Schuindak isoleren, een paar vragen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterpiet
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-04-2024
Hoe kan ik de isolatie van mijn schuine dak het beste aanpakken? Ik hoop dat jullie even mee willen denken?

Situatie: ik heb een schuin pannendak, tussenwoning is uit 1983. betondakpannen zijn aan vervanging toe want poreus oppervlak. Het dak onder de pannen en latten/regels bestaat uit 7,5 dik onderwerk, dat bestaat uit 5,5cm steenwol tussen 2 spaanplaten van 1 cm (totale R-waarde= 1,29 m2 K/W). Die spaanplaten zijn geverfd aan de binnenkant zo lijkt het. Ik heb wat foto's toegevoegd.

Eerste vraag: ik zie geen dampscherm of folie. Is dat niet raar? Werd dat in 1983 niet gedaan?

Tweede vraag: nu willen we de dakpannen sowieso al laten vervangen en vraag me af of dit het goede moment is om meteen extra isolatie aan te brengen. Ik begrijp dat er voor een totale R-waarde van 4 (die minimaal wordt aangeraden, en ook nodig voor ISDE-subsidie toch?) dan ca 6 cm dik PIR bijkomt (met Rd-waarde vam 2,7), waardoor het dak dan wel 6 cm omhoog komt, of we binnen 6 cm minder ruimte overhouden. Maar wat zijn nu precies de belangrijkste voor- en nadelen van extra isolatie aan de buitenzijde dan wel de binnenzijde. Ik zag al dat als we extra isolatie aan de buitenzijde laten doen dat we dan een overgangsprofiel nodig hebben met de 2 buren die dit niet gaan doen. Volgens mij krijgen we ook problemen met de gezamelijke dakgoot indien alleen ons het dak dikker/hoger wordt of zijn hier trucs voor? Aan de binnenzijde isoleren betekent het dat we veel werk krijgen om de binnenkant te isoleren en af te werken.

Derde vraag: en waar moet straks nu het dampscherm komen bij extra isolatie?

Vierde vraag: nog andere tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lostAsIz8WdpV3Y5GJOKMCmGSVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQMB1gCHyI86N3W783tw6WFJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9-k4tGXhk-8DmkORZpsGU86UU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mPkTEjP6JC72ODFZENrdZcRx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door pieterpiet op 14-08-2022 15:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterpiet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwAS4VDjXVv8VEhpYAP3Mfml1Dc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/22Su0adIrvMvrHr0GyHHqr2Z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door pieterpiet op 14-08-2022 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geert h
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 05:59
Je dampdichte folie moet aan de binnenzijde van de constructie zitten, om te voorkomen dat er waterdamp in je constructie kruipt (die gaat altijd vanuit de warme naar de koude zijde) en in je constructie gaat condenseren. Dat gebeurt op het dauwpunt, wanneer je daarop zoekt vind je er veel informatie over.

Wanneer je de pannen en panlatten al gaat vervangen is het isoleren van buitenaf het makkelijkste en geeft ook de minste kans op koudebruggen (dat zijn punten waar de kou door naar binnen kan komen, wanneer de isolatie niet goed is aangebracht). Bedenk wel dat je met het aanbrengen van dakplaten aan de buitenzijde je nokhoogte ook omhoog gaat brengen. Kijk daarbij naar wat er in de bouwvergunning staat. Doorgaans zit een huis al aan de maximale nokhoogte, en dan kan het zijn dat je hiervoor een nieuwe bouwvergunning nodig hebt. Deze zal niet makkelijk geweigerd worden, maar kost wel tijd en geld.

De 60 mm PIR is wel minimaal met de huidige normen, voor platte daken moet in nieuwbouw al 140 mm PIR gebruikt worden om aan de norm te voldoen. Persoonlijk zou ik nu voor de maximale dikte gaan die je kwijt kunt tussen de gordingen. Dan ben je nu een paar euro meer kwijt, maar ben je weer helemaal toekomstbestendig. Het dak is de plaats waar je huis het meeste energie verliest, dus dat goed doen ga je nog lang profijt van hebben.

Wanneer je dakplaten op je huidige gordingen legt bestaat de kans dat er al een dampscherm in dit, dat hoef je enkel de naden nog goed af te tapen. Wanneer je isoleert tussen de gordingen breng je je dampscherm onder tegen de gordingen aan. Wanneer je PIR een aluminium toplaag heeft, volstaat het om de naden en bevestigingsmiddelen goed af te tapen.

Pv: 3kWp, ozo, 5°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
Is dat glaswol nog wel goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou dat glaswol lekker weghalen en er PIR renovatieplaten voor in de plaats leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterpiet
Dank voor jullie feedback!

Omdat dit een tussenwoning is lijkt het me niet makkelijk om bovenop het bestaande dakbeschot na te isoleren omdat de buitenzijde dan minimaal 6 cm hoger wordt, dit geeft hoogteverschillen met de buren op het dakvlak en bij de nok. Bij de dakgoot zijn ook aanpassingen nodig neem ik aan want het dak steekt verder uit. Ik vraag me af of dat wel gaat werken als je buren niet tegelijktijd mee doen. Hoe denken jullie daarover?

Andere optie is om het huidige dakbeschot deels te slopen (gaat om 5,5 cm steenwol + 1 cm multiplex) en dat te vervangen door 70mm PIR renovatieplaten incl tengels. Dan neemt de isolatiewaarde toe van 1,29 naar ca 3.2 maar zonder het dak te verhogen. Is dat evt. een goed alternatief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
Ik zou kijken wat er nodig is om naar een rc van minimaal 6, beter 9-10 te gaan. En daarvoor de ruimte tussen de gordingen gebruiken.
Als er nu toch aan gewerkt gaat worden, dan gelijk goed. In je warmteverlies naar buiten is bij een tussenwoning het dak een groot deel. En je spouwmuur is waarschijnlijk al geïsoleerd en niet makkelijk te verbeteren. Daarnaast naar triple of HR++ glas (als je kozijnen nog goed zijn), vloer isolatie en kierdichting icm goed ventileren en je warmteverlies is meer dan gehalveerd
Verder evt. In dak PV overwegen, heb je minder pannen nodig.
Dan wel goed brandwering aanbrengen bij de connectoren.

[ Voor 14% gewijzigd door BarryH op 16-08-2022 19:04 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
pieterpiet schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:10:
Ik vraag me af of dat wel gaat werken als je buren niet tegelijktijd mee doen. Hoe denken jullie daarover?
Hier in Zwolle maakt het de woningbouw niks uit hoe dat er uit ziet. Men is al een aardige poos bezig met het aan de buitenkant isoleren van daken. Omdat er koop- en huurwoningen door elkaar zitten, aangrenzend in hetzelfde rijtje bijvoorbeeld, krijg je soms hoogteverschillen omdat de kopers niet altijd meedoen in deze aanpassing. Je krijgt dan hele lelijke situaties, in mijn optiek. Je krijgt dan dit soort situaties (deze is niet in Zwolle maar het idee is hetzelfde):
Afbeeldingslocatie: https://www.ets-isolatie.nl/wp-content/uploads/2020/07/project-lisse.jpg

Daarbij zijn aanpassingen aan de dakgoten netjes gedaan, de zijkanten netjes afgesloten en de nieuwe dakgoten ook gemaakt. Het ziet er niet uit maar kennelijk wordt het goedgekeurd.

• pieterpiet
Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat het verhogen van mijn dak wat te complex wordt. Ik denk dat ik ga proberen om de bestaande isolatie te vervangen en dan aan de binnenkant verder ga met isoleren.
Pagina: 1