Op zoek naar een volledig elektrische warmtepomp komen er toch wat vragen naar boven, vandaar hierbij de ingevulde template met op het einde mijn grote vraag.
Historisch gasverbruik: 2087m³/jaar (winter '21/22) omdat wij sinds december 2021 pas in het huis zijn gaan wonen na bijna een jaar verbouwd te hebben.
Bouwjaar van het huis (vrijstaand) is 1980, woonoppervlakte: 191m², inhoud: 862m³.
Het huis is na-geïsoleerd, nieuwe ramen en kozijnen, HR++. Vloer is van onderen geïsoleerd met PUR. Dak is van binnen geïsoleerd met PIR platen (8cm). De spouw is niet na-geïsoleerd, hier zit nog de de standaard glaswol vanaf de bouw in, ongeveer 3-5cm.
Huidige CV-ketel is een Vaillant hrSolide 24-28c (bouwjaar ongeveer 2008).
Sinds mei hebben wij 18 zonnepanelen (405Wp) oost/west opstelling, verwachte opbrengst 5500kWh, huidige verbruik is 3500kWh. Het overschot is al gedaan voor een mogelijke warmtepomp/airco.
In de woonkamer staat ook een pelletkachel (8kW) die wij afgelopen winter geregeld aan hebben gehad. De thermostaat hangt ook in de woonkamer, dus als de kachel brandt doet de CV niks.
- 8 radiatoren, waarvan 1 beneden om te zorgen voor doorstroom/vloerverwarming (advies van installateur). De rest hangt op de eerste verdieping, waarvan 1 op de badkamer die nooit aan is want daar ligt vloerverwarming die is aangesloten op de CV met een retourklep (of hoe het heet). 2 stuks op de slaapkamer staan nooit aan, 1 op de kleedkamer staat ook nooit aan, 1 op mijn kleine kantoor staat aan als ik thuiswerk, en 2 grote units op het grote kantoor die aanstaan als mijn vrouw thuiswerkt/studeert (deze zijn het belangrijkste).
Afgelopen winter (februari 2022) CV water op 50 graden gezet, het grote kantoor heeft het dan moeilijk, maar hier kunnen nog radiator ventilators op gezet worden (alhoewel ik hier ook weer tegenstrijdige verhalen over hoor), of nog een radiatorfolie achter gemaakt worden (waar ik ook tegenstrijdige verhalen over hoor).
- 200 liter minimaal nodig, wij hebben een douche en een bad
- Geen DWTW aanwezig
- Mijn installateur heeft mij geadviseerd om een elektrische boiler te plaatsen naast de warmtepomp. Dit omdat warm water altijd voorgaat op verwarming. Het risico met een boilervat er is dat de verwarming het een tijd niet doet omdat de warmtepomp het boilervat aan het vullen is. Daarnaast geeft hij aan dat een bad en direct erachteraan douchen al moeilijk te halen is.
- In de keuken hebben wij een Quooker voor warm water, echter de normale warmwaterleiding is ook aangesloten voor als er grote hoeveelheden warm water nodig zijn en de Quooker leeg is.
Vooralsnog kijk ik nu naar een volledige elektrische Biodom Bioblock warmtepomp, dit omdat mijn aannemer/installateur hier goede ervaringen mee heeft, deze nog te leveren zijn, en de prijs goed is. Eerst is een 11,7kW versie uitgerekend (2087*8/1650=10,12kW), maar hier zit dan ook het SWW bij in. Als ik dit weglaat, ongeveer 200m³, zou ik op een warmtepomp van 9,2kW uitkomen (1887*8/1650=9,15kW).
Ik wil geen hybride oplossing omdat onze CV-ketel al op leeftijd is, daarnaast wil ik van het gas af.
Hierbij het overzicht van mijn energie aanbieder, het eerste jaar is niet representatief omdat dit tijdens en net na de verbouwing was:
:fill(white):strip_exif()/f/image/9J5akh5VdCZFyNuut0MI5Flg.png?f=user_large)
apr. 2020 - apr. 2021: 1741m³ / apr. 2021 - apr. 2022: 1796m³
Ik zie dat er nogal wat verschil zit in mijn verbruikscijfers, bovenstaand is dus van de energieleverancier, die van april tot april kijkt. Maar als ik naar UMeter kijk, van januari t/m december 2021 is dit 2042m³. En die 2087m³ zijn dus weer ergens anders vandaan gekomen waar mee gerekend is voor diverse offertes. Ik denk dat het dus ergens tussen de 1800m³ en 2100m³ zal liggen.
Zij-vraagstuk: waar te plaatsen? Op het dak van de aangebouwde schuur, echter dit is een balken-dak, (tegen ons huis is een lat geschroefd (4cm dik) waar tegen de beugels voor de balken zijn geschroefd). Of direct tegen het huis met muur beugels. Ik ben bang voor mogelijke geluidsoverlast voor onszelf.
Historisch gasverbruik: 2087m³/jaar (winter '21/22) omdat wij sinds december 2021 pas in het huis zijn gaan wonen na bijna een jaar verbouwd te hebben.
Bouwjaar van het huis (vrijstaand) is 1980, woonoppervlakte: 191m², inhoud: 862m³.
