Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Allround/game PC obv BBG juli

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17:36
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik werk vrij veel thuis (reguliere kantoortoepassingen en geen noemenswaardig zware applicaties). Daarnaast speel ik met name shooters en RPG's.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo rond de €1500,- incl. assemblage.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
2 monitoren, keyboard, speakers en muis

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb nu een i7 6700K met een GTX 1070. Die PC gaat in de opslag voor zoontje van 6. Die kan er dan over een jaar of 2 à 3 een beetje mee gaan pielen. Alles in de behuizing moet dus nieuw.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Op basis van mijn persoonlijke historie neig ik naar intel/nvidia, maar vanuit het BBG H2 2022 topic begrijp ik dat momenteel de combinatie AMD/Radeon de voorkeur heeft qua prijs-kwaliteit verhouding dus ik heb dat topic maar even als basis genomen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
RGB hoeft niet. Liefst wel redelijk stil.
Ik wil de PC bij 1 leverancier bestellen en laten assembleren. Vanwege positieve ervaringen gaat mijn voorkeur uit naar ofwel Azerty ofwel Alternate, maar ook daar sta ik open voor suggesties. Ik zag al dat SiComputers en Megekko qua prijs zeker concurrerend zijn.
Met YouTube erbij zelf assembleren doe ik liever niet.
Omdat RAM redelijk goedkoop is ga ik alvast naar 32GB
Ik heb gekozen voor 2TB opslag omdat 1TB wellicht wat aan de krappe kant gaat zijn.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Kritische blik. Suggesties doen voor eventuele betere (combinatie van) onderdelen

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 204,95€ 204,95
1MoederbordenGigabyte B550 Gaming X V2€ 95,90€ 95,90
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 6700 XT€ 555,45€ 555,45
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 99,90€ 99,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zilver€ 34,55€ 34,55
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 118,40€ 118,40
1VoedingenCorsair RM550x (2021) Zwart€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 2TB€ 169,-€ 169,-
Totaal€ 1.378,05

Alle reacties

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:32
De BBG van juli gaat uit van een 1440p @60Hz monitor, maar welke monitor gebruik je zelf voor gamen? Ik kan mij goed voorstellen, dat je voor shooters voor een 144Hz monitor hebt gekozen.
In de BBG is voor AMD gekozen vanwege de kortingsactie, maar zoals je ziet is die alweer afgelopen. Als je een voorkeur hebt voor Intel dan kun je ook voor een i5 12400F kiezen.

Van Megekko is mij niet bekend dat ze assembleren.
In bovenstaand overzicht ontbreekt dus nog assemblage en wellicht een Windows licentie.

De semi-passieve RM550x is uitstekend, maar ook duur. Een prima alternatief is: https://tweakers.net/pric.../corsair-tx750m-2021.html PS: de 650W was ook prima geweest, maar alleen leverbaar bij Megekko voor de lage prijs.

• Hoepla33
Woezik schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 20:18:
De BBG van juli gaat uit van een 1440p @60Hz monitor, maar welke monitor gebruik je zelf voor gamen? Ik kan mij goed voorstellen, dat je voor shooters voor een 144Hz monitor hebt gekozen.
In de BBG is voor AMD gekozen vanwege de kortingsactie, maar zoals je ziet is die alweer afgelopen. Als je een voorkeur hebt voor Intel dan kun je ook voor een i5 12400F kiezen.

Van Megekko is mij niet bekend dat ze assembleren.
In bovenstaand overzicht ontbreekt dus nog assemblage en wellicht een Windows licentie.

De semi-passieve RM550x is uitstekend, maar ook duur. Een prima alternatief is: https://tweakers.net/pric.../corsair-tx750m-2021.html PS: de 650W was ook prima geweest, maar alleen leverbaar bij Megekko voor de lage prijs.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb informatie uit het huidige BBG topic samengevoegd moet onderdelen uit die van juli.

SiComputers assembleert wel. MeGekko inderdaad niet.

