zwengelpomp op 5 meter afstand aansluiten op regenton

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelco86
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-01 17:42
Ik wil een (houten) regenton aanschaffen en aansluiten op de regenpijp. Ik wil 5 meter verderop in mijn tuin een zwengelpomp (handpomp) neerzetten en een aanvoerslang (onder de grond) naar de regenton leggen. In de ton (op de bodem) met dan een terugslagklep komen te liggen. Via een doorvoer wil ik deze uit de ton leiden.

Vraag:
- weten jullie welke messing doorvoer ik kan gebruiken? Aan de buitenkant van de ton moet dus een aanvoerslang naar de pomp komen en aan de binnenkant van de pomp wil ik een terugslagklep hebben.
- graag zou ik daar nog een kraantje tussen plaatsen, zodat ik de aanvoer naar de pomp ook stil kan leggen (wanneer ik het moment dat onze kids met de pomp kunnen spelen minder geschikt vind).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 12:58
Wat wil je precies; gaat de handpomp de regenton vullen of ga je er aan pompen en pomp je dan het water van de regenton eruit?

In het 1e geval hoef je geen terugslagklep te hebben; alleen moet de pomp-uitstroom hoger staan dan de regenton. Bij de regenton komt de slang weer omhoog en die kun je aansluiten op dezelfde ingang (bovenin) als de regenpijp.

In het tweede geval heb je ook geen terugslagklep nodig denk ik? Wat moet die terugslaan?

Voor de aansluiting op de ton moet je weten welke slang je gaat gebruiken. Een slang rond de 20/25mm die ze in vijvers gebruiken gaat prima werken; even langs het tuincentrum.
In de bodem van de ton zoek je op 'wanddoorvoer'. En dan pak je iets met een doorvoer, een draairing en een rubber ring, op de maat van je slang. Die dingen zijn hiervoor gemaakt.

Ik zou zelf voor zoiets kijken of je in de buurt van een vestiging van Wildkamp woont. Daar kun je het ter plekke uitzoeken, inclusief het type slang, de diameter en een kraantje.