Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Een hoekwoning uit 1980 zover mogelijk verduurzamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hendrikvh
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08-01-2023
Mijn vraag

Het huis van de buren komt maar 1 keer te koop. We wonen momenteel in een rijtjeswoning en dat bevalt goed. Recent is het huis van de buren te koop gekomen met een grotere tuin en een garage en dit spreekt ons erg aan, alleen moet er qua duurzaamheid/energiebesparing wel het nodige gebeuren. Ik heb hiervoor zelf een plan voor ogen maar weet niet of ik de volgorde en de aannames goed heb gemaakt.

Huidige staat van het huis:
Het huis komt zoals gezegd in de titel uit 1980. Het is volledig met beton gebouwd en er zijn geen dragende muren. Beneden is dubbel glas (geen HR) en op de eerste verdieping is zelfs enkel glas. De ruime zolder heeft een redelijk recent dakraam. De isolatie van het dak is minimaal. Het dak wordt pas schuin op de tweede verdieping dus op de eerste verdieping zijn de kamers recht.

Beneden is daarnaast nog een soort uitbouw/serre toegevoegd. Hier zitten ook dubbel glas ramen in. De bestaande muur is intact gebleven. De vloer is verder niet geisoleerd. Er zit een ruime garage bij het huis en een redelijk nieuwe CV ketel die wordt gehuurd. Over het algemeen verwacht ik dat we beneden gaan verwarmen en dat we boven slechts sporadisch zullen verwarmen. Er liggen sinds vorig jaar 12 panelen a 350 wattpiek op het dak. De garage heeft een schuin dak op het zuidwesten waar eventueel nog ruimte is voor meer panelen.
...

Plan voor verduurzaming:

Mijn inschatting is dat het vervangen van de glazen en waarschijnlijk de kozijnen met HR++ glas of zelfs tripel glas de meeste besparing gaat opleveren. Daarnaast willen we beneden graag vloerverwarming infrezen aangezien er toch een nieuwe vloer in moet (PVC), ca. 60 m2. Dit betekend dat ook de vloer van de onderkant geisoleerd moet worden. Ik hoor goede verhalen over Tonzon maar het gemak van pur tegen de onderkant spuiten is misschien ook een optie, al gebruik ik het liefst duurzame materialen. Gezien de dakruimte zit ik te denken om ook een zonneboiler of zonneboiler combi in te zetten. In de garage is meer dan voldoende ruimte voor een buffervat. Ook overweeg ik een warmtepomp maar weet ik niet of ik beter eerst hybride kan gaan of gelijk voor een volledige warmtepomp moet gaan. Ook weet ik niet of dit goed werkt in combinatie met een zonneboiler. Voor de serre twijfel ik of ik juist de glazen in de serre moet vervangen door tripel glas of juist de wand tussen de serre en de huiskamer flink moet isoleren.

Hiermee kom ik op de volgende vragen:
1. Waar moet ik beginnen met verduurzamen? Ik heb wel wat geld te besteden maar het budget is relatief beperkt. Ik zat zelf te denken aan de volgende volgorde:
a. Vloerisolatie in combinatie met vloerverwarming aangezien we toch een nieuwe vloer erin leggen
b. Kozijnen en glazen vervangen door HR++ of Tripel glas
c. Infrarood panelen ophangen op de eerste verdieping
d. Zonneboiler of zonneboiler combi voor douchen en een gedeelte van de verwarming
e. Een hybride warmtepomp of volledige warmtepomp plaatsen
f. dakisolatie

Overwegingen: kan ik beter zonnepanelen of een zonneboiler plaatsen?
Is het zinvol om het dak te isoleren aangezien we waarschijnlijk alleen beneden verwarmen? Of kan ik beter de muren en deuren rondom de trap naar boven goed isoleren?
Is elektrische vloerverwarming ook een optie of is dit niet handig? (lijkt me niet met een warmtepomp met COP boven de 2 gemiddeld over een jaar).
Het huis staat in een rijtje, geeft een warmtepomp unit buiten niet teveel herrie?
Kan het uit om leidingen in de grond te graven voor de warmtepomp? Of een bufferzak bijvoorbeeld in de kruipruimte leggen?

In totaal heb ik ca. 20.000 te besteden op basis overwaarde van de huidige woning om te verduurzamen. Waar kan ik volgens jullie het beste beginnen en waar moet ik op letten?

Welke informatie mist nog om een goede inschatting te maken?
...

