelfde schroef als die blanke 6mm² proberen te frotten. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Xander op 14-08-2022 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-04 09:54
Of gebruik een Waco klem om 3/4/5 aardedraden te combineren en dan op één schroef aan te sluiten.

Als er een aardeprobleem is in de orde van grootte van 30mA knalt de aardlek er al uit. Als er op een of andere manier een probleem is van vele amperes dan is het niet in 5 draden tegelijk maar in ééntje, en die gaat dan via de Waco klem vrolijk en veilig naar de aarderail. Die klemmen hebben een rating van 32A maar kunnen op Youtube tests wel 70-100A aan, en zijn daarmee niet bepaald de zwakste schakel in je systeem.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xander
Tarquin schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 00:16:
Of gebruik een Waco klem om 3/4/5 aardedraden te combineren en dan op één schroef aan te sluiten.
Daar zijn de normen dan weer heel erg duidelijk over: dat mag dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Xander schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 23:02:
… met een oogje eraan gebogen…
Wat me dan wél opvalt is dat de oogjes allemaal netjes dezelfde kant op staan én dat ze op de juiste manier onder de schroeven zitten. Dat betekent dus dat ze met de draairichting mee geplaatst zijn. Op zich een hele nette oplossing, de aarde draad en de schroeven hebben een groot contactoppervlak waarbij een goede werking zo'n beetje gegarandeerd is. Helaas moet dit wel anders wanneer er twee draden onder één schroef geplaatst moeten worden, we gaan geen twee oogjes op elkaar stapelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:26

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Een fatsoenlijke kabelschoen oplossing voor 2.5mm² massieve kabels?

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:01
Die zogenaamde trekontlasting, de gekrulde draden bedoel ik dus, mag dat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:45
Of je maakt in je nieuwe garage een nieuwe verdeel kast,
In je bestaande een b20 automaat en die in je garage onder verdelen in meerdere groepen.
Dan zal de groep er in de garage altijd eerst uit klappen voordat die in je meterkast gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:12
Tikje naar de installateurs bij DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 12:34
dimi_v schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:51:
Weet je ook zeker of dat mag? Regels kunnen soms onlogisch lijken, maar misschien er toch een goede reden waarom eventueel niet zou mogen.
Of het mag weet ik niet, het is wel veelvuldig (maar niet zo netjes) gedaan door de installateur in onze nieuwbouwwoning (2018):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yz_ezj8FxATIiE0c9gqo69CFby0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MMYQWAG117hbGtlgEht0SZow.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:46

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Xander schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 00:17:
[...]

Daar zijn de normen dan weer heel erg duidelijk over: dat mag dus niet.
Het mag niet los hangen. Wat wel mag is dat je een montageblokje op de dinrail zet, met daarin een wago.

Maar hier is dat niet nodig. Netjes recht onder de schroef en je hebt ineens ruimte te over. :)

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ScreamBeard
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-03 21:21
Bedankt voor alle tips en adviezen!

Ik heb het even geprobeerd en als je aan beide zijden van de schroef een kabel met gelijke diameter doet werkt dat heel goed. Zoals Xander al aangaf, houden de nokjes de draden inderdaad netjes op hun plek.

Dan heb ik opeens weer ruimte zat op de rail, dus zo moet het helemaal gaan lukken!
Pagina: 1