Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lucht / water warmtepomp vreemd probleem

Pagina: 1
Acties:

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-11 12:14
Ik heb recent mijn huis gasloos laten maken door installatie van een lucht/water-warmtepomp van Daikin (type Daikin Altherma 3- 8 kW).

Binnenunit, buitenunit en en los boilervat voor het warme water. En een backup heater.

Nu heeft het systeem eigenlijk nog nooit goed gewerkt. De monteur is nu 12x geweest maar het werkt nog steeds niet.

Wat is het probleem?

In het kort. Het tapwatervat komt niet op de gewenste bedrijfstemperatuur.

De verwarming wordt WARM in plaats van KOUD (staat op koelen). De radiatoren worden lauw.

Wat is er geprobeerd

Dit klonk mij in de oren als een verkeerd aangesloten 3-wegklep. Maar dit hebben we nu 2x uitgetest en dit lost het probleem niet op!

Verder dacht de monteur eerst dat de 3-wegklep in handmatige modus stond. Was het ook niet. Hij heeft heel veel zitten klooien aan de instellingen, met telefonische hulp van Daikin. De boel zou niet seizoensafhankelijk staan, nu wel. Maar ook dit helpt niet.

Wie heeft er een gouden tip? Hier wat diagnostische info die wellicht helpt...?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6FEy8IF50LDSh1Qw2Eo8lLy56E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CDB3Y135BawASbPbXLnwRPa4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhJfi7EnodyG5eD-F_MAsE6a3HE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gEFBdSaWztDmBu3eGuDlHIC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dkwWg14sTMz-ra3-tGcRmt7z7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y9yXtgsUygnl5eey9hQiVAmD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door havana op 13-08-2022 11:10 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
Bijna elk systeem staat en valt met een juist ingestelde waterflow.

Als ik op de laatste foto kijk naar een flow van 25 liter per minuut dan denk ik dat daar een deel van het probleem zit. En dan, welke flow is dat?
Ik verwacht dat die 25 liter veels te hoog is. Maar die gegevens zijn terug te vinden in de installateurshandleiding van je apparaat.

[ Voor 23% gewijzigd door MarkS90 op 13-08-2022 11:26 ]

• havana
Nog wat aanvullende info.

Ik heb beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Vreemd vind ik dat de vloerwarming NIET warm lijkt te worden (maar ook niet koud) maar de radiatoren WEL (mits ik deze open draai, uiteraard).

Debiet bekeken in handleiding, moet min 15L zijn. Aan te passen middels omloopklep. Geen idee waar deze zit...

DIT IS MIJN WEBSITE

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-11 22:02
Flow is wel goed, denk eerder aan een sensor die intern de verkeerde waarde doorgeeft
(Druk is ook wat aan de lage kant, een Wp vindt 2 bar fijner werken dan een lage 1 bar, maar dit veroorzaakt niet jouw probleem)

Maar ik begrijp dat je het hebt laten installeren, laat de installateur het dan maar mooi oplossen, als ik een probleem bij mijn klant heb met tapwater zet ik er eerst tijdelijk een doorstromer op als ik het probleem niet direct heb gevonden, heb je iig warm tapwater, dat zou je hem dus kunnen voorstellen

Dat hij verwarmd ipv koelen klinkt als een probleem in de buitenunit (4weg klep)
Beste is daikin er zelf bij laten komen, helemaal omdat het niet naar behoren gewerkt heeft

[ Voor 14% gewijzigd door 123Arjan op 13-08-2022 16:47 ]

• havana
Uiteraard laat ik het de installateur oplossen, maar ze zijn nu geloof ik 12x geweest en we zijn nog niks opgeschoten.

DIT IS MIJN WEBSITE

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:57

FreakNL

Well do ya punk?

Dat wordt in gebreke stellen.

Serieus, als ze na 12 keer er nog niet uit zijn moet je het gewoon hard gaan spelen;

“Jullie hebben nog 1 kans en daarna volgen er juridische stappen”

Je hebt er waarschijnlijk genoeg voor betaald. Anders halen ze er maar externe expertise bij.. Die kun je er zelf trouwens ook bijhalen maar dat kost je dan wel geld..

Als ze al 12 keer geweest zijn zonder iets op te lossen en ze nu niet zelf met een alternatief komen (bijvoorbeeld externe expertise) hopen ze waarschijnlijk dat je de boel de boel laat.

• havana
Het is maar goed dat ik vrij zakelijk ben en de rekening nog niet betaald heb. Dat doe ik pas als alles goed werkt. Dus geloof me, die lui gaan echt wel lopen morgen.

Daikin er fysiek bij laten komen lijkt me een goed idee. Ze hebben Daikin al wel helemaal platgebeld de afgelopen dagen.

[ Voor 27% gewijzigd door havana op 14-08-2022 08:11 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:57

FreakNL

Well do ya punk?

Tja, als je zelf misschien een beetje affiniteit hebt met engineering weet je ook dat remote troubleshooten wel echt lastig is.

Goed dat je nog niet betaald hebt, dat is een prima stok achter de deur!

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 14-08-2022 08:25 ]

• havana
Monteur is vandaag geweest, dit keer een andere dan de vorige keren. Had hier iets meer vertrouwen in, deed meteen een paar testjes en had ook meteen door wat het probleem precies was.

Het lijkt toch in de 3-wegklep te zitten, helaas was er geen tijd meer om de diagnose helemaal af te maken maar morgen weer een dag.

Wordt vervolgd.

DIT IS MIJN WEBSITE

• havana
Uiteindelijk is Daikin er zelf bijgekomen, de andere monteur kreeg het ook niet opgelost.

- Er zat te veel koudemiddel in.
- Paar instellingen stonden niet goed (o.a. wachttijd buitensensor)
- Debiet niet helemaal goed afgesteld
- Driewegklep zat beetje scheef.

Of het nu goed gaat werken moeten we afwachten.

[ Voor 8% gewijzigd door havana op 23-08-2022 11:07 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Pagina: 1