Componenten voor server met AMD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeldj
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 10:33
Goedemiddag!

Ik ben van plan om een 2U server met AMD te bouwen. Nu heb ik een lijstje gemaakt met de componenten waar ik naar zit te kijken. Daarbij ben ik benieuwd naar ander mans mening en advies! :9

• CPU | AMD RYZEN 9 5950X / €600
• RAM | 4x 32GB Corsair Vengeance DDR4 3600Mhz 1,35V / €500
• DISK | 1x Samsung 970 Plus 2TB - 1x Samsung 980 1TB / €300
• CASE | Inter-Tech 2U-2129-N / €130
• RAILS | Inter-Tech 2U 455mm / €40
• POWER-SUPPLY | Inter-Tech Aspower R2A-DV0550-N / €330
• MOEDERBORD | Asus ROG STRIX B550-F / €150
• VIDEOKAART | Asus PH-GTX1050TI-4G / €200
• CPU-COOLER | Noctua NH-L9a-AM4 / €60

Totale prijs = €2250 / €2500 (afhankelijk van de aanbieders)
Maximum budget = €2750

Vragen die hierbij komen kijken zijn:

1. Zijn alle componenten compatibel?
2. Passen alle componenten in de case?
3. Is de rack rails geschikt voor deze case?
4. Is de uitgekozen hardware aan te raden of zijn er andere suggesties?
5. Is er een optie voor de videokaart, mogelijk een goedkopere of iets anders? De videokaart zal namelijk maar zelden gebruikt worden. Voor de server doeleindes is geen videokaart nodig.

Ik ben benieuwd naar jullie informatie & advies! :w

Met vriendelijke groet,

Joel

Beste antwoord (via Joeldj op 13-08-2022 15:43)

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:40

SambalBij

We're all MAD here

Als het echt alleen maar gaat om beeld hebben op de lokale console tijdens de installatie of voor eventueel onderhoud/troubleshooting, en het ding verder headless in een datacenter rack hangt, overweeg dan simpelweg de allergoedkoopste low profile kaart die je kunt vinden....
Bespaart je meteen weer 150 euro op je budget :)

https://tweakers.net/vide...hVhz7k95zcQHmDn3pzwMetdYN

Zoiets dus: pricewatch: Biostar GeForce 210 1GB (VN2103NHG6)

[ Voor 12% gewijzigd door SambalBij op 13-08-2022 14:03 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

4. 0 suggesties want je beschrijft ook 0 waarvoor deze machine wordt ingezet en ook niet welke metrics/benchmarks jouw keuze hebben beinvloed.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ook een 2U server kast heeft een beperkte hoogte en een bepaalde airflow dus kijk goed of die cpu-cooler wel past in die kast. Mogelijk moet je gaan voor waterkoeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:53

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Voor welke doeleinden gaat de server gebruikt worden?
Mag het lawaai maken?
24/7/365 uptime?
Hoeveel CPU load verwacht je?

Ik heb zo mijn bedenkingen bij de cpu koeler en het geheugen, maar kan er weinig over zeggen omdat er informatie mist.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05 15:11

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

rare combi onderdelen voor een 2U sever. Een gaming mobo in een rack? Wat wil je ermee gaan doen?

Voor rack servers zijn aparte koelingen nodig en daar is je mobo etc op aangepast als je server onderdelen koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeldj
Bedankt voor jullie reacties.

De server zal gebruikt worden voor VPSen om wat infrastructuur op te hosten. Hierbij kun je voornamelijk denken aan webservers en overige web applicaties.

Verwachting is dat de CPU aanzienlijk zal gebruikt worden. Vandaar de keuze voor een 16 cores CPU.

De server mag absoluut veel lawaai maken, in het datacenter is dat geen probleem. De server zal verder altijd 24/7 moeten draaien, inderdaad.

Wat betreft de CPU cooler, het is inderdaad vervelend dat daar een limiet in de maximale hoogte bij komt kijken. Ik kon eerlijk gezegd geen betere opties dan de huidige uitgekozen cooler vinden. Mochten er suggesties zijn hoor ik die graag!

Dank iedereen voor jullie tijd en moeite, wordt gewaardeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dan zou ik echt iets van HPE, Dell of desnoods SuperMicro nemen.

Je wilt 4 uur response time als er iets stuk gaat. Iets met boze klanten. Zelfbouw is hartstikke leuk voor de hobby, maar professioneel? Mwa. :)

[ Voor 19% gewijzigd door PD2JK op 13-08-2022 12:56 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeldj
superduper schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:46:
rare combi onderdelen voor een 2U sever. Een gaming mobo in een rack? Wat wil je ermee gaan doen?

