Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 10:50
Ik besef dat ik een topic omhoog haal, hoewel deze nog vrij recent is. En dit thema nu best actueel. We zijn hier ook aan het meten gegaan. Het verbruik is s nachts 140-150W.

Eerste conclusie, we gaan de media hoek achter een stekker zetten = 15W, Qua besparing is dit al snel 25-50€/jaar.
Mogelijk met een slimme stekker, maar weet nog niet wat dat verbruik weer gaat doen, heeft iemand de slimme stekker zelf al doorgemeten?
De IKEA versie is volgens specs 0,3W

Ik vermoed dat de koelkast en vrieskist het in de zomer zwaarder hebben dan in de winter, maar deze apparaten vind ik wat lastig los meetbaar ivm locatie van wcd dus vertrouw ik op hun energielabel.

Onze grootste verbruiker is denk ik de ventilatie box.

De routers/accespoints/camera's vallen mee, die doen elk iets van 2-5W.

Ik heb een energiemeter, maar onder de 0,9W zie ik geen actuele waarde meer, heeft er iemand een tip hoe je ook de lagere wattages nog goed kan meten?

Eigen vraag, eigen topic => afgesplitst

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 14-08-2022 10:24 ]

Beste antwoord (via spacy op 14-08-2022 14:04)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

spacy schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:18:
Ik besef dat ik een topic omhoog haal, hoewel deze nog vrij recent is. En dit thema nu best actueel. We zijn hier ook aan het meten gegaan. Het verbruik is s nachts 140-150W.
Is het niet "simpeler" om na 23:00 ofzo gewoon eens 1 persoon bij de meterkast te posten en de andere trekt in verschillende kamers de stekker(s) eruit?

Om nou per apparaat of per ruimte slimmere stekkers te prikken? Het kan maar als je hele huis 150W verbruikt, moet je dat vrij rap (op een digitale meterkast) zien als je ergens een stekker uithaalt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23:50
@spacy

Je mist dan nog een aantal grote verbruikers, of je hebt heeel veel klein spul ;)

Met een losse meter icm display slimme meter en systematisch uitzetten groepen moet het lukken om dit te achterhalen.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:19

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Heb je een slimme of digitale meter? Deze kunnen dan vaak ook het actuele vermogen weergeven en dat is dan de meest nauwkeurige meter die je dan hebt. Inderdaad dan in kaart brengen wat er op elke groep zit en dan eens per groep kijken wat ze verbruiken.

En je zegt, ik vertrouw op het energielabel. Is dat wel gewoon (het oude) A+++? En de vriezen, deze heeft netjes geen ijs?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Ik heb een energiemeter, maar onder de 0,9W zie ik geen actuele waarde meer, heeft er iemand een tip hoe je ook de lagere wattages nog goed kan meten?
Pro-tip: koop een andere energiemeter. Als je 20W bespaart, dan heb je een energiemeter van 2-3 tientjes binnen een paar maanden terugverdiend ;)

The devil is in the details.

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
De oudere afzuigbox is vaak wisselstroom en direct gekoppeld aan het net. Met een 3-standenschwkelaar en 2 condensatoren bepaal je de snelheid. De nieuwe afzuigers zitten vol met electronica en hebben een gelijkstroommotor: deze zijn zuiniger. Behoorlijk zuiniger zelfs.

Acties:
  • Beste antwoord

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is het niet "simpeler" om na 23:00 ofzo gewoon eens 1 persoon bij de meterkast te posten en de andere trekt in verschillende kamers de stekker(s) eruit?

Om nou per apparaat of per ruimte slimmere stekkers te prikken? Het kan maar als je hele huis 150W verbruikt, moet je dat vrij rap (op een digitale meterkast) zien als je ergens een stekker uithaalt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• spacy
Septillion schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:27:
Heb je een slimme of digitale meter? Deze kunnen dan vaak ook het actuele vermogen weergeven en dat is dan de meest nauwkeurige meter die je dan hebt. Inderdaad dan in kaart brengen wat er op elke groep zit en dan eens per groep kijken wat ze verbruiken.

En je zegt, ik vertrouw op het energielabel. Is dat wel gewoon (het oude) A+++? En de vriezen, deze heeft netjes geen ijs?
Het label van de vriezer bevat een 218 kWh/jaar gebruik. klasse E. Op basis hiervan zou het gemiddeld 25W moeten zijn, het is een vrij nieuwe vrieskist. Ijsvorming is minimaal, wat ook overeenkomt met de low-frost. We moeten idd nog een keer helemaal ijsvrij maken, maar dat wilde ik richting herfst doen, wanneer er niet zoveel ijsjes voor de kids nodig zijn. :+

• spacy
MAX3400 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:35:
[...]

