Komende week word bij ons een dakkapel geplaatst, meer ruimte, jeuj. Gevolg is echter wel dat het knieschot waar een radiator aan hangt afgebroken moet worden om de extra ruimte te creëren.
Nu wil ik de radiator afsluiten en het knieschot verwijderen. De leidingen voor de radiator zijn door het knieschot de berging in getrokken en komen vervolgens in de koof naast het knieschot uit. Hier zijn ze verbonden aan de hoofdleiding van de CV leiding.
De koof zal (deels) blijven, daar ontkomen we niet aan. De CV installatie zit in de ruimte ernaast naast de koof.
Mijn idee was om de CV installatie af te tappen zodat de zolder vrij is van leiding water. Vervolgens de leidingen in de koof af te doppen zodat we deze later voor een nieuwe radiator kunnen gebruiken.
Nu zit ik alleen met de vraag hoe het systeem af te tappen. Ik zie enkel bij de CV installatie zelf een aftapkraantje zitten, op de radiator zit geen aftap mogelijkheid, enkel een voetventiel (?). Op de radiatoren op lager gelegen verdiepingen zit ook nergens een aftapkraantje. De radiatoren op de begane grond gaan door de kruipruimte, hier zie ik ook aftapkraantjes.
Het meest voor de hand liggend zou mijns inziens zijn om het systeem in de kruipruimte af te tappen en dit in de kruipruimte te laten stromen, ik weet echter niet zeker of dit een goed idee is en of dat een probleem is.
Stappen plan zou zijn:
1. CV installatie uit zetten, stekker er uit.
2. CV leiding af tappen zodat de druk eraf komt
3. Ontluchter radiator open zodat deze leeg trekt
4. Radiator leiding in de koof afzagen, voor een pijpensnijder is wellicht geen ruimte.
5. Afdoppen van de leidingen
6. Radiator verwijderen
7. CV installatie opstarten, bijvullen en ontluchten
Concrete vragen;
Mis ik nog iets of zie ik iets over het hoofd?
Kan ik met een knelkoppeling afdoppen?
Nu wil ik de radiator afsluiten en het knieschot verwijderen. De leidingen voor de radiator zijn door het knieschot de berging in getrokken en komen vervolgens in de koof naast het knieschot uit. Hier zijn ze verbonden aan de hoofdleiding van de CV leiding.
![]() | ![]() |
De koof zal (deels) blijven, daar ontkomen we niet aan. De CV installatie zit in de ruimte ernaast naast de koof.
Mijn idee was om de CV installatie af te tappen zodat de zolder vrij is van leiding water. Vervolgens de leidingen in de koof af te doppen zodat we deze later voor een nieuwe radiator kunnen gebruiken.
Nu zit ik alleen met de vraag hoe het systeem af te tappen. Ik zie enkel bij de CV installatie zelf een aftapkraantje zitten, op de radiator zit geen aftap mogelijkheid, enkel een voetventiel (?). Op de radiatoren op lager gelegen verdiepingen zit ook nergens een aftapkraantje. De radiatoren op de begane grond gaan door de kruipruimte, hier zie ik ook aftapkraantjes.
![]() | ![]() | ![]() |
Het meest voor de hand liggend zou mijns inziens zijn om het systeem in de kruipruimte af te tappen en dit in de kruipruimte te laten stromen, ik weet echter niet zeker of dit een goed idee is en of dat een probleem is.
Stappen plan zou zijn:
1. CV installatie uit zetten, stekker er uit.
2. CV leiding af tappen zodat de druk eraf komt
3. Ontluchter radiator open zodat deze leeg trekt
4. Radiator leiding in de koof afzagen, voor een pijpensnijder is wellicht geen ruimte.
5. Afdoppen van de leidingen
6. Radiator verwijderen
7. CV installatie opstarten, bijvullen en ontluchten
Concrete vragen;
Mis ik nog iets of zie ik iets over het hoofd?
Kan ik met een knelkoppeling afdoppen?
\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o
Ten Thousand fists in the air! \o
:strip_exif()/f/image/T9pThuMgJwwSwNqr92I5LlqT.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/YZl5nJdrzlBmmbXBWa2UMEGv.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/pgQCnxrRBSSyrOpEd0coN1gG.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Aeg6OdSPtXaHILH2pcMzyMIP.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/GkdbTiyZsLxZHicP7BndZGnt.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/nVOdDWsTlWj0kXSkH5v1oX9u.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/RNUfm4UIibtLr4DaxB9oUcZG.jpg?f=fotoalbum_tile)