Oude hdd aan router als backup

Pagina: 1
Acties:

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-11 20:07
Ik heb een Asus RT-AX92U router met USB3.0 ingang waar ik graag een oude harde schijf aan zou willen hangen om automatisch een backup naartoe te laten schrijven van een map met foto's die op mijn PC staat.

Ik heb een externe dock voor harde schijven en SD-kaarten die ik aan zou kunnen sluiten, maar zolang daar stroom op staat blijft de schijf draaien. Dit vind ik zonde van het stroomgebruik en de herrie. Het lijkt me ook niet bevorderlijk voor de schijf zelf.

Nu vraag ik mij af waar ik mijn oude 3.5" hardeschijf het beste in zou kunnen stoppen zodat hij alleen opspint als er foto's naartoe geschreven moeten worden, en of dit überhaupt wel mogelijk is.

Hoe zouden jullie dit doen?

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-11 12:57
@SaN
Lekker alles naar de cloud uploaden. Dropbox, Gdrive, etc. zijn erg voordelig en vaak kan je foto's zelfs onbeperkt opslaan als je ze kleiner laat maken.
Een HHD is totaal niet betrouwbaar hiervoor. Wat je wel kan doen is periodiek (zeg elk half jaar) een totale backup naar die hardeschijf schrijven en die dan op een veilige plek opslaan.
En waarom hem aan die router hangen? Gewoon lekker direct aansluiten op je pc, zolang je hem afkoppelt na gebruik gebeurd er ook niks mee.

[ Voor 41% gewijzigd door chrisborst op 13-08-2022 12:53 ]

• SaN
chrisborst schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:49:
@SaN
Lekker alles naar de cloud uploaden. Dropbox, Gdrive, etc. zijn erg voordelig en vaak kan je foto's zelfs onbeperkt opslaan als je ze kleiner laat maken.
Een HHD is totaal niet betrouwbaar hiervoor. Wat je wel kan doen is periodiek (zeg elk half jaar) een totale backup naar die hardeschijf schrijven en die dan op een veilige plek opslaan.
Eens! Er gaat ook al automatisch een backup naar de cloud, maar ik heb ze graag op drie plekken. Nu gaat het nog naar een andere pc die af en toe aan gaat, maar de manier waarop dat gaat vind ik omslachtig met verschillende programma's ed. Ik had gehoopt dit makkelijk te kunnen regelen met een schijf aan mijn router.

Daarnaast leek het me ook wel makkelijk om iets van netwerkopslag te hebben waar ik vanaf alle apparaten in het huis bij zou kunnen.

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-11 16:00
Volgens mij kan dit wat je wilt, lees even wat links het staat best goed uitgelegd, incl Youtube video: https://www.google.com/se...RT-AX92U+usb+netwerk+disk

Gaat de disk ook aan als je hem aan de router hangt of je nog een extra power adapter nodig?

[ Voor 21% gewijzigd door pennywiser op 13-08-2022 13:00 ]

• SaN
pennywiser schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:59:
Volgens mij kan dit wat je wilt, lees even wat links het staat best goed uitgelegd, incl Youtube video: https://www.google.com/se...RT-AX92U+usb+netwerk+disk

Gaat de disk ook aan als je hem aan de router hangt of je nog een extra power adapter nodig?
Thanks! Dat het kan weet ik. Maar het probleem is dat, voor zover ik kan vinden, een 3.5" HDD altijd een externe stroombron nodig heeft. De vraag is wat voor apparaat ik het beste kan gebruiken om de HDD aan te sluiten op de router. Het liefst zo goedkoop mogelijk.

Het draait dus inderdaad om je edit ;)

[ Voor 7% gewijzigd door SaN op 13-08-2022 13:04 ]

• pennywiser
SaN schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:03:
[...]

Thanks! Dat het kan weet ik. Maar het probleem is dat, voor zover ik kan vinden, een 3.5" HDD altijd een externe stroombron nodig heeft. De vraag is wat voor apparaat ik het beste kan gebruiken om de HDD aan te sluiten op de router. Het liefst zo goedkoop mogelijk.

Het draait dus inderdaad om je edit ;)
Ok, waarschijnlijk doet de disk dit downspinnen uit zichzelf al. Spin policy. Anders, gebruik een externe SSD hiervoor. Deze zijn sws stukken zuiniger en gaan ook veel minder snel stuk = peace of mind. Of een interne SSD met een USB 3.0 naar sata kabel van Ali voor 5 euro.

3.5"heeft inderdaad altijd een externe power bron nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door pennywiser op 13-08-2022 13:11 ]

• SaN
Goed idee, alleen heb ik teveel foto's voor op een externe SSD. Dat wordt een dure grap.

• pennywiser
Wat is duur en hoeveel TB is het. 1TB QVO kost gebruikt al 50 euro. Dan dit kabeltje erbij https://nl.aliexpress.com/item/1005002988879322.html (USB 3.0 nemen) en je bent relatief goedkoop klaar.

Gebruikte SSD's kun je veilig kopen, vrwijel altijd hebben ze nog meer dan 95 % wear inidcator.
Pagina: 1