Vervanging MiniDSP (apparaat tussen speakers en PC)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev-Up
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-04-2024
Beste Tweakers,

Momenteel heb ik een MiniDSP 4x10 die als koppeling dient tussen mijn actieve speakers/subwoofer en PC. Hier heb ik echter zeer slechte ervaring mee (verbinding wordt vaak verbroken, regelmatig factory reset benodigd, etc.) en werkt inmiddels al enkele weken helemaal niet meer. Na wat troubleshooting heb ik de hoop opgegeven, en besloten deze te vervangen.

Ik ben op zoek naar een relatief simpel apparaat (liefst plug-and-play) waarmee ik mijn speakers en subwoofer kan verbinden met mijn PC. Het gaat hierbij om onderstaande speakers, subwoofer en moederbord:

2 actieve speakers: ADAM T5V (input: RCA en XLR)
pricewatch: Adam Audio T5V (Zwart)

1 actieve subwoofer: SVS SB-1000 (input: Mono Tulp en Schroefaansluiting)
pricewatch: SVS SB-1000 (Zwart)

Moederbord PC: ASUS ROG Maximus X Hero (Optical S/PDIF audio output en 3x Analoog)
pricewatch: ASUS ROG Maximus X Hero

Budget ligt tussen de 50 en 200 euro, maar hier kan afhankelijk van de toegevoegde waarde van worden afgeweken. Ik ben niet op zoek naar de beste geluidskwaliteit, maar vooral naar iets dat daadwerkelijk werkt, zonder te veel onderhoud. Volumeknoppen en de mogelijkheid om settings aan te passen zijn een pré, maar geen vereiste.

Alvast bedankt en ik hoor graag jullie advies.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het super eenvoudig wilt verkoop je de SVS en koop je bijv. de bijpassende ADAM subwoofer of een andere subwoofer waarbij je direct via de subwoofer alles door kan lussen (geluidskaart -> sub -> speakers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev-Up
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:56:
Als je het super eenvoudig wilt verkoop je de SVS en koop je bijv. de bijpassende ADAM subwoofer of een andere subwoofer waarbij je direct via de subwoofer alles door kan lussen (geluidskaart -> sub -> speakers).
Bedankt voor de tip, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik zie echter niet direct een subwoofer van Adam waarmee ik dit zou kunnen bereiken (ik heb hier dan ook weinig verstand van). Heb je wellicht een aantal voorbeelden? En welke kabels heb ik in dat geval nodig?

Is het daarnaast ook mogelijk om de speakers en subwoofer rechtstreeks op mijn moederbord aan te sluiten, of kan ik dan slechts 1 speaker tegelijkertijd gebruiken? Hoe zit het in dat geval met links en rechts stereo?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rev-Up schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:43:
[...]

Bedankt voor de tip, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik zie echter niet direct een subwoofer van Adam waarmee ik dit zou kunnen bereiken (ik heb hier dan ook weinig verstand van). Heb je wellicht een aantal voorbeelden? En welke kabels heb ik in dat geval nodig?

Is het daarnaast ook mogelijk om de speakers en subwoofer rechtstreeks op mijn moederbord aan te sluiten, of kan ik dan slechts 1 speaker tegelijkertijd gebruiken? Hoe zit het in dat geval met links en rechts stereo?

Bedankt!
Heb toevallig sinds een paar dagen ook T5V's, dus had hier al naar gekeken. Als je naar de achterkant van de ADAM T10S kijkt zie je daar stereo inputs en outputs. Je bron gaat in de inputs en de output gaat vanuit daar weer naar je luidsprekers. De T10S is de subwoofer uit de T-serie van ADAM, maar veel studio subwoofers hebben dezelfde mogelijkheden. Zoals je ziet is hij ook gewoon stereo en zou je hem direct op je moederbord kunnen aansluiten. Maar omdat dat geen gebalanceerde aansluiting (of optisch, daar heb je ook geen last van groundloops) is, kan het mogelijk groundloops kan opleveren. Maar dat is een kwestie van testen. Hoe was je MiniDSP gesloten, ook gewoon direct op je moederbord neem ik aan?

