Vattenfall jaarafrekening, slimme meters en contact

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
Ben nu een jaar klant en de wereld is veranderd. Dus het riedeltje van elk jaar overstappen werkt nu niet meer.
Nu doet Vattenfall het op zich goed maar er zijn een paar dingen die me niet helemaal bevallen. Herkennen jullie dat?
  • Het maandbedrag zetten ze nogal hoog. Ik kreeg rond de € 400 terug!! met de jaarafrekening exclusief aanwaai bonus (Maandbedrag was 109, had ik zelf al teruggezet vanaf 119 voorstel van Vattenfall).
  • Nieuwe voorstel was € 179 die heb ik maar teruggezet naar € 150.
  • Ik kan geen contact maken. Kan wel Whatsappen maar dat is een robot en dat werkt niet.
  • Ik heb sinds het begin uitlezen slimme meters UIT staan.
  • .
Nu vraag ik net bij privacy mijn gegevens op. O.a. de info die ze van me opgeslagen hebben. Dus ook de uitlezing van Slimme Meters (Gas, Electriciteit dag & electriciteit nacht tarief. Terugleveren e.d. doe ik niet. Die overzichten geven de meterstanden PER DAG van het afgelopen jaar. Dat kan toch niet? Of zit ik abuis? Ik verwacht een overzicht per maand.

Dat laatste vind ik wel een dingetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99KYkCCt75gbq-DTq2HZG0hzgEY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JbcHZZniLzsLeLWMaTpWlXV5.png?f=user_large

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:09
Ik ga dit topic even in de gaten houden. Heb helaas geen antwoord voor je. Jaren geleden zat ik zelf bij , toen nog Nuon, en toen werd het uitlezen van de slimme meter eigenlijk verplicht gesteld, ik kon het niet uitzetten en het koste ook nog eens €5,- per maand extra. Daar was ik uiteraard niet blij mee. Geen idee of dat nu nog steeds zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ze lezen de meter wel uit alleen staat hij administratief uit, ofwel ze doen er niets mee.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je hebt daadwerkelijk AU aan staan op de meter zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-05 07:34

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Kijk nog eens op mijn vattenval bij 'Gegevens' en 'Uitlezen slimme meters'. Staat daar nog steeds 'Uit'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinr
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 21:37
Bij Vattenfall zijn ze heel slecht in bedenken van een passend voorschot. Ik betaal al jaren tussen de 50 a 60 euro, maar na een jaar bij Vattenfall kreeg ik een overstapbonus en verlaagden ze het voorschot naar 25 euro (alsof ik in de opvolgende jaar weer een overstapbonus zou krijgen). Zelf maar weer verhoogd naar een passend bedrag. Maar hun 'seintje' stelt gewoon weer 25 euro voor, dus dat negeer ik maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Nu online

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
superduper schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:55:
Kijk nog eens op mijn vattenval bij 'Gegevens' en 'Uitlezen slimme meters'. Staat daar nog steeds 'Uit'?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YB37GnHwboXH6q7SKwJCX2q-vU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wsHDxv84CcdDAIat3Z7DyfjU.png?f=fotoalbum_large

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Nu online

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
Rol-Co schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:52:
Ze lezen de meter wel uit alleen staat hij administratief uit, ofwel ze doen er niets mee.
Maar dat is dan niet volgens afspraak, en ze bewaren de data. Want die kan ik downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Nu online

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
Wolly schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:54:
Je hebt daadwerkelijk AU aan staan op de meter zelf?
Hoe kan ik dat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Op je meter kijken, ligt een beetje aan de meter waar het ledje is gepositioneerd.

Voorbeeld https://coteqnetbeheer.nl...mme-meter-MA105-MA304.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Nu online

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
Wolly schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:08:
[...]

Op je meter kijken, ligt een beetje aan de meter waar het ledje is gepositioneerd.

