Ons huis aluminium raampartijen en grote schuifpuien. Deze zijn ongeisoleerd (eind 70/begin 80 jaren) en voorzien van 'gewoon' dubbelglas met ventilatieroosters. We overwegen nu het glas te vervangen voor HR++ glas. Het gaat om in totaal 30 m2 glas dat we in de bestaande kozijnen willen laten plaatsen. De kozijnen beslaan ongeveer 15% van de totale oppervlakte, dus 85% is glas. Zien wij, als leken, iets over het hoofd als we denken dat we een goede besparing kunnen realiseren door alleen het glas te vervangen? Onze gedachte is 85% glas vervangen is 85% verbetering. Of werkt dat zo niet?
Vraag
Alle reacties
De echte isolatie is van het kozijn en het glas samen. Het aluminium trekt het totaal flink naar beneden, dus de 85% glas is geen 85% totaal verbetering, maar uiteindelijk is het totaal wel een verbetering.
Tevens is de vraag hoe het zit met de profielen of deze een koudebrug zijn.
En de vraag is of het past en of je dan geen concessies moet doen aan het glas, de dikte van het bestaande glas moet ook de dikte van het nieuwe glas zijn omdat je niet zoals hout en houten glaslatten iets aan het kozijn kunt aanpassen.
Ik zelf zou zeker als je daar op de langere termijn naar kijkt, uitkijken naar nieuwe kozijnen met tripple glas.
Is fors duurder, maar geeft ook een hogere subsidie en een veel beter comfort. Ze kunnen dan ook gelijk de aansluiting kozijn muur goed maken.
Tevens is de vraag hoe het zit met de profielen of deze een koudebrug zijn.
En de vraag is of het past en of je dan geen concessies moet doen aan het glas, de dikte van het bestaande glas moet ook de dikte van het nieuwe glas zijn omdat je niet zoals hout en houten glaslatten iets aan het kozijn kunt aanpassen.
Ik zelf zou zeker als je daar op de langere termijn naar kijkt, uitkijken naar nieuwe kozijnen met tripple glas.
Is fors duurder, maar geeft ook een hogere subsidie en een veel beter comfort. Ze kunnen dan ook gelijk de aansluiting kozijn muur goed maken.
[ Voor 6% gewijzigd door martijn v o op 14-08-2022 10:47 ]
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
@martijn v o: Dank voor je reactie.
De huidige kozijnen zijn ongeisoleerd, dus ze zullen vast een koudebrug zijn. We hebben zeker ook overwogen om deze te vervangen; dat is wel echt een serieuze investering. Vandaar de gedachte om alleen het glas te vervangen; zeker ook omdat de glaspartijen erg groot zijn (zie foto). Deze investering is te overzien. Maar als het echt 'weggegooid' geld is icm de bestaande kozijnen, dan moeten we toch nog eens heroverwegen.
Heb je een idee hoeveel van die 85% nog 'verloren' gaat? Ofwel: hoeveel verbetering zou het grofweg wel opleveren (ik pin je er niet op vast
?
Er past overigens wel gewoon HR++ glas in de kozijnen; dat heeft de glaszetter al bekeken. Dus we hoeven in het soort glas geen concessies te doen.
De huidige kozijnen zijn ongeisoleerd, dus ze zullen vast een koudebrug zijn. We hebben zeker ook overwogen om deze te vervangen; dat is wel echt een serieuze investering. Vandaar de gedachte om alleen het glas te vervangen; zeker ook omdat de glaspartijen erg groot zijn (zie foto). Deze investering is te overzien. Maar als het echt 'weggegooid' geld is icm de bestaande kozijnen, dan moeten we toch nog eens heroverwegen.
Heb je een idee hoeveel van die 85% nog 'verloren' gaat? Ofwel: hoeveel verbetering zou het grofweg wel opleveren (ik pin je er niet op vast
Er past overigens wel gewoon HR++ glas in de kozijnen; dat heeft de glaszetter al bekeken. Dus we hoeven in het soort glas geen concessies te doen.
:strip_exif()/f/image/s1HXaHRwPnbO7h6eQoDF1ydp.jpg?f=fotoalbum_large)
Je hebt in ieder geval een lek raam.
