Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05 14:04
Ik heb hier een RVS theepot (18/10 Cr / Ni = Chroom / Nickel?) die lekt aan de onderzijde van het schenk ding. Hoe kan ik dit repareren? Ik dacht er aan om loodvrije soldeertin te kopen en met een soldeerbout de naad te dichten. Is dat een gek idee?

Overigens ben ik van plan om eerst de kalkaanslag te verwijderen met azijn en een staalsponsje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPDS9Dk8QPpkfAmSiYlxzCecQPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KKmWMTUKkEljHLftwnomqUNS.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Faloude op 15-08-2022 10:31)

• zwimmiz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-04 09:02
Het is in theorie prima te repareren met wat aanwijzingen.
Eerste stap is om het goed schoon te maken. Zoals eerder gemeld, gewoon even in de (warme) azijn zetten en het kalk is in no time verdwenen.

Daarna zorg je dat je het te solderen oppervlak met een fijn schuurpapier ontdoet van de chroomoxide laag.
Die is enkele nanometers dik, dus diep schuren is niet nodig. De laag groeit ook weer aan in de loop van de tijd, dus beste is om dit te doen vlak voor het solderen.

Zorg dat je de juiste flux gebruikt om de "wettability" (oppervlaktespanning) op RVS te verbeteren en het vormen van de oxidelaag te vertragen. (bv soldeervloeistof S39 voor RVS welke gewoon bij de Gamma verkrijgbaar is.)
Steek vervolgens een speld of naald oid in de naad die je gaat solderen, omdat solderen berust op capillaire werking. Als er geen kiertje is, trekt je soldeertin niet (goed) in de naad.

Maak je vooral geen zorgen over alle enge en giftige stoffen. Na het solderen gewoon reinigen met een sopje. De hoeveelheden die je dan in potentie binnen zou krijgen, zijn nihil en dragen bij aan een gezonde voeding in de vorm van sporenelementen :) Maar serieus, echt geen reden om je zorgen over te maken.

Houd rekening met het smeltpunt van je soldeertin, omdat de ketel natuurlijk goed heet kan worden op het vuur. Dus tin/zilver ligt dan het meest voor de hand (tot 175°C).

Als het soldeeroppervlak niet heet genoeg is, gaat je soldeertin ook niet lekker vloeien, dus zorg ervoor dat het hele oppervlak goed warm is. Dit kun je bv doen door het hele ding in de oven te zetten op 250°C, dan zul je zien dat je tin als een malle door de naad trekt. Dan kun je de ketel daarna op het fornuis zetten onder de afzuigkap, hoef je ook niet die vieze dampen in te ademen.

Mocht het niet lukken, is hardsolderen de volgende stap, of natuurlijk TIG lassen, maar dat is ook niet zo makkelijk voor deze dunne objecten. In ieder geval is het leuk om te proberen en een andere ketel kopen kan altijd nog. Succes (y)

*Ik ben beroepsmatig materiaal en lasingenieur, dus weet er wel iets vanaf

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Gaat je niet lukken met een soldeerbout tenzij je een oude loodgietersbout hebt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-05 15:15
Recycleer dat ding en koop een nieuwe !

Zoals hierboven al gezegd, met een gewone bout krijg je het nooit warm genoeg om het tin te laten vloeien en hechten.

Andere opties zijn hardsolderen met zilver of tig lassen.

Gebruik ook geen staalsponsje om het schoon te maken, dat gaat gegarandeerd roesten achteraf.

.

[ Voor 17% gewijzigd door justmike op 14-08-2022 04:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:09

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Je hebt RVS schuursponsjes. Als soldeerbout komt misschien een klein gasbrandertje ook in aanmerking? Anders eens proberen uit te zoeken of allerlei uitlaatreparatiepasta's een udee zijn?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 23:25
.

[ Voor 99% gewijzigd door Remcoder op 14-08-2022 08:15 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
thunder7 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 06:28:
Je hebt RVS schuursponsjes. Als soldeerbout komt misschien een klein gasbrandertje ook in aanmerking? Anders eens proberen uit te zoeken of allerlei uitlaatreparatiepasta's een udee zijn?
Ik zou geen uitlaat reparatie spul nemen, het verschil tussen een uitlaat en een theepot is dat veel mensen geen thee uit hun uitlaat drinken en er in zo'n pasta misschien componenten zitten die niet geschikt zijn voor consumptie

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:51
Tenzij dit iets is met hoge emotionele waarde… zou ik dit hooguit visueel opknappen. Zo’n beetje elke waterkoker van nu is vermoedelijk milieu vriendelijker dan het huidige apparaat. Dus ik zou aanraden dit te vervangen als het puur functioneel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:09

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

ImNotnoa schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 08:18:
[...]