Voorbeeld https://coteqnetbeheer.nl...mme-meter-MA105-MA304.pdf
Dank je, daar staat ie ook uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgcZP1jNiGdhIO6IEr2CtrXdUbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uUGGWk5vn4oOGkqPwXPCPp27.jpg?f=fotoalbum_large

Ik lees wel zelf mijn meter uit met een Pi en een datakabeltje.

Zie op die meter staan stedin.net dus daar ook maar account aangemaakt. Die kan ik pas openen als ik over paar dagen brief ontvang met inlogcode.

[ Voor 8% gewijzigd door MrMarcie op 13-08-2022 14:22 . Reden: stedin.net ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MrMarcie schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:18:
[...]

Dank je, daar staat ie ook uit:
[Afbeelding]

Ik lees wel zelf mijn meter uit met een Pi en een datakabeltje.

Zie op die meter staan stedin.net dus daar ook maar account aangemaakt. Die kan ik pas openen als ik over paar dagen brief ontvang met inlogcode.
Maar std staat ook aan, dat lijkt mij niet de bedoeling.

Bij mij is alleen au aan en std uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Nu online

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
Wolly schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:28:
[...]

Ik denk dat STD eigenlijk altijd aanstaat:
"STD = Standaard: uitlezen van de meterstanden. 1 keer per 2 maanden of vaker bij nadrukkelijke toestemming van de klant"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-04 10:45
Ik heb ook Vattenfall. Bij mij mogen ze de meter uitlezen. Doe ik ook met een P1 meter. In de app op de telefoon kan ik mijn verbruik zien, per maand en per dag, meerdere jaren vergelijken. Ik heb daar niet zo'n problemen mee. In feb, maart en april deed de gasmeter het niet en moesten ze de jaarafrekening schatten. Daar zaten ze net iets boven van wat ik bijhield, tijdens die 3 maanden, via een exel-sheet.
Ik moet zeggen dat ikzelf alles bijhoud ook achter de komma maar Vattenfall rond af.
Heb al jaren een variabel tarief en voorlopig laat ik dit zo. Maandbedrag heb ik iets omhoog gezet maar momenteel krijg ik al 3 maanden geld van hun. (teruggave zonne-energie) En nu kreeg ik ook een mailtje dat ik voortaan 17 cent terugkrijg voor mijn stroom! beter dan het was.

Edit:
Heb in feb een nieuwe meter gekregen en in maart en april 2 maal een nieuwe gasmeter. Daar zat de uiteindelijke fout

[ Voor 7% gewijzigd door cwrm63 op 13-08-2022 16:12 ]

PV Output - Rijnsaterwoude, 6x 380 Oost, 6x 380 West, 5x 380 West. Totaal 6460Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MrMarcie schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:08:
[...]

Ik denk dat STD eigenlijk altijd aanstaat:
"STD = Standaard: uitlezen van de meterstanden. 1 keer per 2 maanden of vaker bij nadrukkelijke toestemming van de klant"
Zoals gezegd, op mijn meter staat std uit sinds ik de toestemming heb ingetrokken om de meter uit te lezen. Met die wijziging kreeg au een groene led.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Nu online

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
Wolly schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:28:
[...]

Ik zie dat ik een foto met flits gemaakt heb. Klopt dus niet. Bij mij staat AU uit en STD aan. Dat klopt dus niet met wat ik met ze afgesproken heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heeft vziw niks met Vattenfall te maken :)
De slimme meter is eigendom van de net beheerder, stedin in jouw geval zo te horen. Zij halen periodiek standen op, en geven het via een gecentraliseerd systeem door. Dat kan prima dagelijks zijn, en dan zie je bij Vattenfall dus idd dagelijkse standen.