Nee is geen zinnig woord over te zeggen. Ga ervan uit dat als de aluminium kozijnen van bouwjaar 1980 of eerder zijn dat er inderdaad ook geen koudebrug stop in zit.
U waarde kozijn is dan groter dan 4 en misschien wel 6.
U glas is 1,1.
U kozijn wordt dan 2, nog wat.
Ik had oud dubbel glas in houten kozijn U glas-oud 2,7 U kozijn-oud 2,4 U gezamenlijk 2,68
Nu HR++ van u=1,1 erin en U waarde kozijn is nu: 1,7.
Had ik triple glas genomen 1,3
en een nieuw kozijn met triple glas 1,0.
Vergis je niet in de energie die door glas verloren gaat. We praten over muren met een Rc van 5 en daken van 6. Glas met kozijn van 1,5 U waarde is dan vergelijkbaar met Rc van 0,67.
Stel dat je met HR++ een U van 2,5 gaat halen dan zit je op Rc=0,4.
Ik zie ook dat je luchtverwarming hebt, waarschijnlijk van Brink?
Nee is geen zinnig woord over te zeggen. Ga ervan uit dat als de aluminium kozijnen van bouwjaar 1980 of eerder zijn dat er inderdaad ook geen koudebrug stop in zit.
U waarde kozijn is dan groter dan 4 en misschien wel 6.
U glas is 1,1.
U kozijn wordt dan 2, nog wat.
Ik had oud dubbel glas in houten kozijn U glas-oud 2,7 U kozijn-oud 2,4 U gezamenlijk 2,68
Nu HR++ van u=1,1 erin en U waarde kozijn is nu: 1,7.
Had ik triple glas genomen 1,3
en een nieuw kozijn met triple glas 1,0.
Vergis je niet in de energie die door glas verloren gaat. We praten over muren met een Rc van 5 en daken van 6. Glas met kozijn van 1,5 U waarde is dan vergelijkbaar met Rc van 0,67.
Stel dat je met HR++ een U van 2,5 gaat halen dan zit je op Rc=0,4.
Ik zie ook dat je luchtverwarming hebt, waarschijnlijk van Brink?
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
@martijn v o dank weer voor alle cijfers, we gaan ns even aan het rekenen 
Het lekke raam kun je idd niet omheen, haha.
Tot slot hebben we idd een luchtverwarmingsysteem van Brink (Allure, 2017). Heb je daar ook nog tips/trucs voor?
Het lekke raam kun je idd niet omheen, haha.
Tot slot hebben we idd een luchtverwarmingsysteem van Brink (Allure, 2017). Heb je daar ook nog tips/trucs voor?
Als ex-bezitter van jaren 70 alu rommel zeg ik vervangen.
Dat is voor comfort en kosten.
Stel dat U-kozijn = 6.0 (geen idee, van hierboven)
U-glas = 1.0
Dan U-raam= 0.15 * 6.0 + 0.85 * 1.0 = 1.75
R-raam = 1/U = 0.57
Je ziet aan de formule dat de kozijnen verantwoordelijk zijn voor de helft van het energieverlies zo. Of anders gesteld: de zwakste schakel bepaalt bij isolatie het resultaat.
Dat is voor comfort en kosten.
Stel dat U-kozijn = 6.0 (geen idee, van hierboven)
U-glas = 1.0
Dan U-raam= 0.15 * 6.0 + 0.85 * 1.0 = 1.75
R-raam = 1/U = 0.57
Je ziet aan de formule dat de kozijnen verantwoordelijk zijn voor de helft van het energieverlies zo. Of anders gesteld: de zwakste schakel bepaalt bij isolatie het resultaat.
Als je 10m2 glas kan upgraden van 2.7W/(m2K) naar 1.2W/(m2K) bespaar je toch mooi 150Watt per graad temperatuurverschil tussen binnen en buiten.
Als dat glas er voor een goede prijs in kan, zeg ik doen.