Ik zou geen uitlaat reparatie spul nemen, het verschil tussen een uitlaat en een theepot is dat veel mensen geen thee uit hun uitlaat drinken en er in zo'n pasta misschien componenten zitten die niet geschikt zijn voor consumptie
Vandaar het 'uitzoeken'. Niet klakkeloos er op smeren, nee.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-05 07:38
Een goede transparante alleslijm.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

logix147 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 08:58:
Tenzij dit iets is met hoge emotionele waarde… zou ik dit hooguit visueel opknappen. Zo’n beetje elke waterkoker van nu is vermoedelijk milieu vriendelijker dan het huidige apparaat. Dus ik zou aanraden dit te vervangen als het puur functioneel is.
Theepot =/= waterkoker

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 15:06
RVS hardsolderen lijkt me niet handig. Dan moet je met chemische reiniging of flux aan de gang, terwijl je daar drinkwater uit haalt.

@ID-College alleen als je de chroomoxide laag weet weg te houden

[ Voor 47% gewijzigd door frickY op 14-08-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:20
frickY schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:09:
RVS hardsolderen lijkt me niet handig. Dan moet je met chemische reiniging of flux aan de gang, terwijl je daar drinkwater uit haalt.
Koperen waterleidingen worden ook met flux gesoldeerd :)
Hardsolderen is je enige optie maar geen idee of het goed blijft zitten op RVS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:13

Theo

moederbord

De aanslag kun je het beste niet (enkel) met een schuurspons verwijderen. Zet de theepot in een bak/emmer/pan met schoonmaakazijn en laat deze een paar uurtjes weken. Dan kun je met een schuurspons daarna de kalk er gewoon afvegen. Eventueel kun je'm daarna opnieuw in de bak/emmer zetten wanneer de kalk er nog niet volledig af is.

RVS is trouwens wel lastig te solderen. De waterleidingen, dakgoten en ander spul dat gesoldeerd wordt (en in het klein de pootjes van elektronica) is allemaal koper, nickel, zilver, of tin, maar geen RVS. Het echte RVS is gewoon erg lastig te solderen, dit zou je dus moeten lassen. Of wanneer de pot schoon is (kalkvrij!) kun je met een transparante epoxy de pot weer waterdicht krijgen door de gaatjes/kieren op te vullen. Eventueel zou secondelijm ook nog kunnen werken, alleen zal dit geen lange termijn oplossing zijn, terwijl epoxy en lassen dat wel zijn.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user121
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:23
Weggooien is inderdaad sonde. Ik zou zelf eens informeren bij een repaircafe in de buurt. Daar lopen best wel wat vakmannen rond die hier wat mee kunnen.
https://www.repaircafe.org/

Acties:
  • Beste antwoord
  • +14 Henk 'm!

• zwimmiz
Het is in theorie prima te repareren met wat aanwijzingen.
Eerste stap is om het goed schoon te maken. Zoals eerder gemeld, gewoon even in de (warme) azijn zetten en het kalk is in no time verdwenen.

Daarna zorg je dat je het te solderen oppervlak met een fijn schuurpapier ontdoet van de chroomoxide laag.
Die is enkele nanometers dik, dus diep schuren is niet nodig. De laag groeit ook weer aan in de loop van de tijd, dus beste is om dit te doen vlak voor het solderen.

Zorg dat je de juiste flux gebruikt om de "wettability" (oppervlaktespanning) op RVS te verbeteren en het vormen van de oxidelaag te vertragen. (bv soldeervloeistof S39 voor RVS welke gewoon bij de Gamma verkrijgbaar is.)
Steek vervolgens een speld of naald oid in de naad die je gaat solderen, omdat solderen berust op capillaire werking. Als er geen kiertje is, trekt je soldeertin niet (goed) in de naad.

Maak je vooral geen zorgen over alle enge en giftige stoffen. Na het solderen gewoon reinigen met een sopje. De hoeveelheden die je dan in potentie binnen zou krijgen, zijn nihil en dragen bij aan een gezonde voeding in de vorm van sporenelementen :) Maar serieus, echt geen reden om je zorgen over te maken.

Houd rekening met het smeltpunt van je soldeertin, omdat de ketel natuurlijk goed heet kan worden op het vuur. Dus tin/zilver ligt dan het meest voor de hand (tot 175°C).

Als het soldeeroppervlak niet heet genoeg is, gaat je soldeertin ook niet lekker vloeien, dus zorg ervoor dat het hele oppervlak goed warm is. Dit kun je bv doen door het hele ding in de oven te zetten op 250°C, dan zul je zien dat je tin als een malle door de naad trekt. Dan kun je de ketel daarna op het fornuis zetten onder de afzuigkap, hoef je ook niet die vieze dampen in te ademen.

Mocht het niet lukken, is hardsolderen de volgende stap, of natuurlijk TIG lassen, maar dat is ook niet zo makkelijk voor deze dunne objecten. In ieder geval is het leuk om te proberen en een andere ketel kopen kan altijd nog. Succes (y)

*Ik ben beroepsmatig materiaal en lasingenieur, dus weet er wel iets vanaf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:24

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik vraag me af of het zelf repareren met hulpmiddelen die je voor één reparatie moet aanschaffen, niet een grotere ecologische voetafdruk heeft dan het ding recyclen en vervangen. Zo te zien heeft ie zijn jaren wel gehad. Vervuil het ding niet met andere stoffen als epoxy (sowieso geen bestendige oplossing), dan wordt recyclen wellicht lastiger.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
Ja met een waterkoker maak je heet water > glas = thee.