Alle reacties

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-11 09:02
Normaal is het advies “eerst isoleren en dan de rest”, maar als je erin woont is het natuurlijk ook goed om praktisch te kijken naar de impact van de verbouwing(en) en met dat in het achterhoofd zou ik ook eerst de vloerverwarming doen, als je er eenmaal woont met meubels etc erin doe je dat lang niet zo makkelijk meer.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
tja, als je vloerverwarming wil en een nieuw vloer, dan ben je een rund als je de vloer niet isoleert.
(ik heb van 5cm EPS er een 15-20cm van gemaakt, zelf gedaan koste geen drol kleiner als 500€ voor mij.)
niet dat de vloer isolatie het belangrijkste is, warmte gaat meer omhoog als laag.
maar de kruipruimte verwarmen is natuurlijk het domst.

1980?? is dat al met muur isolatie of nog net zonder?
zonder dan snel laten vol spuiten, niet duur en doet veel.

Infrarood panelen, dat is het laatste wat je wil.
veel te duur in gebruik. (COP 1 VS COP 5 van de warmtepomp, dus zeg maar 5x zo duur verwarmen.)

hybride warmtepomp of volledige warmtepomp, zeker doen.
liefst volledig, hybride is niet tof (zegt een hybride eigenaar).
maar dit is 1 van de laatste dingen.

Zonneboiler, dat is erg gaaf, maar duur voor wening besparing.
zonnepanelen(PV) zijn een beter investering.
maar boven al, dak isolatie, dat wil je als eerste.
(je mag ook de zoldervloer isoleren, soms ook een leuke oplossing)

simpel gezegd: 3 dingen zijn belangrijk en dat is isoleren isoleren en heb ik al gezegd isoleren.
elke kWh die je niet verliest door isolatie, die hoef je niet te stoken(warmtepomp), die hoef je niet op te wekken (PV paneel).

dus als ik de volgorde zou moeten bepalen:
a. dakisolatie / muur isolatie
b. Vloerisolatie in combinatie met vloerverwarming aangezien we toch een nieuwe vloer erin leggen
c. Zonneboiler of zonneboiler combi voor douchen en een gedeelte van de verwarming dak ruimte gebruiken voor PV panelen. (als er dan nog over is, heel misschien zonneboiler)
d. Kozijnen en glazen vervangen door HR++ of Tripel glas
e. Infrarood panelen ophangen op de eerste verdieping
f. Een hybride warmtepomp of volledige warmtepomp plaatsen

maar sommige dingen zijn ook heel persoonlijk.
mijn dakisolatie heb ik eigenlijk als laatste gedaan.
waarom: ik verwarm de boven verdieping eigenlijk niet, ik slaap liever koud in de winter.
dus eigenlijk heb ik een isolatie laag van 1 slaapkamer + 1 zolder boven op mijn huis kamer liggen.
dus verlies op dat punt was voor mij geen laag hangend fruit.
dus vind je eigen weg er in.
(maar later betekend dus niet niet doen. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Hendrikvh
ik praat niet graag in HR(en een hoop plusjes) maten.
daar is door marketing al zoveel me lopen stunten, dat de 1ne HR(en een hoop plusjes) niet kunt vergelijken met de andere HR(en een hoop plusjes).
beter kun je het hebben over de U waarde van het glas dit word vaak de Ug genoemd.

ik had op de slaap kamer nog enkel glas (huis 1984) en daar heb ik Ug 1,1 glas in laten zetten.
oke als ik 3 dubbel glas had gewild, dan had ik ook een nieuw kozijn nodig gehad.
en dat is gewoon duur, en verschil van goed dubbel glas (met argon en exta metaal laagje en alles er op en aan) versus 3 dubbel glas is niet zo heel groot.

ik over weeg nu nog om het oude dubbelglas(Ug=2,7) van de beneden verdieping ook te vervangen voor het moderne Ug=1,1 glas.
maar misschien wil ik wel een nieuwe voordeur (hij is niet meer zo goed vind ik zelf).
en dan is vervangen natuurlijk nu even onzinnig.

dus van daar dan zie je er is niet 1 weg is die perfect is.
het is heel persoonlijk wat jouw eigen weg is, soms geeft de situatie je geen andere slimmere mogelijkheid als die volgorde hoe dom het ook is.
en ja budget is altijd een probleem. ;)

(check ook of er een subsidie is in je gemeente, als ik 2 dingen doe dan krijg ik subsidie of soms een extra lening het kan helpen. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)