Als dat glas er voor een goede prijs in kan, zeg ik doen.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
nieuw glas gaat ~30 jaar mee, weet je zeker dat je niet meteen gewoon het kozijn wil vervangen? nu hr++ en dan over 15 jaar het kozijn vervangen terwijl het glas nog maar halverwegen zijn levensduur is is ook niet heel erg duurzaam. in basis is aluminium uit die tijd nu gewoon op.linemie schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:33:
Ons huis aluminium raampartijen en grote schuifpuien. Deze zijn ongeisoleerd (eind 70/begin 80 jaren) en voorzien van 'gewoon' dubbelglas met ventilatieroosters. We overwegen nu het glas te vervangen voor HR++ glas. Het gaat om in totaal 30 m2 glas dat we in de bestaande kozijnen willen laten plaatsen. De kozijnen beslaan ongeveer 15% van de totale oppervlakte, dus 85% is glas. Zien wij, als leken, iets over het hoofd als we denken dat we een goede besparing kunnen realiseren door alleen het glas te vervangen? Onze gedachte is 85% glas vervangen is 85% verbetering. Of werkt dat zo niet?
Het is een stuk duurder ook de kozijnen te laten vervangen. Het kozijn op de foto kan zo 10x duurder zijn om te vervangen met triple glas dan alleen HR++ glas laten plaatsen.
Maar als dat over een paar jaar toch nodig is kan je het beter nu doen.
Maar als dat over een paar jaar toch nodig is kan je het beter nu doen.
Glas vervangen in een aluminium kozijn is bijna een onmogelijkheid als het niet dezelfde dikte heeft. En zoals hier ook al werd aangegeven is het aluminium nog steeds een flinke koudebrug.
Dank allemaal voor jullie reacties. Stuk voor stuk erg waardevol vanuit diverse perspectieven.
We hebben in verhouding veel meer glas dan kozijn (34m2 glas / 6 m2 kozijn). Voor het vervangen van al het standaard dubbelglas voor HR++ glas hebben we al een offerte van 5400 euro (ex subsidie) liggen van een goede glaszetter (die de kozijnen persoonlijk heeft opgenomen). Het vervangen van alle kozijnen kost richting de 40K.
Ondanks dat het vervangen van alleen het glas misschien niet de meest optimale/maximale besparing oplevert, levert het (zoals Illusion ook al aangaf) wel degelijk een besparing op (1,5U). Dit staat voor ons het meest in verhouding tot de investering.
Nogmaals dank voor het meedenken!
We hebben in verhouding veel meer glas dan kozijn (34m2 glas / 6 m2 kozijn). Voor het vervangen van al het standaard dubbelglas voor HR++ glas hebben we al een offerte van 5400 euro (ex subsidie) liggen van een goede glaszetter (die de kozijnen persoonlijk heeft opgenomen). Het vervangen van alle kozijnen kost richting de 40K.
Ondanks dat het vervangen van alleen het glas misschien niet de meest optimale/maximale besparing oplevert, levert het (zoals Illusion ook al aangaf) wel degelijk een besparing op (1,5U). Dit staat voor ons het meest in verhouding tot de investering.
Nogmaals dank voor het meedenken!
Die 6m2 verliest wel echt veel warmte
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Het verlies door het aluminium kozijn wijzigt niet. Blijft gelijk met alle respect voor de rekenaars. Glas vernieuwen bespaart erg veel. Als de kozijnen goed zijn voor de volgende decennia geef ik TS helemaal gelijk om alleen het glas te vervangen. Ik zou dat aluminium graag in mijn huis hebben. Veel liever dan dat lompe kunststof wat ik veel gebruikt zie worden en veel minder lang meegaat.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
@Gerardus1956
Ik denk dat het slim is om gewoon een inschatting te maken hoeveel warmteverlies het kozijn heeft en wat daarmee bespaart kan worden.
Het glas vervang je voor 20-30 jaar, dus jammer als je na 2 jaar tot het inzicht komt dat je toch beter ook het kozijn had kunnen vervangen (door nieuw aluminium geïsoleerd)
Ik denk dat het slim is om gewoon een inschatting te maken hoeveel warmteverlies het kozijn heeft en wat daarmee bespaart kan worden.