Bijkomende kosten voor assemblage:

Si: €79,99. Lijkt excl. bios-update à €14,99 (Dit kan ik zelf overigens prima doen. Dat is niet zo ingewikkeld)
Azerty: €89,- incl. bios update
Alternate: €129,-

Ik heb momenteel 2 maal de Dell U2515h staan.
Bij de specificaties staat: 25" • 2560x1440 (Quad HD) • 60Hz • IPS • 6ms

Als ik bij de uitleg op de website van bijv. Coolblue kijk, wordt er naast een uitgebreide textuele uitleg ook een foto geplaatst (zie onder). Op basis van deze foto lijkt het erop alsof ik niet het volledige potentieel uit een eventuele nieuwe PC haal met mijn huidige monitor(en). Klopt dit? Is het echt een enorm verschil, zoals hieronder afgebeeld, of zou ik met mijn huidige schermen ook nog goed uit de voeten kunnen? Wellicht goed om erbij te vermelden dat ik nooit competitief online speel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZPJEl8BF1bMjOt72NK6bBEPwwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X1ghFFbVQL2F3VK22YmkhADg.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat met name het moederbord bij intel een stuk duuder wordt, blijf ik vooralsnog bij AMD en kom ik op het volgende herziene lijstje:

1VoedingenCorsair TX750M (2021)€ 74,90€ 74,90
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 2TB€ 169,-€ 169,-
Totaal€ 1.353,05

Eventueel dus nog aangevuld met bijvoorbeeld:

1MonitorenIiyama G-Master GB2760QSU-B1 Zwart€ 279,-€ 279,-
Totaal€ 279,-

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
Dat ligt helemaal aan het soort games dat je speelt. Ik heb zelf ook jaren geleden een 144Hz monitor gekocht en voor shooters is dat een wereld van verschil. Super vloeiend. RPG's, RTS, Citybuilders en racegames hoef ik niet per se op een "high refreshrate" scherm te spelen. Als je nu "maar" 1 scherm hebt, kan ik het wel aanbevelen om er een 120Hz+ scherm naast te zetten.

Een TN paneel zou ik dan weer niet doen. Dat is die oude scherm technologie waardoor het beeld donker wordt en vekleurd als je niet recht voor het scherm zit. Liever IPS of VA

Paar relatief goedkope opties met aardige reviews
pricewatch: AOC Q27G2U/BK Zwart
pricewatch: LG UltraGear 32GN650-B Rood, Zwart

Die SSD is bij azerty erg duur en dat is de laatste component in je lijst die niet voordelig leverbaar is bij hen, dus ik zou deze voorstellen:
pricewatch: WD Black NVMe SSD SN750 2TB (zonder heatsink)
Scheelt toch weer ~60 euro die je in een mooi scherm kunt steken

[ Voor 57% gewijzigd door youridv1 op 15-08-2022 13:43 ]

• Woezik
Hoepla33 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:25:
Ik heb momenteel 2 maal de Dell U2515h staan.
Bij de specificaties staat: 25" • 2560x1440 (Quad HD) • 60Hz • IPS • 6ms

Als ik bij de uitleg op de website van bijv. Coolblue kijk, wordt er naast een uitgebreide textuele uitleg ook een foto geplaatst (zie onder). Op basis van deze foto lijkt het erop alsof ik niet het volledige potentieel uit een eventuele nieuwe PC haal met mijn huidige monitor(en). Klopt dit? Is het echt een enorm verschil, zoals hieronder afgebeeld, of zou ik met mijn huidige schermen ook nog goed uit de voeten kunnen? Wellicht goed om erbij te vermelden dat ik nooit competitief online speel.
Je Dell monitor heeft hetzelfde aantal pixels en dezelfde refreshrate als in de BBG en daarvoor voldoet de RX6700 prima. Je kunt op één monitor zo'n 83fps halen op 1440p Ultra settings: https://tweakers.net/revi...prestatiescore-games.html

De foto die Coolblue laat zien lijkt meer op een overshoot, dan een te lage refreshrate. Je hebt een prima IPS monitor en nu ongetwijfeld ook een goed beeld en dat wordt alleen maar beter.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ligt het aan mij of is die foto absolute marketing-bullshit? Verversingssnelheid geeft aan hoeveel beelden je per seconde zit, maar de beelden zelf zijn precies hetzelfde. Dus in een foto het verschil in verversingssnelheid laten zien is een beetje als in een foto laten zien hoe een WC ruikt als hij met schoonmaakmiddel A of B is schoongemaakt...

Als je toch een idee wil krijgen van het concept, zoek filmpjes op met twee verschillende verversingssnelheden. Maar goed, als je 60Hz beter vindt dan 30Hz wil dat niet zeggen dat het verschil tussen 60Hz en 120Hz gevoelsmatig even groot is.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:44
Zeker weten dat je het oude systeem gaat bewaren? In 2025 vervalt de ondersteuning van Windows 10 en is het niet veilig meer om het online te gebruiken en voor verkoop is het geen klap meer waard. Windows 11 wordt niet door 6e gen Intel ondersteunt. Dat begint pas bij de 8e gen. Mijn advies is nu verkopen en tegen die tijd een 2e handsje met minimaal een 8e gen Intel of Ryzen 2xxx te zoeken.

