Randje laminaat eraf?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23-05 14:31
Goedemorgen,

Zondagochtend, laminaat leggen en dan loop ik tegen het volgende aan... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EM_2HWS9QA9imNwh3cNqXrkTzC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/462FsMR5IgdwDJszTlPkw3r1.jpg?f=fotoalbum_large
Dat randje (veer/groef?) eraf zagen of laten zitten? Als ik het eraf zaag kom ik qua nieuwe overzetplint wel beter uit. Of is het niet verstandig om randje eraf te zagen?

Kan hij fabrikant niks vinden op de website....

Ruud

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als het handiger is met de plint, dan lekker afzagen, maar volgens mij ligt je laminaat wel erg ver van de muur nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Wordt een beste plint!

Afzagen kan gewoon. Of je nou 1 mm afzaagt of 10 cm maakt niks uit. Die veer haal je er overigens zo met een scherp mes eraf.

Ben je al begonnen met leggen ? Want de kans dat een volle plank aan het begin goed uitkomt aan de andere kant is vrijwel onmogelijk. Je kan beste eerst uitmeten en afzagen zodat je aan beide kanten met ongeveer de zelfde breedte uitkomt.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-man op 14-08-2022 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogtagz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-05 19:26
Ga je geen plint eroverheen plakken? Zo heb ik het opgelost. Kan je tenminste die planken ooit ergens anders ook gebruiken.

En de afstand "lijkt" wat groot tussen de muur en het laminaat.

$ alias cd='rm -rf'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
Jan-man schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:18:
Wordt een beste plint!

Afzagen kan gewoon. Of je nou 1 mm afzaagt of 10 cm maakt niks uit. Die veer haal je er overigens zo met een scherp mes eraf.

Ben je al begonnen met leggen ? Want de kans dat een volle plank aan het begin goed uitkomt aan de andere kant is vrijwel onmogelijk. Je kan beste eerst uitmeten en afzagen zodat je aan beide kanten met ongeveer de zelfde breedte uitkomt.
Dankje. Ja alles goed uitgemeten., 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
dogtagz schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:18:
Ga je geen plint eroverheen plakken? Zo heb ik het opgelost. Kan je tenminste die planken ooit ergens anders ook gebruiken.

En de afstand "lijkt" wat groot tussen de muur en het laminaat.
Ik zet er iets van een sierplint op. Nog niet helemaal over uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
Ernemmer schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:14:
Als het handiger is met de plint, dan lekker afzagen, maar volgens mij ligt je laminaat wel erg ver van de muur nu.
Blokje is 10mm, zoals de fabrikant voorschrijft. Misschien lastig te zien op de foto

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je aan die muur zo bent uitgekomen met leggen heb je heel veel mazzel gehad. Als je aan die muur bent begonnen bent met leggen, heb je je vloer heel moeilijk omgekeerd gelegd :+

Either way zal die vloer er strak genoeg in liggen om hem af te werken, dus er af halen kan prima. Die marge die je aanhoudt is voor de werking van de vloer, dat zit wel snor.
Ik snap alleen niet hoezo je qua overzetplint beter uit zou komen. De plint moet er namelijk niet tussen, maar het horizontale deel van de plint valt over de vloer lijkt mij. Anders heb je alsnog geen ruimte om de vloer te laten werken.

Qua verwerken: als je er een dergelijke klein randje af wilt hebben en de vloer ligt al goed: hamer en beitel er op, sla je er zo af. Stukken makkelijker dan alle planken er uit en 3 mm over de lengte er af, welke zaag je ook gebruikt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Als het handiger is om af te zagen kan je het er best af halen, maar ik zie niet zo goed hoe dat handiger is?
Een plint hoort boven de vloer te zitten, niet naast. Er zit ruimte tussen de vloer en de muur, zodat de vloer kan werken. Met een plint dek je deze ruimte af zodat je het niet ziet, maar de vloer moet onder de plint nog wel kunnen werken.

10mm is prima wat betreft gleuf, zo'n 12mm als je de groef er af zaagt? Ik vind het wat veel (meestal doe ik zo'n 4-8mm) maar liever te veel dan te weinig.

[ Voor 8% gewijzigd door dragonhaertt op 14-08-2022 11:51 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Ruudstertje schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:02:
[...]

Dankje. Ja alles goed uitgemeten., 😁
Het meten en uitdenken hoe alles goed uit zou komen was anders nog het meest bewerkelijke hier. Als je met een halve plank was begonnen, had je nu dit randje niet gehad. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-05 17:25
Ruudstertje schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:03:
[...]

Ik zet er iets van een sierplint op. Nog niet helemaal over uit.
Bedenk dat eerst, want als je die plint er overheen zet, dan hoeft dat randje er ook niet vanaf.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20-05 15:31
Dat is/lijkt wel een erg stevige ruimte die je tussen het laminaat en het vloer laat, ik zou inderdaad die richel er af halen zodat je dichter op de muur kan zitten. Plinten vinden die zomaar meer dan een centimeter overbruggen is volgens mij wel een dingetje, afhankelijk van wat je hier wil.

Hebben ze niet wat preciezere richtlijn voor je? Iets van een uitzetting per meter ofzo.
Ze roepen vaak een centimeter ofzo inderdaad maar volgens mij gaan ze voor dat standaard advies ook wel uit van wat extremen in temperatuurschommelingen en kamer grote's en dan ook nog het principe van "liever te ruim dan te weinig".