Het glas vervang je voor 20-30 jaar, dus jammer als je na 2 jaar tot het inzicht komt dat je toch beter ook het kozijn had kunnen vervangen (door nieuw aluminium geïsoleerd)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Het is een beetje welke website je gelooft (de houten kozijnen, alu kozijnen of kunststof kozijnen boer), maar grosso modo lees ik toch:Gerardus1956 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:56:
. Ik zou dat aluminium graag in mijn huis hebben. Veel liever dan dat lompe kunststof wat ik veel gebruikt zie worden en veel minder lang meegaat.
alu: 40 jaar
kunststof 50-75 jaar
hout: 50 jaar
Dat er 'gewoon' HR++ in past kan ik me bijna niet voorstellen, het kan zomaar zijn dat de glaszetter er dan ineens HR+ in gezet heeft omdat dat dunner is.
Wat ook een probleem kan zijn, als er al echt HR++ in past dan is straks je kozijn zeker weten het koudste punt in de ruimte en als er dan vocht is wat condenseren moet dan is het op die kozijnen.
Ik zou echt direct al die ouwe troep vervangen, inclusief kozijnen. Eerst je woonkamer, dat is het belangrijkst en daarna verder sparen voor de rest.
Wat ook een probleem kan zijn, als er al echt HR++ in past dan is straks je kozijn zeker weten het koudste punt in de ruimte en als er dan vocht is wat condenseren moet dan is het op die kozijnen.
Ik zou echt direct al die ouwe troep vervangen, inclusief kozijnen. Eerst je woonkamer, dat is het belangrijkst en daarna verder sparen voor de rest.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ik zou dat ook doen, maar wel een verschillende hoor: 5k voor glas of 45k voor glas en kozijnen. Moet je het maar wel hebben liggen (of kunnen lenen)No Hands schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:15:
Dat er 'gewoon' HR++ in past kan ik me bijna niet voorstellen, het kan zomaar zijn dat de glaszetter er dan ineens HR+ in gezet heeft omdat dat dunner is.
Die 40k kun je ook inzitten voor PV's / warmtepomp / vloerisolatie etc
Het gaat om de Uwaarde. Er is wel hr++ met smalle spouw, maar dan is de kwaadwillende hoger.No Hands schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:15:
Ik heb 15mm spouw en uwaarde1,1 of 1
Revisie ook hr++ met kunststof afstand houders, dat heeft een lagere uwaarde
Het enige wat dit kozijn tegenhoud is de wind.Gerardus1956 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:56:
Het verlies door het aluminium kozijn wijzigt niet. Blijft gelijk met alle respect voor de rekenaars. Glas vernieuwen bespaart erg veel. Als de kozijnen goed zijn voor de volgende decennia geef ik TS helemaal gelijk om alleen het glas te vervangen. Ik zou dat aluminium graag in mijn huis hebben. Veel liever dan dat lompe kunststof wat ik veel gebruikt zie worden en veel minder lang meegaat.
Een woonkamer van nieuwe kozijnen voorzien kost geen 45k. Daarvoor doe je een hele tussenwoning.jeroenkb schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:22:
[...]
Ik zou dat ook doen, maar wel een verschillende hoor: 5k voor glas of 45k voor glas en kozijnen. Moet je het maar wel hebben liggen (of kunnen lenen)
Die 40k kun je ook inzitten voor PV's / warmtepomp / vloerisolatie etc
Maar verder klopt het, je moet de centen wel hebben.
Maar geld kun je ook maar 1 keer uitgeven en dat kun je dan beter doen aan nieuwe moderne kozijnen met goed glas dan je jaren 70 restanten proberen te verbeteren.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ik herhaalde alleen maar de door TS gegeven bedragen:No Hands schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 07:18:
[...]
Een woonkamer van nieuwe kozijnen voorzien kost geen 45k. Daarvoor doe je een hele tussenwoning.
Maar verder klopt het, je moet de centen wel hebben.
Maar geld kun je ook maar 1 keer uitgeven en dat kun je dan beter doen aan nieuwe moderne kozijnen met goed glas dan je jaren 70 restanten proberen te verbeteren.
Voor het vervangen van al het standaard dubbelglas voor HR++ glas hebben we al een offerte van 5400 euro (ex subsidie) liggen ....... Het vervangen van alle kozijnen kost richting de 40K.
Pagina: 1