Het huis is na-geïsoleerd, nieuwe ramen en kozijnen, HR++. Vloer is van onderen geïsoleerd met PUR. Dak is van binnen geïsoleerd met PIR platen (8cm). De spouw is niet na-geïsoleerd, hier zit nog de de standaard glaswol vanaf de bouw in, ongeveer 3-5cm.
Huidige CV-ketel is een Vaillant hrSolide 24-28c (bouwjaar ongeveer 2008).
Sinds mei hebben wij 18 zonnepanelen (405Wp) oost/west opstelling, verwachte opbrengst 5500kWh, huidige verbruik is 3500kWh. Het overschot is al gedaan voor een mogelijke warmtepomp/airco.
In de woonkamer staat ook een pelletkachel (8kW) die wij afgelopen winter geregeld aan hebben gehad. De thermostaat hangt ook in de woonkamer, dus als de kachel brandt doet de CV niks.
Afgiftesysteem:
- 100 m² vloerverwarming, slangen 10cm HoH, 8 groepen, 8 daarvan staan altijd open, dit is de benedenverdieping.- 8 radiatoren, waarvan 1 beneden om te zorgen voor doorstroom/vloerverwarming (advies van installateur). De rest hangt op de eerste verdieping, waarvan 1 op de badkamer die nooit aan is want daar ligt vloerverwarming die is aangesloten op de CV met een retourklep (of hoe het heet). 2 stuks op de slaapkamer staan nooit aan, 1 op de kleedkamer staat ook nooit aan, 1 op mijn kleine kantoor staat aan als ik thuiswerk, en 2 grote units op het grote kantoor die aanstaan als mijn vrouw thuiswerkt/studeert (deze zijn het belangrijkste).
Afgelopen winter (februari 2022) CV water op 50 graden gezet, het grote kantoor heeft het dan moeilijk, maar hier kunnen nog radiator ventilators op gezet worden (alhoewel ik hier ook weer tegenstrijdige verhalen over hoor), of nog een radiatorfolie achter gemaakt worden (waar ik ook tegenstrijdige verhalen over hoor).
SWW:
- Op de zolder is voldoende ruimte voor de hele mikmak, nadeel is dat alles over de trap naar boven moet (gewicht), en maximale hoogte is 180cm bij de zoldertrap.- 200 liter minimaal nodig, wij hebben een douche en een bad
- Geen DWTW aanwezig
- Mijn installateur heeft mij geadviseerd om een elektrische boiler te plaatsen naast de warmtepomp. Dit omdat warm water altijd voorgaat op verwarming. Het risico met een boilervat er is dat de verwarming het een tijd niet doet omdat de warmtepomp het boilervat aan het vullen is. Daarnaast geeft hij aan dat een bad en direct erachteraan douchen al moeilijk te halen is.
- In de keuken hebben wij een Quooker voor warm water, echter de normale warmwaterleiding is ook aangesloten voor als er grote hoeveelheden warm water nodig zijn en de Quooker leeg is.
Warmtepompvoorkeur:
L/W op volgorde: stil, goedkoop, zuinig, verkrijgbaarheid, (domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk)Vooralsnog kijk ik nu naar een volledige elektrische Biodom Bioblock warmtepomp, dit omdat mijn aannemer/installateur hier goede ervaringen mee heeft, deze nog te leveren zijn, en de prijs goed is. Eerst is een 11,7kW versie uitgerekend (2087*8/1650=10,12kW), maar hier zit dan ook het SWW bij in. Als ik dit weglaat, ongeveer 200m³, zou ik op een warmtepomp van 9,2kW uitkomen (1887*8/1650=9,15kW).
Ik wil geen hybride oplossing omdat onze CV-ketel al op leeftijd is, daarnaast wil ik van het gas af.
Hierbij het overzicht van mijn energie aanbieder, het eerste jaar is niet representatief omdat dit tijdens en net na de verbouwing was:
:fill(white):strip_exif()/f/image/9J5akh5VdCZFyNuut0MI5Flg.png?f=user_large)
apr. 2020 - apr. 2021: 1741m³ / apr. 2021 - apr. 2022: 1796m³
Ik zie dat er nogal wat verschil zit in mijn verbruikscijfers, bovenstaand is dus van de energieleverancier, die van april tot april kijkt. Maar als ik naar UMeter kijk, van januari t/m december 2021 is dit 2042m³. En die 2087m³ zijn dus weer ergens anders vandaan gekomen waar mee gerekend is voor diverse offertes. Ik denk dat het dus ergens tussen de 1800m³ en 2100m³ zal liggen.
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed.Wat zijn mijn vragen:
SWW, hoe gaan wij douchen?- met een boilervat aan de warmtepomp
- met een elektrische boiler
- met een aparte warmtepomp-boiler
Zij-vraagstuk: waar te plaatsen? Op het dak van de aangebouwde schuur, echter dit is een balken-dak, (tegen ons huis is een lat geschroefd (4cm dik) waar tegen de beugels voor de balken zijn geschroefd). Of direct tegen het huis met muur beugels. Ik ben bang voor mogelijke geluidsoverlast voor onszelf.