De SB1000 is wel de betere sub vermoed ik, maar denk niet dat het voor bij de PC uitmaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLR1C2J8Mjhgy_kxbHibHsTENSc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gR15mmwx5gng2SMw5AtMgkIp.png?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2022 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:45
Sub en uitleg van @Verwijderd had ik ook net gevonden.
Audio via sub naar actieve speakers

I.p.v. de DSP zou je er ook een audio interface of DAC tussen kunnen plaatsen. Als ik de specs van je pc goed lees, zit er ook een USB C op.
Beide opties hebben modellen waar ook volume controle op zit. Audio interfaces heeft het voordeel dat er ook een hoofdtelefoon versterker op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev-Up
wiemelen schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:51:
Sub en uitleg van @Verwijderd had ik ook net gevonden.
Audio via sub naar actieve speakers

I.p.v. de DSP zou je er ook een audio interface of DAC tussen kunnen plaatsen. Als ik de specs van je pc goed lees, zit er ook een USB C op.
Beide opties hebben modellen waar ook volume controle op zit. Audio interfaces heeft het voordeel dat er ook een hoofdtelefoon versterker op zit.
Bedankt voor jullie reacties!

Een audio interface/DAC zou inderdaad mijn voorkeur hebben. Zeker aangezien mijn huidige sub minder dan een jaar oud is en +/- 700 euro heeft gekost, en deze verder goed bevalt. Het doet al genoeg pijn dat ik de MiniDSP (+/- 1000 euro) weg doe.

Mijn grootste probleem is dat ik hier te weinig kennis van heb. Als ik zoek naar audio-interfaces hebben deze meestal 1 of 2 inputs/outputs. Het aansluiten van enkel de speakers zal dan wel lukken, maar de subwoofer niet.

Het zou mij enorm helpen als jullie suggesties hebben welke audio interface/DAC en welke kabels ik het beste kan kopen, en eventueel hoe ik deze aansluit.

Is onderstaande wellicht een goede optie? Zo ja, welke kabels heb ik dan exact nodig om alles aan te sluiten?

https://www.bax-shop.nl/e...4-out-usb-audio-interface

@Verwijderd De MiniDSP is inderdaad rechtstreeks op het moederbord aangesloten, via S/PDIF. Daarnaast moest ik deze vrijwel dagelijks terugzetten naar fabrieksinstellingen (wat voor zover ik weet enkel via bijbehorende software kan worden gedaan), dus is deze ook via USB 2.0 verbonden. De verbinding tussen Windows en de MiniDSP kan nu echter niet meer tot stand worden gebracht. Ik heb al verschillende PC's, Windows-versies, drivers en USB-kabels geprobeerd, maar de MiniDSP is nu niet meer bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rev-Up schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:17:
[...]

Bedankt voor jullie reacties!

Een audio interface/DAC zou inderdaad mijn voorkeur hebben. Zeker aangezien mijn huidige sub minder dan een jaar oud is en +/- 700 euro heeft gekost, en deze verder goed bevalt. Het doet al genoeg pijn dat ik de MiniDSP (+/- 1000 euro) weg doe.

Mijn grootste probleem is dat ik hier te weinig kennis van heb. Als ik zoek naar audio-interfaces hebben deze meestal 1 of 2 inputs/outputs. Het aansluiten van enkel de speakers zal dan wel lukken, maar de subwoofer niet.

Het zou mij enorm helpen als jullie suggesties hebben welke audio interface/DAC en welke kabels ik het beste kan kopen, en eventueel hoe ik deze aansluit.

Is onderstaande wellicht een goede optie? Zo ja, welke kabels heb ik dan exact nodig om alles aan te sluiten?

https://www.bax-shop.nl/e...4-out-usb-audio-interface

@Verwijderd De MiniDSP is inderdaad rechtstreeks op het moederbord aangesloten, via S/PDIF. Daarnaast moest ik deze vrijwel dagelijks terugzetten naar fabrieksinstellingen (wat voor zover ik weet enkel via bijbehorende software kan worden gedaan), dus is deze ook via USB 2.0 verbonden. De verbinding tussen Windows en de MiniDSP kan nu echter niet meer tot stand worden gebracht. Ik heb al verschillende PC's, Windows-versies, drivers en USB-kabels geprobeerd, maar de MiniDSP is nu niet meer bereikbaar.
Die interface is inderdaad een optie. Eigenlijk elke DAC met volume regeling zal voldoen. Kan je met USB aansluiting, optisch etc. Maakt allemaal niet zoveel uit. Ik zou voor iets kijken wat doet wat jij wilt dat het doet. Als je niets hebt aan inputs om instrumenten op te nemen dan zou ik niet iets kopen waar dat op zit bijv.