Je hebt breed genomen een halve millimeter uitzet per meter laminaat ofzo. Dus in een standaard Nederlands kamertje van 5 bij 5 ofzo heb je met een halve centimeter rondom wel de speling die je nodig hebt.

Ben geen professional verder, dus negeer me vooral. Maar ik heb nog nooit bolle vloeren gehad in ieder geval in de ruimtes die ik zelf gedaan heb en hou een stuk minder aan.
Inclusief mijn tuinhuis, daar heb ik het bijna tot aan de muur gelegd, en die gaat van weet ik hoeveel onder het vriespunt naar plus 50 als ze zon er vol op staat. (al is dat hele ding wel van hout ook)

[ Voor 8% gewijzigd door Polderviking op 15-08-2022 14:35 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07:45
Ik snap de meerwaarde nog steeds niet om dat randje eraf te zagen. Als er een sierplint of overzetplint op gaat, dat maakt toch geen verschil?

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-05 19:49
Gewoon laten zitten dat randje en plint van 12mm dik of meer kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-05 18:52
Is toch volledig afhankelijk van TS zijn situatie (doorleggen, grote ruimtes, etc) of hij de ruimte wel of niet nodig zou hebben? Ik ga zelf over 2 weken in m’n hele appartement doorleggen en wil tussen de 10 à 15mm speling houden en pak dan gewoon een plint van 18mm, dan is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-05 20:43

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Houd er wel rekening mee dat het vandaag best warm is en als het kouder is het laminaat wat krimpt (oftewel iets grotere kier langs de muren).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hoe ziet je vloer er aan de andere kant uit? Kan je de hele vloer niet een paar mm opschuiven?

When life gives you lemons, start a battery factory

• Ruudstertje
Even een update. Waarom ik de naad minimaal wilde hebben.
Ik wil er een hoge muurplint op hebben die niet zo dik/breed is als een standaard plakplint van 2,6 cm.
Inmiddels is het goed gelukt.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:30

Reinier

\o/

The Eagle schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:29:
Als je aan die muur zo bent uitgekomen met leggen heb je heel veel mazzel gehad. Als je aan die muur bent begonnen bent met leggen, heb je je vloer heel moeilijk omgekeerd gelegd :+
Ik denk toch echt dat je hier geen gelijk hebt :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-05 18:04
Ruudstertje schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 07:21:
Ik wil er een hoge muurplint op hebben die niet zo dik/breed is als een standaard plakplint van 2,6 cm.
Hoe dan? Foto?

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:35
Ruudstertje schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 07:21:
Als het goed is heb je die plint op de vloer gezet, en niet tussen de vloer en de muur. Maar aangezien het voor jouw plan nodig was om de rand er af te halen, ben ik bang dat je de plint er dus wel tussen hebt gezet...

Catch a smile out there!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ruudstertje schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:04:
[...]
Blokje is 10mm, zoals de fabrikant voorschrijft.
Klopt, dat doen ze inderdaad. Ze dekken zich in, ik begrijp alleen niet waarvoor...

Wanneer je 3-4 mm speling aanhoudt langs de muren is dat meer dan voldoende. Laminaat werkt niet/nauwelijks omdat het geen echt hout is. Het is bij elkaar geperst zaagsel met een plastic laagje er overheen.

Die 10mm is alleen maar lastig om weg te werken met een net plintje of met een plakplintje. Hoe dichter je bij de muur uitkomt hoe makkelijker het wordt.

Verder: wanneer die veer geen enkel verschil maakt, lekker laten zitten. Waarom zou je werk hebben van iets wat je niet in de weg gaat zitten? Er komt een plint over de veer. Het weghalen van de veer levert je verder niks op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruudstertje
Glenfiddich schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:08:
[...]

Als het goed is heb je die plint op de vloer gezet, en niet tussen de vloer en de muur. Maar aangezien het voor jouw plan nodig was om de rand er af te halen, ben ik bang dat je de plint er dus wel tussen hebt gezet...
Niet er tussen gezet natuurlijk.....

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:35
Ruudstertje schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:42:
[...]

Niet er tussen gezet natuurlijk.....
(y)

Maar waarom dan dat randje eraf, als het gewoon onder die plint verdwijnt en onzichtbaar blijft :?

Catch a smile out there!

• Ruudstertje
Glenfiddich schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:54:
[...]

(y)

Maar waarom dan dat randje eraf, als het gewoon onder die plint verdwijnt en onzichtbaar blijft :?
Ik dacht dat ik door het randje weghalen beter uit kwam, in de praktijk maakte dat niks uit.
Ik wou geen lelijke plakplint (ziet er goedkoop uit) maar een dunne plint tegen de bestaande plint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-05 18:04
Het zal mijn gebrek aan inbeeldingskracht zijn, maar ik kan me er geen voorstelling van maken. Plint tegen plint? Foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:33
Gramser schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:25:
Het zal mijn gebrek aan inbeeldingskracht zijn, maar ik kan me er geen voorstelling van maken. Plint tegen plint? Foto?
Ik kan mij ook geen beeld vormen bij het probleem wat getracht is op te lossen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 16:43

Releases

Ja maar!

Ik raak helemaal in de war.
Pagina: 1