Having said that: ik weet niet hoe lang een slimme meter zijn standen bewaart, maar laten we zeggen dat ie een dagelijkse stand opslaat en een week houdt. Dat wordt periodiek door Stedin opgehaald, dan heb je dus dagstanden. Noot dat dat momentopnames zijn. Dat spul wordt aan je energieleverancier beschikbaar gesteld, en die mag er pas iets mee doen als jij daar toestemming voor geeft.
Waar je toestemming voor geeft kan variëren, en slaat dus terug op welke gegevens Vattenfall mag ophalen uit dat centrale systeem. Tegelijkertijd moet Vattenfall dat doorgeven aan de netbeheerder, want die moet het spul ophalen - of niet natuurlijk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Volgens mij kon je bij Stedin een account aanmaken op jouw meter, vervolgens kan je uitlezen op afstand uitzetten.
Geen idee hoe dit precies werkt.

Ik zit ook bij Vattenfall, maar geen PV panelen dus kan je niet verder helpen.
Hij leest wel alles per 15 min uit ofzo…

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koos147
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-08-2022
Als de meter alle pagina's heeft laten zien gaat hij weer terug naar het begin. Dat begint met een scherm test waarbij alle getallen op 8 staan en alle opties aangevinkt. Dit is dus een verkeerd moment om een foto te maken :)
Tevens heb 3 opties,
1. Dagelijks uitlezen (of per uur, dat weet ik niet meer)
2. 1x per maand (wat de default is)
3. Administratief uit
1&2 is bij je energieleverancier
3. Is bij de netbeheerder

Let oo, de enige manier om de data verbinding helemaal uit te zetten is je meter te laten vervangen door een domme (maar wel digitale) meter.
Anders blijft je meter altijd online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

MrMarcie schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:47:
[...]
Ik heb sinds het begin uitlezen slimme meters UIT staan.
[...]
Je kan niet echt klagen dat je tussentijds voorgestelde termijnbedrag in je eerste jaar niet klopt als je uitlezen van je slimme meter uit hebt staan.

Waarom zet je dat niet gewoon aan? Dan kunnen zij veel beter inschatten wat je daadwerkelijke verbruik is, en het scheelt je een hoop gedoe met meterstanden doorgeven. Privacy risico is er weinig, want ze hebben je persoonsgegevens al, en meterstanden vallen onder dezelfde wetten en voorwaarden als bijv. je IBAN en geboortedatum.

Verder is die toestemming niet om meterstanden uit jouw meter op te halen, maar om op basis van metercode je meterstanden bij de netbeheerder op te halen. De netbeheerder haalt ze sowieso op.
Het kan goed zijn dat Vattenfal ze dus per afspraak niet ieder kwartier ophaalt en verwerkt, maar maandelijks alsnog de dagelijkse waarden door krijgt (alleen dan dus een maand vertraging). Juridisch gezien is er geen verschil tussen of ze meterstanden per kwartier, per dag, of per maand ophalen, als ze aan het einde van het jaar maar kunnen afrekenen.
Alles dat je ze extra doorstuurt gebruiken ze om betere inschattingen te kunnen doen van het daadwerkelijke gebruik en je een preciezer voorschot voor te stellen.

Ik snap de hele allergie voor slimme meters niet zo goed, is alleen maar handig en het kost je niks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Naja, per saldo kun je aan de hand van verbruikspatronen zien of bijvoorbeeld iemand thuis is of niet, of op vakantie is of was. Niet heel spannend op zich, maar het gaat er naartoe wat jij op een dag allemaal doet als privépersoon. En da's een heel groot grijs gebied, gelukkig wettelijk redelijk afgekaderd. Al moet je iedere datatoepassing met dergelijke gegevens meestal wel checken bij een jurist.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Nu online

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
Oon schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:10:
[...]

Je kan niet echt klagen dat je tussentijds voorgestelde termijnbedrag in je eerste jaar niet klopt als je uitlezen van je slimme meter uit hebt staan.

Waarom zet je dat niet gewoon aan? Dan kunnen zij veel beter inschatten wat je daadwerkelijke verbruik is, en het scheelt je een hoop gedoe met meterstanden doorgeven. Privacy risico is er weinig, want ze hebben je persoonsgegevens al, en meterstanden vallen onder dezelfde wetten en voorwaarden als bijv. je IBAN en geboortedatum.

