Match "dezelfde" data met verschillende volgorde in Excel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes38
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19-01-2023
Goedemorgen,

Ik wil een grote hoeveelheid data matchen en sorteren met bestaande data en de volgorde.

Na wat zoeken kwam op het internet:
https://www.extendoffice....match-another-column.html

Nu heb ik het volgende probleem:
In de link hierboven, wordt er een exacte match gevonden aan de hand van exacte dezelfde waarde:
Als de kolom C1, G2 en A3 bevat, zal je met deze match-methode alleen C1, G2 en A3 vinden.

Helaas is mij data binnengekomen in een andere volgorde namelijk:
1C, 2G, 3A (een mix van alles)

Is er een mogelijkheid met een soort match-functie, dat ik alsnog dezelfde waarden kan identificeren?
Dus 1C, 2G en 3A zijn hetzelfde als C1, G2 en A3 en dus een match.

Uiteindelijk hoop ik dan als ik twee lijsten in een blad hebt, maar beide hebben dezelfde waarden maar in verschillende volgorde, dat ik de ene lijst sorteer, zodat hij overeenkomt met de andere lijst.

Hoop dat mijn wat warrige uitleg duidelijk genoeg is, mochten er vragen zijn, fire away.

Dank,

Johannes

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 08:18
Dag Johannes,

Zonder de exacte inhoud van de data te kennen kan ik geen kant en klare formule schrijven. Een strategie die ik in het verleden heb toegepast is een formule te schrijven die de transformatie doet naar de volgorde waar de tweede lijst zich in bevindt en daar op zoeken.

Je kan dus een formule schrijven die als er een getal op de eerste plek staat, de volgorde omdraait en met de uitkomst de vergelijking doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Johannes38 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:11:
Is er een mogelijkheid met een soort match-functie, dat ik alsnog dezelfde waarden kan identificeren?
Dus 1C, 2G en 3A zijn hetzelfde als C1, G2 en A3 en dus een match.
Ja, dat is mogelijk.
Ervan uitgaande dat de gegevens (zoals in je voorbeeld) uit 2 tekens bestaan en in de kolommen A en B staan, beginnend in rij1, typ in C1:
code:
1
=als.fout(index(A$1:A$100;als.fout(vergelijken(B1;A$1:A$100;0);vergelijken(rechts(B1;1)&links(B1;1);A$1:A$100;0)));"")

Kolom C geeft dan de waarden uit kolom B die ook in kolom A voorkomen, althans: die als hetzelfde moeten worden beschouwd.

[ Voor 13% gewijzigd door dix-neuf op 15-08-2022 18:37 ]