Voor rack servers zijn aparte koelingen nodig en daar is je mobo etc op aangepast als je server onderdelen koopt.
Bedankt voor het mee denken! Wat is zo zeer het probleem met een "gaming" moederbord? Meende dat het voornamelijk marketing gericht aantrekkelijk is wegens de goede kwaliteit.

Mijn voorkeur heeft een moederbord van Asus. Daarbij moet het ondersteuning hebben voor 4 ram slots met een minimale capaciteit van 128GB DDR4 ram.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05 15:11

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Nog steeds belangrijk wat je er mee wilt gaan doen. Wordt het echt een 'server'?

Het is imho gewoon handiger als je bij een rack chassis ook rack onderdelen, zoals mobo+koeling aanschaft. Airflow in een rackchassis heel anders dan bij een tower oid. Kijk anders mij supermicro of DELL oid. ASUS is echt voor de thuismarkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeldj
PD2JK schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:54:
Dan zou ik echt iets van HPE, Dell of desnoods SuperMicro nemen.

Je wilt 4 uur response time als er iets stuk gaat. Iets met boze klanten. Zelfbouw is hartstikke leuk voor de hobby, maar professioneel? Mwa. :)
Het probleem met de benoemde server merken is dat de CPU Intel is, waarbij komt kijken dat dat tenkoste van de snelheid gaat.

De server is voor eigen infrastructuur, niet voor klanten. Verder is er altijd risico dat hardware stuk gaat of er problemen opduiken. Ik zat dan ook te denken aan een HA cluster, maar dat zal ik zelf bekijken zodra het zover is.

Daarnaast is er zeer snel iemand bij je apparatuur met remote hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeldj
superduper schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:59:
Nog steeds belangrijk wat je er mee wilt gaan doen. Wordt het echt een 'server'?

Het is imho gewoon handiger als je bij een rack chassis ook rack onderdelen, zoals mobo+koeling aanschaft. Airflow in een rackchassis heel anders dan bij een tower oid. Kijk anders mij supermicro of DELL oid. ASUS is echt voor de thuismarkt
De bedoeling is inderdaad om het te gebruiken als "server". Heb je een moederbord & koeling dat je kunt aanraden als alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 03:26

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Als je het mij vraagt ben je beter af met een 2de hands server ofzo. Heb nog een dual socket super micro draaien met x56xx en 192GB geheugen en kan gewoon alles. Is wel een dual node dus 2 CPUs per node en 12 bays voor SSD of HDD.

Dit heeft me ongeveer 300 euro gekost een jaar of 6 geleden. Draait nu esxi7 op met vcenter.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeldj
prutser001 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:06:
Als je het mij vraagt ben je beter af met een 2de hands server ofzo. Heb nog een dual socket super micro draaien met x56xx en 192GB geheugen en kan gewoon alles. Is wel een dual node dus 2 CPUs per node en 12 bays voor SSD of HDD.

Dit heeft me ongeveer 300 euro gekost een jaar of 6 geleden. Draait nu esxi7 op met vcenter.
Zoals benoemd wil ik graag amd draaien wegens de snelheden. Servers met Intel zijn simpelweg traag. Ik heb 15 van die servers liggen, dat is het probleem dan dus ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

HPE heeft ook AMD servers, DL385, DL365... alleen de levertijd... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
Joeldj schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:01:
[...]

Het probleem met de benoemde server merken is dat de CPU Intel is, waarbij komt kijken dat dat tenkoste van de snelheid gaat.

De server is voor eigen infrastructuur, niet voor klanten. Verder is er altijd risico dat hardware stuk gaat of er problemen opduiken. Ik zat dan ook te denken aan een HA cluster, maar dat zal ik zelf bekijken zodra het zover is.

Daarnaast is er zeer snel iemand bij je apparatuur met remote hands.
HPE verkoopt gewoon de DL325 en DL385 met AMD processors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeldj
PD2JK schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:09:
HPE heeft ook AMD servers, DL385, DL365... alleen de levertijd... ;(
Klopt, ben ik van op de hoogte. Daarnaast zal zo'n server ook bij lange na ook niet binnen het budget passen.. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 03:26

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Joeldj schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:09:
[...]