Tenzij je van Engelse afkomst bent is dat praktisch nul verschil vs wat voor componenten je ertegenaan moet gooien om dat ding bruikbaar te krijgen.

Als die er zo buiten uitziet wil ik niet weten hoe die er binnen uitziet namelijk…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:51
logix147 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:54:
[...]

Ja met een waterkoker maak je heet water > glas = thee.

Tenzij je van Engelse afkomst bent is dat praktisch nul verschil vs wat voor componenten je ertegenaan moet gooien om dat ding bruikbaar te krijgen.
Kan het zijn dat je in de war bent met een fluitketel, dat kun je wel vervangen met een waterkoker.

het idee van een theepot is dat je daar heet water + thee in doet en pas later in het glas. De theepot in de ts heeft een dubbele want, dus daar blijft de thee lang warm in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 17:52

Part

Helemaal niets.....

Thijsmans schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:27:
Ik vraag me af of het zelf repareren met hulpmiddelen die je voor één reparatie moet aanschaffen, niet een grotere ecologische voetafdruk heeft dan het ding recyclen en vervangen. Zo te zien heeft ie zijn jaren wel gehad. Vervuil het ding niet met andere stoffen als epoxy (sowieso geen bestendige oplossing), dan wordt recyclen wellicht lastiger.
Niet alleen ecologisch maar ook financieel.
Zoek op marktplaats of kringloop een leuk keteltje op (Daalderop) voor 5 euro en geniet er nog de komende tientale jaren van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hardsolderen met zilver 405 of 505 :Y

[ Voor 17% gewijzigd door teacher op 14-08-2022 13:28 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwimmiz
Thijsmans schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:27:
In dit geval zeker de moeite van het proberen waard. RVS 18/10 (Cr/Ni) is behoorlijk energie intensief om te produceren. Daarnaast kun je het soldeertin lang bewaren of misschien heeft iemand in je buurt dit gewoon liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
canonball schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:16:
[...]
het idee van een theepot is dat je daar heet water + thee in doet en pas later in het glas. De theepot in de ts heeft een dubbele want, dus daar blijft de thee lang warm in.
Daar heb ik dan weer een EQUA thermoskan voor. Neemt ietsje makkelijker mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05 14:04
Wauw. Steil achterover van de response op zo'n onderwerp. Geweldig. Het theepotje heeft inderdaad enigszins semintele waarde en ziet er voor de rest fantastisch uit op de kalkaanslag na.

Ik heb zelf geen gereedschap voor hardsolderen, dus ik ben aan het denken hoe ik er ééntje tijdelijk kan bemachtigen.

Interessant overigens dat ik hem kan dompelen in schoonmaakazijn. Ik dacht dat azijn redelijk bijt in metaal, dus ik dacht dat "plaatselijk" sprayen van azijn beter was. Ik weet dat je dat bijvoorbeeld met een fietsketting niet moet doen. Is RVS ook sterker bestand tegen zuren? @zwimmiz wellicht kun jij dat toelichten? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwimmiz
Faloude schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:30:
Wauw. Steil achterover van de response op zo'n onderwerp. Geweldig. Het theepotje heeft inderdaad enigszins semintele waarde en ziet er voor de rest fantastisch uit op de kalkaanslag na.

Ik heb zelf geen gereedschap voor hardsolderen, dus ik ben aan het denken hoe ik er ééntje tijdelijk kan bemachtigen.

Interessant overigens dat ik hem kan dompelen in schoonmaakazijn. Ik dacht dat azijn redelijk bijt in metaal, dus ik dacht dat "plaatselijk" sprayen van azijn beter was. Ik weet dat je dat bijvoorbeeld met een fietsketting niet moet doen. Is RVS ook sterker bestand tegen zuren? @zwimmiz wellicht kun jij dat toelichten? :9
Ja, het heeft een prima bestendigheid tegen vloeistoffen die we in huis/tuin/keuken toepassingen tegenkomen. En aantasting gebeurt normaal gesproken over lange periodes. Alleen magnesiumlegeringen reageren direct met azijn bij kamertemperatuur.
Maar je hebt RVS en RVS, het 18/10 verhaal zegt iets over de legeringselementen, maar zegt niks over de kwaliteit. Dus gewoon in een emmer schoonmaakazijn zetten en 24 uur wachten. Daarna even afspoelen om restanten zuur te verwijderen.

Als je hem echt goed wilt repareren omdat je er aan gehecht bent, is hardsolderen overigens wel de beste oplossing. Zo is het ook ooit gemaakt, gok ik.
Pagina: 1