Verder is die toestemming niet om meterstanden uit jouw meter op te halen, maar om op basis van metercode je meterstanden bij de netbeheerder op te halen. De netbeheerder haalt ze sowieso op.
Het kan goed zijn dat Vattenfal ze dus per afspraak niet ieder kwartier ophaalt en verwerkt, maar maandelijks alsnog de dagelijkse waarden door krijgt (alleen dan dus een maand vertraging). Juridisch gezien is er geen verschil tussen of ze meterstanden per kwartier, per dag, of per maand ophalen, als ze aan het einde van het jaar maar kunnen afrekenen.
Alles dat je ze extra doorstuurt gebruiken ze om betere inschattingen te kunnen doen van het daadwerkelijke gebruik en je een preciezer voorschot voor te stellen.

Ik snap de hele allergie voor slimme meters niet zo goed, is alleen maar handig en het kost je niks :)
Ik denk dat je niet goed leest. Dit gaat niet over allergie voor een slimme meter. Dit gaat over afspraken die je maakt. Als ze maandelijks de tussenstanden mogen opvragen (dat is die UIT stand) hoe kunnen ze dan een dagoverzicht sturen achteraf?
En die inschatting kunnen ze prima maken vanaf de maandstanden. Maar Vattenfall staat niet echt bekend om hun juiste interpretatie hiervan. Daar ben ik niet de enige in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

MrMarcie schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 17:35:
[...]

Ik denk dat je niet goed leest. Dit gaat niet over allergie voor een slimme meter. Dit gaat over afspraken die je maakt. Als ze maandelijks de tussenstanden mogen opvragen hoe kunnen ze dan een dagoverzicht sturen achteraf?
En die inschatting kunnen ze prima maken vanaf de maandstanden. Maar Vattenfall staat niet echt bekend om hun juiste interpretatie hiervan. Daar ben ik niet de enige in.
Ze vragen maandelijks meterstanden op bij de netbeheerder, want jij hebt gezegd dat ze dat maandelijks mogen doen en niet ieder kwartier. Dat wil niet zeggen dat de netbeheerder niet alsnog ieder kwartier je meter uitleest, of op z'n minst dagelijks.

Vattenfall heeft dus niet ieder kwartier (of iedere dag) je cijfers binnen, maar het zou goed kunnen dat ze die ene keer per maand dat ze bij de netbeheerder je standen opvragen wel een overzicht per dag (of zelfs per kwartier) overgepompt krijgen. Ze lopen dan dus alleen een maand achter.

Maar zoals ik al zei is er geen wezenlijk verschil tussen of ze die data nou maandelijks of per dag of per kwartier ophalen; juridisch gezien is het dezelfde data met dezelfde nauwkeurigheid, en kunnen ze er precies hetzelfde mee (afrekenen per maand). Dat ze je die keuze laten maken is gewoon voor je eigen gevoel, uiteindelijk mogen ze er toch niks mee behalve berekenen wat je ze verschuldigd bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

MrMarcie schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 17:35:
[...]

Ik denk dat je niet goed leest. Dit gaat niet over allergie voor een slimme meter. Dit gaat over afspraken die je maakt. Als ze maandelijks de tussenstanden mogen opvragen (dat is die UIT stand) hoe kunnen ze dan een dagoverzicht sturen achteraf?
Omdat maandelijks iets zegt over de frequentie waarmee je ze ophaalt (bij het punt waar Vattenfall ze ophaalt, dus de netbeheerder), en niet de frequentie van de datapunten zelf.
"Mogen wij uw meterstanden maandelijks ophalen" is iets anders dan "mogen wij uw maandelijkse meterstanden ophalen" :)
En vraag jezelf ook even af wie dan die "wij" is.

Pagina: 1