Zoals benoemd wil ik graag amd draaien wegens de snelheden. Servers met Intel zijn simpelweg traag. Ik heb 15 van die servers liggen, dat is het probleem dan dus ook niet.
Snelheden waarvoor? Ik kan gewoon 15 verschillende vm's tegelijkertijd draaien zonder dat je merkt dat je remote zit. Zelfs gezien de leeftijd van mijn eigen apparatuur ben ik nog best onder de indruk. Ook zijn het allemaal 6c12t cpus. Heb er ook nog wat passthrough spul inzitten.

Kijk gewoon eerst wat je echt voor belasting gaat uitoefenen IPV alleen te kijken naar de CPU.

Zeker zelf een fatsoenlijke airflow in een eigen brouwerij verzorgen is lastig.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeldj
prutser001 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:14:
[...]

Snelheden waarvoor? Ik kan gewoon 15 verschillende vm's tegelijkertijd draaien zonder dat je merkt dat je remote zit. Zelfs gezien de leeftijd van mijn eigen apparatuur ben ik nog best onder de indruk. Ook zijn het allemaal 6c12t cpus. Heb er ook nog wat passthrough spul inzitten.

Kijk gewoon eerst wat je echt voor belasting gaat uitoefenen IPV alleen te kijken naar de CPU.

Zeker zelf een fatsoenlijke airflow in een eigen brouwerij verzorgen is lastig.
Ik heb bewust gekozen om een server met een AMD cpu te draaien. Dat is dan ook niet waar het topic over gaat. Alsnog bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Joeldj schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:09:
[...]

Ik vroeg om metrics. Die heb je niet. Een vps of anders virtueel systeempje draait niet "sneller" omdat je een snellere CPU hebt. En je noemt geen enkele Intel die je bekeken / vergeleken hebt.

Er is een reden dat virtualisatie vaker met Intel CPU's wordt gedaan; hoor graag welke specifieke hypervisor of instructie-set nodig hebt waarbij AMD "beter" is. En voor tientjes meer / minder kan je ook socket 1700 inzetten met hogere turbo-speeds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Gaat die GPU wel in die kast passen? GPU is volgens de plaatjes die ik zie als ik er op google vrij hoog (normaal formaat) en in die kast gaan zo te zien alleen low profile kaarten?

Als er dan perse een 3D graphics kaart in nodig hebt (offload naar VM's toe ofzoiets?) dan heb je dan wellicht meer aan pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1650 OC Low Profile 4G

[ Voor 43% gewijzigd door SambalBij op 13-08-2022 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeldj
SambalBij schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:27:
Gaat die GPU wel in die kast passen? GPU is volgens de plaatjes die ik zie als ik er op google vrij hoog (normaal formaat) en in die kast gaan zo te zien alleen low profile kaarten?
Als het goed is zou de videokaart moeten passen, laat het me weten als dat niet het geval is. Verder is de videokaart alleen heel soms nodig waardoor het niet hoge kwaliteit hoeft te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:59

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Ik denk dat je betere adviezen krijgt als je even de use case toelicht. Want wellicht heb je niet eens 16C/32T of 128GB RAM nodig.
Server moederborden hebben als voordeel dat ze gemaakt zijn om 24/7 te draaien met lager stroomverbruik. Ook hebben ze vaak een management interface. Naast een server moederbord zou ik ook kijken naar een combinatie tussen SSD’s en HDD’s zodat je een onderverdeling kan maken tussen snelle en bulk storage. Pak een RAID opstelling zodat je geen dataverlies hebt in geval van failures. (Backups moeten ook nog gemaakt worden!)
Waar is de videokaart voor? Sommige leveranciers leveren een low-profile bracket mee. Kan je op de websites wel vinden.

Toch begrijp ik de ‘Intel is traag en AMD is sneller’ niet helemaal. Kan je hier wat licht op schijnen..?

Edit: kan je ook een PW lijstje ervan maken? Dat klikt voor ons wat makkelijker

[ Voor 4% gewijzigd door The GUI op 13-08-2022 13:46 ]

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Joeldj schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:31:
[...]
Als het goed is zou de videokaart moeten passen, laat het me weten als dat niet het geval is.
Als je dat al hebt uitgezocht dan prima;
Ik ken ze beiden niet uit eigen ervaring. Enige wat ik zie als ik google op de typenummers van de kaart en van de kast die je zelf in je lijstje hebt staan, dat ik dan plaatjes te zien krijg van 2 dingen die niet passen.