Tot die conclusie was ik al gekomen, vooral om te begrijpen wat alle keuken apparatuur in standby ongeveer doet: led adapters, vaatwasser, oven, kookplaat etc

• spacy
MarkS90 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:31:
De oudere afzuigbox is vaak wisselstroom en direct gekoppeld aan het net. Met een 3-standenschwkelaar en 2 condensatoren bepaal je de snelheid. De nieuwe afzuigers zitten vol met electronica en hebben een gelijkstroommotor: deze zijn zuiniger. Behoorlijk zuiniger zelfs.
Dit was me bekend, gelukkig hadden we deze al vervangen voor een nieuw exemplaar. En hier was ik blij verrast, op de automatische stand-laag, was het verbruik net iets boven de 5W 8)

• spacy
Hahn schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:30:
[...]

Pro-tip: koop een andere energiemeter. Als je 20W bespaart, dan heb je een energiemeter van 2-3 tientjes binnen een paar maanden terugverdiend ;)
Maar hoe weet ik of een nieuwe energiemeter wel zo nauwkeurig is bij de erg lage wattages? :+ Heeft iemand zelf een meter, en welk model dan die hierin erg nauwkeurig is?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier een slimme meter in huis van de netbeheerder. Door via SlimmemeterPortal.nl een account aan te maken kan ik na een paar uren/een dag zien wat er in huis gebeurt met energieverbruik. Het is niet live, wat je misschien het liefst wilt, maar zeker wel bruikbaar om te zien wat er gebeurt. Het energieverbruik op een dag kan per kwartier worden bekeken.

Zo weet ik dat ik 120Wh doe wanneer ik van huis ben en dat alleen mijn netwerk, NAS, koel/vriescombinatie en ventilatie aan staat.

EDIT: Je geeft aan dat je ventilatie een groot deel van je sluipverbruik is maar wat denk je van je MicroTik hAP? Die verstookt ook 15W.

[ Voor 16% gewijzigd door sypie op 14-08-2022 14:12 ]

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:42

Oekol

waka waka hey hey

Septillion schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:27:
En de vriezen, deze heeft netjes geen ijs?
Kan je me uitleggen wat ijs er mee te maken heeft? Onze vriezer zit namelijk vol met ijs en moeten we al tijden ontdooien. Is dit iets wat je juist niet uit moet stellen?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Hahn
  • Nu online
Oekol schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:05:
[...]

Kan je me uitleggen wat ijs er mee te maken heeft? Onze vriezer zit namelijk vol met ijs en moeten we al tijden ontdooien. Is dit iets wat je juist niet uit moet stellen?
Iemand anders kan waarschijnlijk beter uitleggen wat de natuurkunde erachter is (ijs isoleert, waardoor koeling minder goed werkt, gok ik?), maar een vriezer vol met ijs moet veel harder werken en is dus minder efficient, dan een vriezer die geen ijs heeft.

Dus ja, vriezer ontdooien kan je beter niet al te lang uitstellen, want het kost je geld ;)

• sypie
  • Niet online
@Oekol Als het ijs is wat netjes in bakjes zit is er niks aan de hand. Als het ijsvorming in de vriezer zelf is dan is dat zeker niet goed. Die dikke laag ijs zorgt er voor dat de koude lucht geïsoleerd wordt en dat je feitelijk alleen je blok ijs koud houdt en niet je producten.

Het kost de vriezer veel meer energie om dat blok ijs koud te houden dan om lucht af te koelen.

Wanneer je veel ijsvorming hebt moet je kijken naar je deurrubbers, of die netjes vlak zijn en goed sluiten, én je deur niet te veel open hebben staan.

Zie ook: https://www.rtlnieuws.nl/...-je-ijsvorming-je-vriezer

• Septillion

Septillion

@Oekol Punt is inderdaad het "ijs". Vaak is dit meer een sneeuwachtige substantie en daarmee een redelijke isolator.

Staat hier ook nog op de planning. Het is een no-frost maar tegen de deur op een kier tijdens een vochtige dag kan dat niet op. Maar ga het inderdaad niet bij 32 graden doen :+

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:42

Oekol

waka waka hey hey

Septillion schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:19:
@Oekol Punt is inderdaad het "ijs". Vaak is dit meer een sneeuwachtige substantie en daarmee een redelijke isolator.

Staat hier ook nog op de planning. Het is een no-frost maar tegen de deur op een kier tijdens een vochtige dag kan dat niet op. Maar ga het inderdaad niet bij 32 graden doen :+
Waarom niet, zoveel mogelijk leeg eten. Je zou het in een koelbox kunnen leggen met koelelementen en dan heb je het zo gepiept toch?