• Hoepla33
Uszka schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:58:
Zeker weten dat je het oude systeem gaat bewaren? In 2025 vervalt de ondersteuning van Windows 10 en is het niet veilig meer om het online te gebruiken en voor verkoop is het geen klap meer waard. Windows 11 wordt niet door 6e gen Intel ondersteunt. Dat begint pas bij de 8e gen. Mijn advies is nu verkopen en tegen die tijd een 2e handsje met minimaal een 8e gen Intel of Ryzen 2xxx te zoeken.
Kijk, dat is dan toch weer zo'n logische en waardevolle tip waar ik zelf nog niet aan had gedacht. Hier heb je zeker een punt. Ik zal me eens gaan oriënteren op de waarde van de huidige kast en verkoop serieus overwegen.

Voor wat betreft de monitor: ik heb er op dit moment al 2 en ben er eigenlijk zeer tevreden over. Ik ga het systeem sowieso eerst bestellen en kan dan iets later altijd nog 1 nieuwe kopen als 'game scherm' als dat nodig blijkt.

SSD vervangen voor betaalbaarder optie bij Azerty.

1VoedingenCorsair TX750M (2021)€ 74,90€ 74,90
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN750 2TB (zonder heatsink)€ 189,90€ 189,90
Totaal€ 1.373,95

• Hoepla33
Toch ietsje meer budget vrijgemaakt en er een monitor bijgedaan. Toch voorkeur voor Intel en Nvidia laten bepalen.

Alles te bestellen en assembleren door Azerty.

Nog op- of aanmerkingen?

1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 224,89€ 224,89
1MoederbordenMSI Pro B660M-A WiFi DDR4€ 156,-€ 156,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 V2 OC Edition met LHR€ 849,-€ 849,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 109,90€ 109,90
1MonitorenIiyama G-Master GB2770QSU-B1 Zwart€ 328,-€ 328,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700€ 36,91€ 36,91
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 112,36€ 112,36
1VoedingenXPG Core Reactor 850W€ 124,90€ 124,90
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 198,-€ 198,-
Totaal€ 2.139,96

• Woezik
Prima build en mooie monitor.

• youridv1
Je kunt een paar euro besparen, zonder performance of kwaliteitsverlies, met een pricewatch: Cooler Master V850 Gold - V2

Verder zou je, als het glas je niet veel interesseert, nog kunnen kijken naar de pricewatch: Fractal Design Define Mini C
Daar word je pc wat compacter van, maar al je onderdelen passen erin. De 4000D is namelijk best wel een flinke kast als je toch een mATX moederbord gaat monteren.
Heeft naar mijn mening ook voldoende airflow voor wat jij er mee wilt doen, maar als je twijfelt kun je altijd een extra case fannetje laten monteren door azerty.

pricewatch: be quiet! Shadow Wings 2 PWM, 120mm

[ Voor 81% gewijzigd door youridv1 op 23-08-2022 13:46 ]

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12-11 17:05
Opgelet! De gekozen monitor biedt geen variabel refresh rate met een Nvidia GPU, cfr. geen GSync. technologie!

Wil je voor die monitor gaan, moet je een AMD GPU kiezen (nu, en in de toekomst).

Ik heb deze gekozen pricewatch: LG UltraGear 27GL850 Zwart

Hier kan je beide kanten mee op qua VRR (Nvidia of AMD), nu en in de toekomst.

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

• youridv1
Mortov Molotov schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:41:
Opgelet! De gekozen monitor biedt geen variabel refresh rate met een Nvidia GPU, cfr. geen GSync. technologie!

Wil je voor die monitor gaan, moet je een AMD GPU kiezen (nu, en in de toekomst).

Ik heb deze gekozen pricewatch: LG UltraGear 27GL850 Zwart

Hier kan je beide kanten mee op qua VRR (Nvidia of AMD), nu en in de toekomst.
Bedoel je dat er een kruisje bij staat in de pricewatch, of heb je een bron waarin dat getest wordt? Je kunt in de nvidia driver tegenwoordig bij zo goed als alle freesync monitoren Gsync enablen, ook als ze niet “G-sync compatible” zijn.

Een van mijn twee monitoren moest ik ook handmatig even enablen in de driver, maar het werkt verder prima nu

[ Voor 6% gewijzigd door youridv1 op 26-08-2022 08:42 ]

• Mortov Molotov
youridv1 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 23:13:
[...]

Bedoel je dat er een kruisje bij staat in de pricewatch, of heb je een bron waarin dat getest wordt? Je kunt in de nvidia driver tegenwoordig bij zo goed als alle freesync monitoren Gsync enablen, ook als ze niet “freesync compatible” zijn.