https://tweakers.net/i/O8...iXEdLQ=/i/2003107316.jpeg
Dit zijn low profile sloten (vergelijk maar met de hoogte van de ATX opening links er van)

https://tweakers.net/i/Gf...aAtGy8=/i/2001714253.jpeg
Dit is géén low profile kaart

https://tweakers.net/i/7T...YUuQ50=/i/2003233408.jpeg
Ter vergelijk, dit is wél een low profile kaart. (Met de groot formaat bracket er op, maar die is op zo'n lage kaart te vervangen voor een low profile)

[ Voor 12% gewijzigd door SambalBij op 13-08-2022 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Er werd gevraagd om een Pricewatch-lijstje, dat is voor iedereen makkelijker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeldj
The GUI schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:44:
Ik denk dat je betere adviezen krijgt als je even de use case toelicht. Want wellicht heb je niet eens 16C/32T of 128GB RAM nodig.
Server moederborden hebben als voordeel dat ze gemaakt zijn om 24/7 te draaien met lager stroomverbruik. Ook hebben ze vaak een management interface. Naast een server moederbord zou ik ook kijken naar een combinatie tussen SSD’s en HDD’s zodat je een onderverdeling kan maken tussen snelle en bulk storage. Pak een RAID opstelling zodat je geen dataverlies hebt in geval van failures. (Backups moeten ook nog gemaakt worden!)
Waar is de videokaart voor? Sommige leveranciers leveren een low-profile bracket mee. Kan je op de websites wel vinden.

Toch begrijp ik de ‘Intel is traag en AMD is sneller’ niet helemaal. Kan je hier wat licht op schijnen..?

Edit: kan je ook een PW lijstje ervan maken? Dat klikt voor ons wat makkelijker
De server wordt dus gebruikt om VPSen met web applicaties en systemen te hosten. Ik weet 100% zeker dat 128GB en 16 cores minimaal vereist is. Want onze systeem VPSen gebruiken dat momenteel al namelijk.

Wat betreft Intel, het gaat dan om de e5 serie. Ik heb het dan over 2x een e5 2670 V2 bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeldj
Reinier schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:52:
Er werd gevraagd om een Pricewatch-lijstje, dat is voor iedereen makkelijker ;)
Hallo Renier, begrijp ik goed dat het dan over een lijst gaat met de componenten die ik op het oog heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeldj
SambalBij schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:46:
[...]

De videokaart is simpelweg nodig om beeld te krijgen, daar blijft het bij. Weet niet of dit dan een juiste keuze/optie is?

Als je dat al hebt uitgezocht dan prima;
Ik ken ze beiden niet uit eigen ervaring. Enige wat ik zie als ik google op de typenummers van de kaart en van de kast die je zelf in je lijstje hebt staan, dat ik dan plaatjes te zien krijg van 2 dingen die niet passen.

https://tweakers.net/i/O8...iXEdLQ=/i/2003107316.jpeg
Dit zijn low profile sloten (vergelijk maar met de hoogte van de ATX opening links er van)

https://tweakers.net/i/Gf...aAtGy8=/i/2001714253.jpeg
Dit is géén low profile kaart

https://tweakers.net/i/7T...YUuQ50=/i/2003233408.jpeg
Ter vergelijk, dit is wél een low profile kaart. (Met de groot formaat bracket er op, maar die is op zo'n lage kaart te vervangen voor een low profile)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Als het echt alleen maar gaat om beeld hebben op de lokale console tijdens de installatie of voor eventueel onderhoud/troubleshooting, en het ding verder headless in een datacenter rack hangt, overweeg dan simpelweg de allergoedkoopste low profile kaart die je kunt vinden....
Bespaart je meteen weer 150 euro op je budget :)

https://tweakers.net/vide...hVhz7k95zcQHmDn3pzwMetdYN

Zoiets dus: pricewatch: Biostar GeForce 210 1GB (VN2103NHG6)

[ Voor 12% gewijzigd door SambalBij op 13-08-2022 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Joeldj schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:54:
[...]

De server wordt dus gebruikt om VPSen met web applicaties en systemen te hosten. Ik weet 100% zeker dat 128GB en 16 cores minimaal vereist is. Want onze systeem VPSen gebruiken dat momenteel al namelijk.