Eventueel kan je ook kijken naar een DAC met RCA én XLR output. Als die DAC dan altijd output heeft op beiden (dus dat je niet kiest via een switch oid), wat meestal het geval is, dan kan je XLR naar je T5V sturen en RCA naar je SVS.

Gebruikte je de MiniDSP ook om een high pass te doen voor je T5V? Dus dat je alleen alles boven 80hz naar je T5V stuurt bijv.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2022 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev-Up
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:25:
[...]

Die interface is inderdaad een optie. Eigenlijk elke DAC met volume regeling zal voldoen. Kan je met USB aansluiting, optisch etc. Maakt allemaal niet zoveel uit. Ik zou voor iets kijken wat doet wat jij wilt dat het doet. Als je niets hebt aan inputs om instrumenten op te nemen dan zou ik niet iets kopen waar dat op zit bijv.

Eventueel kan je ook kijken naar een DAC met RCA én XLR output. Als die DAC dan altijd output heeft op beiden (dus dat je niet kiest via een switch oid), wat meestal het geval is, dan kan je XLR naar je T5V sturen en RCA naar je SVS.

Gebruikte je de MiniDSP ook om een high pass te doen voor je T5V? Dus dat je alleen alles boven 80hz naar je T5V stuurt bijv.
Ik was ooit van plan om alle settings te tweaken om het "perfecte" geluid voor mijn ruimte te creëren, en heb zelfs een UMIK-1 meetmicrofoon aangeschaft. Ik heb echter nooit de tijd/moeite genomen om te leren hoe dit werkt, dus gebruikte ik de MiniDSP enkel als koppeling tussen speakers/sub en de PC, zonder verder veel aanpassingen.

Wat ik op dit moment zoek in een DAC/Interface is dan ook simpel. Een verbindingsmogelijkheid tussen PC en de speakers/sub. Zelfs een volumeknop is wat mij betreft geen vereiste, want die heb ik op mijn toetsenbord en kan ik dus via Windows regelen. Het enige wat ik graag zou willen is onderscheid tussen de linker en rechter channels van de speakers, i.v.m stereo-geluid. Voor de duidelijkheid, op dit moment heb ik geen audio/geluid op mijn PC, dus ben ik blij met vrijwel elke oplossing. Als alles rechtstreeks via kabels kan aangesloten is dat ook een prima (tijdelijke) oplossing.

Probleem is dat ik werkelijk geen idee heb met welke DAC/interface (en welke kabels) ik alles kan aansluiten. De Focusrite die ik doorstuurde is de enige interface die ik kan vinden met 4 (?) outputs, en zelfs daarbij is het mij niet geheel duidelijk welke kabels ik dan exact moet aanschaffen. Sorrie, ik ben een lastige klant haha. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Rev-Up op 13-08-2022 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:45
https://youtu.be/0q15FFKgXmg
Bovenstaande video legt uit hoe je de connectie kan maken. Jouw SVS heeft ook audio in en uit, dus dat zou moeten lukken, zowel met DAC als audio interface.

Wat merken audio interfaces of DAC betreft is er veel keuze en zoals gewoonlijk kan je het zo gek en duur maken als je zelf wil.
Ik heb zelf een Moto M2 audio interface gekoppeld aan mijn T5V's. De Scarlet uit je link is gelijkaardig. Als je enkel input via USB--C kiest, neem je best de kleinste scarlet. Voornaamste reden voor mij om de Moto M2 te kiezen is dat ik naast mijn laptop, ook nog een headset en een 2de audio device aansluit via de front aansluitingen.

Als je enkel je laptop aansluit, volstaat een DAC prima.
Dan heb je merken zoals Atom, IFI, Fiio, Topping, SMSL, en nog vele anderen. Moet je zelf eens googlen naar reviews om te bepalen welke DAC best bij je past.

Edit : zorg ervoor dat je RCA kabels een goede isolatie hebben (dus niet die van een paar euro bij Bol). Als je net zoals ik nog veel andere kabels hebt rond je bureau die mekaar kruisen, krijg je mogelijk last van ruis. Had ik ook last van, maar met dikkere isolatie/mantel van de RCA kabel was dat opgelost.

[ Voor 14% gewijzigd door wiemelen op 13-08-2022 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wiemelen schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:59:
Jouw SVS heeft ook audio in en uit, dus dat zou moeten lukken, zowel met DAC als audio interface.
Inderdaad, was mij niet eens opgevallen.
Pagina: 1