Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnoob
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-07 13:22
Op zoek naar een volledig elektrische warmtepomp komen er toch wat vragen naar boven, vandaar hierbij de ingevulde template met op het einde mijn grote vraag.

Historisch gasverbruik: 2087m³/jaar (winter '21/22) omdat wij sinds december 2021 pas in het huis zijn gaan wonen na bijna een jaar verbouwd te hebben.
Bouwjaar van het huis (vrijstaand) is 1980, woonoppervlakte: 191m², inhoud: 862m³.
Het huis is na-geïsoleerd, nieuwe ramen en kozijnen, HR++. Vloer is van onderen geïsoleerd met PUR. Dak is van binnen geïsoleerd met PIR platen (8cm). De spouw is niet na-geïsoleerd, hier zit nog de de standaard glaswol vanaf de bouw in, ongeveer 3-5cm.
Huidige CV-ketel is een Vaillant hrSolide 24-28c (bouwjaar ongeveer 2008).
Sinds mei hebben wij 18 zonnepanelen (405Wp) oost/west opstelling, verwachte opbrengst 5500kWh, huidige verbruik is 3500kWh. Het overschot is al gedaan voor een mogelijke warmtepomp/airco.
In de woonkamer staat ook een pelletkachel (8kW) die wij afgelopen winter geregeld aan hebben gehad. De thermostaat hangt ook in de woonkamer, dus als de kachel brandt doet de CV niks.
Afgiftesysteem:
- 100 m² vloerverwarming, slangen 10cm HoH, 8 groepen, 8 daarvan staan altijd open, dit is de benedenverdieping.
- 8 radiatoren, waarvan 1 beneden om te zorgen voor doorstroom/vloerverwarming (advies van installateur). De rest hangt op de eerste verdieping, waarvan 1 op de badkamer die nooit aan is want daar ligt vloerverwarming die is aangesloten op de CV met een retourklep (of hoe het heet). 2 stuks op de slaapkamer staan nooit aan, 1 op de kleedkamer staat ook nooit aan, 1 op mijn kleine kantoor staat aan als ik thuiswerk, en 2 grote units op het grote kantoor die aanstaan als mijn vrouw thuiswerkt/studeert (deze zijn het belangrijkste).
Afgelopen winter (februari 2022) CV water op 50 graden gezet, het grote kantoor heeft het dan moeilijk, maar hier kunnen nog radiator ventilators op gezet worden (alhoewel ik hier ook weer tegenstrijdige verhalen over hoor), of nog een radiatorfolie achter gemaakt worden (waar ik ook tegenstrijdige verhalen over hoor).
SWW:
- Op de zolder is voldoende ruimte voor de hele mikmak, nadeel is dat alles over de trap naar boven moet (gewicht), en maximale hoogte is 180cm bij de zoldertrap.
- 200 liter minimaal nodig, wij hebben een douche en een bad
- Geen DWTW aanwezig
- Mijn installateur heeft mij geadviseerd om een elektrische boiler te plaatsen naast de warmtepomp. Dit omdat warm water altijd voorgaat op verwarming. Het risico met een boilervat er is dat de verwarming het een tijd niet doet omdat de warmtepomp het boilervat aan het vullen is. Daarnaast geeft hij aan dat een bad en direct erachteraan douchen al moeilijk te halen is.
- In de keuken hebben wij een Quooker voor warm water, echter de normale warmwaterleiding is ook aangesloten voor als er grote hoeveelheden warm water nodig zijn en de Quooker leeg is.
Warmtepompvoorkeur:
L/W op volgorde: stil, goedkoop, zuinig, verkrijgbaarheid, (domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk)
Vooralsnog kijk ik nu naar een volledige elektrische Biodom Bioblock warmtepomp, dit omdat mijn aannemer/installateur hier goede ervaringen mee heeft, deze nog te leveren zijn, en de prijs goed is. Eerst is een 11,7kW versie uitgerekend (2087*8/1650=10,12kW), maar hier zit dan ook het SWW bij in. Als ik dit weglaat, ongeveer 200m³, zou ik op een warmtepomp van 9,2kW uitkomen (1887*8/1650=9,15kW).
Ik wil geen hybride oplossing omdat onze CV-ketel al op leeftijd is, daarnaast wil ik van het gas af.
Hierbij het overzicht van mijn energie aanbieder, het eerste jaar is niet representatief omdat dit tijdens en net na de verbouwing was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YswCfHAwrNdFxd6Mv2qu9zUM3iE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9J5akh5VdCZFyNuut0MI5Flg.png?f=user_large
apr. 2020 - apr. 2021: 1741m³ / apr. 2021 - apr. 2022: 1796m³
Ik zie dat er nogal wat verschil zit in mijn verbruikscijfers, bovenstaand is dus van de energieleverancier, die van april tot april kijkt. Maar als ik naar UMeter kijk, van januari t/m december 2021 is dit 2042m³. En die 2087m³ zijn dus weer ergens anders vandaan gekomen waar mee gerekend is voor diverse offertes. Ik denk dat het dus ergens tussen de 1800m³ en 2100m³ zal liggen.
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed.
Wat zijn mijn vragen:
SWW, hoe gaan wij douchen?
  1. met een boilervat aan de warmtepomp
  2. met een elektrische boiler
  3. met een aparte warmtepomp-boiler
En hoe groot moet de warmtepomp dan worden?