Wat betreft Intel, het gaat dan om de e5 serie. Ik heb het dan over 2x een e5 2670 V2 bijvoorbeeld.
Hoeveel VPS’en verwacht je te hosten? Wat is de gemiddelde load? Wil je bijvoorbeeld resources knijpen of volledige cores toewijzen? Ga je over provisionen?Dat is een beetje waar ik (en anderen) naar op zoek zijn. Je vraagt namelijk om meningen en advies, maar zoals het nu overkomt heb je alle keuzes al gemaakt en wil je checken of alles compatibel is met elkaar. Nogmaals: het is geen aanval, zodra het beeld duidelijk is wat je ermee wilt doen is het makkelijker in te schatten of je goed zit.
Wat raden je collega’s van de ‘systeem VPSen’ eigenlijk aan?

Wat is er met de E5 series? Prima server procs en doen het goed in de virtualisatie. Is ook niet echt te vergelijken met een consumenten CPU.
Wil je trouwens geen ECC RAM? Of is hetgeen wat erop komt te draaien geen critical workload?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

En om bij de bovenstaande post aan te haken; ook niet geheel onbelangrijk wellicht; welke virtualisatie ga je draaien?
Linux containers? Xen? VMWare? Hyper-V?....?
Afhankelijk daarvan moet je wellicht eens op wat hardware compatibility lists gaan kijken...
En als je qua uptime een HA cluster zou willen draaien, wat voor storage hang je daar dan achter? SAN? NAS? Gerepliceerde lokale storage? Denk dan ook aan voldoende netwerkpoorten voor bijvoorbeeld iSCSI storage; of FC HBA's... (Maar zet dan ook wel maar een nulletje achter je budget :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

[...]

Grapje zeker? Bijna 10 jaar nadat deze Xeon uitgekomen is, kom je nu roepen "ik heb AMD nodig want Intel is traag".

Nee, je vergelijkt een gloednieuwe AMD met een CPU uit 2013. Nogal wiedes dat het "traag" voelt.

Dit topic voelt erg trollerig en niet serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeldj
MAX3400 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:38:
[...]

Grapje zeker? Bijna 10 jaar nadat deze Xeon uitgekomen is, kom je nu roepen "ik heb AMD nodig want Intel is traag".

Nee, je vergelijkt een gloednieuwe AMD met een CPU uit 2013. Nogal wiedes dat het "traag" voelt.

Dit topic voelt erg trollerig en niet serieus.
Hallo Max,

Vervelend om je bericht te horen.

Ik snij een serieus topic aan met simpelweg een aantal vragen.
Jammer om te zien dat je dan ook reacties daarop geeft die je eerder op Twitter terugziet.

Het voorbeeld dat ik geef rondom een Intel CPU zijn cpu's die zulke Dell/HP servers gebruiken.
Ik heb niks gezegd over dat i9 cpu's niet goed zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je kan voor je moederbord ook zoiets als dit nemen - dan heb je ineens ook een VGA-uitgang en IPMI (allebei beheerd door de onboard BMC). Kan je ook de aparte GPU wegstrepen.

pricewatch: Asrock Rack X570D4U

Kost wel wat meer natuurlijk, maar ik zou voor professioneel gebruik niet naar een gamingbord kijken. Alles bij elkaar 100 € extra +-.

[ Voor 9% gewijzigd door Borromini op 13-08-2022 15:03 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Joeldj schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:50:
[...]
Het voorbeeld dat ik geef rondom een Intel CPU zijn cpu's die zulke Dell/HP servers gebruiken.
Ik heb niks gezegd over dat i9 cpu's niet goed zouden zijn.
Nee, jij begint zelf over 9 jaar oude intel CPU's:
[...]
Ja mooie kunst dan is intel wel trager ja. Als je het vergelijkt met wel een huidige Intel Xeon, zoals bijvoorbeeld in een HPE DL360, dan heb je het over bijv. een Xeon Silver 4210.
Inderdaad, qua kale rekenkracht langzamer; 10 ipv 16 cores, 2.4GHz ipv 3.2GHz.... Maar.... 6 memory channels ipv maar 2 bij die AMD; max 1TB RAM ipv de (voor een virtualisatie-host erg schamele) 128GB bij die AMD, 2x grotere geheugenbandbreedte...
Ook dat zijn allemaal performance zaken die, zeker bij virtualisatie, mogelijk wel eens belangrijker kunnen zijn dan de kale gigahertzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeldj
@SambalBij @The GUI Bedankt voor jullie bericht.

De software dat ik gebruik is Virtualizor, waarbij de VPSen op KVM virtualisatie draaien.
Op de server zullen 6 tot 8 VPSen komen te staan, welke volledige cores krijgen.
De samenstelling is gemaakt met een collega, wat hem betreft ziet het er goed met enig twijfel punt de videokaart.