Neem ik aan... Heb het nog nooit hoeven doen. Weet wel dat je niet moet gaan steken omdat je dan anders je vriezer molt.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Hahn
  • Nu online
Oekol schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:22:
[...]

Waarom niet, zoveel mogelijk leeg eten. Je zou het in een koelbox kunnen leggen met koelelementen en dan heb je het zo gepiept toch?

Neem ik aan... Heb het nog nooit hoeven doen. Weet wel dat je niet moet gaan steken omdat je dan anders je vriezer molt.
Blijkt wel dat je het nog nooit hebt hoeven doen :+

Met een fohn of heteluchtpistool is het wel te doen, maar kan het alsnog best wat werk zijn. En met 32 graden is dat geheid natteruggenwerk. Zonder fohn of heteluchtpistool, is het een ramp. Ik ben letterlijk een keer 4-5 uur bezig geweest om m'n (kleine) vriezer ontdooid te krijgen, met heet water in pannen en van alles (vooral omdat de bovenste la niet meer openging, en daar een hele dikke laag ijs in zat). Toen maar gelijk een fohn gekocht en de keer erna was ik in 45 minuten klaar :P

Maar goed, dit is vrij offtopic. Laat ik eindigen met: ontdooien is goed idee, doe het wanneer het je uitkomt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 14-08-2022 14:29 ]

• Septillion

Septillion

@Oekol Omdat het wel even duurt. Ook al zou met dit weer met ijs spelen niet zo erg zijn. Maar ik ga niet "even" alles opeten, ligt er niet voor niets. En het nu bevroren houden is wel een uitdaging dan. Mm, misschien dat ze bij mijn vriendin op het werk nog eens wat droogijs over hebben, dan zou het kunnen :+

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:48
Er zijn speciale ijskrabbers om dat ijs weg te 'hakken' zonder beschadigingen. Ik doe het meestal met dat ding, kost mij wat meer energie, maar gaat stukken sneller.
Het daarna goed droog maken is soms nog lastig, je wilt niet gelijk weer met een echte ijslaag beginnen...

Hoe dan ook, vriezers zijn aardige (sluip-)verbruikers!

Oh en hoe voller de vriezer, hoe beter, omdat dan die bevroren producten de andere als het ware meekoelen. Althans, ik meende dat het zo werkte. Beter bevroren ijsjes, pizza's en erwtjes dan lucht.

[ Voor 31% gewijzigd door Truus01 op 14-08-2022 15:06 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

Truus01 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:04:
Er zijn speciale ijskrabbers om dat ijs weg te 'hakken' zonder beschadigingen. Ik doe het meestal met dat ding, kost mij wat meer energie, maar gaat stukken sneller.
Het daarna goed droog maken is soms nog lastig, je wilt niet gelijk weer met een echte ijslaag beginnen...

Hoe dan ook, vriezers zijn aardige (sluip-)verbruikers!

Oh en hoe voller de vriezer, hoe beter, omdat dan die bevroren producten de andere als het ware meekoelen. Althans, ik meende dat het zo werkte. Beter bevroren ijsjes, pizza's en erwtjes dan lucht.
Een volle vriezer is zuiniger (op den duur) omdat je bij openen minder koude lucht eruit laat vallen.

@TS is die 140-150 W constant, de laagste waarde of de hoogste waarde? Wij hebben bv geen inverterkoelkasten dus het schiet bij ons behoorlijk op en neer met een koelvriescombo, vriezer en minikoelkast in huis.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• spacy
Termy schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:45:
[...]
@TS is die 140-150 W constant, de laagste waarde of de hoogste waarde? Wij hebben bv geen inverterkoelkasten dus het schiet bij ons behoorlijk op en neer met een koelvriescombo, vriezer en minikoelkast in huis.
Ik heb een aantal weken teruggezocht in de Greenchoice app, en het verbruik in nachtelijke uren zit vrijwel elke dag tussen 0,13kw en 0,16, waarvan meestal 0,14 en 0,15 als waarde. Een enkele dag waren de waardes de hele nacht consequent een beetje hoger, zoals 0,18 maar ik vermoed dat ik dan ergens verlichting ben vergeten uit te doen. Dus ja ik weet wel zeker dat het normale sluipstroom verbruik hier 140-150W is, wat ik eigenlijk nog steeds 50 te hoog vind.

