Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-06 14:12
Hallo,
Mijn Media speler heeft het probleem om steeds meer audio wat bij films zit nog maar heel zachtjes af te spelen.
Je kunt het net verstaan als ik mijn versterker op het allerhardst zet, en de andere helft van mijn films speelt op normale geluidsterkte.
Mijn set heb ik 2 jaar geleden aangeschaft en ik weet niet of op het gebied van audio codecs veel veranderd is.
Uiteraard hoop ik dat ik iets over het hoofd zie met een instelling.
Anders had ik gaarne hulp welke apparatuur vernieuwd moet worden

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn gebruikte mediaspeler is de Dune HD Realbox 4K 16GB (via HDMI verbonden met de Marantz)
En mijn versterker is een Marantz NR1508
Televisie Philips 43PUS7202

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Audio instelling gewijzigd, HDMI kabel omgewisseld
Veel gegoogled :-)
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-06 22:49
Deze ook al geprobeerd?

Go inthe receivers AUDIO --> VOLUME --> SCALE settings to set it to the -79.5 dB - 18.0 dB option as opposed to the 0 - 98 setting.

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:27
Ik denk dat je beter nog wat meer moet uitzoeken waar het probleem ligt.

Heb je dit probleem bijvoorbeeld enkel bij bepaalde audioformaten? Of is het filmafhankelijk? Klinkt het ene audioformaat bij een bepaalde film beter dan het andere audioformaat bij diezelfde film? Heb je getest of dit probleem nu speelt bij een film waarvan je weet dat het voorheen bij diezelfde film wél goed ging? Speelt dit probleem ook wanneer je een film meerdere keren opnieuw start?

Heb je een andere hdmi ingang op de receiver geprobeerd? Zit de hdmi stekker volledig in de ingang? Kun je een film ook via een andere bron afspelen en heb je het probleem dan ook? Kloppen de speaker-instellingen nog wel? Is er wat veranderd in de speakeropstelling? Heb je het max volume begrensd in de receiver?

Probeer eens compressie in het dynamisch bereik in te stellen in de receiver.
https://manuals.marantz.com/nr1508/EU/en/GFNFSYvdfworfs.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

BigEagle schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 07:46:
Deze ook al geprobeerd?

Go inthe receivers AUDIO --> VOLUME --> SCALE settings to set it to the -79.5 dB - 18.0 dB option as opposed to the 0 - 98 setting.
Dit doet niets, dit past alleen de weergave van de volumeregeling aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen idee welke codecs je gebruikt(e) maar ga er maar vanuit dat het niet in de gemiddelde geripte film/serie zit die je van internet trekt. Waarom niet? De "scene" heeft best strakke afspraken over hoe ze spul rippen en illegaal beschikbaar stellen; het kan niet zo zijn dat codec-technisch je een factor 100% aan sterkte mist in je geluid.

/edit: haal je versterker er eens tussenuit; is de Dune direct aan de TV ook zo wisselvallig?

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 14-08-2022 10:13 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-06 22:49
Anoniem: 159816 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:06:
[...]

Dit doet niets, dit past alleen de weergave van de volumeregeling aan.
Je hebt gelijk, my bad...

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:14
Ik ben niet bekend met die Dune Realbox 4K, maar als ik het internet moet geloven heb je deze instelling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhmXxoyFqNvhtl2QdTcL26bBTIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6sWR9E34XHOLYisgb0lR6ysW.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe staat dat ingesteld? Bij "bitstream" zou de Dune speler geen invloed op het geluid of het volume mogen hebben.

Je kunt op het display van de Marantz ongetwijfeld ook het gebruikte surround formaat zien (Dolby Digital (+), Dolby True HD, DTS, DTS-HD Master Audio, DTS-HR, etc). Welke formaten zie je zoal als het fout gaat, welke als het goed gaat?

[ Voor 23% gewijzigd door Xander op 14-08-2022 11:12 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Von Henkel
Ben deze ochtend begonnen met het uitproberen van jullie adviezen.
Televisie rechtstreeks op de Dune, geluid was zacht.
Wijzigen van audio instellingen veranderde niets.

Maar door deze tests uit te voeren moest ik de originele afstandbediening erbij pakken omdat mijn Harmony beperkte functionaliteit heeft.
En warempel, wat als je op de afstandbediening de volume omhoog zet van de Dune speler |:( 8)7
Alles werkt weer als vanouds.
En wil ik iedereen bedanken voor het meedenken hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:27
Von Henkel schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:42:
En warempel, wat als je op de afstandbediening de volume omhoog zet van de Dune speler |:( 8)7
Alles werkt weer als vanouds.
Je bedoelt 1 tikje met de volumeknoppen en het werkte weer? Of moest je het volume van de dune flink omhoog zetten? Heeft dat geen invloed op de films die wél met goed volume speelde?

Zoniet, dan kan het wellicht zijn dat sommige audioformaten door de dune speler worden gedecodeerd, voordat ze naar de Marantz gestuurd worden. Volgens mij heeft de volume-instelling van de dune speler dan wél effect, terwijl dat bij Bitstream niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
LA-384 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:15:
[...]

Je bedoelt 1 tikje met de volumeknoppen en het werkte weer? Of moest je het volume van de dune flink omhoog zetten? Heeft dat geen invloed op de films die wél met goed volume speelde?

Zoniet, dan kan het wellicht zijn dat sommige audioformaten door de dune speler worden gedecodeerd, voordat ze naar de Marantz gestuurd worden. Volgens mij heeft de volume-instelling van de dune speler dan wél effect, terwijl dat bij Bitstream niet het geval is.
Hij stond bijna op uit, dus afhankelijk van het audio formaat keek hij naar de Dune instelling of overulde het.
De Bitstream heb ik weer terug gezet naar originele instelling beide staan terug op " Auto"
Bovenstaande foto kwam niet helemaal overeen met mijn instellingen
ik kon alleen de tweede op Bitstream zetten en de derde op auto of 192kbps
Pagina: 1