Verder had ik de beslissing rond de CPU en de hoeveelheid ram inderdaad al gemaakt. Het zit 'm meer rond de andere onderdelen waar ik ander mans mening wel eens over wil horen.

@Borromini , vriendelijk bedankt voor de suggestie. Dat is precies de informatie waar ik op had gehoopt! Begrijp ik dus goed dat de betreffende videokaart ook in de case past in combinatie met de rest? :)

Wat betreft een HA cluster. De software (Virtualizor) voor de VPSen heeft daar een functie voor. Je hebt dan alleen andere Virtualizor nodes nodig. Ik zal even moeten uitzoeken hoe dat vervolgens tewerk gaat en of dat interessant is.

Groet, Joel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Niemand heeft het over i9 überhaupt toch? Je vraagt om advies, dit krijg je hier en dan is het aan jou om er iets mee te doen. :)

AMD of Intel, bij een server maakt het qua snelheid weinig uit in de praktijk. Bij een blinde 'laad deze website'-test durf ik mijn hand in het vuur te steken dat je het verschil niet merkt tussen een Xeon E-2378 en een Epyc 7313.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeldj
SambalBij schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:03:
[...]

Nee, jij begint zelf over 9 jaar oude intel CPU's:

[...]

Ja mooie kunst dan is intel wel trager ja. Als je het vergelijkt met wel een huidige Intel Xeon, zoals bijvoorbeeld in een HPE DL360, dan heb je het over bijv. een Xeon Silver 4210.
Inderdaad, qua kale rekenkracht langzamer; 10 ipv 16 cores, 2.4GHz ipv 3.2GHz.... Maar.... 6 memory channels ipv maar 2 bij die AMD; max 1TB RAM ipv de (voor een virtualisatie-host erg schamele) 128GB bij die AMD, 2x grotere geheugenbandbreedte...
Ook dat zijn allemaal performance zaken die, zeker bij virtualisatie, mogelijk wel eens belangrijker kunnen zijn dan de kale gigahertzen...
Ik gok dat je me verkeerd begrijpt. Met zo'n amd server ga ik helemaal geen server ruimte verhuren? Het is alleen voor wat eigen systemen. Daarnaast had ik het over een G8 server, niet G10 - die zijn aanzienlijk prijzig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Joeldj schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:50:
[...]

Ik snij een serieus topic aan met simpelweg een aantal vragen.
Maar je geeft nog steeds heel weinig inhoudelijke en technische argumenten waarom je een AMD wil; niet over huidig (en verwachte) load per VPS of applicatie. Niets over bandbreedte op je memory. Niets over de gemiddelde en peak waarden van de omgeving.

Wie weet is een EPYC handiger (ook AMD) of mogelijk een dual-socket mainboard omdat je dan profiteert van meerdere memory-controllers. Of toch socket 1700 want DDR5.

Virtualizor is enkel en alleen een web-interface voor een hypervisor. Dat vreet (en doet) niets en zegt mij technisch nog steeds erg weinig over het back-end zoals @SambalBij ook vraagt over je storage

Doe ermee wat je wil want roepen "het moet in een cluster" zou voor veeel hypervisors en guests al per direct eisen dat de CPU family hetzelfde is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeldj
Borromini schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:02:
Je kan voor je moederbord ook zoiets als dit nemen - dan heb je ineens ook een VGA-uitgang en IPMI (allebei beheerd door de onboard BMC). Kan je ook de aparte GPU wegstrepen.

pricewatch: Asrock Rack X570D4U

Kost wel wat meer natuurlijk, maar ik zou voor professioneel gebruik niet naar een gamingbord kijken. Alles bij elkaar 100 € extra +-.
Ik had inderdaad dat moederbord gezien van Asrock. De prijs ervan is niet zo zeer het probleem.

In een review las ik echter dat het tenkoste gaat van je ram snelheid? Daarnaast vind ik het persoonlijk vervelend dat het een klein moederbord is. Als ik het zo bekijk is het misschien inderdaad wel te overwegen.

Ben je toevallig op de hoogte van eventuele overige nadelen aan het moederbord? Daarbij begrijp ik dat er dus helemaal geen videokaart vereist is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Misschien begreep ik je inderdaad verkeerd; Als je een voorstel post voor nieuwe hardware, dan ging ik er van uit dat als je vergelijkt met AMD versus Intel, dat je dat dan ook deed op basis van beiden current gen modellen.

Ik lees nu ook dat je post dat je nog 15 Intel servers hebt liggen. Dat zijn die G8's waar je op doelt?