• spacy
sypie schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:04:

EDIT: Je geeft aan dat je ventilatie een groot deel van je sluipverbruik is maar wat denk je van je MicroTik hAP? Die verstookt ook 15W.
Haha scherp!
Daar heb ik zelfs 2 van, maar de hap3 versie doet 3,7W. Dus dat valt best mee. De hap2 moet ik nog meten...
Ik denk inmiddels dat de combinatie van grotere verbruikers hier toch de koelkast, vrieskist en NAS zijn. En ik daar eens scherper op moet gaan meten.

• spacy
Maar ik zag hier ook vragen over hoeveel klein spul er is? Hierbij het overzicht wat er allemaal aangesloten zit en wat er al gemeten is:

140-150W totaal

Keuken/bijkeuken:
Koelkast
Vaatwasser
Oven
Kookplaat
Keuken verlichting
Nespresso. 0W
Wasmachine
Droger

Garage/overkapping:
Diepvries 25W volgens label
Airfryer. 0W standby, 1,2W aan
Overkapping lampjes, 1,1W aan
Camera oprit

Boven/Zolder:
Innova airco 1,1 W
Wakeup light, 0 W
Synology NAS
hAP2 zolder
CV ketel
Ventilatie box. 5,3W
Nachtlamp overloop
Nachtlamp+timer Mirjam
Adapter muggenlamp (zonder apparatuur) 0W. (Muggenlamp aan 3,4W)
Stekkerdoos+usb bureau 0W
Babyfoon laden 2,0W
Babyfoon camera 0,6W
Oude babyfoon camera

Beneden:
Tele2 modem meterkast 4,5W
hAP3 beneden 3,7W
Klik aan klik uit achter de bank 0W
Adapter speed comfort 0W
Piano adapter 0W
Camera tuin. 1,6W
Honeywell deurbel. 0W

Tele2 televisie 5,1W Aan 6,3W

Mediahoek achter schakelaar?: 10,9W totaal
Receiver ....
Blu Ray ....
Monitor ....
Printer .....
Chromecast Ultra 2,3 W
Nintendo Switch 3,2 W

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

@spacy Je zegt dat je het uit je GC app haalt maar ik heb tot nu toe alleen verbruik in kWh gezien in zulke apps. Heb je het zelf al omgerekend naar vermogen of denk je nu dat het balkje met 0,15 gelijk staat aan 150 W? Dat is alleen zo als je uurstanden hebt. Als het per kwartier is dan moet het x4 (i.e. delen door het aantal uur, 0,25).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 19:48
Ik vermoed dat de koelkast en vrieskist het in de zomer zwaarder hebben dan in de winter, maar deze apparaten vind ik wat lastig los meetbaar ivm locatie van wcd dus vertrouw ik op hun energielabel.
inbouw koel/vries hier doet 300 kWh, precies zoals op energie label, op jaarbasis, dat vertaalt zich naar
verschil tussen winter / zomer is 30 W, en 35 W gemiddeld.

• Hahn
  • Nu online
The_Vice schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 20:47:
[...]

inbouw koel/vries hier doet 300 kWh, precies zoals op energie label, op jaarbasis, dat vertaalt zich naar
verschil tussen winter / zomer is 30 W, en 35 W gemiddeld.
Hoe vertaalt '300 kWh per jaar' zich naar die verbruiken voor winter en zomer? Of bedoelde je dat niet, en heb je het los gemeten? :)

• The_Vice
Hahn schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 20:50:
[...]

Hoe vertaalt '300 kWh per jaar' zich naar die verbruiken voor winter en zomer? Of bedoelde je dat niet, en heb je het los gemeten? :)
((30+35)÷2)×365.25×24 = 284895 Wh, Zeg maar 300 kWh. Half jaar een meter er aan gehad, en dit waren de piek en dal waardes per dag over die tijd. Daartussen volgt het een halve sinus beweging

[ Voor 18% gewijzigd door The_Vice op 14-08-2022 20:55 ]

• sypie
  • Niet online
De Airfryer 1,2W? Dat is alleen wanneer die aan staat en niks doet denk ik? Wanneer die écht aan staat om je eten op te warmen zal die vast wat meer verstoken.

Even voor je opgezocht, niet gecontroleerd op waarheden:
De gewone Airfryer verbruikt circa 1350 watt. Dan is er een groter model, de Airfryer XL, die ongeveer 1900 watt verbruikt.
Net als met de lampjes in je overkapping: lampjes van 1,1W geven waarschijnlijk nog minder licht dan kaarsjes. LED's beginnen bij minstens 2W per stuk.
Vergelijk het vermogen van de lamp
Klassieke gloeilamp Halogeenlamp Led
25 watt 15 watt 2 watt
40 watt 25 watt 5 watt
60 watt 40 watt 7 watt
75 watt 45 watt 9 watt
De Airco, is die 1,1W wanneer de stekker er in zit maar het ding niks doet? Dan is die 1,1W prima om mee te rekenen. Het belangrijkste, maar dat is geen sluipverbruik, is wat die doet als die aan staat (koelen/verwarmen natuurlijk).