Zij-vraagstuk: waar te plaatsen? Op het dak van de aangebouwde schuur, echter dit is een balken-dak, (tegen ons huis is een lat geschroefd (4cm dik) waar tegen de beugels voor de balken zijn geschroefd). Of direct tegen het huis met muur beugels. Ik ben bang voor mogelijke geluidsoverlast voor onszelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:48

martijn v o

Certified by Enphase.

Stap 1: Installateur de deur uit schoppen :-)
Stap 2: Heb je mechanische ventilatie? Dan zou ik een ventilatiewarmtepompboiler overwegen 270 Liter ivm bad. Of een kleinere met een parallel boilervat en laadpompje (heb ik ook werkt perfect).
Stap 3: Opwaarderen afgifte grote kantoor ivm comfort, ventilatoren op de radiatoren, radiatoren nemen dezelfde afmetingen maar dikker of jaga's LTV's
Stap 4 WP monoblock 7kW moet denk ik wel lukken, ik denk dat je meer warmwaterbebruikt dan je denkt, en huis is goed geisoleerd.
Stap 4a: verdeler vloerverwarming aanpassen (pomp eruit)
Stap 5 kook je nog op gas dan inductie
Stap 6 gasmeter eruit
Stap 7 champagne.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnoob
martijn v o schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:58:
Stap 1: Installateur de deur uit schoppen :-)
Nou ik ben echt wel blij met hem, maar wil ook wel in discussie gaan over zijn adviezen, elektrische boiler lijkt mij een no-go, maar de zorg over een boilervat snap ik ergens wel, vandaar de optie voor een aparte warmtepomp boiler, of zoals jij noemt de ventilatie warmtepompboiler.
Stap 2: Heb je mechanische ventilatie? Dan zou ik een ventilatiewarmtepompboiler overwegen 270 Liter ivm bad. Of een kleinere met een parallel boilervat en laadpompje (heb ik ook werkt perfect).
Nee, ik heb geen mechanische ventilatie.
Stap 3: Opwaarderen afgifte grote kantoor ivm comfort, ventilatoren op de radiatoren, radiatoren nemen dezelfde afmetingen maar dikker of jaga's LTV's.
LTV's kunnen inderdaad altijd nog als het niet werkt met 50 graden.
Stap 4 WP monoblock 7kW moet denk ik wel lukken, ik denk dat je meer warmwater verbruikt dan je denkt, en huis is goed geisoleerd.
Oke, goed om te weten. Alleen bij Biodom heb je een 6,5kW of 9,2kW, dus dan is weer de vraag ga je voor 6,5 of 9,2?
Stap 4a: verdeler vloerverwarming aanpassen (pomp eruit)
Ja, dit is ook bij een andere offerte naar boven gekomen, heeft ook iets te maken met neutraal open pomp oid? Maar inderdaad pomp eruit bij de verdeler, en dan komen er een verdeler bij de warmtepomp (gemengde pompgroep) dacht ik.
Stap 5 kook je nog op gas dan inductie
Wij koken al op inductie, gasaansluiting is er alleen nog voor de CV-ketel.
Stap 6 gasmeter eruit
Dat is het doel...
Stap 7 champagne
Plop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
De tijd die een warmtepomp nodig heeft om een sww vat op temperatuur te krijgen is geen halve dag. Dan heb je het over orde grootte 1 a 2 uren (4 uur bij slome warmtepomp). In die tijd zal je niet vernikkelen. Vind het apart dat je een hele warmtepomp installatie neerzet maar dan met cop 1 je sww gaat verwarmen. Helemaal de meer moderne warmtepompen met koelmiddel r290 halen voor sww nog aardige COP

Vaak hoor je dat een buitenunit op hout skelet uitbouw voor trillingsgeluid kan zorgen. Wij hebben buitenunit uiteindelijk in de tuin gezet. Heb persoonlijk toch altijd mijn twijfels of je voldoende lucht langs kan blazen bij gebruik muurbeugels (leidt dit niet tot afname cop)?