Maar dan helemaal; als je die al hebt liggen, én je gaat geen kritieke klantsystemen hosten maar alleen wat eigen infra spul; dan rijst helemaal de vraag waarom in 's hemelsnaam 2500 euro uitgeven terwijl je prima spul hebt liggen. Bouw van een paar van die oude servers 1 of 2 fully specced machines (dual CPU, max RAM) dan ga je echt weinig verschil merken in performance met nieuw spul...

Je geeft overigens nog wel aan:
Joeldj schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:55:
[...]
Daarbij moet het ondersteuning hebben voor 4 ram slots met een minimale capaciteit van 128GB DDR4 ram.
Dat is met die game CPU die je nu kiest ook wel meteen de max hoeveelheid RAM... Later er wat meer RAM bijplaatsen omdat je VM's toch wat meer vragen is er niet bij...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

SambalBij schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:17:
Dat is met die game CPU die je nu kiest ook wel meteen de max hoeveelheid RAM... Later er wat meer RAM bijplaatsen omdat je VM's toch wat meer vragen is er niet bij...
pricewatch: Supermicro X12DDW-A6 als instappertje. Bijbehorende Xeon erin. Kan je uitbreiden tot 1.92TB RAM en 2 sockets met CPU.

Scheelt, snel gerekend 400+ Euro op huidige budget maar allicht een mooi optie. Snellere / modernere Xeons rapen 40% van het budget alleen al weg aan de CPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joeldj
MAX3400 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:11:
[...]

Maar je geeft nog steeds heel weinig inhoudelijke en technische argumenten waarom je een AMD wil; niet over huidig (en verwachte) load per VPS of applicatie. Niets over bandbreedte op je memory. Niets over de gemiddelde en peak waarden van de omgeving.

Wie weet is een EPYC handiger (ook AMD) of mogelijk een dual-socket mainboard omdat je dan profiteert van meerdere memory-controllers. Of toch socket 1700 want DDR5.

Virtualizor is enkel en alleen een web-interface voor een hypervisor. Dat vreet (en doet) niets en zegt mij technisch nog steeds erg weinig over het back-end zoals @SambalBij ook vraagt over je storage

Doe ermee wat je wil want roepen "het moet in een cluster" zou voor veeel hypervisors en guests al per direct eisen dat de CPU family hetzelfde is
Beste Max,

Dank voor je bericht.

Mijn verontschuldiging mocht de verleende informatie niet even duidelijk en/of compleet zijn.

Ik ben momenteel op vakantie waarbij ik niet zo 1 2 3 de betreffende technische informatie rondom de varieerenden VPSen heb.
Daarbij gok ik dat EPYC en/of DDR5 behoorlijk buiten mijn budget valt.

Wat betreft opslag, het is niet zo zeer bedoeld voor storage. Waarbij ook komt kijken dat de levensduur van een SSD over het algemeen langer is dan een HDD. In zo'n geval betaal ik liever iets meer dan dat ik een HDD schijf neem. Misschien dat ik dat mis heb?

Wat betreft de HA cluster, dat is een optie dat misschien interessant is. Het is echt geen "moet" situatie, meer iets waarvan ik moet kijken of dat relevant is.

Groet, Joel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joeldj
MAX3400 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:26:
[...]

pricewatch: Supermicro X12DDW-A6 als instappertje. Bijbehorende Xeon erin. Kan je uitbreiden tot 1.92TB RAM en 2 sockets met CPU.

Scheelt, snel gerekend 400+ Euro op huidige budget maar allicht een mooi optie. Snellere / modernere Xeons rapen 40% van het budget alleen al weg aan de CPU.
Dank voor de suggestie, zal er eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeldj
SambalBij schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:17:
Misschien begreep ik je inderdaad verkeerd; Als je een voorstel post voor nieuwe hardware, dan ging ik er van uit dat als je vergelijkt met AMD versus Intel, dat je dat dan ook deed op basis van beiden current gen modellen.

Ik lees nu ook dat je post dat je nog 15 Intel servers hebt liggen. Dat zijn die G8's waar je op doelt?

Maar dan helemaal; als je die al hebt liggen, én je gaat geen kritieke klantsystemen hosten maar alleen wat eigen infra spul; dan rijst helemaal de vraag waarom in 's hemelsnaam 2500 euro uitgeven terwijl je prima spul hebt liggen. Bouw van een paar van die oude servers 1 of 2 fully specced machines (dual CPU, max RAM) dan ga je echt weinig verschil merken in performance met nieuw spul...