Een van mijn twee monitoren moest ik ook handmatig even enablen in de driver, maar het werkt verder prima nu
Ik bedoel het kruisje in de pricewatch. Wat jij beschrijft is Gsync compatible, wat sowieso zelfs niet aangekruist staat.

Ik zou de website van de fabrikant toch eens raadplegen hoor.

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

• youridv1
Daar staat waarschijnlijk niets vermeld, maar zo goed als alle freesync schermen werken gewoon. Het is voor mij sowieso geen belangrijke feature, maar dat verschilt per persoon natuurlijk

[ Voor 33% gewijzigd door youridv1 op 26-08-2022 07:27 ]

• Hoepla33
De pc en scherm worden vandaag bezorgd. Ik lees in een aantal gebruikersreviews dat de monitor wel degelijk G-sync compatible is. Daar ben ik in ieder geval wel vanuit gegaan.

Ik zal vanmiddag even laten weten of dit inderdaad het geval is.

• Mortov Molotov
Hoepla33 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:33:
De pc en scherm worden vandaag bezorgd. Ik lees in een aantal gebruikersreviews dat de monitor wel degelijk G-sync compatible is. Daar ben ik in ieder geval wel vanuit gegaan.

Goed zo. Laat het in dat geval ook aanpassen in de tweakers pricewatch

Verwijderd

Hoepla33 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:33:

Mortov Molotov schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:41:
[...]

Goed zo. Laat het in dat geval ook aanpassen in de tweakers pricewatch
De monitor in kwestie heeft geen "g-sync compatible" certificaat van nvidia, dus het staat met het kruisje op het moment goed aangegeven. Dat betekent nadrukkelijk niet dat de monitor niet zal werken met de g-sync compatible optie in nvidia's drivers. Dit staat uitgelegd op de prijskijk als je op het informatie-icoontje klikt bij de g-sync:
G-Sync ondersteuning

G-Sync en G-Sync Ultimate (voorheen G-Sync HDR) zijn hardwarematige oplossingen die in combinatie met een Nvidia videokaart variable refresh rate ondersteunt en storende artifacten in het beeld, zoals screentearing, verwijdert. G-Sync Compatible is een software-oplossing op basis van FreeSync (Adaptive Sync). Deze werken direct met de voorgenoemde functies, voor andere FreeSync monitoren moet handmatig een vinkje worden gezet in de driverinstellingen, dit laatste zonder garanties.
Het is wellicht licht verwarrend omdat iedereen (en dus ook bovengenoemde reviewers) normaal gesproken "g-sync compatible" zou gebruiken voor de situatie dat de optie daadwerkelijk probleemloos werkt.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2022 07:56 ]

• Mortov Molotov
Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 06:41:
[...]

[...]

De monitor in kwestie heeft geen "g-sync compatible" certificaat van nvidia, dus het staat met het kruisje op het moment goed aangegeven. Dat betekent nadrukkelijk niet dat de monitor niet zal werken met de g-sync compatible optie in nvidia's drivers. Dit staat uitgelegd op de prijskijk als je op het informatie-icoontje klikt bij de g-sync:

[...]

Het is wellicht licht verwarrend omdat iedereen (en dus ook bovengenoemde reviewers) normaal gesproken "g-sync compatible" zou gebruiken voor de situatie dat de optie daadwerkelijk probleemloos werkt.
Met andere woorden, @Hoepla33 zal er maar achter komen of dit werkt of niet, eeens die monitor is aangesloten, en een game wordt uitgeprobeerd.

Mmm... I would seriously reconsider. De voordelen van VRR zijn echt wel niet te onderschatten.

Verwijderd

Mortov Molotov schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:02:
[...]

Met andere woorden, @Hoepla33 zal er maar achter komen of dit werkt of niet, eeens die monitor is aangesloten, en een game wordt uitgeprobeerd.

Mmm... I would seriously reconsider. De voordelen van VRR zijn echt wel niet te onderschatten.
Bij mijn weten is er geen enkele freesync monitor die niet werkt met deze optie. Er zullen vast heel goede marketing/merkenrecht-technische redenen zijn waarom nvidia "g-sync compatible" in de drivers niet gewoon freesync noemt, maar dat zou wel een hoop verwarring besparen.

• Hoepla33
Ik heb het gisteren direct getest met de Pendulum G-sync demo van Nvidia en ook enkele games gespeeld en het werkt prima.

In eerste instantie overigens niet, demo gaf veel strepen en artifacts. Zat al te balen dat ik het scherm moest ruilen. Bleek dat het scherm nog op 59hz stond in de instellingen van Windows. Op 165hz gezet en toen draaide het soepel.
Pagina: 1