[ Voor 25% gewijzigd door johanPo op 14-08-2022 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnoob
johanPo schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 07:50:
De tijd die een warmtepomp nodig heeft om een sww vat op temperatuur te krijgen is geen halve dag. Dan heb je het over orde grootte 1 a 2 uren (4 uur bij slome warmtepomp). In die tijd zal je niet vernikkelen. Vind het apart dat je een hele warmtepomp installatie neerzet maar dan met cop 1 je sww gaat verwarmen. Helemaal de meer moderne warmtepompen met koelmiddel r290 halen voor sww nog aardige COP
Vandaar ook mijn vraag hier, is het kritisch met alleen een boilervat? En is een boilervat van 200l dan voldoende om in bad (170x75cm) te gaan en te douchen?
Als ik de inhoud van het bad uitreken kom ik op grofweg zo'n 20 tot 40 liter uit, dus dan klinkt 200l ruim voldoende. En dan nog douchen met 20 tot 40 liter, lijkt dat er nog iets over is aan het einde van de wasbeurt.
Vaak hoor je dat een buitenunit op hout skelet uitbouw voor trillingsgeluid kan zorgen. Wij hebben buitenunit uiteindelijk in de tuin gezet. Heb persoonlijk toch altijd mijn twijfels of je voldoende lucht langs kan blazen bij gebruik muurbeugels (leidt dit niet tot afname cop)?
Ik dacht dat dat niet veel uitmaakt, omdat je ze toch vaak dicht tegen de muur ziet staan.Dus of ze dan op de grond staan of iets hoger op een muurbeugel lijkt mij niet veel te verschillen. Maar alle kennis en ervaring is natuurlijk welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-07 18:46
Ik gebruik zelf ook een 150l elektrische boiler voor mijn SWW, met een stroomtarief van €0.35 zou het me ongeveer tussen de €0.60 en €1.00 kosten per dag voor 2 personen douchen en de rest van het warm water, maar ik heb genoeg zonnepanelen dus ik kan er wel mee leven dat het iets minder zuinig is.

Hiervoor gekozen omdat ik in huis geen ruimte heb voor een WP boiler en zo'n ding in een koude schuur zetten op 10 meter afstand van de keuken/douche zal de COP ook niet ten goede komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
pnoob schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:55:
[...]

Vandaar ook mijn vraag hier, is het kritisch met alleen een boilervat? En is een boilervat van 200l dan voldoende om in bad (170x75cm) te gaan en te douchen?
Als ik de inhoud van het bad uitreken kom ik op grofweg zo'n 20 tot 40 liter uit, dus dan klinkt 200l ruim voldoende. En dan nog douchen met 20 tot 40 liter, lijkt dat er nog iets over is aan het einde van de wasbeurt.

[...]

Ik dacht dat dat niet veel uitmaakt, omdat je ze toch vaak dicht tegen de muur ziet staan.Dus of ze dan op de grond staan of iets hoger op een muurbeugel lijkt mij niet veel te verschillen. Maar alle kennis en ervaring is natuurlijk welkom.
Martin heeft wel een handig berekeningsvoorbeeld op: https://www.familie-klein...ler/boilervat-en-grootte/. Hoe lager je de boilertemperatuur kan houden hoe lager de verliezen en hoe efficiënter een WP deze kan verwarmen. Dus liever 55 graden ipv 65 graden. Ik kwam zelf op 175 liter uit.

Wat betreft de muurbeugel, dat zijn natuurlijk veelal airco's of de warmtepompen van de airco fabrikanten. Dat zijn over het algemeen in de praktijk geen COP (rendementsgetal, hoger = beter) knallers. In de handleiding van mijn warmtepomp stond dat de inlaatzijde minimaal 0.6meter van 'obstakels' verwijderd zijn.
Pagina: 1