Je geeft overigens nog wel aan:

[...]

De servers die ik heb liggen zijn Dell R620's & G8 DL360 servers.

Het plan is om echter wel klantensystemen te hosten. Zoiets zie ik als webapplicaties.
Verder moet een moederbord ook meer ram ondersteunen en is dat niet alleen afhankelijk van de CPU? De overweging zou misschien 192GB zijn mocht die optie er zijn, verder is veel meer ram niet nodig.

Groet, Joel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Joeldj schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:07:
Met zo'n amd server ga ik helemaal geen server ruimte verhuren? Het is alleen voor wat eigen systemen.
Joeldj schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:40:
Het plan is om echter wel klantensystemen te hosten. Zoiets zie ik als webapplicaties.
:? :? :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Als je wel klantsystemen gaat hosten dan ben je mijns inziens niet koosjer bezig als je geen HA en redundantie regelt…

Ik ga wel afhaken in dit topic want het is voor mij erg onduidelijk wat je requirements zijn. Daarnaast begrijp ik ook je keuzes niet en die argumenten mis ik ook.

Wel veel succes met de bouw en configuratie van je systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeldj
Een klantensysteem? Simpelweg een website(s) met een backend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Joeldj schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:52:
En hoe "simpelweg" heb jij een boze klant aan de telefoon als je door "foute planning" geen uptime meer hebt als het moederbord het begeeft? En eer dat je een RMA/ander board hebt bijvoorbeeld in de nacht van zaterdag op zondag om 02:30; ik heb geen idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Joeldj schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:52:
Die website; is die voor een betalende klant? Die verdrietig/boos wordt als zijn site niet draait? Met misschien SLA afspraken waarbij die klant claims mag sturen als zijn site te lang down is?

Ik ben bang dat je verkeerde prioriteiten hebt hier in... Dat kan en mag natuurlijk, het is uiteindelijk je eigen geld.
Maar je begint al met 'Ik ben van plan om een server met AMD te bouwen' - Dan is je doel dus al niet de beste server te hebben voor zijn taak, maar je doel is een AMD server te hebben.

(Wat helemaal niet wil zeggen dat een AMD systeem niet de juiste keuze kan zijn, maar wat je nu doet is eerst kiezen voor AMD, en dan gaan bedenken (en hopen?) dat je daarmee je doel bereikt. (Waarbij de bovenstaande quotes mij doen afvragen of je eigenlijk het doel wel weet?))

Wat je nu lijkt te willen doen is een proof-of-concept met AMD. Ik ga een AMD server bouwen, en zien of ik daarmee x en y kan bereiken. Je doel is niet die VPS-en draaien, je doel is AMD draaien.

De juiste vraag zou in mijn optiek zijn; "Ik wil een server bouwen voor doel x, met een (beperkt) budget y. Wat zijn dan de beste opties? Zou AMD een goede keuze zijn omdat dat wat goedkoper is, of is goedkoop duurkoop op dit vlak?"

[ Voor 7% gewijzigd door SambalBij op 13-08-2022 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeldj
Dan ga je naar het datacenter en los je het zo snel mogelijk op. Not that big of a problem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Joeldj schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:58:
Dan ga je naar het datacenter en los je het zo snel mogelijk op. Not that big of a problem.
Je wil het niet lezen of niet begrijpen. Waar koop jij op zondagochtend om 02:30 een nieuw Asrock B550-F?

En zoals ik eerder vermeldde: als je gaat clusteren (waar van toepassing), dan heeft dat mogelijk weer gevolgen voor de keuze hardware en inrichting (zoals aantal netwerkkaarten voor HA).

Niet om te lang erop door te gaan maar je ziet dat meerdere mensen toch wel wat vragen hebben om het verschil tussen "klantsystemen" en "welke videokaart" te dichten. Fijn dat je op vakantie bent maar allicht dat je het topic solide en constructief kan aanvullen als je terug bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeldj
Duidelijk, ik neem de informatie mee en zal de informatie opzoeken zodra ik thuis ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Wellicht moet er nog nagedacht worden over ECC geheugen? Zeker als er iets van klanten op komt draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeldj
dylan111111 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:14:
Wellicht moet er nog nagedacht worden over ECC geheugen? Zeker als er iets van klanten op komt draaien.
Dat is denk ik inderdaad wel een goed idee. Wat kun je me daarin aanraden? (Moet ondersteund zijn voor een Asus B550-F.
Pagina: 1