En je Tele2 decoder is natuurlijk een bagger ding als het gaat om stroomverbruik. Tussen aan en uit zit maar 1,2W. Dat ding doet het vast beter met de stekker er uit.

• Hahn
  • Nu online
The_Vice schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 20:52:
[...]

((30+35)÷2)×365.25×24 = 284895 Wh, Zeg maar 300 kWh
Leuke som, maar waar haal je die 30 W en 35 W vandaan? Heb je die eerst gemeten, en reken je vervolgens dat om tot 300 kWh? Want dat is letterlijk het omgekeerde van hoe je het net formuleerde.

• The_Vice
Hahn schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 20:54:
[...]

Leuke som, maar waar haal je die 30 W en 35 W vandaan? Heb je die eerst gemeten, en reken je vervolgens dat om tot 300 kWh? Want dat is letterlijk het omgekeerde van hoe je het net formuleerde.
zie mijn edit

• Hahn
  • Nu online
Oké, dat zegt al iets meer, alhoewel welk half jaar nog wel verschil maakt ;) Maar goed, ter indicatie leuk om te weten.

• The_Vice
Hahn schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 20:57:
[...]

Oké, dat zegt al iets meer, alhoewel welk half jaar nog wel verschil maakt ;) Maar goed, ter indicatie leuk om te weten.
Zie nu dat ik het van een héél jaar heb, met 31 en 36 Wh als extremen.

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Even een losse toevoeging:

Wasmachine Miele 3205s 12jr oud, 9 Watt continue, ook als de AAN/UIT-schakelaar op UIT staat :D

Gas/Kooktoestel van de stroom afhalen? Doet 5W continue! (klokje mis ik niet, deze oven gebruik ik niet, vonkontsteking werkt dan niet uiteraard).

Ik meet dit met een cheap-ass PeakTech 9024 meter.
Nachtelijk verbruik is rond de 50W (hier zaten die Wasmachine+kootoestel ook bij.

Wat staat er aan 's nachts? (koelvriescombi niet meegenomen)

3 switches
1 modem+NTU
1 Pioneer SX stby
1 Samsung TV stby
1 CV ketel (geen heet tapwater stby)
[edit: even sluipverbuik en meten invullen]

[ Voor 31% gewijzigd door The_BoKmeester op 14-08-2022 21:37 ]

• spacy
sypie schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 20:54:
De Airfryer 1,2W? Dat is alleen wanneer die aan staat en niks doet denk ik? Wanneer die écht aan staat om je eten op te warmen zal die vast wat meer verstoken.

Even voor je opgezocht, niet gecontroleerd op waarheden:

[...]

Net als met de lampjes in je overkapping: lampjes van 1,1W geven waarschijnlijk nog minder licht dan kaarsjes. LED's beginnen bij minstens 2W per stuk.

[...]

De Airco, is die 1,1W wanneer de stekker er in zit maar het ding niks doet? Dan is die 1,1W prima om mee te rekenen. Het belangrijkste, maar dat is geen sluipverbruik, is wat die doet als die aan staat (koelen/verwarmen natuurlijk).

En je Tele2 decoder is natuurlijk een bagger ding als het gaat om stroomverbruik. Tussen aan en uit zit maar 1,2W. Dat ding doet het vast beter met de stekker er uit.
Idd die airfryer is aan maar zonder verwarmen, bij sommige apparaten was ik benieuwd naar die inactieve-aan-stand.

De overkapping lampjes zijn idd een soort sfeer verlichting, er hangt meer verlichting maar die is idd zwaarder en staat alleen aan als het echt nodig is.

De airco/verwarming wordt gebruikt om de werkkamer op zolder nog enigszins van climate control te voorzien. We zijn ons hier prima bewust van het gebruik. En verwachten hier zelfs in de winter te gaan besparen. Want de CV kan op de werkdagen van mijn vrouw uit wanneer de kids ook naar school toe zijn. Voor mijn thuiswerken hoef ik dan alleen de zolder te verwarmen ipv een heel huis.

Die Tele2 decoder was idd hier ook een vreemde meting, en wil ik dus nog omhangen dat ie meeschakelt met de rest van de media achter een stekkerdoos waar ik het al eerder over had. Ik was hier al uitgegaan van ruim 15W totaal besparing.
Pagina: 1